Valehdellaanko kasvispainotteisuudesta
Olen viimeaikoina usein ihmetellyt, miksi esim. ruokabudjettia käsittelevissä lehtijutuissa ihmiset kertovat syövänsä kasvispainotteisesti. Tai että ylipäätään syödään paljon kasviksia. Mitä ihmiset tällä tarkoittavat tarkasti ottaen? Itse ostan melko paljon lanttua, keräkaalia, porkkanoita, perunoita ja sipulia ja ihan myös punaista lihaa. En mainosta itseäni kasvispainotteisena ollenkaan tässä. Mutta siellä juurespuolella on ruokakaupassani aina todella vähän ihmisiä, eikä niitä multaisia lanttuja ja porkkanoita tai kokonaisia keräkaaleja näy yleisesti kassahihnalla. Mitä ostaa kasvispainotteinen ihminen?
Kommentit (66)
Kasvispainotteinen ruokavalio tarkoittaa, ettei lihaa juuri esiinny ruokavaliossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkeehän sen jo painosta/ulkonäöstä, mitä nykyiset vegaanit syö. Vegenugetteja ja ranuja. Normiateria on vege-einespyörykät, valmis tom./curry-kastike purkista ja pastaa - vähän kurkkua ja tomaattia reunalle.
Minun kasvissyöjäystäväni ovat todella taitavia kokkeja ja taikovat todellisia herkkuja keittiöissään.
Ovat lisäksi hoikkia ja urheilullisia.
Ohis mutta kai ymmärrät että sellaiset ihmiset ovat vähemmistössä niin kasvis- kuin sekasyöjissä? Omissa tutuissa ei ainakaan vaikuta painoon tai ruoanlaittointoon kumpaa ruokavaliota noudattaa.
Kasvissyöjät ovat terveystietoisempia, kyllä heissä on enemmän hoikkia ja urheilullisia.
Kesällä omasta kasvimaasta ja kasvihuoneesta tulee ylinkyllin syötävää. Metsästä ja suoraan viljelijältä marjat sekä tuoreena että pakkaseen. Mansikkaa omasta kasvihuoneesta tänä vuonna toukokuusta syyskuun loppuun, sekä viinirypälettä niin paljon kuin jaksoi syödä.
Omenat, luumut ja kirsikat omista puista.
Ei paljon tarvitse kesällä/ syksyllä heviosastolla käydä.
Niin olemme koko perhe kasvissyöjiä joten lihat ja leikkeleet nekin jää kaupaan.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheen, mutta miten te muut sinkut toimitte kokonaisen keräkaalin kanssa?
Syön sen.
Kyllä valmiit kasvisruoat ovat kalliita. Ihminen voi olla kasvissyöjä ja syödä paljon kallista valmisruokaa tai sitten olla kotikokki, joka tekee myös pakastimeen annoksia kun tekee ruokaa satokausien aineksista, jotka ovat edullisimmillaan.
Meillä kuluu paljon
- kukkakaalia
- parsakaalia
- paprikaa
- kesäkurpitsaa
- munakoisoa
Olemme siis sekasyöjä, mutta yritän pitää huolta että ruoat ovat kasvispainotteista.
Äsken meni uuniin ruoka jossa oli yli 1500g kasvista (kesäkurpitsaa, paprikaa ja herkkusieniä) ja 340g broileria sekä ruokakermaa. Ja se syödään perunan kanssa
Tämä on yksittäinen esimerkki mutta aika hyvä esimerkki siitä, mikä on meillä lihan ja kasvisten osuus lautasella
Ohis mutta itseasiassa se riippuu ihan siitä mitä syö. Esim minä syön lihaa, metsästettyä valkohäntäpeuraa, hirveä ja villikalaa joten aika pieni hiilijalanjälki.
Jos taas kasvsisyöjä suosii riisiä(metaani), avokadoa(paljon ve
"Vaikka popsisi pelkkää avocadoriisiä niin silti se on luontoystävällisempää kuin päivittäin syöty liha. "
Valehtele vain itsellesi jos siitä tulee parempi mieli. Jo pelkällä riisillä on isompi hiilijalanjälki kuin esim sianlihalla kanasta tai riistasta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Näkeehän sen jo painosta/ulkonäöstä, mitä nykyiset vegaanit syö. Vegenugetteja ja ranuja. Normiateria on vege-einespyörykät, valmis tom./curry-kastike purkista ja pastaa - vähän kurkkua ja tomaattia reunalle.
Näkisipä vaan mille itse näytät. Lihansyöjät aina luulee ettei se näy ulkonäöstä. Silti olemus on leveä ja pehmeä vaikka olisi normaali painossa. Naiset ovat miesmäisiä jne. Puuttuu se sellainen jäntevyys ja hoikkuus.
Vanhentunutta käsitystä myöskin tämä vegenugettien vetäminen. Avaa silmäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheen, mutta miten te muut sinkut toimitte kokonaisen keräkaalin kanssa?
Syön sen.
Minä olen paahtanut keräkaalia. Sitä varten pitää tehdä se juoksevaa hunajaa tai siirappia, mausteita ja suolaa tai soijaa sisältävä liemi, joka penslataan pullasudilla kaalin neljäsosan päälle. Sitten kaali(t) uuniin ruskistumaan ja 15 minuutin päästä lautaselle. Saman voi tehdä seuraavina päivinä. Marinadi säilyy kyllä jääkaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen vegaani enkä osta koskaan eineksiä, en esim. ole kertaakaan eläissäni ostanut noita valmiskastikkeita, nugetteja tai pakasteranuja. Olen hoikka ja hyväkuntoinen ikäksekseni. Teen ruoat alusta loppuun itse.
Vierailija kirjoitti:
Ohis mutta itseasiassa se riippuu ihan siitä mitä syö. Esim minä syön lihaa, metsästettyä valkohäntäpeuraa, hirveä ja villikalaa joten aika pieni hiilijalanjälki.
"Vaikka popsisi pelkkää avocadoriisiä niin silti se on luontoystävällisempää kuin päivittäin syöty liha. "
Valehtele vain itsellesi jos siitä tulee parempi mieli. Jo pelkällä riisillä on isompi hiilijalanjälki kuin esim sianlihalla kanasta tai riistasta puhumattakaan.
Riisi on korvattu ohrasuurimoilla jo yli 10 vuoden ajan. Googlaa vaikka ohrotto. Ohra on kotimaista, alentaa LDL-kolesterolia ja sisältää suurimona kuitua enemmän kuin riisi. Kuitu on todella tärkeää kun haluaa estää suolistosyöpien syntyä. En löydä mitään muuta syytä ostaa riisiä kuin keliakian, joka on sairaus eikä silloin voi syödä kotimaisia viljoja. Todennäköisyys törmätä kasvissyöjäkeliaakikkoon on todella pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä syöt halpaa ruokaa ja kaiken lisäksi kotimaista, olet siis monen kasvissyöjän mielestä halveksittava otus. Sinut lasketaan ensisijaisesti sekasyöjäksi (ei siis kasvispainotteisesti sekasyöjäksi), koska keittiöstäsi puuttuvat muodikkaat ja hurjasti kasteluvettä tarvitsevat raaka-aineet tyyliin avocado, kurkku ja lehtisalaatti.
Silti kokonaisuutena se kasvissyöjä syö paljon ekologisemmin, jos ap käyttää suunnilleen keskimääräisen määrän eläintuotteita osana sekaruokavaliota. Niin haitallista se liha ja maitotuotteet ympäristölle on.
Ulkomailta kaukaa rahdattu ruoka ei ole mikään ekologinen valinta. Kyllä se sekasyöjä, joka syö kotimaisten kasvisten lisäksi itse pyydystettyä kalaa sekä riistaa on kaikkein ekologisin syöjä, siinä systeemissä ei yhtään haittaa välillä kaupasta ostettu liha ja kala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisi on korvattu ohrasuurimoilla jo yli 10 vuoden ajan. Googlaa vaikka ohrotto. Ohra on kotimaista, alentaa LDL-kolesterolia ja sisältää suurimona kuitua enemmän kuin riisi. Kuitu on todella tärkeää kun haluaa estää suolistosyöpien syntyä. En löydä mitään muuta syytä ostaa riisiä kuin keliakian, joka on
No sehän on hyvä. Kuitenkin riisiä kulutetaan kymmeniä ellei satoja kertoja enemmän kuin ohrasuurimoja tuossa tarkoituksessa eli miten liittyy asiaan? Gluteiini yliherkkyys on itseasiassa aika paljon yleisempää kuin keliakia ja rajoittaa gluteiinin käyttöä. T.kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Ostavat esim. juuston sijasta vuustoa ja jäätelön sijasta väätelöä. Vastuullisia valintoja joiden avulla ilmasto voidaan pelastaa.
Ylihintaista lisäainepskaa nuo ovat. Vuustossa kookosta, onko se Suomessa kasvava? No ei, sitä rahdataan maailman toiselta äärilaidalta eli pelastuuko ilmasto? Mitäpä lottoat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä syöt halpaa ruokaa ja kaiken lisäksi kotimaista, olet siis monen kasvissyöjän mielestä halveksittava otus. Sinut lasketaan ensisijaisesti sekasyöjäksi (ei siis kasvispainotteisesti sekasyöjäksi), koska keittiöstäsi puuttuvat muodikkaat ja hurjasti kasteluvettä tarvitsevat raaka-aineet tyyliin avocado, kurkku ja lehtisalaatti.
Silti kokonaisuutena se kasvissyöjä syö paljon ekologisemmin, jos ap käyttää suunnilleen keskimääräisen määrän eläintuotteita osana sekaruokavaliota. Niin haitallista se liha ja maitotuotteet ympäristölle on.
Ulkomailta kaukaa rahdattu ruoka ei ole mikään ekologinen valinta. Kyllä se sekasyöjä, joka syö kotimaisten kasvisten lisäksi itse pyydystettyä kalaa sekä riistaa on kaikkein ekologisin syöjä, siinä systeemissä ei yhtään haittaa välil
Aika harvinainen tilanne on että ei tarvitse kaupasta ostaa lihaa vaan pystyy metsästämään sen itse. En tunne ainuttakaan ihmistä joka selviäisi vain itse pyydetyllä lihalla. Vegaani on todennäköisesti ympäristön kannalta silti sinua parempi vaihtoehto jos käytät myös maitotuotteita ja munia. Esim. maitotuotteilla on iso hiilijalanjälki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisi on korvattu ohrasuurimoilla jo yli 10 vuoden ajan. Googlaa vaikka ohrotto. Ohra on kotimaista, alentaa LDL-kolesterolia ja sisältää suurimona kuitua enemmän kuin riisi. Kuitu on todella tärkeää kun haluaa estää suolistosyöpien syntyä. En löydä mitäänOhrahan ei käy keliaakikolle ollenkaan, ei edes se suuruste Ohrakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkisipä vaan mille itse näytät. Lihansyöjät aina luulee ettei se näy ulkonäöstä. Silti olemus on leveä ja pehmeä vaikka olisi normaali painossa. Naiset ovat miesmäisiä jne. Puuttuu se sellainen jäntevyys ja hoikkuus.Vanhentunutta käsitystä myöskin tämä vegenugettien vetäminen. Avaa silmäsi.
Olen hoikka viiskymppinen mies, joka on ollut 35-vuotta vegaani. Olen aika hyvin perillä kotimaisesta kasvisruokaskenestä ja sen muutoksesta ko. aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkisipä vaan mille itse näytät. Lihansyöjät aina luulee ettei se näy ulkonäöstä. Silti olemus on leveä ja pehmeä vaikka olisi normaali painossa. Naiset ovat miesmäisiä jne. Puuttuu se sellainen jäntevyys ja hoikkuus.Vanhentunutta käsitystä myöskin tämä vegenugettien vetäminen. Avaa silmäsi.
Olen hoikka viiskymppinen mies, joka on ollut 35-vuotta vegaani. Olen aika hyvin perillä kotimaisesta kasvisruokaskenestä ja sen muutoksesta ko. aikana.
Oletko tosiaan ollut 35 vuotta vegaani? 90-luvulla vegaaneja ei ollut kovinkaan paljoa.
Ulkomailta kaukaa rahdattu ruoka ei ole mikään ekologinen valinta. Kyllä se sekasyöjä, joka syö kotimaisten kasvisten lisäksi itse pyydystettyä kalaa sekä riistaa on kaikkein ekologisin syöjä, siinä systeemissä ei yhtään haittaa välil
"Aika harvinainen tilanne on että ei tarvitse kaupasta ostaa lihaa vaan pystyy metsästämään sen itse. En tunne ainuttakaan ihmistä joka selviäisi vain itse pyydetyllä lihalla. Vegaani on todennäköisesti ympäristön kannalta silti sinua parempi vaihtoehto jos käytät myös maitotuotteita ja munia. Esim. maitotuotteilla on iso hiilijalanjälki. "
Ohis mutta jos lähdet kehä3sen ulkopuolelle niin ei se niin älyttömän harvinaista ole. Vegaaneja taitaa olla n.2% eli kyllä se on ihan yhtä harvinainen tilanne.
En minäkään kaikkea itse metsästä vaan ostan esim lintua ja jänistä muilta metsästäjiltä.
Se onko vegaani ympäristön kannalta parempi riippuu niin paljon muustakin kuin ruokavaliosta. Esim yhden Intian matkan hiilijalanjälkeen päästäkseen saa syödä 500kg sianlihaa ja Teslan valmistus päästöihin päästäkseen saisi syödä jo tuhansia kiloja. Puhumattakaan kaikesta elektroniikasta, kosmetiikasta, meikeistä, muodista ym..
Vaikka popsisi pelkkää avocadoriisiä niin silti se on luontoystävällisempää kuin päivittäin syöty liha.