Valehdellaanko kasvispainotteisuudesta
Olen viimeaikoina usein ihmetellyt, miksi esim. ruokabudjettia käsittelevissä lehtijutuissa ihmiset kertovat syövänsä kasvispainotteisesti. Tai että ylipäätään syödään paljon kasviksia. Mitä ihmiset tällä tarkoittavat tarkasti ottaen? Itse ostan melko paljon lanttua, keräkaalia, porkkanoita, perunoita ja sipulia ja ihan myös punaista lihaa. En mainosta itseäni kasvispainotteisena ollenkaan tässä. Mutta siellä juurespuolella on ruokakaupassani aina todella vähän ihmisiä, eikä niitä multaisia lanttuja ja porkkanoita tai kokonaisia keräkaaleja näy yleisesti kassahihnalla. Mitä ostaa kasvispainotteinen ihminen?
Kommentit (66)
Lanttua ja keräkaalia en juurikaan osta, mutta tänäänkin oli ruuaksi kalapuikkojen kanssa uunissa peruna-, porkkana ja palsternakkalohkoja. Lisäksi salaatti, jossa oli paria laatua salaattia, tomaattia, kurkkua, päärynää ja vähän pähkinää.
Aika paljon käytän myös erilaisia pakastevihanneksia.
Ilmeisesti jossain on paljon ihmisiä, jotka eivät syö kasviksia, ja siksi kasvispainotteisuudesta meuhkataan.
Palautin itse punaisen lihan ruokavaliooni viidentoista kasvis-/vegaanivuoden jälkeen, ja se on tehnyt terveydelleni todella hyvää. Ei estä kasvikunnan tuotteiden syömistä millään tavalla.
Suosin riistaa, niittylihaa ja villikalaa. Maistuu hyvältä ja on ekologisesti kestävää.
Sinä syöt halpaa ruokaa ja kaiken lisäksi kotimaista, olet siis monen kasvissyöjän mielestä halveksittava otus. Sinut lasketaan ensisijaisesti sekasyöjäksi (ei siis kasvispainotteisesti sekasyöjäksi), koska keittiöstäsi puuttuvat muodikkaat ja hurjasti kasteluvettä tarvitsevat raaka-aineet tyyliin avocado, kurkku ja lehtisalaatti.
En mä tiedä, mun tuttavapiirissä useimmat tuntuu ylpeilevän sillä, ettei ole menneet mihinkään nykyajan kasvishömpötyksiin mukaan vaan vetävät päivittäin lihaa, perunaa ja täysmaitoa kuten ennenwanhaan. Pupunruoan syöjiä nauretaan.
No tottakai sekasyöjä syö kasvipainotteisesti. Se lihanpala toivottavasti on pienin osio siinä lautasella.
Vierailija kirjoitti:
Sinä syöt halpaa ruokaa ja kaiken lisäksi kotimaista, olet siis monen kasvissyöjän mielestä halveksittava otus. Sinut lasketaan ensisijaisesti sekasyöjäksi (ei siis kasvispainotteisesti sekasyöjäksi), koska keittiöstäsi puuttuvat muodikkaat ja hurjasti kasteluvettä tarvitsevat raaka-aineet tyyliin avocado, kurkku ja lehtisalaatti.
Silti kokonaisuutena se kasvissyöjä syö paljon ekologisemmin, jos ap käyttää suunnilleen keskimääräisen määrän eläintuotteita osana sekaruokavaliota. Niin haitallista se liha ja maitotuotteet ympäristölle on.
Kasvispainotteinen on monelle sitä, että ei syö pelkkää lihaa, vaan siinä lautasella on perunaakin, ja onhan se ruisleipäkin kasvista, ja banaaneja ja omenoita ja appelsiinejäkin tulee välilä syötyä. Joskus jopa vähän kurkkua ja tomaattia lisukkeeksi. Paljonhan siinä jo kasvista monen mielestä.
Juureksia tulee ostettua todella vähän. Syön kuitenkin hyvin kasvispainotteisesti. Paljon salaatteja, papuja, vihanneksia, hedelmiä.
Lihaa en osta kotiin ollenkaan, kalaa syön 3 kertaa viikossa.
Vähän ohi aiheen, mutta miten te muut sinkut toimitte kokonaisen keräkaalin kanssa?
Näkeehän sen jo painosta/ulkonäöstä, mitä nykyiset vegaanit syö. Vegenugetteja ja ranuja. Normiateria on vege-einespyörykät, valmis tom./curry-kastike purkista ja pastaa - vähän kurkkua ja tomaattia reunalle.
Vierailija kirjoitti:
En mä tiedä, mun tuttavapiirissä useimmat tuntuu ylpeilevän sillä, ettei ole menneet mihinkään nykyajan kasvishömpötyksiin mukaan vaan vetävät päivittäin lihaa, perunaa ja täysmaitoa kuten ennenwanhaan. Pupunruoan syöjiä nauretaan.
Otan osaa.
Vierailija kirjoitti:
Ohis. En tiedä kärjistitkö hieman mutta niin tai näim "taas" sitä sain kommentistasi erinomaisen muistutuksen kuinka sitä elää omassa kuplassaan, niin vieraalta ja kaukaiselta kertomasi vaikutti.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti kokonaisuutena se kasvissyöjä syö paljon ekologisemmin, jos ap käyttää suunnilleen keskimääräisen määrän eläintuotteita osana sekaruokavaliota. Niin haitallista se liha ja maitotuotteet ympäristölle on.
Ohis mutta itseasiassa se riippuu ihan siitä mitä syö. Esim minä syön lihaa, metsästettyä valkohäntäpeuraa, hirveä ja villikalaa joten aika pieni hiilijalanjälki.
Jos taas kasvsisyöjä suosii riisiä(metaani), avokadoa(paljon vettä) ja muita tuotuja/prosessoituja (Öljy, säilytys prosessointi) tuotteita voi ympäristöystävällisyys olla näennäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis. En tiedä kärjistitkö hieman mutta niin tai näim "taas" sitä sain kommentistasi erinomaisen muistutuksen kuinka sitä elää omassa kuplassaan, niin vieraalta ja kaukaiselta kertomasi vaikutti.
Uskovainen mies
Sama täällä, kuulostaa aika erikoiselta! Mutta ehkä tuollaisiakin porukoita vielä on olemassa. Onneksi olemme yhteiskuntana menneet paljon eteenpäin tällaisesta keskimäärin.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheen, mutta miten te muut sinkut toimitte kokonaisen keräkaalin kanssa?
Jätän sen kauppaan. 😊
Ostan paljon valmiiksi paloiteltuja paketteja, silloin ei tarvi ostaa niin suurta määrää kerralla... Pakkausjätettä tosin tulee jonkin verran enemmän, mutta pienempi paha se on kuin ruokahävikki.
Ostavat esim. juuston sijasta vuustoa ja jäätelön sijasta väätelöä. Vastuullisia valintoja joiden avulla ilmasto voidaan pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
Näkeehän sen jo painosta/ulkonäöstä, mitä nykyiset vegaanit syö. Vegenugetteja ja ranuja. Normiateria on vege-einespyörykät, valmis tom./curry-kastike purkista ja pastaa - vähän kurkkua ja tomaattia reunalle.
Minun kasvissyöjäystäväni ovat todella taitavia kokkeja ja taikovat todellisia herkkuja keittiöissään.
Ovat lisäksi hoikkia ja urheilullisia.
Vierailija kirjoitti:
Nam! Kuulostaa hyvältä. Tuli nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kasvissyöjäystäväni ovat todella taitavia kokkeja ja taikovat todellisia herkkuja keittiöissään.
Ovat lisäksi hoikkia ja urheilullisia.
Ohis mutta kai ymmärrät että sellaiset ihmiset ovat vähemmistössä niin kasvis- kuin sekasyöjissä? Omissa tutuissa ei ainakaan vaikuta painoon tai ruoanlaittointoon kumpaa ruokavaliota noudattaa.
Mä olen peräti ihan kasvissyöjä kokonaan, mutta en oikein välitä juureksista. Ei vaan maistu. Ei edes peruna, syön mieluummin pastaa, bulguria, couscousia, spelttijyviä, riisiä jne. Sipuleita kyllä kuluu, ja silloin tällöin porkkanaa. Mutta muuten mitä aina on: tomaatteja, kurkkuja, erilaisia vihreitä lehtisalaatteja, paprikaa, avokadoa, sitruunaa, oliiveja, kapriksia, puna- ja valkosipulia. Sitten aina sen mukaan mitä ruokaa suunnittelen tekeväni esim. sieniä, purjoa, papuja tai herneitä, tuorechiliä, kesäkurpitsaa, parsa- tai kukkakaalia, lehtikaalia, pinaattia yms.