Lapsettoman vanhuksen asema, kun dementia tulee?
Miten paljon rahaa olette laittaneet talteen, ja mihin? Mitä vakuutuksia, hautajaisjärjestelyjä yms olette tehneet? Tiedättekö, kuka asioitanne hoitaa sitten joskus? Ettei vain kävisi niinkuin meidän suvun itsekkään, vanhan, ilkeän, aina lapsiperheitä mollaavan, paljon matkustelevan kitupiikkimiehen kanssa, että yhtäkkiä sisartani - hänkin jo 67 ja passelisti eläkeläinen - ehdotettiin lähempänä omaisena asioiden hoitajaksi, kun KETÄÄN MUUTA EI OLLUT. Kaikki ,,hienot,, sukulaiset vaimon puolelta olivat ottaneet joko etäisyyttä tai jo kuolleet. Meihin, sukulaisiinsa, oli ottanut yhteyttä vain jos oli jotain kehumista (ne matkat, se luksusmökki, se vene, se ura). Sisareni kieltäytyi ,,kunniasta,, olla asioiden hoitaja. Hänellä on itsellä 3 lasta ja 5 lastenlasta.
Kommentit (68)
Ihan samat ihmiset minua hoitaa kuin naapurin neljän lapsen vanhempia - laitoksen hoitajat.
itse muuten autoin muutaman kerran viikossa naapuruston yksinäistä vanhusta hänen kuolemaansa saakka. Kyllä, minä, itsekäs vela, ei kumpikaan hänen kahdesta lapsestaan. Käytiin kerran viikossa yhdessä kaupassa, kävin vaihtamassa lakanat ja auttamassa lääkärireissuissa ja muissa. Kun hän sai aivoverenvuodon, hän soitti minulle, ja minä olin hänen luonaan ambulanssin tullessa. Minä olin sairaalassa kertomassa hänelle, että on ok päästää irti.
Perhe ei synny pelkästään geenien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 21: "En minäkään partioi, mutta aloin järjestellä kotihoitokäyntejä ja vaatia palveluasumista kun sen aika oli. Kuka järjestää lapsettomalle huolenpitoa, jos tämä ei halua kenenkään puuttua omiin asioihinsa."
Joissain tapauksissa vanhustyön sosiaalityöntekijät. Kun muistisairas vanhus löytyy ulkoa harhailemasta, yleensä vanhuksen löytänyt soittaa 112:een ja sieltä sitten tilanteen mukaan lähetetään joko lanssi tai poiliisi paikalle. Ja nämä sitten ottavat yhteyttä sosiaaliviranomaisiin. Tai viimeistään sairaala, jos vanhus on kylmettynyt tai muuten siinä kunnossa, ettei voida sillä hetkellä kotiinkaan laittaa.Tuo ketju ei toimi. Siinä vaiheessa kun vanhus selittää ja skarppaa ja sanoo ettei apua tarvitse ketju katkeaa ja vanhus saa kuolla ja mädäntyä asuntoonsa.
Miksi vanhusta pitäisi auttaa väkisin, jos vanhus ei halua apua? Jos on vaaraksi tai häiriöksi naapureille, naapurit ja taloyhtiö voivat vaikuttaa asiaan ja vanhus muuttaa jonnekin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä lapsia kannattaa kaikkien tehdä, että vanhuus on turvattu!
Ei ole mitenkään turvattu ja rahaa lypsää enemmän lapsiperheelliset. Koko ajan pitää lahjoittaa synttäri rahoja ja rahoittaa lapsiperheitä.
Vanhukset lypsetään ihan kuiviin ja ne heitetään yhteiskunnan eläteiksi ja vanhuksilla ei ole varaa ostaa mitään palveluja kun ne rahat lypsää
lapsiperheelliset.
Onko tämä ihan vitsi kommentti että muka vanhuus on turvattu lapsia tekemällä.
Tuttavaperheen varallisuus ihmetyttää kun ihan tienaamatta voi nuori ostaa 300e kengät. Jos ei itse tienattu niin saatiin ihan kaikkein halvimmat vermeet.
Meillä ei kenelläkään ole koskaan ollut 300e kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, moni vanhus jolla niitä lapsia on, joutuu sitten lastensa toiveiden ristituleen. Sanovat, että meidän äiti se aina sitä ja ei koskaan tätä. Tekevät päätöksiä puolesta. Itse lapsettomana ajattelen, että onneksi kukaan ei tule sanelemaan elämääni.
Mihin ajattelit sijoittaa itsesi asumaan, jos dementia iskee? Kuka huolehtii sinut sisälle pakkasesta ennen lopullisen diagnoosin saamista? Poliisi? Ei sekään partioi sun ovellasi 24/7.
Jos olen niin dementoitunut, että lähden kotoani harhailemaan ulos pakkaseen, niin totta hemmetissä toivon että palellun kuoliaaksi. Sen sijaan että eläisin pahimmillaan toistakymmentä vuotta jatkuvasti pahemmin dementoituvana tuollaista kärsimystä.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo alkanut säästää rahaa, jotta ennen lopullista sekoamistani pääsen äkkiä Sveitsiin kuolemaan iloisena morfiinipäissäni unohtaen viime hetkilläni jopa sen, että Suomea ei hallitse kuningas kuten Ruotsia, vaan meitä hallitsee portailla istuskeleva populistinen prinsessa.
Olen kirjannut oma kantaan hoitotahtoni.
Jos olet kirjannut sinne hoitotahtoon ettei sinua saa syöttää, lääkitä, elvyttää yms. niin se lentää romukoppaan heti jos joudut laitokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, moni vanhus jolla niitä lapsia on, joutuu sitten lastensa toiveiden ristituleen. Sanovat, että meidän äiti se aina sitä ja ei koskaan tätä. Tekevät päätöksiä puolesta. Itse lapsettomana ajattelen, että onneksi kukaan ei tule sanelemaan elämääni.
Mihin ajattelit sijoittaa itsesi asumaan, jos dementia iskee? Kuka huolehtii sinut sisälle pakkasesta ennen lopullisen diagnoosin saamista? Poliisi? Ei sekään partioi sun ovellasi 24/7.
Ei kukaan siltä varalta tee lapsia, että jos dementia iskee. Mitä hyötyä on lapsista, jotka jo 40 vuotta sitten ovat muuttaneet ulkomaille asumaan. "Jos dementia iskee"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo alkanut säästää rahaa, jotta ennen lopullista sekoamistani pääsen äkkiä Sveitsiin kuolemaan iloisena morfiinipäissäni unohtaen viime hetkilläni jopa sen, että Suomea ei hallitse kuningas kuten Ruotsia, vaan meitä hallitsee portailla istuskeleva populistinen prinsessa.
Jos olet kirjannut sinne hoitotahtoon ettei sinua saa syöttää, lääkitä, elvyttää yms. niin se lentää romukoppaan heti jos joudut laitokseen.
Ei siellä hoitolaitoksessa kukaan lähde elvyttämään vaikka tahtoisit. Sama vähän noiden muidenkin kanssa ei niitä kukaan ehdi tehdä vaikka muuta toivoisit hoitotahdossa.
Eikö ole hyvä että käyttää rahansa matkoihin ym, ettei jää mitään
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole hyvä että käyttää rahansa matkoihin ym, ettei jää mitään
Riippuu vähän kenen kannalta.
lääkkeitä on senverran jokaisella vanhuksella kotonaan että pois pääsee kivutta kun alkaa siltä tuntua.
Vierailija kirjoitti:
lääkkeitä on senverran jokaisella vanhuksella kotonaan että pois pääsee kivutta kun alkaa siltä tuntua.
Juurikin näin, itse olen +72 ja puoliso on +76, kyllä sellaiset tropit löytyy jolla dementiat jää tänne
Eikö se antanut tarpeeksi vieläkään teille rahaa?
Nro 34: "lmeisesti joku maalaiskunta."
No jaa, kun muutin tälle paikkakunnalle 1970-luvun alussa, niin tämä tosiaan oli nimeltäänkin Helsingin maalaiskunta. Mutta nyt jo 50 vuoden ajan ollut Vantaan kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvojan ei tarvitse olla sukulainen. Ehkä hyväkin, ettei ole.
Keskisuuren kaupungin sossu on mun mutsin edunvalvoja. Mulle sitä roolia tuputettiin. Asun vaan 900km päässä.
M55
Lähiomaiseni edunvalvojana en ihan ymmärrä, miksi etäisyys on tuossa olennainen tekijä. Ihan samalla tavalla posti kuljettaa minulle laskut ja Kelan kirjeet, asuin sitten kymmenen tai tuhannen kilometrin päässä päämiehestäni. Ja ihan samalla tavalla minä maksan laskut nettipankissa ja laitan Kelan lomakkeet postilaatikkoon. Kokouksiinkin (joita tyypillisesti tulee max 1-2 kertaa vuodessa) voi nykyisin osallistua etänä.
Se on sitten toinen juttu, miten käy muuten katsomassa omaistaan, mutta edunvalvonta on nimenomaan taloudellisten asioiden hoitamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin vanhuksia hoitavana sairaanhoitajana sanoa, että senioriasunnon voi hankkia heti kun muistisairaus todetaan, tästä itsensä sijoittamisesta pitäisi puhua enemmän julkisesti, että ihmiset tajuaisivat myydä ne portaalliset ok-talonsa kun niistä vielä jotain saa ja hommata loppuelämän asunto.
Ja tuo jo nauratti, luuletko, että lapset päivystävät yöllä ovellasi jos eksyt? Lähempänä se poliisikin on, realistisesti ajateltuna kulunvalvonta ja turvapartio :D
Itse olen lapseton ja sijoitan itseni näppärään kämppään ja suhtaudun loppuelämään niin, että jos lumihankeen loppuu niin hyvin loppuu! Miksi kitua vuositolkulla vaipoissa kun voi päästä nopeasti pois?
Muistisairaus on hirveä, ei siinä paljon lapset auta.
Mikä niillä muistisairailla on kun eivät halua mitään huolenpitoa. Tunnen tapauksen yhdestä muistisairaasta, jolla yksi lapsi ja yksi 75v sukulainen. Lapsella pitkät ja vaativat työpäivät, huolehtii voimiensa mukaan ja tämä 75v alkaa uupumaan jo ikänsä puolesta.
Muistisairas ei halua hoito-, siivous- ruoka-, ei mitään apua, vaikka tarvitsee niitä kaikkia. Kehuu vain sairaanhoitajille että hän osaa tehdä kaiken itse ja sukulaiset auttavat. Ja sukulaiset alkavat uupua. Mikä neuvoksi?
Oon vielä varsin nuori, mutta tiedän että tulen todennäköisesti olemaan vanhana melko yksin. Lapsia en tämänhetkisellä ymmärrykselläni halua, sisaruksia ei ole, puoliso on muutaman vuoden vanhempi ja sukupuoli ja terveydentila huomioiden varsin todennäköisesti kuolee ainakin 10v ennen mua. Vanhuudenturvan ajatukset siis perustuvat kahteen asiaan: 1) Oletan vanhempieni kuolevan ennen kuin tulen isomman hoidontarpeen ikään, ja sieltä tulee todennäköisesti siinä vaiheessa ihan kiva satsi rahaa - olenhan ainoa lapsi. Omat säästöt siihen päälle, niin pystyn varmaan ostamaan palveluja melko hyvin. 2) Yritän ystävystyä itseäni nuorempien ihmisten kanssa, niin olisi jotain sosiaalisia kontakteja elossa vielä silloin kun olen 80+, ja he ehkä huomaisivat jos jotain on pielessä.
Keskisuuren kaupungin sossu on mun mutsin edunvalvoja. Mulle sitä roolia tuputettiin. Asun vaan 900km päässä.
M55