Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuen asiakas: Mihin rahasi menee?

Vierailija
11.10.2024 |

Ihan mielenkiinnosta kyselen mihin teillä menee se 580e mikä pitäisi jäädä toimeentulotuessa esimerkiksi vuokran, sähkön, veden ja muiden palkollisten menojen jälkeen?

Tää on varmaan ehkä enemmän suunnattu yksinasuville, mutta mielelläni kuulen myös esim. perheellisiltä tai parisuhteessa olevilta, jotka ovat kummatkin toimeentulotuella.

Ja kaikki trollaajat jotka tulee vastailemaan "tekoripsiin, -kynsiin ja kaljaan" niin aion ignoorata täysin.

Kommentit (386)

Vierailija
41/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivullisille vaan tiedoksi että tiedän ihan oikeasti tapauksen, missä oltiin helvetin kateellisia kun eräs käytti autoa, mutta ei maksanut siitä itse. Ihmiset on aika hassuja. 

Vierailija
42/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toimeentulotuesta jää tuota. Asun *liian kalliissa* kaksiossa 1 lapsen kanssa (vuokra 1080€/ saisi olla 750€), joten en saan toimeentulotukea. Käteen jää 340€ käyttörahaa. Siitä on maksettava sähkö, puhelimet, ruoka ja kaikki. 

Parhaassa tapauksessa saa tuon 580€ elämiseen.

Harva ilmeisesti nykyisin pääkaupunkiseudulla. Törkeää vastuun kiertämistä valtiolta. 

Nuo vuokrien katto enimmäismäärät ovat suoraan 90-luvulta. Eli törkeän alhaiset. Liian alhaiset jopa kaupungin vuokra-asunnoille. 

Totta. Ja asumistuen tietty % määrä vuokrasta on myös katto. Eli vuokrakustannukset 1080€ - otetaan huomioon asumistuessa 650€ (asumistuen katto)  ja siitä tuo % osuus on tukea. 

Eli asimistuki on todella pien ( osa vuokrakuluista)i. Ei ihme että suurin osa tuloista menee (pieneenkin) vuokraan. Ja tämä on pois ruoasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmaisristeily. Koko rahalla kaljaa ja tupakkia. Pääosa myyntiin ja itelle muutama röökiaski ja kolme koppaa. Myyntirahoilla pysyn ruuissa seuraaviin tukimasseihin.

Sitten taas uus jenga ostoksista saadulla ilmaisristeilyllä.

Eiks se Koski opastanu, että "työtön, katso metsään"?

Mieluummin katselee kannelta merelle. Massiakin helpommalla pikkupäissään kuin marjojen tai käpyjen perässä kyykkimisellä.

Vierailija
44/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri lähdössä ruska matkalle Lappiin:

Sähköauton lataukseen

Alkoholiin perillä

Rolexin uuteen patteriin

Ruokaan, fileet tilaan woltista

Ravintola illallisiin 

T: Vihervasuri, Persu

Vierailija
45/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu kenellekään

Paitsi kelan työntekijälle. Eikös sinne edelleenkin pidä toimittaa tiliotteet?

Eikö selviä tiliotteista suoraan vai miksi pitää palstoilla kysellä :D

Vierailija
46/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet vuokraan. Loput sähkölasku, kotivakuutus, puhelinlasku, ruoka. Muuhun ei ole varaa. Ja näinkin juuri ja juuri.

Vierailija
47/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä todellakaan jää noin paljon vuokran ja laskujen jälkeen. Rahat mitä jää, menevät ihan ruokaan ja elämiseen. Ylimääräisiin ei ole varaa.

Vierailija
48/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaljaan ja tupakkiin.

T: persu

Ruohoon, sokeriin ja hiivaan.

T. Viherpunikki

Vierailija
49/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu kenellekään

Paitsi kelan työntekijälle. Eikös sinne edelleenkin pidä toimittaa tiliotteet?

Eikö selviä tiliotteista suoraan vai miksi pitää palstoilla kysellä :D

Kaikki sivumassibisnekset AINA käteisellä.

Vierailija
50/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivullisille vaan tiedoksi että tiedän ihan oikeasti tapauksen, missä oltiin helvetin kateellisia kun eräs käytti autoa, mutta ei maksanut siitä itse. Ihmiset on aika hassuja. 

Siis toimeentuloasiakkaalle kateellisia? Miksi? Voiko ihminen enää alemmaksi vajota?

Vierailija
51/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi laittaa tekokynsiin ja kaljaan, mutta ei saa sanoa, että lapsille ei ole varaa ostaa sitten jotain välttämätöntä.

Saa sanoa toki että rahaa ei ole, tai sitä on vähön jos sitä oikeasti on nollut vähön. 500€ on 500€ käyttökohteesta riippumatta. En ole itsekään ikinä jättänyt ostamatta mitään lapsille omien juttijen takia. 

Hohhoijas olikohan tuostakin jotain päinvastaisia väitteitä aikoinaan erään kohdalla. Jos isovanhempi ostaa itse vapaaehtoisesti jotain, se ei tarkoita että sitä olisi kinuttu, koska ei suostuta itse ostamaan lapsille. Huoh jotenkin taas epäilen, että asialla ne jotka eivät ole saaneet mitään vsnhemmultaan tqi isovsnhemmmiltaan koskaan. 

Vierailija
52/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli, jos et hyväksy totuuden mukaisia vastauksia.

Temun  rihkamaan, valmisruokiin, tupakkaan, energiajuomiin, makeisiin herkkuihin.... Viikossa olen yleensä käyttänyt...Sitten käyn ruuanjakopaikassa ja vanhemmilla, että saan syötävää...

Vierailija
53/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis toimeentuloasiakkaalle kateellisia? Miksi? Voiko ihminen enää alemmaksi vajota?

Kyllä ihmiset ovat kateellisia ja hyvin herkkiä  kokemaan, että muut pääsevät jotenkin helpommalla kuin he. Sitten kiristelevät hampaitaan ja narisevat.

Vierailija
54/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni duunari kateellinen siksi, että repii täyttä päivää paskaduunissaan ja vapaa-aikanaan ei jaksa mitään. Työtön nauttii esim. kuumasta kesästä ilman velvotteita. Eiks se vapaa-aika oo nykyään just mitä duunarit haluaa lisää, vaikka vähemmällä palkallakin?

Vierailija
55/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän pitää ainakin lapset ruuassa, kouluaikoina se on helpompaa kun tuovat joskus leipää kotiinkin eli äitini yläkertaan. Lapset tarvitsevat kirpputorilta vaatteitakin. Isänsä ei voi mennä töihin koska on kuollut ja minulle ei pikku paikkakunnalla töitä minne mennä ole. Voin mennä sentään kirjastoon läppärille ja joskus helluntaisrk tarjoaa suuhunpantavaa.

Vierailija
56/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 580€ on pelkkä laskennallinen lähtökohta. Tarkalleenhan summa yksinasuvalla on 587,71€.

Monella tuosta lähtee nyt se asumiskulujen "kohtuullisen ylittävä" osa päältä. 

Sitten lähtee 21,5 päivän kerroin eli noin 45€. Harvalla jää tuo normi käteen.

Puhelin on melkeinpä pakko olla. Tietokonekin on lähes välttämätön. 

Jollakin on köyhänkin kuljettava. Bussi maksaa. 

Hyvin on jos jää 300€ Ruokaan ja kaikkiin muihin menoihin. Ei siinä paljon rellestetä.

Tai jos rellestää, niin sitten loppuu rahat viikossa. 

Pointti oli kuitenkin se, ettei tuo 587€ ole mikään taattu käteenjäävä summa.

Moni tuntuu silti luulevan yhä näin.

Vierailija
57/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraan joudun pistämään osan. Lisäksi vakuutus, sähkö, puhelinlaskut. Lääkkeisiin ja ruokaan. 

Näistäkin tingin joskus kun on pakko.

Vierailija
58/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla itse typerä jos luulet, että joku on kateellinen kun ja jos vertaa esim. tukisummia palkkoihin tietyissä tapauksissa tai muuten ottaa kantaa tukiin ja sosiaalipolitiikkaan.

Esim. miyen näet seuraavan lsiseen. TT tuen mukasn 400€ on minimisumma millä elätetään lapsi. Moni pienituloinen, joka ei ole tt tuen asiakas,ei välttänättä käytä tai voi käyttää enempää lapsensa elstukseen. Onko tuo lause kateutta? Joku hyvätuloinen voi tietenkin pitää ihan naurettavana tuollaisia pohtimisia. 

Luulen että itse saattaisit ehkä jopa ollakin kateellinen, huomaisit että täyspäivöisestä työstä jää 100€ enemmän kun työttömänä. Norsunluutornista on helppo sanoa "Kuka on kateellinen huono-osaisille" No se on tietenkin makuasia kuka on se huono-osainen. Uutuudenkiiltävässä tilavassa asunnossa vsltion piikkin asuva vai paskasessa ahtaassa vuokra-asunnossa asuva,  joka saa kokopäivätyössä vain parisataa enemmön käteen, kun jos olisi työttömänä. No onneksi sosiaslipolitiikka ei ehkä  mahdollista tuollaisia tilanteita tai jos mahdollistaa, ne ovat välisiksisia tilanteita. 

Vierailija
59/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näitä aiheita kannata täällä käsitellä. 

Menee aina asiattomaksi "mene töihin"- mölinäksi. Aina!

Vierailija
60/386 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinaan ja naisiin. Loput tuhlaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän