Toimeentulotuen asiakas: Mihin rahasi menee?
Ihan mielenkiinnosta kyselen mihin teillä menee se 580e mikä pitäisi jäädä toimeentulotuessa esimerkiksi vuokran, sähkön, veden ja muiden palkollisten menojen jälkeen?
Tää on varmaan ehkä enemmän suunnattu yksinasuville, mutta mielelläni kuulen myös esim. perheellisiltä tai parisuhteessa olevilta, jotka ovat kummatkin toimeentulotuella.
Ja kaikki trollaajat jotka tulee vastailemaan "tekoripsiin, -kynsiin ja kaljaan" niin aion ignoorata täysin.
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
595e jaettuna neljällä, viikko budjetti on 148,75, niin mietihän vähän mitä sillä saa nykyhinnoilla.
Tarviiko alkaa edes luettelemaan kun paljoa ei sillä saa. Ei kaikkia perustarpeitakaan.
En voita tajuta tämmöisiä kyselyjä mihinkä alle köyhyysrajoilla elävien rahat menee.
Se on täysin totta, että inflaation sekä vuokrien nousun myötä tuo määrä ei ole lainkaan tarpeeksi. Tässä ei ollut tosiaan kyse siitä, että riittääkö se määrä vai ei, vaan enemmänkin halu ymmärtää mihin ja millaisiin määriin muihin menoihin se tuki menee.
Keskustelin aiheesta toisella keskustelupalstalla ja siellä annettiin esimerkeiksi 45e bussilippuun, 100e lemmikkiin, täälläkin on mainittu noi äänikirjat ja salit jne.
ap
Puhelinlasku ja netti noin 35e
Kännykän osamaksu (oli pakko ostaa, koska vanhan puhelimen kapasiteetti ei riittänyt verkkopankkirn ym. käyttämiseen) 15e
Apteekin käsikauppalääkkeet 10e
Piilolinssien osamaksu (vaikea taittovirhe, voimakkaat vahvuudet, harrastuksen takia tarvitsen pilolaseja) 30e/ kk
Bussikortti 20-30e
Liikuntaharrastus noin 30e/kk
Ellostilin osamaksu 30e/kk (täältä ostan lähinnä joululahjoja, en itselleni muuta kuin rintsikoita)
Kempparit, pesuaineet, meikit 20e/kk
Ylisuuren vuokran omavastuu 80e
Gluteeniton ruokavalio 20-30e/ kk
Loput menee ruokaan, teen kaiken itse, en syö eineksiä, puolivalmiita.
Vierailija kirjoitti:
595e jaettuna neljällä, viikko budjetti on 148,75, niin mietihän vähän mitä sillä saa nykyhinnoilla.
Tarviiko alkaa edes luettelemaan kun paljoa ei sillä saa. Ei kaikkia perustarpeitakaan.
En voita tajuta tämmöisiä kyselyjä mihinkä alle köyhyysrajoilla elävien rahat menee.
Minulla riittää suunnilleen tuollainen budjetti kuukaudeksi. Teen töitä ja yritän säästää mahdollisimman paljon. Lapsia, autoa ja suuria lääkekuluja ei ole enkä enää polta tai juurikaan juo alkoholia, joten hyvin riittää. Pitkän sivun elämästäni elin tukien varassa joten kyllä siinä oppi olemaan säästeliäs. Kun viimein pääsin työelämään niin tuli jonkun verran tuhlailtua, mutta nyt olen niin peloissani tulevaisuudesta ja minulla on kaikki tarvittava, niin en juurikaan mitään ostele.
Harmittaa niiden puolesta, keillä on sairauksia ja elätettäviä. Joutuu pahimmillaan valitsemaan ruuan ja lääkkeiden väliltä.
580 eurosta pitää maksaa vuokran omavastuu ,sähkö ja muut laskut joten siitä voi jäädä 400 euroa elämiseen jos asuu halvassa asunnossa. Samoin työmarkkinatuki 595 euroa niin minä maksan siitä vuokraa 94 euroa, netti 37 euroa ja sähkön 30 euroa kk. Toimeentulotukea voi hakea mutta ei ole varmaa että sitä saa. Jos on vuokra vaikka 500 euroa niin 595 eurosta pitää maksaa vuokraa jo 160 euroa vähintään.
Ilmaisristeily. Koko rahalla kaljaa ja tupakkia. Pääosa myyntiin ja itelle muutama röökiaski ja kolme koppaa. Myyntirahoilla pysyn ruuissa seuraaviin tukimasseihin.
Sitten taas uus jenga ostoksista saadulla ilmaisristeilyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee ulosottoon. Työssäkäyvä olen ja olen ollut vuosia.
Siis... kun kävin töissä ja oli ulosottoja ja elatusmaksuja ja sain toimeentulotukea niin ulosotot meni suoraan palkasta ja nettopalkka katsottiin toimeentulotuen perusteeksi joten se maksoi käytännössä ulosottoni. Muuten, ruokaan, autoon. puhelimeen, nettiin jotka on välttämättömiä täällä.
Vuokraan sillä asun jo yksiössä joss voin olosuhteisiin nähden hyvin enkä halua muuttaa pois. Toiseksi ruokaan. Kolmanneksi junamatkoihin Helsinkiin. Neljänneksi hygieniatarvikkeisiin ja esim hammaslääkäriin.
Ruokaan sekä HSL:n lähiliikenteen normaalihintaisiin lippuihin sillä tuo pulju en anna alennusta työttömille. Varakkaille eläkeläisille toki annetaan.
Kaikkeen turhaan. Muutakin kun xtra merkkisiä tuotteita marketista ja myös niitä turhia "Et sinä tuosta mitään saa" itsellesi tuotteita eli epäterveellisiinin salaattien ja hedelmien lisäksi. Hui kauhistus! Joskus jopa pizzaan!Vaatteisiin ja kenkiin enimmäkseen lapsille kaupasta, ei kirpparilta. Sen verran luksusta harrastan.
Meikit lähinnä lahjakorteilla mitä saatu lahjaksi merkkipäivinä tai jouluna.
Ei se ole edes niin paljoa, lähemmäs 500e /kk. Yli 300e ruokaan kk tekee alle 10e päivä. Puhelinlaskuihin 50e /kk. Jos ostat mehuja, limuja niin jää vielä vähemmän. Käy kaupungilla yhtenä päivänä niin ei edes 20e riitä siihen. Voisi olla 1000e /kk.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisristeily. Koko rahalla kaljaa ja tupakkia. Pääosa myyntiin ja itelle muutama röökiaski ja kolme koppaa. Myyntirahoilla pysyn ruuissa seuraaviin tukimasseihin.
Tätähän sitä harrastettiin joskus. Otin jopa pikavippejä rahoittaakseni hankintamatkoja. Menihän siinä aika ja sai ilmaiset matkat ja muutama satanen jäi vaivanpalkkaa. Olin yön tai kaksi maissa kaverin kämpillä, sen maksoin autoremonteilla, kaveri teki autokauppaa. Että kyllä matalat tuet motivoi :)
Vierailija kirjoitti:
Kaikkeen turhaan. Muutakin kun xtra merkkisiä tuotteita marketista ja myös niitä turhia "Et sinä tuosta mitään saa" itsellesi tuotteita eli epäterveellisiinin salaattien ja hedelmien lisäksi. Hui kauhistus! Joskus jopa pizzaan!Vaatteisiin ja kenkiin enimmäkseen lapsille kaupasta, ei kirpparilta. Sen verran luksusta harrastan.
HSL lippuun melko vähän. Tuokin on tuhlausta, joten yritän välttää liikkumista julkisilla ja pummaan kyydin aina kun voin. Säästö se on pienikin säästö. Voin ostaa vaikka cappuccinon lipun hinnalla sitten. Hah anna mä arvaan. Perheen autosta saa hyötyä vain maksaja. Olette hulluja!
Kuka saa noin paljon toimeentulotukea, yhtään en sellaista tunne vaikka moni kipuilee toimeentulonsa kanssa. Meneekö ne nisteille ja alkoholisteille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän sitä harrastettiin joskus. Otin jopa pikavippejä rahoittaakseni hankintamatkoja. Menihän siinä aika ja sai ilmaiset matkat ja muutama satanen jäi vaivanpalkkaa. Olin yön tai kaksi maissa kaverin kämpillä, sen maksoin autoremonteilla, kaveri teki autokauppaa. Että kyllä matalat tuet motivoi :)
Teen alkupääomalle joku 250-300 voittoa per reissu. Sitten onkin jo vajaa 200e viikko elämiseen. Niin ja ne röökit ja bisset valmiina pariksi viikoksi. Välill'ä käyn ruotsissa. Vaihtelua ja nuuskalla tienaa ihan fine.
Vierailija kirjoitti:
Kuka saa noin paljon toimeentulotukea, yhtään en sellaista tunne vaikka moni kipuilee toimeentulonsa kanssa. Meneekö ne nisteille ja alkoholisteille?
Maahan-
muuttajille
Oma havainto on että suurinosa kaataa kurkusta alas kaikki tuet ja siksi niitä pitäisi leikata rajulla kädellä pois lukien valkoiset perheet, vammaiset ja vanhukset.
Ei toimeentulotuesta jää tuota. Asun *liian kalliissa* kaksiossa 1 lapsen kanssa (vuokra 1080€/ saisi olla 750€), joten en saan toimeentulotukea. Käteen jää 340€ käyttörahaa. Siitä on maksettava sähkö, puhelimet, ruoka ja kaikki.
Parhaassa tapauksessa saa tuon 580€ elämiseen.
Harva ilmeisesti nykyisin pääkaupunkiseudulla. Törkeää vastuun kiertämistä valtiolta.
Nuo vuokrien katto enimmäismäärät ovat suoraan 90-luvulta. Eli törkeän alhaiset. Liian alhaiset jopa kaupungin vuokra-asunnoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HSL lippuun melko vähän. Tuokin on tuhlausta, joten yritän välttää liikkumista julkisilla ja pummaan kyydin aina kun voin. Säästö se on pienikin säästö. Voin ostaa vaikka cappuccinon lipun hinnalla sitten. Hah anna mä arvaan. Perheen autosta saa hyötyä vain maksaja. Olette hulluja!
Vähön ohis mutta jos menen lapsen kanssa julkisilla se on 4,50€ suunta eli 9€ reissu. Tottakai kyydit pummataan tai yritetään ajoittaa niin että auto on käytössä jos voi! Tuo on paljon siitä, että pääsee paikasta a paikkaan b varsinkin, kun ei ole kk lippua ja kallis auto taloudessa.
Sitten ihmetellään kun ei voibä mukamas käyttää julkisia...pitää saada aina autokyyti, ei voida kävellä pysäkille.
Haistakaa jo v..olette ääliötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne matkustaa pummilla joilla on muutenkin ulosotossa perittävää. Hsl vanhenee jossain 5v.
Minulla on ongelma ja myönnän sen. Yleensä raha menee prostituoituihin.