Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhyys pakottaa syömään ihmeellisiä sörsseleitä

Vierailija
10.10.2024 |

Eilisen elin itse tehdyillä sämpylöillä ja maustevoilla ja söin kaverilta saadut viimeiset omenat. Tänään keitin makaronia ja sekoitin sen LämminKuppi-jauheeseen, kun ei mitään muita ollut. Illaksi on pari kananmunaa ja niitä sämpylöitä. Huomenna varmaan niitä sämpylöitä taas. Vettä juomaksi. Kaurahiutaleita on, mutta jauhot loppuivat eilen. 

Kommentit (232)

Vierailija
201/232 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purkki paseerattua tomaattia alle 1 euro ja siihen purkki papuja hinta runsas euro ja maustetaan hyvin oman maun mukaan ja syödään täysjyvämakaronin (400 g pussi runsas euro) kanssa. Pavut voi vaihtaa myös tonnikalaan jos rahat riittävät tai kikherneisiin joita voi ostaa vaikka kuivattuina jolloin annos tulee todella halvaksi. Halpa ateria on myös, kun laittaa uunipellille perunaa ja porkkanoita ja/tai muuta juureksia ja kun ovat lähes kypsiä kypsentää samalla pellillä kalapuikkoja (halvimmat vähän päälle euron paketti kaupan pakastealtaasta) ja aterian kruunaa kylmä kermaviilikastike (kermaviili, sitruunan mehua, mustapippuria, sinappia ja ripaus sokeria tai hunajaa). Kokeilin tehdä kaalilaatikkoa ilman lihaa ja siitäkin tuli todella hyvää ja yllättävän täyttävää ruokaa useammaksi päiväksi, kun korvasin riisin ruokakauralla.

Vierailija
202/232 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää oon ostanu laputettuja makarooni- ja maksalaatikoita vaikka vihaan molempia. Mutta kun on nälkä niin kummasti kaikki uppoaa.

Kummasti uppoaa, mutta se ei ole vaihtoehto, että tekisit itse. Punalaputettunakin ovat kalliimpia kuin itse tehden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/232 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri kertoi, että heillä oli aina perjantaisin kotona "moskaloodaa" eli laatikkoa, johon laitettiin kaikki viikon aikana jääneet tähteet. Kaveri inhosi sitä, koska siinä laatikossa saattoi olla mitä hyvänsä yllätyksellistä ja kaveri oli ja on tarkka siitä mitä suuhunsa laittaa, mutta selkäsaunan uhalla oli syötävä. Yöks!

Vierailija
204/232 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua huttua. Yritän säästää silmälaseihin, tarvitsisin myös uuden talvitakin ja kengät. Säästäminen on vaivalloista ja jos aion joskus saada rahat kasaan, niin se vaatii puuroa ja hernekeittoa, kuukausia. Eli tälle talvelle ei takkia tai kenkiä. Ennen kuin joku ehtii huutamaan, että silmälasit saa muutamalla satasella, niin kerrottakoon, että minä en saa. Miinuksia on niin paljon ja hajataittoa, sekä tarvitsen jo monitehot. Nykyiset maksoivat 800 euroa, halvimmilla kehyksillä. Kenkiä en kirpputorilta osta, en halua mitään kynsi- tai jalkasientä. Takin voisin ostaa, jos vain löytäisin. 

Tokikaan tuossa ei kaikki tarpeet ole, mutta suurimmat tällä hetkellä. 

Eläkkeellä minäkin.

Vierailija
205/232 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri kertoi, että heillä oli aina perjantaisin kotona "moskaloodaa" eli laatikkoa, johon laitettiin kaikki viikon aikana jääneet tähteet. Kaveri inhosi sitä, koska siinä laatikossa saattoi olla mitä hyvänsä yllätyksellistä ja kaveri oli ja on tarkka siitä mitä suuhunsa laittaa, mutta selkäsaunan uhalla oli syötävä. Yöks!

Mä en ole erityisen tarkka syömisistäni, mutta tuollainen ruokalaji kyllä vähän ällöttää muakin. Miksi niitä ruokia ei voi syödä loppuun alkuperäisinä ja jättää tuollaiset tekemättä? Tai kai se sitten on helppo mättää vaan kaikki samaan vuokaan.

Vierailija
206/232 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tuhlannut rahasi ylihintaiseen LämminKuppi moskaan...

Ne ovat hyviä lisämausteita vaikka mihin. Itse laitan usein mm lihapullataikinaan, ei tarvitse laittaa korppujauhoja ja mausteseoksia. Niitä on myös mm Pirkkana, joka on sentään vähän halvempaa.

Voi luoja. Tuollaisella moskalla pilaat hyvän jauhelihan. Lihapullataikina ei tarvitse korppujauhoja. Ainoastaan mausteita. Aitoja oikeita mausteita eikä mitään Lämmin kuppi kuraa.

Arvaapas miksi minä laitan aina mureketaikinaan korppujauhoja tai soijarouhetta? Koska ne ovat halvempia kuin liha ja pyöryköistä tulee näin ollen halvempia. Syökööt luksuspyöryköitä varakkaammat.

Minä laitan porkkanaraastetta reilusti ja kesällä kun kesäkurpitsaa tuli kasvimaalta reilusti joka päivä, raastoin kesäkurpitsaa lihapullataikinaan ja erittäin herkullisia lihapullia tuli. Soijarouhetta en käytä. Lihapullataikinaan ei myöskään korppujauhoa. Tuoreita yrttejä kyllä, sipulia ja valkosipulia ja mainittuja raasteita. Ostin ohrajauhoja kilon eurolla ja teen kohta taikinan, leivon Satakunnan kakkoa aidon vanhan reseptin mukaan. En siis ole köyhä mutta en näe mitään järkeä maksaa elintarvikkeista ja varsinkaan valmisruoista kovaa hintaa kun itse tekemällä saa todella edullista, maukasta ja terveellistä ruokaa. Lisäaineita en tykkää ollenkaan mättää mahaani. 

Vierailija
207/232 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tuhlannut rahasi ylihintaiseen LämminKuppi moskaan...

Ne ovat hyviä lisämausteita vaikka mihin. Itse laitan usein mm lihapullataikinaan, ei tarvitse laittaa korppujauhoja ja mausteseoksia. Niitä on myös mm Pirkkana, joka on sentään vähän halvempaa.

Halvempia keittojauheita saa monipuolisesti, kun katsoo niitä isompia pusseja. Noista kuopikeitoista kalliita tekee ne pikkupussit.

Vierailija
208/232 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelin lauantaina savustaa kirjolohifileen, lisäksi tulee voipottuja ja fetasalaatti.

Suunnileen sama täällä. Mökille mennessä pikkean katsomassa cittarista tai prismasta jotain savustettavaa. Perunat on omasta takaa. Mielestäni ja jonkun muunkin mielestä olen köyhä ja tulojen mukaan niin onkin.

Vierailija
209/232 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi paljon säästää jos ostaa - 60% alennuksella ruokaa klo 21 jälkeen. Ainoa vaan että joissakin paikoissa ei ole lähes mitään alessa. No eilen olin naapurikaupungissa vielä illalla ja ostin - 60% alella jauhelihaa, juustoa, herkkusieniä, smetanaa, leipää jne.

Sitten purkkihernekeitto on halpaa ja ihan ravitsevaa. Coop on halvempaa ja jne. 

Hernekeiton saat parempaa ja halvempaa ihan pussiherneistä tekemällä. Vaatii sen, että laitat herneet likoon edellisenä iltana. Keittoon ei paljoa lisäaineksia tarvitse, ainakaan kalliite. Sipulia, valkosipulia, porkkanaa ja suolaa jos löytyy, niilläkin pärjää. Itse tykkään lisätä inkivääriä, jos sitä kaapista löytyy. Tulee kiva säväys. 

Joo uskon tämän mutta 1€ hernaripurkki ei maailm

No ei ole kilo kuivia herneitä maksaa kaksi euroa ja muutaman sentin. 

Vierailija
210/232 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh ja sama tilanne. Paljon makaroonia ja muuta halpaa ja huonoa. Ei varaa ravintorikkaaseen ruokaan kovinkaan usein. 

Eniten surettavat lapseni- miten heihin vaikuttaa tällainen ruokavalio?

Ja vain siksi että mies halusi toisen keski-iän kriisin takia:)

Vierailija
211/232 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö kananmunia ja jauhelihaa - helppoa, halpaa ja terveellistä sekä pitää nälän poissa.

Helppoa ehkä, muttei halpaa, eikä ainakaan terveellistä. Ruokahalun kyllä vie.

Kananmunat maksaa 3,7€/15 kpl että ei niitä voi kovin kalliiksi sanoa. Ja mitään terveellisempää ruokaa ei ole olemassakaan.

Saako myös jauhelihaa samaan hintaan? Onko halpaa? Vai pitääkö ostaa porvoolaista jauhenlihaa ja pestä se?

Ihmisen elimistö ei toimi pelkällä eläinperäisellä ruoalla, kasviksvoittoinen sekaravinto on kaikkein terveellisintä.

Ihmisen elimistö toimii parhaiten täysin eläinperäisellä ravinnolla. 400g jauhelihapaketti (20% rasvaa) ei paljoa maksa ja sillä kyllä elää päivän (bodarit erikseen).

Vierailija
212/232 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuulkaa mitä ruoka-aineallergiat ja muut ruuansulatusongelmat "pakottaa" syömään. Sitä syödään, mitä pystytään. Tai siis ei ole pakko syödä mitään, voi olla syömättäkin. Paastota usein, kun ei vatsa ei kestä. Nälkää sitten välillä kärsii. 

Ja kun on vielä köyhä siihen päälle, niin ei naurata. Ei ole apua "osta halvalla ruokia x, y ja z" -neuvot, jos niistä kaikista tulee sairaaksi. 

Että vähän perspektiiviä.

Syö lihaa ja eläinrasvaa niin pääset ruokaperäisistä ongelmista.

Vierailija
213/232 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämminkuppijauhe on kallista.

Sojarouhe ja pavut ovat edullisia, samoin kaali ja porkkanat. 

Vierailija
214/232 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soijarouhe on täyttä sontaa. Suoraan sanottuna vituttaa kun aina sitä pitää tyrkyttää ratkaisuksi joka paikkaan. Mä en todellakaan osta vähillä rahoillani yhtään mitään mistä en pidä.

Vierailija
215/232 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soijarouhe on täyttä sontaa. Suoraan sanottuna vituttaa kun aina sitä pitää tyrkyttää ratkaisuksi joka paikkaan. Mä en todellakaan osta vähillä rahoillani yhtään mitään mistä en pidä.

Jos soijarouhekin noin vituttaa, tietäisitpä mitä kaikkea syötävää japanilaiset soijasta valmistavat. Fermentoiduista soijapavuista tehty natto on eksoottisimmasta päästä mitä en eteeni tuotu, ja melkein olen syönytkin. Maistanut ainakin.

Ei ruoka ole sontaa siitä syystä ettet siitä pidä. Siitä tulee sontaa, mitä syöt... 

Vierailija
216/232 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos soijarouhekin noin vituttaa, tietäisitpä mitä kaikkea syötävää japanilaiset soijasta valmistavat. Fermentoiduista soijapavuista tehty natto on eksoottisimmasta päästä mitä en eteeni tuotu, ja melkein olen syönytkin. Maistanut ainakin.

Ei ruoka ole sontaa siitä syystä ettet siitä pidä. Siitä tulee sontaa, mitä syöt... 

Mulle se on sontaa ja sillä selvä. 

Vierailija
217/232 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla paljon velkaa, jota pitää maksella joka kuukausi pois isoja summia? En keksi mitään muuta syytä miten tälläseen voi päätyä.

Toimeentulotuki kun on aika iso raha ja kyllä sillä hyvin saa ruokaostokset tehtyä. 

Neuvona että ootko tutustunut ja katsonut missä jaetaan ruoka-apua? Niitä on monia yleensä yhdessä kaupungissa. Voisit alkaa niissä käymään.

Toimeentulotuki ei todellakaan ole iso raha. Huomaa, että sulla ei ole mitään kokemusta sillä elämisestä. Mulla on ja voin sanoa, että ei ollut helppoa. 

Vierailija
218/232 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä pitää osata maustaa ja sitä suositellaan siksi, kun se on halpaa. Ei siitä välttämättä tarvitse soijaruokaa tehdä, sillä on hyvä jatkaa esim jauhelihaakin.

Vierailija
219/232 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta mieluummin pakastealtaasta Kotimaista merkin sosekeittoja. Sekaan nokare Koskenlaskijaa tai tilkka kermaa. On täyttävää leivän kanssa. 

Vierailija
220/232 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla paljon velkaa, jota pitää maksella joka kuukausi pois isoja summia? En keksi mitään muuta syytä miten tälläseen voi päätyä.

Toimeentulotuki kun on aika iso raha ja kyllä sillä hyvin saa ruokaostokset tehtyä. 

Neuvona että ootko tutustunut ja katsonut missä jaetaan ruoka-apua? Niitä on monia yleensä yhdessä kaupungissa. Voisit alkaa niissä käymään.

Toimeentulotuki ei todellakaan ole iso raha. Huomaa, että sulla ei ole mitään kokemusta sillä elämisestä. Mulla on ja voin sanoa, että ei ollut helppoa. 

Parhaiten tietää aina ne, jotka eivät ole sillä oikeasti joutuneet elämään. Ja kun siitä perusosasta täytyy maksaa muutakin, kuin ruoka. Kyllä se pelkästään ruokaan olisikin hyvä raha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme