Lapsiperheiden siisteys/likaisuus, sokeutuvat omalle käytökselleen ja elämälleen
Vähän provosoiva aloitus, mutta näitä asioita mietin aina kun käyn lapsiperheellä kylässä tai muuten näen heitä.
Lapsiperheen koti ei tietenkään voi olla koskaan putipuhdas. Osaako joku lapsensa jo aikuiseksi kasvattanut sanoa nyt jälkikäteen, että sokeuduitteko sille kotinne likaisuudelle lapsiarjessa?
Usein lasten tulon myötä koti on ollut likainen senkin jälkeen, kun se on heidän sanojensa mukaan vieraita varten jynssätty. En uskalla enää istahtaa huoletta heidän sohvalleen, kun olen muutaman kerran istunut ruoan tähteisiin tai pissaan/ulosteeseen. Tai kun lapsi syö tiputellen ruokaa maahan. Tippuneet muruset jätetään sinne maahan, "pianhan imuroidaan kuitenkin", ja sitten ne muruset kulkeutuvat jalkapohjien mukana ympäri kotia. Kun lapsiperhe tulee kylään, niin he tuovat mukanaan sen likaisuuden vaatteissaan. Ja sitten minä rapsuttelen kuivunutta pilttiä pois matostani, tai pyyhin likaisia kädenjälkiä ikkunoistani.
Enkä ole mikään siisteysfriikki, päinvastoin, kotini on aika siivoton. Erona, että täällä sotkuna on paksu pölykuorrutus sekä vaatteita ja tavaroita siellä täällä, ei räkää sohvassa tai epämääräisiä vesilammikoita maassa.
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseä häiritsee eniten se lasten osallistuminen ruuanlaittoon ja leipomiseen ja niitä sitten tarjoillaan vieraille, "yksi lipaisu vaan, eihä se nyt ketään haittaa". Juu ei kiitos en haluaisi kenenkään kuolaa leivonnaisiin..tai että siihen leivontaan on käytetty kapustoja ja kulhoja jotka pyörineet lattioilla lasten tahmakäsissä ja lattian muruissa, yök.
En nyt kyllä ymmärrä, miten ne leivontakulhot ja -lastat päätyisivät lattialle lasten kanssa leipoessa. Tai että lapset nuoleskelisivat mitään. (Muuten, mistä tiedät, etteivät aikuiset nuoleskele lastoja leipoessaan? Vai onko se ällöttävää vain, kun lapset nuolevat?)
Etkö ole koskaan nähnyt kun pikkulapset tyhjentää keittiön kaappeja lattialle? Sieltä lähtee kaikki mistä vaan saa otteen. Sitten lapsi saa "leikkiä" niillä sen aikaa että äiti
Oon nähnyt, mutta ei se tarkoita, että noin tehtäisiin jokaisessa lapsiperheessä. Monesti kaappien tyhjentäjille on olemassa omat kaapit tai laatikot, joissa on vain leikkiin tarkoitettuja juttuja (esim. mun pikkuveljellä oli näin - yksi kaappi ja kaksi laatikkoa). Meillä kaikki kaapit oli säpissä, kun nuorempi lapsi (kova touhuaja) oli pieni.
Vierailija kirjoitti:
Itseä häiritsee eniten se lasten osallistuminen ruuanlaittoon ja leipomiseen ja niitä sitten tarjoillaan vieraille, "yksi lipaisu vaan, eihä se nyt ketään haittaa". Juu ei kiitos en haluaisi kenenkään kuolaa leivonnaisiin..tai että siihen leivontaan on käytetty kapustoja ja kulhoja jotka pyörineet lattioilla lasten tahmakäsissä ja lattian muruissa, yök.
Sisko teki kakkua lapsensa syntymäpäiville ja lapsi oli mukana auttamassa. Alaston lapsi otti kasan koristeeksi tarkoitettuja lakunyörejä ja piti niitä käsissään ja vähän hinkkasi niitä pyllyn kohdalla ja sisko otti sitten lapsen kädestä niitä lakuja ja laittoi kakun koristeeksi. Niitä olisi ollut lisää pussissa, olisi voinut ottaa sieltä lakuja jotka ei ole ollut tahmatassuissa ja hinkattu alastomaan lapseen, mutta ei. Sisko ei ollut ennen lapsiakaan mikään siivoushullu, mutta ei sentään kokkaillut nakuna ja kaivellut pyllyä ja nenää siinä kokkailun lomassa.
Meillä ei ollut likaista. Leikin jälkeen se kerättiin pois ja illalla kaikki lelut kaappiin ja tavarat paikoilleen. Onneksi puolisoni on yhtä siisti kuin minä, lapsemme oppivat tämän mallin. 4-vuotiaasta lähtien piti huolehtia omat tavarat paikoilleen tai ne meni roskiin. Kyllä muuutama barbi ja Heman menikin.Sormiruokailua ei harrastettu. Tavaraa pitää olla maltillisesti kodissa, silloin on helpompi pitää järjestystä.
Kaverin luona lapsi ottaa kahvipöydästä keksin, maistaa, laittaa takaisin, ottaa toisen, haukkaa palan, laittaa takaisin, nuolee sormiaan, pyörittelee niitä seuraavaksi karkkikulhossa, ottaa muutaman, laittaa suuhun, ottaa lisää jne. Äitinsä myhäilee vieressä kun onhan lapsi niin kertakaikkisen vekkuli, eikö olekin.
Toisaalta tässä pysyy aika hoikkana, kun jää herkut kyläilyillä maistamatta.
Vierailija kirjoitti:
Eläimen omistavien kodit on vähän sama. Kuolaa ikkunoissa. Karvoja tekstiileissä ja pitkin lattioita. Kuivahtanut oksennus sohvan takana. Hiekkaa siellä täällä.
Vahvistan tämän koiran omistajana :D
En nyt mitään oksennuksia jätä kuivumaan, mutta karvalle ei mahda mitään kun sitä vaan tulee jatkuvasti vaikka siivoaisit. Hiekkaa kantautuu tassuissa eteiseen varsinkin nyt mutakeleillä. Jos peset ikkunan, niin seuraavassa hetkessä siinä taas haukutaan ohikulkijoille.
Koiruus on silti niin rakas että ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun menee kaverilla käymään, ei tarvitse ottaa kuin muutama askel niin sukat ovat jo ihan tahmaiset. Siitä melusta puhumattakaan. Kaveri on vaan että ihanaa, kun meidän lapsista lähtee ääntä, ovat niin voimakastahtoisia persoonia! Ja minulla soi korvat koko loppuillan. Ei tee kovin usein siellä mieli vierailla. Luojan kiitos olen lapseton.
Mulla myös yhdellä tutulla on neljä lasta, jotka oikeasti lapsiperheidenkin mittakaavassa poikkeuksellisen äänekkäitä. Tuttu pitää tätä hyveenä ja ajattelee, että isossa perheessä ainakin oppii saamaan oman äänensä kuuluviin isossa porukassa.
Väitän, että ylivoimaisesti suurin osa ajattelee, että tuo ei ole mikään hyvä asia, vaan ennemmin pitää opetella odottamaan omaa puheenvuoroa.
Mikä oli lapsettoman ap:n aloituksen pointti? Eläähän hän itsekin paskan keskellä eikä voi vierittää tekosyytä edes lasten niskoille.
Meillä ei ollut sikolättiä edes silloin kun lapset olivat pieniä. Ratkaisut: vähän tavaraa, säilytyssysteemit, helposti siivottavat pinnat väljässä kodissa. Haukkukaa nyt siitäkin.
Entäs sitten lapsettomat! Meillä oli työllistymiskokeilussa lapseton nainen, joka ei pessyt käsiään wc-käynnin yhteydessä, ei ymmärtänyt pestä omaa kahvimukiaan ennen kuin asiasta huomautin eikä käynyt työpäivän jälkeen suihkussa (raskas ruumiillinen työ). Huh.
Entäs kun kaveri lapsineen kyläilee sun luona, ja lapselle tulee ripulit housuun. Ei muuta kuin suihkuun persettä pesemään. Kiva sotkea mun suihkun lattia, oikein kiva mennä sinne aamulla suihkuun seisomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli likaisempaa tietysti kuin nyt. Syynä se, että ei mitenkään kerennyt pitämään asuntoa tosi siistinä.
Jaksoin kyllä monesti touhuta aamulla kuudesta puolille öin, mutta ei sekään riittänyt, kun lapsilla oli todella paljon aikaa vievät harrastukset ja iso osa ajasta meni iltaisin kuskaamiseen. Mutta ei minusta se ääretön siisteys tärkeintä elämässä ollut.
Miksi niitä lapsia piti kuskata?
Asumme 30km keskustasta eikä ole julkista liikennettä
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun kaveri lapsineen kyläilee sun luona, ja lapselle tulee ripulit housuun. Ei muuta kuin suihkuun persettä pesemään. Kiva sotkea mun suihkun lattia, oikein kiva mennä sinne aamulla suihkuun seisomaan.
Olishan tuossa ollut sekin mahdollisuus, että olisit pessyt sen lattian välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisko teki kakkua lapsensa syntymäpäiville ja lapsi oli mukana auttamassa. Alaston lapsi otti kasan koristeeksi tarkoitettuja lakunyörejä ja piti niitä käsissään ja vähän hinkkasi niitä pyllyn kohdalla ja sisko otti sitten lapsen kädestä niitä lakuja ja laittoi kakun koristeeksi. Niitä olisi ollut lisää pussissa, olisi voinut ottaa sieltä lakuja jotka ei ole ollut tahmatassuissa ja hinkattu alastomaan lapseen, mutta ei. Sisko ei ollut ennen lapsiakaan mikään siivoushullu, mutta ei sentään kokkaillut nakuna ja kaivellut pyl
Tätä käy isommillakin lapsilla. Kuvotti seurata vierestä jokin aika sitten, kun kaverini alakouluikäinen lapsi pussitti popcorneja koululuokkansa myyjäisiin. Käsiä ei luonnollisesti pesty ennen toiminnon aloittamista, flunssainen pikkusisarus kävi lähmimässä valmiita popcorneja niinikään pesemättömillä käsillään kulhosta ja pussittaja itse söi poppareita pussittamisen lomassa ja nuoli käsiään välillä.
Meill oli aina siistiä, purin energiaa jynssäämiseen. Nyt on paljon sotkuisempaa, vaikka kotona enää yksi teini. Eikä mulla ole enää sairauden takia voimia .
Eräällä tuttavaperheellä oi aina vessassa jonkun tuotokset potassa kun sinne meni. Haisi ja oli suttaista. En mielellään käynyt heillä vessassa, miten vaikeaa on potan tyhjentäminen pönttöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olishan tuossa ollut sekin mahdollisuus, että olisit pessyt sen lattian välissä.
Ihanaa, ensin tulee joku sotkuinen ja meluisa lapsiperhe kylään ja sen jälkeen saat viettää illan pesemässä kylpyhuonetta ripulista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, ensin tulee joku sotkuinen ja meluisa lapsiperhe kylään ja sen jälkeen saat viettää illan pesemässä kylpyhuonetta ripulista.
Kylään kaiketi tullaan kutsuttuna? Ei ole pakko kutsua kylään meluisaa ja sotkuista lapsiperhettä, jos ei halua. Jos mun pitäisi pestä kylpyhuone tuollaisen kakanpesun jälkeen, voisin vakuuttaa, että siihen ei menisi koko iltaa. Jos lapsella menee ripulit housuun, siinähän ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin pestä lapsi. Ei näistä asioista ole pakko tehdä niin vaikeita ja elää elämää, joka on täynnä katkeruutta. Me kaikki paskomme vuorollaan housuumme, osa jopa elämän molemmissa päissä, ja jotenkin ne on pakko hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun menee kaverilla käymään, ei tarvitse ottaa kuin muutama askel niin sukat ovat jo ihan tahmaiset. Siitä melusta puhumattakaan. Kaveri on vaan että ihanaa, kun meidän lapsista lähtee ääntä, ovat niin voimakastahtoisia persoonia! Ja minulla soi korvat koko loppuillan. Ei tee kovin usein siellä mieli vierailla. Luojan kiitos olen lapseton.
Lapset ovat pieniä vain hetken.
Lapsettomuus on loppuiän ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat pieniä vain hetken.
Lapsettomuus on loppuiän ratkaisu.
Niin onkin. Siksi olenkin pysynyt lapsettomana.
Vierailija kirjoitti:
Sama kuin lapsi pitää kovaa ääntä jossain julkisella paikalla. Kun vanhemmille sanoo, että tuo saattaa kiljuminen saattaa sattua ihmisten korviin, niin vanhemmat naurahtavat "eihän tämä vielä mitään, kuulisitpas millaisia desibelejä tämä lapsi tuottaa kotona kiukutellessaan!". Noh, mitä sitten? Vaikka te olette tottuneet tuohon, niin se ei poista sitä faktaa, että se huuto ottaa näiden tuntemattomien ihmisten korviin.
/ tätä kummastelen kyllä! Kyllä lapsillekin voi ja mielestäni tulee opettaa, miten käyttäydytään ja otetaan toisetkin huomioon. Tämä on kovin monelta vanhemmalta unohtunut - rajat ja toisten huomioon ottaminen. Ja sitten ollaan sitä mieltä, että ihmiset ovat lapsivihamielisiä ja lapsen elämään kuuluu möykkä ja huono käytös. Ei kuulu. Vaan tavat ja enemmän ne kädettömät vanhemmat harmittaa kuin lapset. Lapsen syyhän se ei olez että vanhemmat on kuutamolla.
Vierailija kirjoitti:
Se sentään meni suihkuun sen kakkapyllyn kanssa. Aika monet vanhemmat vaihtaa vaippoja olkkarissa tai keittiössä tai antaa lasten pottailla toisten ihmisten keittiössä, kun jotenkin lasten pissa ja kakka on puhtaampia kuin aikuisten vastaavat.
Meillä lapsi kyllä leipoo, mutta aina huolellisen käsienpesun jälkeen eikä koskaan nuole sitä mikä menee syötäväksi vaan saa kaapia tyhjistä kulhoista loput. Eikä kaiva nenää leipoessa. Samat hygieniasäännöt koskee meillä lapsia ja aikuisia. Meillä on usein sekaista lapsen lelujen takia, mutta ei likaista.