Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valehdellaanko kasvispainotteisuudesta

Vierailija
11.10.2024 |

Olen viimeaikoina usein ihmetellyt, miksi esim. ruokabudjettia käsittelevissä lehtijutuissa ihmiset kertovat syövänsä kasvispainotteisesti. Tai että ylipäätään syödään paljon kasviksia. Mitä ihmiset tällä tarkoittavat tarkasti ottaen? Itse ostan melko paljon lanttua, keräkaalia, porkkanoita, perunoita ja sipulia ja ihan myös punaista lihaa. En mainosta itseäni kasvispainotteisena ollenkaan tässä. Mutta siellä juurespuolella on ruokakaupassani aina todella vähän ihmisiä, eikä niitä multaisia lanttuja ja porkkanoita tai kokonaisia keräkaaleja näy yleisesti kassahihnalla. Mitä ostaa kasvispainotteinen ihminen?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on oikeus tehdä valinnat oman budjetin ja mieltymyksen mukaan.  Olen lukenut monen monta kertaa saman asiantuntijan haastattelun  ohjeeseen joka liittyy ravintoon ja aamupalaan liittyvässä näkemyksessään.  Ärsyttävää on, että osaan jo ulkoa mitä hän tulee sanomaan ohjeistaessaan, sama nauha pyörii vuodesta ja haastattelusta toiseen.  Vaikka on kuinka kouluttautunut (joskus) niin eikö pysty elämään myös tätä päivää ja ihmisten omia tuntemuksia ja tottumuksia ja makuasioita huomioiden.  Mikäli jotkut eivät suostu syömään aamupalaa heti herättyään tai käyttämään lähes ultra prosessoitua ( terveydelle vaarallistakin kemikaleilla tiristettyä siemenöljyä) niin miksi tuputtaa sitä jatkuvasti, omina suosikkeinaan.  Nykyisin ihmisiä vaurioitetaan siemenöljyjä tuputtamalla joskus aikaisemmin oli ja on vieläkin sokeri jonka käyttöhaitat ovat vaurioittaneet jo monen lapsen hampaat mm. pikkuveljeni ):  Eivätkä aikuisetkaan ole riippuvuudesta ainakaan helposti eroon päässeet.

Vierailija
62/66 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisten syöminen on typerää - liha ja eläinrasva on ravintoa millä ihminen pärjää parhaiten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään todella paljon juureksia ja kaaleja syksyn ja talven aikana. Ovat halpaa, hyvää ja terveellistä ravintoa. 

Vierailija
64/66 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kasvispainoitteisesti, mutta ruokavaliooni kuuluu myös jonkun verran kanaa ja kalaa. Lautasellani on joka päivä jotain salaattia ja päivällisellä yleensä myös lämpimiä vihanneksia, jotka näin syksyllä ovat usein erilaisia juureksia. Ostaisin mieluusti parsakaalia, kukkakaalia jne. tuoreena, mutta hintatason takia olen nykyään päätynyt usein pakastealtaan valikoimiin eikä sekään ole huono vaihtoehto. Perunaa syön yleensä vain kalaruokien kanssa muuten syön täysjyvämakaronia ja ruokakauraa tai -ohraa. Papuruokia teen myös jonkun verran ja niistä saakin edullisia ruokia. Lihankorvikkeista käytän lähinnä kaurajauhista josta saa maukasta pastakastiketta. Olen eläkkeellä ja minulla on aikaa valmistaa ruokani itse. Ruokakuluni ovat mielestäni pysyneet runsaasta kasvisten, hedelmien ja marjojen syönnistä huolimatta kohtuullisina n. 350 euroa/kk, tingin mieluummin jostain muusta kuin syömisestä. Lääkekuluja minulla ei juurikaan ole päin vastoin kuin monilla ikätovereilla ja terveellinen ruokavalio lienee tähän yksi syy.

Vierailija
65/66 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkeehän sen jo painosta/ulkonäöstä, mitä nykyiset vegaanit syö. Vegenugetteja ja ranuja. Normiateria on vege-einespyörykät, valmis tom./curry-kastike purkista ja pastaa - vähän kurkkua ja tomaattia reunalle.

Näkisipä vaan mille itse näytät. Lihansyöjät aina luulee ettei se näy ulkonäöstä. Silti olemus on leveä ja pehmeä vaikka olisi normaali painossa. Naiset ovat miesmäisiä jne. Puuttuu se sellainen jäntevyys ja hoikkuus.

Vanhentunutta käsitystä myöskin tämä vegenugettien vetäminen. Avaa silmäsi.

Olen hoikka viiskymppinen mies, joka on ollut 35-vuotta vegaani. Olen aika hyvin perillä kotimaisesta kasvisruokaskenestä ja sen muutoksesta ko. aikana.

Oletko tosiaan ollut 35 vuotta vegaani?

Niin, mietipä sitä, että hän onkin ollut jo 80-luvulla vegaani..

Vierailija
66/66 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei mene mitään hedelmää koskaan, vihanneksia menee n. 1kg kuussa maksimissaan, jouluna enemmän (lanttu- ja porkkanalaatikkoa, kypsä sopii paremmin minulle). Marjoja menee syksyllä noin 200g kuussa, tuokin ehkä yläkanttiin, mutta yritän syödä niitä, jos vatsa ei protestoi. Enkä ole suolistosairaskaan, vitamiinit tulee purkista, kun allergioiden takia en voi syödä juuri mitään tuoretta tai gluteeniviljaa sisältävää. Mitä paremmin vältän tuota kaikkea, sitä paremmin voin allergioidenkin suhteen, joten en valita, mutta ruokavaliosuositukset eivät sovi minunlaisilleni mitenkään. Ennen yritin alkaa lakto-ovo-kasvissyöjäksikin ja siitä pidemmälle ja lopettaa punaisen lihan syönnin,ja kaikki oli ensin ok, mutta kun munille, soijalle, pavuille, pähkinöille, linsseille jne. olen allerginen vihannesten ja hedelmien lisäksi, jäi vain kallis kala tai halpa kana, jota en tuotantosyistä halua syödä. 

Mutta hyvin pärjää hiilareillakin, gluteenittomalla kauraleivällä ja juustolla elän nykyään, karkkikin käy sipsien lisäksi.Mitä tässä valittaa, kun ruokavalio sopii aina herkutteluun.Mutta harmittaa tämä silti eettisesti ajatellen.