Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettoman vanhuksen asema, kun dementia tulee?

Vierailija
12.10.2024 |

Miten paljon rahaa olette laittaneet talteen, ja mihin? Mitä vakuutuksia, hautajaisjärjestelyjä yms olette tehneet? Tiedättekö, kuka asioitanne hoitaa sitten joskus? Ettei vain kävisi niinkuin meidän suvun itsekkään, vanhan, ilkeän, aina lapsiperheitä mollaavan, paljon matkustelevan kitupiikkimiehen kanssa, että yhtäkkiä sisartani - hänkin jo 67 ja passelisti eläkeläinen - ehdotettiin lähempänä omaisena asioiden hoitajaksi, kun KETÄÄN MUUTA EI OLLUT. Kaikki ,,hienot,, sukulaiset vaimon puolelta olivat ottaneet joko etäisyyttä tai jo kuolleet. Meihin, sukulaisiinsa, oli ottanut yhteyttä vain jos oli jotain kehumista (ne matkat, se luksusmökki, se vene, se ura). Sisareni kieltäytyi ,,kunniasta,, olla asioiden hoitaja. Hänellä on itsellä 3 lasta ja 5 lastenlasta. 

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kaikille tule sitä. Ehkä on olemassa joillakin sukulainen, tukihenkilö tai lähihoitaja, joka huolehtii hieman asioista jos tilanne pahenee sillä henkilöllä. Mikäli ei ole ihan väärä tyyppi sukulainen tai rikollinen se lähäri. Toki laitos ei ole kaikille hyvä, jos on lääkkeissä, liian tiukat säännöt tms. Onko kodinomaista paikkaa jossa on joustoa ja ymmärrystä näille tiloille.

Vierailija
2/68 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, moni vanhus jolla niitä lapsia on, joutuu sitten lastensa toiveiden ristituleen. Sanovat, että meidän äiti se aina sitä ja ei koskaan tätä. Tekevät päätöksiä puolesta. Itse lapsettomana ajattelen, että onneksi kukaan ei tule sanelemaan elämääni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo alkanut säästää rahaa, jotta ennen lopullista sekoamistani pääsen äkkiä Sveitsiin kuolemaan iloisena morfiinipäissäni unohtaen viime hetkilläni jopa sen, että Suomea ei hallitse kuningas kuten Ruotsia, vaan meitä hallitsee portailla istuskeleva populistinen prinsessa.

Olen kirjannut oma kantaan hoitotahtoni. 

Vierailija
4/68 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskanko väliä? 

Valinnoista maksetaan. Tavalla tai toisella. 

Vierailija
5/68 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa, moni vanhus jolla niitä lapsia on, joutuu sitten lastensa toiveiden ristituleen. Sanovat, että meidän äiti se aina sitä ja ei koskaan tätä. Tekevät päätöksiä puolesta. Itse lapsettomana ajattelen, että onneksi kukaan ei tule sanelemaan elämääni.

Mihin ajattelit sijoittaa itsesi asumaan, jos dementia iskee? Kuka huolehtii sinut sisälle pakkasesta ennen lopullisen diagnoosin saamista? Poliisi? Ei sekään partioi sun ovellasi 24/7.

Vierailija
6/68 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo alkanut säästää rahaa, jotta ennen lopullista sekoamistani pääsen äkkiä Sveitsiin kuolemaan iloisena morfiinipäissäni unohtaen viime hetkilläni jopa sen, että Suomea ei hallitse kuningas kuten Ruotsia, vaan meitä hallitsee portailla istuskeleva populistinen prinsessa.

No ei siellä Sveitsissäkään ketä tahansa päästetä päiviltä, vaikka mitä maksaisit. 

Vierailija
7/68 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettoman asema muuttuu hitaasti lapsekkaksi. Saa olla itse lapsellinen.

Vierailija
8/68 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei siellä Sveitsissäkään ketä tahansa päästetä päiviltä, vaikka mitä maksaisit. 

Really?!

Vierailija
9/68 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ajattelit sijoittaa itsesi asumaan, jos dementia iskee? Kuka huolehtii sinut sisälle pakkasesta ennen lopullisen diagnoosin saamista? Poliisi? Ei sekään partioi sun ovellasi 24/7.

Tuttu hoitaa dementoituneen puolisonsa asioita. Dementoituneen lapset eivät juuri ole tekemisissä.

Vierailija
10/68 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskanko väliä? 

Valinnoista maksetaan. Tavalla tai toisella. 

Dementikko ei sitä enää ymmärrä. Hänelle määrätään joku virallinen edunvalvoja, jonka ei tarvitse olla sukulainen. 

Vierailija
11/68 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettoman asema muuttuu hitaasti lapsekkaksi. Saa olla itse lapsellinen.

Lapsellinen on aina lapsellinen tai muuttuu viimeistään kun saa lapsia?

Vierailija
12/68 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ajattelit sijoittaa itsesi asumaan, jos dementia iskee? Kuka huolehtii sinut sisälle pakkasesta ennen lopullisen diagnoosin saamista? Poliisi? Ei sekään partioi sun ovellasi 24/7

Harvemmin dementikon lapsetkaan partioi. Ympärivuorokautista hoivaa on jo nyt vaikeaa saada ja tulevaisuudessa vielä vaikeampaa. Jo nyt dementikot lähtevät kodeistaan ja jos hyvin käy,  joku naapuri tai ohikulkija huomaa vanhuksen ja soittaa 112:een.

Vierailija
13/68 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvojan ei tarvitse olla sukulainen. Ehkä hyväkin, ettei ole. 

Vierailija
14/68 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi huolehtia?

Vierailija
15/68 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähiomaiset ovat usein muuttaneet töiden ja opiskeluiden perässä kauas kotipaikkakunnaltaan. Ei siellä ovella partioi kukaan 24/7, vaikka asuisi samalla paikkakunnalla. Ihmisten on myös nukuttava, hoidettava oma perhe ja työ.

Vierailija
16/68 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompostiin

Vierailija
17/68 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla yksityiseen hoitolaan. Pitää käydä säännöllisesti terveystarkastuksessa ja pyytää muistitestejä sekä yrittää estää dementiaa eri keinoin. 

Vierailija
18/68 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitotahtoon voi kirjata jo eläessään miten haluaa itseään hoidettavan kun ei enää itse ymmärrä. Edunvalvontavaltuutuksen voi tehdä jo hyvissä ajoin ja etsiä ne henkilöt, jotka haluaa hoitamaan asioita. Valtuutukseen voi nimetä useampia henkilöitä, jos osa kuolee tai estyy muuten hoitamasta. Näitä asioita voi ajatella jo 30-40 -vuotiaana, dementia voi yllättää aikaisessakin vaiheessa.

Vierailija
19/68 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan miettinyt tuollaisia enkä aio miettiä vastakaan vaikka olen jo 68 v. Jos dementoidun enkä tajua itse mitään on senkin sama ketkä minua hoitavat, miten ja missä. Elän täysillä nyt ja tässä, otan vastaan mitä elämä antaa, tuhlaan rahani elävään elämään enkä hilloa rahoja edes hautajaisiani varten. Laitan piirongin laatikkoon jonkun paperin missä toivon halvinta mahdollista hautausta ja tuhkausta ilman mitään seremonioita.

Vierailija
20/68 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tekee huoli-ilmoituksen ja yhteiskunta tulee hätiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme