Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö parempituloisilta pitäisi ottaa lapsilisät pois?

Vierailija
11.10.2024 |

Siinähän olisi säästöä kerrakseen. Yksikin lapsuudenkaverini aikoinaan kerskui, miten hänen vanhempansa laittoivat lapsilisän hänelle säästöön tilille tulevaisuutta varten. Eli eivätpä näköjään olleet lapsilisän tarpeessa jos oli vara laittaa raha sivuun.

Kommentit (181)

Vierailija
121/181 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt unohdetaan se, että jos esim. meidän perheeltä poistettaisiin lapsilisät, niin minun kannattaisi jättäytyä pois työelämästä tai hakeutua helpompiin töihin tai tehdä lyhennettyä työaikaa. Tällöin kolmesta lapsesta päivähoitomaksu laskisi 500 €/kk ja saisimme lapsilisät. Eli siis 900€/kk saisimme hyötyä siitä, että minä keventäisin työelämääni. Hmmm. Tuo tarkoittaa sitä, että voisin tienata nettona n. 1500€ vähemmän ja elintasomme pysyisi samana.

Eikö olekkin jännä miten kotona olemalla voi saadakkin saman verran rahaa kuin työtä tekemällä? Sellainen on nykyinen järjestelmä. Siksi tukia pitäisikin laskea eikä nostaa.

Luin juuri netistä, kun yksi perheenisä sanoi, että jos vanhemmat jäisivät työelämästä pois niin perhe saisi silti yli 4000 e/kk tukia. Tukijärjestelmä on nyt sellainen, että se ei kannusta työntekoon. Mutta tiedän mitä on meneillään ja valtion apuun ei kannata luottaa tällä hetkellä. Me eletään todella rajua aikaa länsimaissa. Nyt ei ole hyvä aika olla riippuvainen valtiosta, vaan kannattaa pärjätä omillaan.

Vierailija
122/181 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi, samoin ökyeläkkeet ja naurettavan isot leskeneläkkeet pois, lapsilisiin joku raja, ei ole mitään järkeä että suurperheille maksetaan järkyttäviä summia. Saadaan valtionkassa vähän parempaan jamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/181 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi, samoin ökyeläkkeet ja naurettavan isot leskeneläkkeet pois, lapsilisiin joku raja, ei ole mitään järkeä että suurperheille maksetaan järkyttäviä summia. Saadaan valtionkassa vähän parempaan jamaan. 

Valtion kassaa voi lihottaa vaihteeksi ne kotona makoilijat, joiden kaikki tulot on tulonsiirtoja

Vierailija
124/181 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aika lailla joka suunnalla käsitelty aihe. Pääperuste sille, että lapsilisiä ei makseta vanhempien tulojen perusteella on se, että kyseessä on yhteiskunnan kädenojennus jokaiselle lapselle tasapuolisesti.

Mutta eihän se raha sille lapselle mene vaan se raha menee vanhemman tilille joka käyttää sen haluamallaan tavalla? Ei se siis mikään yhteiskunnan kädenojennus ole jokaselle lapselle tasapuolisesti. 

Silloin se olisi niin kuiten sinä sanoit jos lapsilisä menisi lapsen omalle pankkitilille ja lapsi saisi itse käyttää sen rahan haluamallaan tavalla. 

Valtiolle jokainen lapsi on yhtä tärkeä. 

Ei ole, hyvätuloisen perheen lapsesta kasvaa todennäköisemmin tuottava yhteiskun

Amen!

Tämä on muuten aivan totta.

On tutkittukin kuinka menestyvien perheiden lapsista myös kasvaa menestyviä.

Joten pitäisikö näitä nimenomaan tukea?

Eli jos on vaikkapa AMK tasoinen koulutus, niin siitä vasta saisi lapsilisää? Kuulostaisi todella hyvälle.

Vierailija
125/181 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin. Heille pitäisi maksaa niitä enemmän.

Vierailija
126/181 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät pois niiltä joiden vanhemmat tienaavat yhteensä yli 150 000€ vuodessa. Lisäksi 5000€ /kk palkkakatto kaikille jotka saavat palkkansa valtion tai kuntien kirstusta. Jos ei tuolla rahalla suostu tekemään töitä niin tervemenoa yksityiselle töihin. Ai niin mutta jos on tottunut valtion löysään tehottomaan työtahtiin niin eihän noilla näytöillä yksityiselle pääse töihin. No tyytyy sitten siihen max. 5 000 € kuukausipalkkaan. Sitten vielä sellainen uudistus että kaikki jotka tienaavat 2000 €/kk saavat rahansa verovapaana mutta silloin ei ole oikeutettu minkäänlaiseen sosiaalitukeen. Tämä verovapaus kannustaisi sosiaalituilla eläviä työelämään ja saataisiin lääkettä paljon puhuttuun työvoimapulaan. Kyllä keinoja olisi jos syöttöporsaspolitiikot vaan haluaisivat käyttää niitä.

Vierailija
127/181 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät voi poistaa kokonaan. Ei ole minun asia elättää muiden penskoja.

Muiden penskojen pitäisi kuitenkin maksaa sun eläkkeesi?

Vierailija
128/181 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta olisiko tässä oikeasti säästöä kerrakseen. Kannattaa huomioida, että jos jokin tuki/etuus muutetaan tulosidonnaiseksi, tämä vaatii ihan jäätävän määrän lisää hallinnollista työtä (=rahan menoa). Eli lopputulos voisi hyvinkin olla plus miinus nolla, tai jopa miinus. Ottaen vielä huomioon, että lapsilisä per lapsi on kuitenkin euromääräisesti aika vähän. Tästähän on käyty paljon keskustelua eli ei ole todellakaan yksiselitteinen asia edes säästömielessä. 

Ja höpö. Verottajahan tietää nykyisin automaattisesti jokaisen ansiot. Kuvitteletko jotenkin että laskevat ihmisen tulot jotenkin yksitellen? Lapsilisä pitää itse hakea Kelasta nykyisinkin ja tyttö näkee tulosi/varallisuutesi heti. Sanoo vain heti et ei tipu, et tarvitse lapsilisää. Vai jopa miinus -)))? Tiesitkö että nykyisin Suomi ottaa ulkomailta velkaa että rahat riittää antamaan lapsilisää myös niille jotka eivät tarvitse?

Vierailija
129/181 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät pois niiltä joiden vanhemmat tienaavat yhteensä yli 150 000€ vuodessa. Lisäksi 5000€ /kk palkkakatto kaikille jotka saavat palkkansa valtion tai kuntien kirstusta. Jos ei tuolla rahalla suostu tekemään töitä niin tervemenoa yksityiselle töihin. Ai niin mutta jos on tottunut valtion löysään tehottomaan työtahtiin niin eihän noilla näytöillä yksityiselle pääse töihin. No tyytyy sitten siihen max. 5 000 € kuukausipalkkaan. Sitten vielä sellainen uudistus että kaikki jotka tienaavat 2000 €/kk saavat rahansa verovapaana mutta silloin ei ole oikeutettu minkäänlaiseen sosiaalitukeen. Tämä verovapaus kannustaisi sosiaalituilla eläviä työelämään ja saataisiin lääkettä paljon puhuttuun työvoimapulaan. Kyllä keinoja olisi jos syöttöporsaspolitiikot vaan haluaisivat käyttää niitä.

Taas jonkun kateellisen kirjoitus. Ymmärrättekö kuinka arvokasta työtä me valtion virkamiehet teemme. Olemme kyllä ansainneet joka centin mitä työstämme saamme. On se palkka sitten 1 500€/kk tai  65 000€/kk.

Vierailija
130/181 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitäs poistaa jos perheen tulot on yli 60 000€/vuosi. Silloin ei ole tarvetta lapsilisille.

Meidän tulomme ovat paljon paljon suuremmat. Kykenetkö edes aavistamaan, miten paljon maksamme veroja? Ok, lapsilisät pois meiltä sinä päivänä kun kaikki - ihan sama miten pienet tai isot tulot - maksavat saman prosenttimäärän veroa, eikä kenellekään anneta mitään muita tukia. Vaimoni ja minä olisimme ehdottomasti voittajia tässä. 

Vierailija
131/181 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini lapsilisät sijoitettiin, lisäksi sijoitettiin se maksimi muutama tonni jonka lapselle saa lahjoittaa. Kaveri asui sukua lähellä olevan holdingyhtiön sijoitusasunnossa ja asumistuki muistaakseni meni nimellisesti vuokraan. Ei käytännössä koska kaverilla oli tukeva viikkoraha.

En sinänsä tuntenut kateutta, olemme edelleen kaverit. Mutta kyllä se niin on että rikkaalle annettu tuki heitetään pinkan päälle kun taas köyhälle annettu tuki palaa heti kansantalouteen.

Vierailija
132/181 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen kestokateusaihe.

Ns. hyvätuloiset maksavat aivan satumaista veroprosenttia tässä maassa ja todennäköisesti myös tekevät vaativampia töitä. Tästä kiitoksena heitä pitäisi potkia päähän kaikissa mahdollisissa tilanteissa, kuten tässä.

Se, että täällä edes keskustellaan tällaisesta sorsimisesta kertoo kaiken siitä, miten kateellinen ja paskamainen kansa täällä asuu.

Sinänsä kannatan itse, että lapsilisät muutettaisiin verovähennyksiksi. Jos et mitään tienaa, eikä työt maistu, niin sitten et saa mitään. Kerrot sitten kakarallesi, miten saamaton olet.

Vierailija
133/181 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini lapsilisät sijoitettiin, lisäksi sijoitettiin se maksimi muutama tonni jonka lapselle saa lahjoittaa. Kaveri asui sukua lähellä olevan holdingyhtiön sijoitusasunnossa ja asumistuki muistaakseni meni nimellisesti vuokraan. Ei käytännössä koska kaverilla oli tukeva viikkoraha.

En sinänsä tuntenut kateutta, olemme edelleen kaverit. Mutta kyllä se niin on että rikkaalle annettu tuki heitetään pinkan päälle kun taas köyhälle annettu tuki palaa heti kansantalouteen.

"Köyhälle annettu tuki palaa heti kansantalouteen." Totta. Olen saanut vanhemmiltani asunnon. Ei mikään arvokas. Maksoi aikoinaan 10 000 euroa. Kun 26-vuotias kaverini sai tietää minun omistavan asunnon hän sanoi, että jos hän olisi minun tilanteessani, niin hän myisi asunnon ja lähtisi maailmanympärysmatkalle. Valinnat vaikuttavat siihen, miten tulee toimeen.

Vierailija
134/181 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sitten teidän kokkareiden ja persujen äänestäjien suu pannaan, jos tämä hallitus tätä kannattaa? Purrahan on jo sitä väläytellyt. Ai että, olisi kyllä niin oikein teille.

Vierailija
135/181 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tunnen perheen jossa lapsilisät sijoitetaan osakkeisiin. Eli eivät tarvitse sitä. 

Vierailija
136/181 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Tunnen perheen jossa lapsilisät sijoitetaan osakkeisiin. Eli eivät tarvitse sitä. 

Miten niin eivät tarvitse? Hehän ovat löytäneet sille fiksua käyttöä, josta lapsi hyötyy vähän vanhempana. Miksi se kaljaan ja trupakkaan rahan laittaminen olisi jotenkin oikeampaa käyttöä tai vaikka vaippoihin? Se tuntemasi perheenkin lapsi kyllä syö, tarvitsee asuintilaa, josta maksetaan, kuluttaa vaatteita ja hammastahnaa. Ihan samanlaisia kuluja kuin muistakin lapsista.

Vierailija
137/181 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein näe miten voidaan sanoa edes tuilla elävää ihmistä huonotuloiseksi?

Ihminen joka saa työmääräänsä nähden varsin kohtuullisen korvauksen ?

Työtätekevälle ihmiselle raha ei tule seinästä kuten pelkkien tulonsiirtojen kanssa elävälle ihmiselle.

Sosiaali ja työttömyys ym. tukia saavat ovat lähinnä sitä eliittiryhmää jolle työtätekevä väestö maksaa kymmenyksensä kuten aikoinaan maksettiin kuninkaalle.

Nyt tämä kansakuntamme eliittiväki haluaa ottaa työläisiltä pois heidän lapsilisänsä ja riistää jopa heidän lapsiaan?

Miten julmia ja itsekkäitä te tulonsiirtojen nauttijat oikeasti olette?

Eikö teitä yhtään edes hävetä?

Vierailija
138/181 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyl mä oon ne jo kohta maksanut 82 vuotiaaksi asti ihan itse.

Vierailija
139/181 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä lapsilisäasia nousee toistuvasti esiin. Koskaan ei kuitenkaan käsitellä yksinkertaista ratkaisua lapsilisien oikeudenmukaisuuden parantamiseksi erityisest nykykäytäntöä kritisoivien kannalta: nostetaan lapsilisän määrää, mutta muutetaan se samalla verotettavaksi tuloksi. Tästä hyötyisivät pienituloiset, mutta suurituloisetkaan eivät kärsisi kohtuuttomasti.

Miksiköhän mikään puole ei aja tätä ratkaisua?

Vierailija
140/181 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyl mä oon ne jo kohta maksanut 82 vuotiaaksi asti ihan itse.

Kellä 82-vuotiaalla on tuollainen kirjoitustyyli?