Monellako mies vaihtaa autoon/autoihin renkaat vai viekö herrasmiesmäisesti Euromasterille?
Minä vien työsuhdevolvoni aina Euromasterille renkaidenvaihtoon. En akateemisena ja hyvätuloisena miehenä sotkea käsiäni paskaan. Renkaidenvaihdon tekee ne, joiden älyllinen taso ja koulutus siihen sopii. Maksaisin itsekin mielelläni siitä 20e, mutta renkaiden vaihto kuuluu leasingsoppariin.
Itseäni aina naurattaa joidenkin uskomukset, että miehen mitta on se, että osaa vaihtaa itse renkaat.
Kommentit (83)
Mitä herrasmiesmäistä on jossain auton viemisessä renkaanvaihtoon jonnekin? Se on normaalia toimintaa nykyisin monelle. Ja takaa työpaikankin joillekuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiin kavereiden kanssa mökillä. No, ilmaisia lounaita ei ole ja mökkiviikonloppuun kuului hieman yleishyödyllisiä töitä.
Yksi kaveri sanoi (vuosiansio 112 000€/v) "melkoisen lapiomiehen valtio on minussa menettänyt". Pari kaveria sanoi (vuosiansio 87 000€/v ja 98 000€/v) On muuten aika hienoa pilkkoa puita. Puita oli 4 pinokuutiota.Köyhän pitää yrittää ja tehdä itse puut. Itse käyn ostamassa aina puut matkan varrelta huoltoasemalta mökille, 7 pinokuutioita ja maksan käteisellä. Kuka niitä itse tekee, hikihän siinä tulee.
Se on hyvää liikuntaa ja tuntipalkka melkein sama kuin päivätöistä.
Minulla on kaksi tutkintoa ja ihan ok palkka, mutta vaihdan itse koska siinä säästyy aikaa ja rahaa. Bonuksena vaihdon voi tehdä just silloin kun alkaa näyttää siltä että tarvetta on. Jos vannekoko olisi jotain älytöntä, niin sitten voisin harkita vaihdattamista jossakin, mutta 16/17 ei ole vielä liian paha.
Vierailija kirjoitti:
Auto on minun, ja hoidan itse autoni renkaanvaihdon. Eli vien merkkiliikkeeseen, jossa renkaat kausisäilössä. Miksi mieheni pitäisi huoltaa autoani?
Sama juttu. Vien itse autoni renkaiden vaihtoon. Outo ajatus, että mies hoitaa autoni asiat.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on kanssa hyvätuloinen. Vaihtaa itse,kun on hyvä akkukone. Myös kohta remppaa keittiönkin uusiksi. Kyllä hän itse myös kauniin saunan rakensi,terassin, vessat,kodinhoitohuoneen ja mitä muuta. Meillä jos kädet sotkeentuu,niin osataan saippuaa käyttää. Duunareita ollaan.
Hyvätuloisia duunareita?
Moni vaihtaa pyörät mutta renkaita ette osaa vaihtaa. Ite osaan vaihtaa ne itse ilman hienoja koneita.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies tykkää imuroida ja laittaa ruokaa. Minä rakennan ja korjaan.
Miehiä pian ei enää ole. Woke, diversiteetti, yh-kasvatus, lesbopariskunnat...mies kuolee sukupuuttoon.
Vien itse paikalliselle yrittäjälle. Maksan itse, kuten olen maksanut autonikin.
Näin huoltohalliin, kun yks euromasteri nakkeli pultit paskaiselle lattialle ja veti sitten pulttipyssyllä pultit puhdistamatta kiinni. Tuloksena kierteet paskana, huomattiin seuraavassa renkaanvaihdossa. Arvatkaa ottiko euromasteri vastuuta siitä, että piti uusia pyörän navat ja pultit eteen ja taakse molemmin puolin? Ei ottanut, mulle tuli vaan kahden tonnin renkaan vaihto siitä. Ei ollut videokuvaa todisteena renkaanvaihtotapahtumasta. Nyt en vie enää yhdellekään euromasterille autoa renkaiden vaihtoa varten vaan vaihdan ne itse. Uudet kumit vaihdatan "irtovanteille", niin eivät siinäkään yhteydessä enää pääse runnomaan pulttipyssyillä kierteitä paskaksi.
En tiedä, vaihtaako renkaani mies vai nainen. Joku korjaamolla kuitenkin. Renkaani ovat siellä säilytyksessä, eli vien autoni renkaanvaihtoon. He ottavat varastostaan kesä- tai talvirenkaani (kumpi onkaan kyseessä) ja vaihtavat ne autoon, sitten pois otetut renkaat varastoon odottamaan seuraavaa vaihtoa. Tarkastavat samalla aurauskulmat ja tekevät tasapainotuksen.
M50
Vierailija kirjoitti:
Moni vaihtaa pyörät mutta renkaita ette osaa vaihtaa. Ite osaan vaihtaa ne itse ilman hienoja koneita.
Mitkä pyörät? Tarkoitatko pyörillä auton renkaita vanteineen ja renkaiden vaihdolla renkaiden asentamista vanteille? Vai mitä tarkoitat?
Olemme akateeminen pariskunta, mutta käytännön työt ei ole meille vieraita. Vaihdamme usein yhdessä renkaat, joskus mies vaihtaa yksin (minä en koskaan yksin). Ihan kivaa yhteistä tekemistä, tosin meillä on melko pieni auto, niin onnistuu ihan käsipelillä, ei tarvi mitään sähkötunkkeja tms. Ja ei oikein ois paikkaa missä semmosia käyttääkkään, kun asutaan kerrostalossa, niin ihan tuossa pihalla on vaihdettu.
Akateemisia ollaan ja renkaat on ostettu Euromasterilta - ja olen tyytyväinen heidän palveluunsa.
Autoa ei toki käytetä joka päivä mutta silti ärsyttäisi lähteä vaihdattamaan. Siksi renkaat on taloyhtiön kellarissa ja vaihdan ne itse. Asiallinen hallitunkki ja momenttiavain löytyy. Vaimo osaa myös vaihtaa renkaan tarvittaessa mutta en tiedä osaako aluvanteen momentteja.
Tämä ei ole mikään iso periaatteellinen asia.
Ennen vaihdoin itse renkaat. Nykyään renkaat vaihtaa mies, tai poika tai miniä. Kaikki harrastavat autoja ja miniä opiskeleekin autoalaa. Vanhemmilla koulutus AMK tasoa ja poika opiskelee dippainssiksi.
Vaihdetaan omassa tallissa autonosturilla. Käytössä pulttipyssy ym. Vaihdetaan sopivaan aikaan jonottamatta ja tietää että on kunnolla tehty eikä esim joku asiaa osaamaton kiireessä laittanut sinneppäin.
Puppa vaihtaa meidän renkaat. Ou jee.
Mulla mies eli puolisoni vaihtaa renkaat mun molempiin autoihin. Sillä ei ole autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on kanssa hyvätuloinen. Vaihtaa itse,kun on hyvä akkukone. Myös kohta remppaa keittiönkin uusiksi. Kyllä hän itse myös kauniin saunan rakensi,terassin, vessat,kodinhoitohuoneen ja mitä muuta. Meillä jos kädet sotkeentuu,niin osataan saippuaa käyttää. Duunareita ollaan.
Hyvätuloisia duunareita?
Niin, meitä hyvätuloisiakin duunareita on.
Vertailuksi, olen käynyt vain ammattitutkinnon, ja kuuluun heittämällä ylempään keskiluokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme tässä renkaidenvaihdossa on niin jumalaton kruunu miehille? En vaan tajua. Mielestäni verrattavissa siihen että haluaa itse kantaa vaikka jääkaapin kaupasta kun kuljetushenkilöillä olisi oikeat apuvälineet. Ehkä kun nykyään ei ole tarvetta kaataa karhua niin tämä renkaidenvaihto on sitten joillekin junteille se miehisyyden mitta.
Minusta tässä ketjussa naiset näyttävät kruunua tai tiaraa vähintään nostelevan kutreilleen. Ja siinä samassa moittivan vätysmiehiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloisia duunareita?
"Takuusäätiössä hyvätuloisella tarkoitetaan noin 40005000 euroa bruttona kuussa tienaavia."
Mikä duunari tienaa tuon verran?
Tuskin olisi Tomppa piirtänyt möhömahaista rasvanäppiduunaria joka renkaita vaihtaa rekkamiehen hymy vilkkuen :D