heivaan vanhat pyyhkeet ja lakanat ja ostan valkoiset
Ajattelin heivata vanhat lakanat ja pyyhkeet eläinkotiin (tarvitsevat yleensä pyykeitä/lakanoita siellä) ja ostaa tilalle valkoisena kaikki paitsi käsipyyhkeet. Onko huono idea? Pinttyykö niihin likaa ennen pitkää? Kun eikö täysin valkoiset voi kuitenkin pestä 90 tai 95 asteessa, joten luulisi tulevan puhdasta? Minulla ei ole koskaan ollut valkoisia tekstiilejä, joten ei ole kokemusta.
Kommentit (15)
Myös käsipyyhkeet toimii valkoisena, nimimerkillä kokemusta
Mä laitan valkoiseen lakanapyykkiin Vanishin valkaisujauhetta mitallisen joka koneeseen ja pesen 95 asteessa. Pysyy valkoisena. Salaisuus on just se et pesee tarpeeksi kuumassa.
Ei pinty jos pesee ennekuin ovat kankeita liasta.
Jotain 10 v. sitten kyllästyin lopullisesti erivärisiin pyyhkeisiin joita oli vuosien varrella kertynyt ja lahjaksi saatu. Kaikki pois. Sama kävi kaikille kukertaville ja värillisille vuodevaatteille. Nyt ovat valkoisia ja nykytekstiilit ovat laadukkaita, eivät kellastu tai harmaannu mutta kloriitti siihenkin auttaa. Käsi- ja vieraspyyhkeitä ostin vaaleita ohuilla raidoilla.
60 asteessa lähtee lika. Kotona tuskin tarvitaan leikkaussalin hygieniaa.
Kiitos vastauksista! Onko suositella jotan tietyn merkkisiä pyyhkeitä ja lakanoita, jotka olisivat laadukkaat ja kestävät? Ostetaan sitten kerralla kunnollista :)
Ja mahdoll mukaan kannattaa kuivattaa ulkona auringonpaisteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan valkoiseen lakanapyykkiin Vanishin valkaisujauhetta mitallisen joka koneeseen ja pesen 95 asteessa. Pysyy valkoisena. Salaisuus on just se et pesee tarpeeksi kuumassa.
Puuvillasatiinista tehtyjä vuodevaatteita ei voi pestä 95 asteessa vaan 60 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Laitat varmaan lisäksi vielä paljon huuhteluainettakin.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa hotellitunnelmaa kotiin <3
Höpöhöpö. Valkoiset vuodevaatteet ovat elegantteja eivätkä milläänlailla saa hotellitunnelmaa aikaiseksi.
Ai niin muuten, mites muotoonommellut lakanat. Täytynee ostaa tavalliset? Kuminauhat tuskin kestää 90 asteen pesua...
-ap
Lakanat kerran kuus on tulipunaiset
Kannattaa. Tarvittaessa voit aina valkaista ne kloriitilla, jos jotain pinttyy. Näin olen itse tehnyt.