Eikö parempituloisilta pitäisi ottaa lapsilisät pois?
Siinähän olisi säästöä kerrakseen. Yksikin lapsuudenkaverini aikoinaan kerskui, miten hänen vanhempansa laittoivat lapsilisän hänelle säästöön tilille tulevaisuutta varten. Eli eivätpä näköjään olleet lapsilisän tarpeessa jos oli vara laittaa raha sivuun.
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
On aika lailla joka suunnalla käsitelty aihe. Pääperuste sille, että lapsilisiä ei makseta vanhempien tulojen perusteella on se, että kyseessä on yhteiskunnan kädenojennus jokaiselle lapselle tasapuolisesti.
Mutta eihän se raha sille lapselle mene vaan se raha menee vanhemman tilille joka käyttää sen haluamallaan tavalla? Ei se siis mikään yhteiskunnan kädenojennus ole jokaselle lapselle tasapuolisesti.
Silloin se olisi niin kuiten sinä sanoit jos lapsilisä menisi lapsen omalle pankkitilille ja lapsi saisi itse käyttää sen rahan haluamallaan tavalla.
Kyllä pitäs poistaa. Samoin yli 10000e eläkkeet. Joku pohatta saa 60000€/kk eläkettä.
Mä itse kannatan sitä että hyvätuloisilta lapsilisät pitäisi poistaa.
Hyvätuloisuuden raja voisi olla se että jos tienaat enemmän mitä keskimäärin suomalaiset tienaan niin silloin et lapsilisää saisi.
Nykyisellään lapsilisä luo epätasa-arvoa lapsien välille, hyvätuloiset pystyvät sijoittamaan ja säästämään entistä enemmän lapselle rahaa lapsilisän ansiosta kun taas köyhä käyttää lapsilisän vaippoihin ja vauvan ruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika lailla joka suunnalla käsitelty aihe. Pääperuste sille, että lapsilisiä ei makseta vanhempien tulojen perusteella on se, että kyseessä on yhteiskunnan kädenojennus jokaiselle lapselle tasapuolisesti.
Mutta eihän se raha sille lapselle mene vaan se raha menee vanhemman tilille joka käyttää sen haluamallaan tavalla? Ei se siis mikään yhteiskunnan kädenojennus ole jokaselle lapselle tasapuolisesti.
Silloin se olisi niin kuiten sinä sanoit jos lapsilisä menisi lapsen omalle pankkitilille ja lapsi saisi itse käyttää sen rahan haluamallaan tavalla.
Valtiolle jokainen lapsi on yhtä tärkeä.
Kyllä pitäs poistaa jos perheen tulot on yli 60 000€/vuosi. Silloin ei ole tarvetta lapsilisille.
Mikäs on se parempi tuloisen raja?
Mutta olisiko tässä oikeasti säästöä kerrakseen. Kannattaa huomioida, että jos jokin tuki/etuus muutetaan tulosidonnaiseksi, tämä vaatii ihan jäätävän määrän lisää hallinnollista työtä (=rahan menoa). Eli lopputulos voisi hyvinkin olla plus miinus nolla, tai jopa miinus. Ottaen vielä huomioon, että lapsilisä per lapsi on kuitenkin euromääräisesti aika vähän. Tästähän on käyty paljon keskustelua eli ei ole todellakaan yksiselitteinen asia edes säästömielessä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloisuuden raja voisi olla se että jos tienaat enemmän mitä keskimäärin suomalaiset tienaan niin silloin et lapsilisää saisi.
Nykyisellään lapsilisä luo epätasa-arvoa lapsien välille, hyvätuloiset pystyvät sijoittamaan ja säästämään entistä enemmän lapselle rahaa lapsilisän ansiosta kun taas köyhä käyttää lapsilisän vaippoihin ja vauvan ruokiin.
Minulle tämä sopii heti kun kaikki maksavat päivähoidosta saman verran. Hoitomaksu 300€/kk yhdestä lapsesta ja 500€ kahdesta.
Ei pitäisi. Lapsilisä ei ole tulonsiirto rikkailta köyhille. Lapsilisä on kompensaatiota lapsesta aiheutuneista kuluista. Niitä kuluja on kaikilla joilla on lapsia. Lapsilisän tarkoitus ei ole pienentää hyvä- ja pienituloisten välistä tuloeroa; siihen tässä maassa on PALJON muita tulonsiirtoja. Lapsilisän tarkoitus on tasoittaa lapsettomien ja lapsia saaneiden välisiä eroja.
PS. Uusimpien Tilastokeskuksen laskelmien mukaan lapsen saattaminen täysi-ikäiseksi maksaa vanhemmilleen 180 tuhatta euroa. Se tarkoittaa 833 euroa kuussa. Omalla lompakollakin joutuu käymään.
Ai pitäisi lisää kannustinloukkuja tehdä. Ennemmin maksetaan lapsilisät muulla tavalla kun rahana niin silloin ei voisi rahoja sijoittaa tai säästää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se yhteiskunta verottaa moneen kertaan siltä keski- ja hyvätuloiselta ne lapsilisät. Jo ihan pelkästään päivähoitomaksuissa se "hyvätuloinen" ottaa takkiin tuon lapsilisän verran. Moni keskituloinen on herkästi nykypäivänä tiukilla lapsen hankkimisen jälkeen, koska tulee yllätyksenä kuinka vähän yhteiskunta heitä tukee rahallisesti lapsen suhteen. Ei ole mahdollisuutta saada harkinnanvaraisia tukia, ei korotusta asumistukiin tms.
Kuten tuolla aiemmin mainittiin, lapsilisä on kädenojennus lapsia hankineille. Tukimuoto, joka ei kysy varallisuutta, vaan pelkästään sitä, onko niitä lapsia vai ei.
Lapsilisät voi poistaa kokonaan. Ei ole minun asia elättää muiden penskoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi. Lapsilisä ei ole tulonsiirto rikkailta köyhille. Lapsilisä on kompensaatiota lapsesta aiheutuneista kuluista. Niitä kuluja on kaikilla joilla on lapsia. Lapsilisän tarkoitus ei ole pienentää hyvä- ja pienituloisten välistä tuloeroa; siihen tässä maassa on PALJON muita tulonsiirtoja. Lapsilisän tarkoitus on tasoittaa lapsettomien ja lapsia saaneiden välisiä eroja.
PS. Uusimpien Tilastokeskuksen laskelmien mukaan lapsen saattaminen täysi-ikäiseksi maksaa vanhemmilleen 180 tuhatta euroa. Se tarkoittaa 833 euroa kuussa. Omalla lompakollakin joutuu käymään.
Miksi ihmeessä omista vapaaehtoisista elämäntapavalinnoista pitäisi saada jotain kompensaatiota?
Ja mikäköhän on sen "parempituloisen" raja AP:n mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Ai pitäisi lisää kannustinloukkuja tehdä. Ennemmin maksetaan lapsilisät muulla tavalla kun rahana niin silloin ei voisi rahoja sijoittaa tai säästää.
Lapsilisät maksettakoon jatkossa ruokakuponkeina ja kurahaalareina.
Hyvätuloiset vastustaa lapsilisien poistoa hyvätuloisilta eli kokoomus vastustaa tätä.
Demarit ja vasarit kannattaa lapsilisien poistoa hyvätuloisilta koska demarit ja vassarit ajaa keskiluokan asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät maksettakoon jatkossa ruokakuponkeina ja kurahaalareina.
Helppo olisi toteuttaa eikä rahat ainakaan menisi kaljaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät voi poistaa kokonaan. Ei ole minun asia elättää muiden penskoja.
1,4 miljardia suoria säästöjä heti. Helppo leikkaus ja välitön hyöty.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloiset vastustaa lapsilisien poistoa hyvätuloisilta eli kokoomus vastustaa tätä.
Demarit ja vasarit kannattaa lapsilisien poistoa hyvätuloisilta koska demarit ja vassarit ajaa keskiluokan asiaa?
Joo ei ole demarit ja vasemmistoliitto keskuluokan asiaa. Keskiluokkaa olemme me koulutetut työssäkäyvät ihmiset, joilta te kommarit haluatte viedä lapsilisät. Itse tienaan reilut 50 000 vuodessa. Luuletteko, että minun lapsestani ei olisi kuluja, vaikka minulla onkin varaa puolisoni kanssa myös säästää ja sijoittaa?