Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pörssisähkö pitäisi kieltää

Vierailija
12.10.2024 |

On täysin epäreilua että osa ihmisistä, varsinkin pikkukaupungeissa asuvat vanhukset, joutuvat maksamaan jopa 40 c/kWh sopimuksia samalla kun jotkut isojen kaupunkien nuoret saattavat saada liki ilmaista sähköä vaikka eivät kuluta juurikaan mitään. Onko järkeä asettaa kansalaiset epäreiluun asemaan? Pörssisähkö on häirikkö mikä pitäisi saada pois markkinoita niin että muiden sopimukset saadaan paremmiksi ja halvemmiksi. 

Jos ei niin sitten valtion pitäisi hyvittää muille pörssisähkön käyttäjien liika kulutus mikä on sama kuin varastaisi sähköä muilta ihmisiltä kenellä on kiinteä sopimus. Miksi kaupungissa yksiössä asuva saa kuluttaa halvalla sähköä niin paljon kuin haluaa samalla kun muut muualla joutuvat säästämään käyttössä koska kaupungissa ahnehditaan? 

Kommentit (223)

Vierailija
201/223 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.fingridlehti.fi/aurora-line-on-uusi-sahkon-siirtoyhteys-ruo…

Mikähän on todellisuus tässäkin hommassa, lopulta tulee luultavasti kuitenkin nostamaan sähkön hintaa jos pohjois-ruotsi täyttyy ekotehtaista ja imevät sinne kaiken sähkön myös täältä meiltä.

Vierailija
202/223 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia tuokin sähko.tk sivuston päivitykset on ruennut jäämään rempalleen, että ei vaan pysyttäisi jyvällä sähkönhinnasta mitenkään?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/223 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia tuokin sähko.tk sivuston päivitykset on ruennut jäämään rempalleen, että ei vaan pysyttäisi jyvällä sähkönhinnasta mitenkään?!

Sehän on joku mainospaska sivu.

Nord Pool sähköpörssin sivuilta näet viralliset seuraavan päivän hinnat aina klo.13.45.

https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=la…

Vierailija
204/223 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta pörssisähkö on ihan ok vaikka ei se minullekaan sovi. Ei asuntoon eikä mökille. Kokeiltiin ja kallista oli. Mutta on hyvä että on ihmisiä joilla on aikaa ja tarmoa kytätä sähkön hintaa ja kulutusta ja me muut voidaan olla huolettomia ja saadaan sähköä aina eikä tule pulaa. Sähkölaskut on yhteensä noin 70e/ kk keskimäärin, eniten vie mökin peruslämmitys talvisin mutta aika pieni kulu.

Mihin kulutat sen 10sek päivässä minuun verrattuna? 

Sen verran käytän "kyttäämiseen".

Toki noin pienellä kulutuksella ei ole mitään merkitystä sähkön hinnalla mutta omakotitalossa ero on huomattava. Itse säästän n 400e vuodessa ihan kyttäämättä

Osaatko lukea. Lämmittää mökkiä sähköllä niin ei silloin pörssi kannata.

Vierailija
205/223 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta pörssisähkö on ihan ok vaikka ei se minullekaan sovi. Ei asuntoon eikä mökille. Kokeiltiin ja kallista oli. Mutta on hyvä että on ihmisiä joilla on aikaa ja tarmoa kytätä sähkön hintaa ja kulutusta ja me muut voidaan olla huolettomia ja saadaan sähköä aina eikä tule pulaa. Sähkölaskut on yhteensä noin 70e/ kk keskimäärin, eniten vie mökin peruslämmitys talvisin mutta aika pieni kulu.

Toki noin pienellä kulutuksella ei ole mitään merkitystä sähkön hinnalla mutta omakotitalossa ero on huomattava. Itse säästän n 400e vuodessa ihan kyttäämättä

Ja minä lämmitän omakotitaloa pörssillä. Toistaiseksi on kannattanut. Niin?

Vierailija
206/223 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin kannattaa. Lokakuu 4.1c/kWh.

2024 4.8c/kWh.

Määräaikaisella olisin maksanut yli 8c/kWh.

Vierailija
207/223 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1,5c/kWh, mitäs siihen sanotte määrispellet?!

Tämä on justiinsa se ongelma koska pörssisähköläiset ikään kuin vievät sähköä muilta koska voivat käyttää miten paljon haluavat ilman kiintiötä ja me muut mkasetaan se. Pörssisähkö pitäisi kieltä tai sitten laittaa kiintiö paljon saavat kuluttaa sähköä per kuukausi. 

Ei se niin mene, vaan pörrsihinta määräytyy kansainvälisillä markkinoilla tuotannon ja kysynnän mukaan. Ei kenenkään ole pakko pitää kiinteähintaista siksi että muut voisivat käyttää pörssiä. Se on ihan henkilökohtainen valinta, että minkä ottaa itselleen. Turha siitä on kenellekään raakkua.

Vierailija
208/223 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt luukutetaan pösää taas täysillä pari vuorokautta putkee, eli pötköön. Laitan kohta sähkön valumaan takapihan ojaan.

Vierailija
209/223 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun sähkön hinta on 15,90 c/kWh. nyt 18 lokakuuta 2024 pörssiä käyttävien keskihinta 0,84 c/kwh eli minäkin maksan heidän sähkön käytön. 

mutta jos tulisi sähkökatkoi niin molemmilta lähtisi sähköt pois vaikka pörssin käyttäjä lataisi autoaan samalla kodinkoneiden pyöriessä ja minulla vain lukulamppu päällä mutta ollaan kuitenkin samalla viivalla! 

Vierailija
210/223 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minun sähkön hinta on 15,90 c/kWh. nyt 18 lokakuuta 2024 pörssiä käyttävien keskihinta 0,84 c/kwh eli minäkin maksan heidän sähkön käytön. 

mutta jos tulisi sähkökatkoi niin molemmilta lähtisi sähköt pois vaikka pörssin käyttäjä lataisi autoaan samalla kodinkoneiden pyöriessä ja minulla vain lukulamppu päällä mutta ollaan kuitenkin samalla viivalla! 

Sua on kairannut joku isolla halolla kakkoseen kun 15,90c maksat.

Vierailija
211/223 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä lämmitän omakotitaloa pörssillä. Mitä sitten? Mulle kannattavinta

Vierailija
212/223 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttäisi olevan monellakin yhtiöllä tarjolla tuollaisia kaliita sopimuksia. Varmaankin noitakin kalliimpia löytyy.

Sähkösopimus kerrostaloon kuukausihinnalla - Fortum Vakio | Fortum

Perussähkö | Toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus | Helen

Toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus - Oomi Vakaa | Oomi

Vierailija
213/223 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttäisi olevan monellakin yhtiöllä tarjolla tuollaisia kaliita sopimuksia. Varmaankin noitakin kalliimpia löytyy.

Sähkösopimus kerrostaloon kuukausihinnalla - Fortum Vakio | Fortum

Perussähkö | Toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus | Helen

Toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus - Oomi Vakaa |

Minkälainen näätä pitää olla että ottaa tuommoisen?

Vierailija
214/223 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No uutisten mukaan varsinkin vanhuksille on kaupattu todella kalliita 24/kk soppareita. Ensin lehdet pelottelevat 2€ c/kWh hinnoilla minkä jälkeen myyjät soittelevat ja kauppaavat turvallisia yli 25 c/kWh kahden vuoden soppareita... pari vuotta sitten kaupiteltiin jopa 50 c/kWh vanhuksille jotka oli peloteltu ensin eivätkä saa tietoa koska eivät käytä internettiä.

"Asiakkaan nostaman kanteen mukaan sähkökriisin aikaan solmittu 27,25 sentin sopimus koitui liian kalliiksi."

Sähköyhtiö ei suostunut laskemaan hintaa eläkeläispariskunnan kallis sähkösopimus käräjille | Kymenlaakso | Yle

Vierailija
215/223 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No uutisten mukaan varsinkin vanhuksille on kaupattu todella kalliita 24/kk soppareita. Ensin lehdet pelottelevat 2€ c/kWh hinnoilla minkä jälkeen myyjät soittelevat ja kauppaavat turvallisia yli 25 c/kWh kahden vuoden soppareita... pari vuotta sitten kaupiteltiin jopa 50 c/kWh vanhuksille jotka oli peloteltu ensin eivätkä saa tietoa koska eivät käytä internettiä.

"Asiakkaan nostaman kanteen mukaan sähkökriisin aikaan solmittu 27,25 sentin sopimus koitui liian kalliiksi."

Sähköyhtiö ei suostunut laskemaan hintaa eläkeläispariskunnan kallis sähkösopimus käräjille | Kymenlaakso | Yle

2022 vanhuksille kaupiteltiin niin korkeita kuin 50 senttiä per kwh sopimuksia. Iltasanomissa oli tuolloin juttua. 

Vierailija
216/223 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut nyt kommentteja uutisten kommenteista ja somesta ja monet muutkin ovat huomanneet tämän epäkohdan minun lisäksi. Nytkin pörssisähkö on liki ilmaista mikä aiheuttaa lisäkukutusta pörssisähköä käyttävien kodeissa samalla kun määräaikaisen omistavat käyttävät sähkö kohtuudella maksaen samalla pörssisähköä käyttävienkin laskuja. 

Ajatelkaa jos samalla tavalla tankattaisiin autojen tankit? Osa saisi bensaa halvemmalla kuin muut... olisiko reilua? Ei tietenkään miksi siis sähkö on eri asia.

- AP

Vierailija
217/223 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1,5c/kWh, mitäs siihen sanotte määrispellet?!

Tämä on justiinsa se ongelma koska pörssisähköläiset ikään kuin vievät sähköä muilta koska voivat käyttää miten paljon haluavat ilman kiintiötä ja me muut mkasetaan se. Pörssisähkö pitäisi kieltä tai sitten laittaa kiintiö paljon saavat kuluttaa sähköä per kuukausi.

Pörssisähköä käyttävät vähentävät kulutustaan silloin, kun sähköllä on eniten kysyntää. Siten he tasapainottavat sähköjärjestelmää kulutushuippujen aikana.

öööh... kerropa miten tuo on muka totta? Pörssisähkön ollessa melkein ilmaista voi pörssikäyttäjä tuhlata vaikka kuinka paljon sähköä riippumatta siitä käyttääkö kiinteää käyttävä sähköä o

Sähkö on halpaa vain silloin kun sitä on ylettömästi. Kun jokainen propelli pyörii ja kaikki ydinvoimalat toimivat. Silloin sitä voi hyvällä omallatunnolla törsätä. 

Vierailija
218/223 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko sähkömarkkinat pitäisi pistää uusiksi ja miettiä miksi ne siirtohinnat nousevat koko ajan.

Siirtohinnat nousevat, koska jakeluverkon ovat monopoli.

Vierailija
219/223 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut nyt kommentteja uutisten kommenteista ja somesta ja monet muutkin ovat huomanneet tämän epäkohdan minun lisäksi. Nytkin pörssisähkö on liki ilmaista mikä aiheuttaa lisäkukutusta pörssisähköä käyttävien kodeissa samalla kun määräaikaisen omistavat käyttävät sähkö kohtuudella maksaen samalla pörssisähköä käyttävienkin laskuja. 

Ajatelkaa jos samalla tavalla tankattaisiin autojen tankit? Osa saisi bensaa halvemmalla kuin muut... olisiko reilua? Ei tietenkään miksi siis sähkö on eri asia.

- AP

Näin se vaan nyt menee. Määristen osa on maksaa toisten sähkö.

Elämässä ei aina mene kaikki tasan.

Vierailija
220/223 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- AP

Ei, vaan siis silloin kun sähköä on paljon tarjolla, niin silloin se on halpaa. Kysynnän ja tarjonnan laki. Ei se kiinteähintainen vaikuta siihen millään tavalla. Enkä nyt oikein tiedä, että millä tavalla mä voin kuluttaa sähköä jotenkin poikkeuksellisen paljon vain siksi, että sähkö on nyt halpaa. Teen ne samat asiat kuin aina, mutta ajoittelen niiden tekemistä sähkön hinnan mukaan. Se on järkevää, mutta myös ekologista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi