Miksi vieraannuttaminen on niin yleistä?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitän, että suurin syy on jonkinlainen katkeruus ja kosto. Jos ei muusta, niin siitä, että meni ottamaan eron. Kun puoliso rakastaa lapsiaan, mikä sen tehokkaampi kosto, kuin estää häntä tapaamasta lapsiaan?
Lapsilla on mukava myös kiristää rahaa. Jos et maksa jotain pyydettyä, taas paloi yks viikonloppu, tai jos oli kysymyksessä vähän isompi summa, niin kaksi tai kolme. Näillä sanoilla olen tämän joutunut kuulemaan itse omin korvin.
Voisin kertoa paljon lisää, mutta en halua antaa yhdellekään vieraannuttajalle tehokkaita vinkkejä.Tämä on estettävissä, kun hoitaa ne asiat virallisesti ja ne tapaamiset on paperilla. Niiden kun on toteuduttava tai oikeuden kautta huoltajuusasiat saa muutettua. Oikeuteen kun menee lapsen asioissa niin lapsen etu on se asia, joka merkitsee. Lapsen etu on se, että tapaamiset
Yhdyn tähän. Lapsi voi alkaa "muistaa" asioita, joita toinen vanhempi hänelle syöttää. Tarvitaan osaava ammattilainen, että nämä lapsen "muistot" tunnistaa valeeksi.
Ja siis vieraannuttaminen on yllättävän yleistä. Joku sanoi, että oikeuden kautta. Se ei itse asiassa auta, vaan oikeusprosessi vain tutkitusti pahentaa tilannetta. Joten nyt osa ottaa päänsä pois pensaasta ja opiskelee asiasta, ennen kuin kommentoi höpöjä. Pahoja ja katkeria ihmisiä on vanhemmissakin.
Ensimmäinen ongelma on miehen kannalta se, että lastensuojelu ja Suomen oikeuslaitos on TÄYNNÄ NAISIA ja usein samoin käsityksin mitä tässäkin ketjussa on usean naisen toimesta ilmi tuotu (isä on aina se paha ja syyllinen), ei nuo mitään lapsia ajattele sekuntiakaan vaan sisäistä MIESVIHAA pääsevät toteuttamaan kun mies on saatu alakynteen ja armoa tai inhimillisyyttä ei akoista löydy ja tuohan on ikävä fakta naisista.
T. Vieraannutettu isä
Minua aina hämmästyttää nämä väitteet vieraannuttamisesta, että se olisi jotenkin helppoa ja laillisesti mahdollista. Ainoa selitys minkä keksin on se ettei isää ole edes kiinnostanut sopia lapsen elstuksesta ja asumisista/tapaamisista eron hetkellä koska heitä ei ole aiemminkaan kiinnostanut omat lapset. Tai että on niin vaarallinen esim. väkivaltaisuuden tai päihteiden käyttämisen takia että lasten ei katsota olevan turvassa isänsä lähellä. Sillä sitten kiva uhriutua.
Itse en voinut vieraannuttaa lasta isästään vaikka ex paljastui pedoksi (ei kuitenkaan ollut tehnyt meidän lapselle mitään) ja vaikka asuu toisella puolella maapalloa. Mutta jostain syystä ns. normaalit iskät kotimaassaan menettävät lapsensa erossa tuosta noin vaan? Epäilyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen ongelma on miehen kannalta se, että lastensuojelu ja Suomen oikeuslaitos on TÄYNNÄ NAISIA ja usein samoin käsityksin mitä tässäkin ketjussa on usean naisen toimesta ilmi tuotu (isä on aina se paha ja syyllinen), ei nuo mitään lapsia ajattele sekuntiakaan vaan sisäistä MIESVIHAA pääsevät toteuttamaan kun mies on saatu alakynteen ja armoa tai inhimillisyyttä ei akoista löydy ja tuohan on ikävä fakta naisista.
T. Vieraannutettu isä
Olen äiti, mutta täysin samaa mieltä. Alalle tarvitaan rationaalisia miehiä kipeästi. Naisten palaverit, lässytys ja päänsilitys ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Minua aina hämmästyttää nämä väitteet vieraannuttamisesta, että se olisi jotenkin helppoa ja laillisesti mahdollista. Ainoa selitys minkä keksin on se ettei isää ole edes kiinnostanut sopia lapsen elstuksesta ja asumisista/tapaamisista eron hetkellä koska heitä ei ole aiemminkaan kiinnostanut omat lapset. Tai että on niin vaarallinen esim. väkivaltaisuuden tai päihteiden käyttämisen takia että lasten ei katsota olevan turvassa isänsä lähellä. Sillä sitten kiva uhriutua.
Itse en voinut vieraannuttaa lasta isästään vaikka ex paljastui pedoksi (ei kuitenkaan ollut tehnyt meidän lapselle mitään) ja vaikka asuu toisella puolella maapalloa. Mutta jostain syystä ns. normaalit iskät kotimaassaan menettävät lapsensa erossa tuosta noin vaan? Epäilyttävää.
Tutki aihetta, äläkä jauha sontaa. Tämä koskee myös äitejä, joilta viety lapset. Täysin normaaleja, hyviä vanhempia. Vieraannuttava osapuoli on se persoonallisuushäiriöinen.
Vierailija kirjoitti:
Vttu että saat sappeni kiehumaan, stanan "täydellinen nainen"! T. Vieraannutettu isä
Tuo nais mies asetelma ei nyt auta yhtään mitään. Tai no, tämä on semmonen suo missä ei auta yhtään mikään.
Minä olen vieraannutettu äiti, ja olen kohdannut todella vähättelevää käytöstä ja suhtautumista ammattilaisilta. Jälkikäteen on sanottu että tilanne on tunnistettu, mutta itse tilanteessa vieraannuttajaa vaan siliteltiin ja kohdeltiin silkkihanskoin.
Yksi viisas sosiaalityöntekijä sanoi asiat hieman painokkaammin, mutta se sai isän vain hyökkäämään entistä kovemmilla panoksilla ja lapset hiljenivät minun suuntaani täysin kuukausiksi.
Naisviha, miesviha. Vihataan vaan yleisesti niitä vieraannuttajia. Tai, itse en jaksa enää edes vihaani siihen saastaan tuhlata. Vieraannuttajalle ei minun silmissäni ole minkäänlaista ihmisarvoa. He ovat alhaisinta kastia. Sairaita ihmisiä jotka tekevät pahaa omille lapsilleen.
Lapsen toisesta vieraannuttanut henkilö on varmuudella vakavasti persoonallisuushäiriöinen (pyskopaatti?), oli sukupuoli sitten kumpi tahansa. Noin kävi ainakin minun ja ex-lasteni kohdalla.
T. Vieraannutetu isä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vttu että saat sappeni kiehumaan, stanan "täydellinen nainen"! T. Vieraannutettu isä
Äitinä jopa tämä on vielä harvinaisempaa. On ihmetelty, että olenko juoppo, narkkari, pahoinpidellyt tai laiminlyönyt lapsia. Ja ei, en ole, tämä ei mahdu vain monen ihmisen päähän kuten täälläkin syyllistävistä kommenteista näkee. Olen aina hoitanut hyvin lapseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiehuiko sulla sappi useinkin exän ja lasten kanssa? Huomaan että joka kommenttisi kiehuu yli naisvihaa ja raivoa, mikä ei anna sinusta mitenkään tasapainoista kuvaa.
Josko ne lapset sen takia on viety turvaan. Uskallatko kertoa syyn rehellisesti?
Vierailija kirjoitti:
Tuo nais mies asetelma ei nyt auta yhtään mitään. Tai no, tämä on semmonen suo missä ei auta yhtään mikään.
Minä olen vieraannutettu äiti, ja olen kohdannut todella vähättelevää käytöstä ja suhtautumista ammattilaisilta. Jälkikäteen on sanottu että tilanne on tunnistettu, mutta itse tilanteessa vieraannuttajaa vaan siliteltiin ja kohdeltiin silkkihanskoin.
Yksi viisas sosiaalityöntekijä sanoi asiat hieman painokkaammin, mutta se sai isän vain hyökkäämään entistä kovemmilla panoksilla ja lapset hiljenivät minun suuntaani täysin kuukausiksi.
Naisviha, miesviha. Vihataan vaan yleisesti niitä vieraannuttajia. Tai, itse en jaksa enää edes vihaani siihen saastaan tuhlata. Vieraannuttajalle ei minun silmissäni ole minkäänlaista ihmisarvoa. He ovat alhaisinta kastia. Sairaita ihmisiä jotka tekevät pahaa omille lapsilleen.
Sympatiani ovat sinun puolella.
T. Vieraannutettu isä
Vierailija kirjoitti:
Minä myöskään en usko. Kaikenmoiset rikolliset hullutkin saavat tapaamiset, ja lähivanhempi ei voi estää mitenkään, kun tapaamisia perustellaan lapsen oikeudella.
Miksi näitä "vieraannutettuja" vanhempia ei koskaan missään haastatella ja faktoja ei ole.
Uskon, että tällainen vanhempi ei ole suostunut lastenvalvojalle sopimaan tapaamisia ja elatusta, ja kun virallisia sopimuksia ei ole niin lähivanhemman ei tarvi lapsia antaa. Siihenkin on siis syy, miksi ei saa tavata. Itse ainakin haluaisin sopimuksen miten lapsen asiat hoidetaan. Luottamuspula on varmaan suuri ja siksi sopimukset täytyy olla.
Kuinka moni "vieraannutettu" vanhempi on kiinnostunut huoltajan velvollisuuksista. Oletteko olleet vanhempainilloissa, koulupalavereissa. Oletteko yhteydessä päiväkotiin, neuvolaan tai minnekään lapsen asioissa. Onko teillä Wilma - tunnuksia ym. Yritättekö puhelimitse pitää yhteyttä lapseen?
Vaikka lapseni on minusta vieraannutettuja, he eivät koskaan ole ex-lapsiani. He ovat aina lapsiani. Valtavan rakkaita. Enkä minä ole ex-äiti, olen aina heidän äitinsä vaikkeivat he sitä haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vttu että saat sappeni kiehumaan, stanan "täydellinen nainen"!
Niin ja ihan näin btw. En ole täydellinen nainen. Olen rikkinäinen nainen joka kasvoi perheessä jossa molemmat vanhemmat olivat niin kamalia että olisi pitänyt viedä meidät lapset pois heti.
Seurasin myös vierestä ystävän perhedraamaa jossa isä tuli 12v perheen hylkäämisen ja elareiden maksun välttelyn jälkeen syyttämään exää vieraannuttamisesta ja vaatimaan poikaansa tapaamisoikeutta, vain jotta pääsi kohtelemaan tätä iskäviikonloppuinakin huonosti.
Kun ponnistaa tällaisista lähtökohdista niin sitä oppii näkemään persoonaltaan häiriintyneiden, päihdeongelmaisten tms. vanhempien puheiden läpi. Vakioväite on se että he eivät ole tehneet mitään väärää vaan lapset on ihan ilman syytä viety pois. Uhreja henkeen ja vereen, mutta totuus tulee tässäkin tapauksessa usein lapsen suusta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka lapseni on minusta vieraannutettuja, he eivät koskaan ole ex-lapsiani. He ovat aina lapsiani. Valtavan rakkaita. Enkä minä ole ex-äiti, olen aina heidän äitinsä vaikkeivat he sitä haluaisi.
Minä en ajattele samoin, he ovat ex-lapsiani, en tule koskaan heitä näkemään enkä olemaan missään yhteydessä (enkä ole nähnyt heitä kohta 10:n vuoteen, en ole edes valokuvia nähnyt enkä tiedä että miltä he nykyään edes näyttävät) ja minä olen heille ex-isä jota he eivät pidä paskankaan arvoisena.
T. Vieraannutettu isä
Eipä taida olla yleistä. Mutta ehkä vierasntunmista tapahtuu.
On totta, että oikeasti lapsilleen vaaralliset vanhemmat saavat tavata lapsiaan ja on äärimmäisen vaikea saada yksinhuoltajuutta.
Meilläkin on yhteishuoltajuus. Paperilla.
Onkin hullua, että näitä kumpaakin kuitenkin tapahtuu, aivan todella.
Ehkä näissä tapauksissa missä kyse oikeasti vaarallisesta vanhemmasta ja tapaamiset silti hänelle suodaan, on jo ennalta ollut perheellä vahva tuki, lastensuojelu jne. Mukana elämässä. Tilanne ei ole ns.uusi.
Vieraannuttamistilanteissa ei kyseisiä palveluja ole ollut perheen elämässä ennen. Kunnes epätoivoinen vanhempi koittaa saada apua tilanteeseen kaikin mahdollisin tavoin. Ja todetaan vain, että lastensuojelullista näyttöä ei ole, isä ei ole halukas mihinkään apuun eikä tukeen. Käykää nyt muutama kerta lässyttämässä jossain perhepalvelussa.
Jos minä olisi mennyt turvakotiin silloin, kun isä kävi lapseensa kiinni, olisi tilanne aivan eri. Olisi näyttöä mikä puhuisi isää vastaan. Toki, koska lapset jo isompia nii eipä silläkään lopulta olisi mitään merkitystä.
On rakaa vanhentua yksin, tietäen että minulla oli kaksi lasta mutta he eivät koskaan tule auttamaan minua missään tilanteessa kun vanhenen ja en pysty enää kaikesta huolehtimaan elämässäni.
T. Vieraannutettu isä
Äitini vieraannutti meidät isästämme katkeruuttaan.
Kukaan meistä ei enää puhu äidille :)
On väärin kuvitella, että oikeudesta saisi apua. Jos lapset on yli 12v, voi käräjien päätöksellä vaikka pyyhkiä pyllynsä. Kukaan ei toimeenpane lasten tapaamisia. Pienempien lasten kohdalla voi toimiakkin.
Tähän ketjuun on tullut muutama vieraannutettuja syyllistävä kommentti. Ja tämä asenne on se, minkä vuoksi tästä todella vaikeasta asiasta on vaikeaa puhua ihmisille. Heti oletetaan, että minussa on jotain vikaa. Varsinkin kun olen vieraannutettu äiti. Varsinkin kun lapseni ovat sen ikäisiä että saavat itse päättää, ja silti pysyvät isällään haluamatta olla kanssani yhteydessä.
Ei ymmärretä sitä manipulaatiota ja henkistä väkivaltaa, ei sitä mitä se tekee aikuiselle ihmiselle, saatika lapselle/nuorelle. Siinä ilmapiirissä eläminen ei ole normaalia
Äitinä on lapsista valtava huoli. Eikä kukaan voi auttaa.