Pörssisähkö pitäisi kieltää
On täysin epäreilua että osa ihmisistä, varsinkin pikkukaupungeissa asuvat vanhukset, joutuvat maksamaan jopa 40 c/kWh sopimuksia samalla kun jotkut isojen kaupunkien nuoret saattavat saada liki ilmaista sähköä vaikka eivät kuluta juurikaan mitään. Onko järkeä asettaa kansalaiset epäreiluun asemaan? Pörssisähkö on häirikkö mikä pitäisi saada pois markkinoita niin että muiden sopimukset saadaan paremmiksi ja halvemmiksi.
Jos ei niin sitten valtion pitäisi hyvittää muille pörssisähkön käyttäjien liika kulutus mikä on sama kuin varastaisi sähköä muilta ihmisiltä kenellä on kiinteä sopimus. Miksi kaupungissa yksiössä asuva saa kuluttaa halvalla sähköä niin paljon kuin haluaa samalla kun muut muualla joutuvat säästämään käyttössä koska kaupungissa ahnehditaan?
Kommentit (223)
Totta. Säästät paljon, jos olet jonkun muun firman asiakas. Ei pörssi sähköä !!!! Esim mun äitini on mennyt halpaan. Siks se säästele liikaakin sähkön kulutusta, vaikka sillä nyt on rahaa tuhlattavaksi ! Ihan turhaan. Kannattaa kilpailuttaa sähkön hinta. Itellä oli jokunen vuosi sitten jonkun fi-nergyn sähköä. Että se oli halpaa !!!!! Ja kun mä katon TV:tä lähes koko päivän, niin.........onneks mun NS edunvalvoja huolehtii mun laskuista yms. Kunnan sitä rahaa nyt olisi paljon enemmän, itä nyt saan tukia. Olen täysin köyhyysrajan alapuolella oleva vammainen 48-v nainen. En ole itse tätä valinnut ! Siis, että saan tukia ja naurettavan huonoa palkkaa/työosuusrahaa. Se on 14 €/viikko !!!!!! 7 €/koko päivä, puoli päivää on 3 €. En oo siellä hullujen huoneella koko viikkoa, ke olen pois. Ja joudun tekeen töitä palkatta siellä.
Mut nyt eksyin aiheesta.....sorryt.....mut toi fi-nergyn sähkö oli todella halpaa ! Harmi vain, et se on nyt menny konkkaan.... Ja sieltä tuli myös ylimääräisiäKin kalliita laskuja n. 6:n kk:n välein...........kaikki sähkö kannattaa kilpailuttaa ! Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oomilla on 8,19 c/kWh 24 kk kiinteä viikonlopputarjous.
Aivan hullua tehdä kahden vuoden soppari. Talven yli ymmärrän jonkun hinnan kiinnittämisen, mutta kesällä aivan järjetöntä maksaa tuollaista hintaa.
Tekihän suuri joukko jotain 20-30c pitkiä määräaikaisia sopimuksia tossa vähän aikaa sitten. Tyhmiä riittää suomessa paljon.
Tähän täytyy sanoa, että meillä oli pakko tehdä. Silloinen sähköyhtiö irtisanoi sopimukset ja tarjolla oli vain kallis määräaikainen. Onneksi päästiin siitä eroon pienellä sopimussakolla, mutta kaikki ei päässeet. Ja toisekseen, sähköhyvitysten ansiosta ei maksettu sähkön käytöstä senttiäkään kahdeksaan kuukauteen, kun siirryttiin pörssiin. Mutta osa on vielä kiinni kalliissa määräaikaisessa, koska eivät päässeet enää sopimussakollakaan eroon.
Kuka käski laittaa määräaikaisen sopimuksen. Ei kukaan. Vaihdoin jatkuvan sopparin pörssisähköön. Ja jos tuntuu voin vaihtaa sen jatkuvaan heti kun tuntuu.
Mikä lahopää lähtee sopimaan tuollaisia määräaikaisia sopimuksia?
Pörssisähkön tarkoitus on myös ohjata kalliimpina päivinä käyttämään vähemmän sähköä. Määräaikaiset eivät välitä.
Pitäisi olla hinta katto 6c/kWh ja siirtomaksut pois kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen asti hyvin ajoitetut määräaikaiset oli voittaneet kymmenen vuotta putkeen pörssisähkön silloin jos talvikulutus oli merkittävä kesään verrattuna. Toki itse uusin halvan määräaikaisen jo ennen tuota syksyä.
Pörssisähköhän on ollut halvin jo vuodesta 2012.
Mitä sää oikeen selität taas paskaa?
Voi raukkaa. Onko matematiikka liian vaikeaa?
Statistiikka on saatavilla ja näyttää että pörssi halvin jo ajoista miekka ja kivi.
Ja statistiikka nimenomaan osoittaa että jos talvikuukausina kulutus on moninkertainen kesäkuukausiin verrattuna, niin järkevät määräaikaiset sopparit on tulleet edullisemmaksi kuin
Ei pidä paikkaansa tuo jälkimmäinen osa, talvet ei ole ennen pörssissä olleet yhtään kalliimpia kuin muu vuodenaika ennen tätä sähkökriisiä. Pörssi on aina tullut halvemmaksi ja voin sen sanoa ihan näin lähes koko elämäni määräaikaisessa olleena. Olisipa tämän tajunnut ennen niin olisi aika paljon euroja säästynyt parin kymmenen vuoden aikana, mutta oli vähän niinkun Nokia että kyllä suomalaiset ostaa Nokian koska se on se juttu ja niin on aina tehty, lopulta sitten huomasi että olikin parempia vaihtoehtoja.
Nyt on sitten 2 vuotta takana pörssissä ja ei tästä kyllä pois ole vaihtamassa, just nytkin sähkö maksaa 0,49 snt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oomilla on 8,19 c/kWh 24 kk kiinteä viikonlopputarjous.
Aivan hullua tehdä kahden vuoden soppari. Talven yli ymmärrän jonkun hinnan kiinnittämisen, mutta kesällä aivan järjetöntä maksaa tuollaista hintaa.
Tekihän suuri joukko jotain 20-30c pitkiä määräaikaisia sopimuksia tossa vähän aikaa sitten. Tyhmiä riittää suomessa paljon.
Tähän täytyy sanoa, että meillä oli pakko tehdä. Silloinen sähköyhtiö irtisanoi sopimukset ja tarjolla oli vain kallis määräaikainen. Onneksi päästiin siitä eroon pienellä sopimussakolla, mutta kaikki ei päässeet. Ja toisekseen, sähköhyvitysten ansiosta ei maksettu sähkön käytöstä senttiäkään kahdeksaan kuukauteen, kun siirryttiin pörssiin. Mutta osa
Tyhmä! Olisitte voineet ottaa sähköenergian toimittajan keneltä tahansa sadoista toimittajista.
Energian myyntiä ei ole sidottu siihen siirtoyhtiöön.
Vierailija kirjoitti:
kohta koko kansa vesi pörssissä. on meillä viisaita päättäjiä.
Ei meidän päättäjät sähköpörssistä ole päättäneet. Googlaa vaikka NordPool
Pörrssihän on aina paras ja halvin.
Vierailija kirjoitti:
Liian halvalla ei saa hyvää sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Olet kerrankin oikeassa että talvikuukausina kulutus on suurempaa👍🏻
Pörssillä tosin lämmitys ja vuoden keskiarvo on ollut halvempaa jo vuodesta 2012.
Mihin sinä vertaat kun väität että on ollut halvempaa? Löytyykö jostain tietoa siitä minkälaisia sähkötarjouksia on ollut voimassa tuolla aikavälillä?
Itselläni on talon kk-kohtaiset kulutukset ja hinnat tiedossa vuodesta 2010 alkaen ja pörssisähkön osalta olen voinut verrata vastaavia kk-kohtaisia tietoja jotka on löytynyt netistä. Määräaikainen on meille tullut joka vuosi halvemmaksi poikkeuksena vuosi 2023. Tämän vuoden osalta loppuvuosi näyttää miten menee. Eli ainakaan meillä ei missään nimessä olisi kannattanut olla pörssisähkössä kiinni viime vuosikymmentä. Toki sopimus on pitänyt vaihtaa melkein aina toiseen yhtiöön sopimuksen umpeutuessa mutta se nyt on ollut varsin vaivatonta ja hintansa väärti.
Vierailija kirjoitti:
Koko sähkömarkkinat pitäisi pistää uusiksi ja miettiä miksi ne siirtohinnat nousevat koko ajan.
Sähkönsiirto on kaikissa Pohjoismaissa sama, Norjaa lukuunottamatta.
Miksi ihmisten pitäis se kulutettu sähkö ilmaiseksi.
Kun sähköntuottajalle siitä sähkön tuottamisesta on kulut: Tuotantalaitokset, henkilöstön palkat, investoinnit, ja muut.
Suomessa oli vuosikymmeniä, Euroopan halvin sähkö.
Nyt kun ollaan normaali hinnoissa muiden maiden kanssa, suomalaiset, märsää siis itkee, valittaa, raivoaa, vouhkaa, että pitääkö sähköstä muka jotain maksaakin.
Sama on meillä veden kanssa. Suomessa erittäin hyvälaatuinen juomavesi on käytännössä nyt melkein ilmaista, kulutukseemme nähden.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Säästät paljon, jos olet jonkun muun firman asiakas. Ei pörssi sähköä !!!! Esim mun äitini on mennyt halpaan. Siks se säästele liikaakin sähkön kulutusta, vaikka sillä nyt on rahaa tuhlattavaksi ! Ihan turhaan. Kannattaa kilpailuttaa sähkön hinta. Itellä oli jokunen vuosi sitten jonkun fi-nergyn sähköä. Että se oli halpaa !!!!! Ja kun mä katon TV:tä lähes koko päivän, niin.........onneks mun NS edunvalvoja huolehtii mun laskuista yms. Kunnan sitä rahaa nyt olisi paljon enemmän, itä nyt saan tukia. Olen täysin köyhyysrajan alapuolella oleva vammainen 48-v nainen. En ole itse tätä valinnut ! Siis, että saan tukia ja naurettavan huonoa palkkaa/työosuusrahaa. Se on 14 €/viikko !!!!!! 7 €/koko päivä, puoli päivää on 3 €. En oo siellä hullujen huoneella koko viikkoa, ke olen pois. Ja joudun tekeen töitä palkatta siellä.
Mut nyt eksyin aiheesta.....sorryt.....mut toi fi-nergyn sähkö oli todella halpaa ! Harmi v
Mitä oikein tarkoitat?
Pörssisähköä voit ostaa miltä tahansa sähköyhtiötä.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa tuo jälkimmäinen osa, talvet ei ole ennen pörssissä olleet yhtään kalliimpia kuin muu vuodenaika ennen tätä sähkökriisiä. Pörssi on aina tullut halvemmaksi ja voin sen sanoa ihan näin lähes koko elämäni määräaikaisessa olleena. Olisipa tämän tajunnut ennen niin olisi aika paljon euroja säästynyt parin kymmenen vuoden aikana, mutta oli vähän niinkun Nokia että kyllä suomalaiset ostaa Nokian koska se on se juttu ja niin on aina tehty, lopulta sitten huomasi että olikin parempia vaihtoehtoja.
Nyt on sitten 2 vuotta takana pörssissä ja ei tästä kyllä pois ole vaihtamassa, just nytkin sähkö maksaa 0,49 snt
Sä et vaan ole osannut tehdä järkeviä määräaikaisia sopimuksia ilmeisesti. Tässä nopeasti omavoimasta napatut pörssisähkön keskihinnat per vuosi ja vertailuna (suluissa) omat määräaikaiset sopparit ko. vuonna. Tuohon kun vielä lisää sen että talvikuukauden todellisuudessa on pörssillä (yleensä) keskiarvoa kalliimmat niin...
2022 spot-keskihinta 18,74 snt/kWh (7,9 snt)
2021 spot-keskihinta 8,95 snt/kWh (3,9 snt)
2020 keskihinta 3,47 snt/kWh (3,9 snt)
2019 keskihinta 5,46 snt/ kWh (4,17 snt)
2018 spot-keskihinta 5,80 snt/kWh (3,85 snt)
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan hauskaa että joku väittää näin ihan mututuntumalta :) Esim. vuonna 2022 pörssin keskihinta oli melkein 19 snt/kWh. Aika pirun monella suomalaisella oli silloin vielä voimassa moninkertaisesti halvempia määräaikaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan hauskaa että joku väittää näin ihan mututuntumalta :) Esim. vuonna 2022 pörssin keskihinta oli melkein 19 snt/kWh. Aika pirun monella suomalaisella oli silloin vielä voimassa moninkertaisesti halvempia määräaikaisia.
Ei kai kukaan nyt pörssissä ollutkaan 2022. Miksi olisi ollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan nyt pörssissä ollutkaan 2022. Miksi olisi ollut?
"Pörssihän on AINA paras ja halvin" :D
Vierailija kirjoitti:
Jännää että aiemmin sai kahden vuoden määräaikaisia alle 5 senttiä/kWh. Nythän keskihinnat on korkeampia sillä "halvalla" pörssisähkölläkin. Jätetään kaikki aamulla ne puurot keittämättä ja katsotaan mitä sitten sähköyhtiöt keksivät saadakseen kunnot tuotot.
Niin kumma juttu kun sähkön keskihinta nousee vaikka jatkuvasti nousee tuulimyllyjä jotka jauhavat sitä halpaa ellei ilmaista energiaa ja ydinvoimaakin on tullut lisää. No, johtajat ja sijoittajat tarttee ne kohoavat osinkonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipa tehtyä 24 kk määräaikainen ja kiinteällä hinnalla, 8,80 c/kwh.
Vertailuja tehdessä tuli kyllä selväksi, että sähköyhtiöt haluavat ihmisten tekevän pörssisähkösoppareita ja
syyhän on ilmeinen; sieltä lasketaan saatavan parempi tuotto. Eli hintamanipulaatiolla tietenkin.
Huomion kiinnitti myös pilipalifirmojen halvat tarjoukset, nyt näyttää olevan Cheap Energy nimellisesti halvin ja joku Hehku ja Aalto myös. Nämähän tekaisevat konkurssin kun huomaavat tehneensä huonoja diilejä.
Olisiko tähän ratkaisuna se, että sähköä saisi myydä vain sähköä tuottavat yhtiöt, eikä välikädet?
Elämäm koululainen ulostaa parasta luulemistaan, eikä ymmärrä asiasta höykäsen pöläystä.
Pörssisähkön myyjä saa marginaalin verran tuottoa riippumatta sähkön hinnasta.
Ja toinen elämäm koululainen opettelee kirjoittamaan.
Pörssisähkön myyjä saa marginaalinsa, samoin se välittäjä laskee/kuvittelee pärjäävänsä sillä marginaalilla.
Ei se bisnes mene aina kuten suunnitellaan ja näissä norjalaisvirityksissä tunnutaan keskittyvän asiakkuuksien haalimisiin
ja rahan keräämiseen, sitten lappu luukulle ja uusi firma pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä hintaisia uusia määräaikaisia sopimuksia oli tarjolla 2022?
Olet kerrankin oikeassa että talvikuukausina kulutus on suurempaa👍🏻
Pörssillä tosin lämmitys ja vuoden keskiarvo on ollut halvempaa jo vuodesta 2012.