Väestöliitto: tehkää lapsia nuorempana
"Selvityshenkilö, Väestöliiton tutkimusprofessori Anna Rotkirch esittää 20 toimenpidettä, joilla tuettaisiin ihmisiä pääsemään lähemmäs haluamaansa lapsilukua.
Rotkirchin mukaan yhteiskunnan tehtävä olisi tukea lastensaannin aikaistamista siten, että hedelmöityshoitojen tarve vähenisi.
Rotkirchin mukaan suomalaisten toivomasta 23 lapsesta jäädään nuoremmissa sukupolvissa kauas, jos nykytrendit syntyvyydessä jatkuvat. Hän huomauttaa, että Suomi yhteiskuntana voisi viestiä selkeämmin, että on hyvä asia, jos vanhemmaksi haluaa tulla alle kolmekymmentävuotiaana.
Rotkirchin mukaan suomalainen yhteiskunta ei monella tavoin tue eikä arvosta perheellistymistä silloin, kun se olisi iän puolesta järkevintä."
Kommentit (174)
Sain kaksi lasta alle kaksikymppisenä. Yksin heistä huolehdin, kuten kaikki asiat taloudessamme. Mies eli nuoruutta, juhli ja meni halujensa mukaan. Häneltä joutui anelemaan jopa rahaa talouden menoihin, kuten hänen osuuteensa asuntolainasta.
Nyt lapset ovat isoja ja mies on 37-vuotias. Mies osaa viimein olla lapsillemme ( yläkoulu- ja alakoululainen) hyvä ja osallistuva isä.
En voi olla ajattelematta, että jos saisimme lapsemme vasta nyt olisi minulla puoliso, joka osallistuisi ja huolehtisi oman osuutensa vanhemmuudesta.
Toisaalta olen vielä nuorehko ja lapset alkavat itsenäistymään ja minun o.a aika lisääntyy. Minullakin on mahdollisuus unelmiin.
Kyllä, huolehdin ja kasvatin lapsemme hyvin. En koskaan valittanut. Minulle on aina ollut tärkeintä lasten hyvinvointi, arki ja hyvä elämä. Rakastan lapsiani.
Pointtini on siinä, että tutustu hyvin kumppaniin, jonka kanssa perustat perheen. Varmistu yhteisistä tavoitteista ja oikeudenmukaisesta vanhemmuudesta.
Toisesta ketjusta: Väestöliitto pystyisi koska tahansa koodaamaan appin, jolla tosissaan liikkeellä olevat voisivat etsiä oikeaa parisuhdetta. Sellaisen maine olisi paljon vakavammin otettava kuin esim. tinderin. Ja mikä estäisi ensitreffit alttarilla -tyyppisten asiantuntijoiden hyödyntämisen parinmuodostuksen tukena ihan ilman mitään julkisuutta ja näkyvyyttä?
Anna Rotkirch ja muut Väestöliiton tutkijat ovat täysin vapaita täyttämään tämän nopealla vauhdilla kehitysmaaksi vajoavan maan lapsilla, ei siihen tarvitse muita painostaa. Jokainen tekee omat päätöksensä itse omista lähtökohdistaan ja resursseistaan käsin. Vuodesta toiseen jatkuva naisten painostus lisääntymiseen saa ainakin minut raivon partaalle.
Kyseinen liitto on sitä mieltä että miehen seksihalut ja poikien hyvinvointi on perheen tärkein asia. Näiden asiantuntijat kiljuvat Hesarissa yleistäen naisia, kertoen että naisilla on liikaa kriteereitä. Miesten harjoittama sukunimityrannia, poikien pakkohankinnat ja miesten nar*ismi ei liittoa haittaa tippaakaan. Silloin kyse on pyhästä vapaudesta!
Miksi nämä sukunimenvaihtajat on aina kertomassa muille mitä tehdä? :D Anna voi käskeä miehiä vaihtamaan nimeä, käyttämään huiveja, tekemään kotitöitä, tuomitsemaan tyttöjen syrjintä ja perheväkivalta. Ai ei? No sitten ei tule lapsia.
Itsehän te syrjitte ja sorratte naisia perheissä ja perheroolin takia, joten miksi haluaisin olla pyllistelevä lehmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mammat, hoputtakaa tyttäriä ja poikia kun täyttävät 25 vuotta 👍
Ei tarvi hoputtaa, onnellisissa perheissä kasvaneet positiiviset ja sosiaaliset lapset haluaa useimmiten oman perheen anyway (huom: ei ihan aina, mutta useimmiten on näin).
Suomessa on ilmeisen paljon onnettomissa oloissa kasvaneita negatiivisia ja epäsosiaalisia ihmisiä.Ai alle 25 vuotiaina? Tuskinpa 😉
Ylipäätään. Alkuperäinen kirjoitti, että 25+ pitäisi alkaa hoputtamaan, itse en kirjoittanut iästä mitään.
Höpsis nyt😉 lainasit viestiä, se on tuossa kaikkien nähtävillä.
Ihminen on aivoistaan fyysisestikin keskenkasvuinen alle 30-vuotiaana. Ei ole sattumaa että ihminen on hedelmällisimmillään silloin kun on tyhmimmillään.
https://www.menshealth.com/health/a26868313/when-does-your-brain-fully-…
Vierailija kirjoitti:
Vai lapsia pitäisi vääntää? Olen 30v, köyhä lähihoitaja. En todellakaan aio tehdä lapsia kärsimään köyhyydestä, kun äidillä ei ole varaa mihinkään. Joutuisivat koulukiusatuiksi, kun heillä ei olisi kalliita vaatteita ja uusimpia puhelimia, puhumattakaan mönkijöistä tms. Eikä minulla ole ikinä varaa isompaan asuntoon tällä palkalla. Asun yksiössä. Kyllä se on parempi pysyä lapsettomana, kuin synnyttää lasta tänne nykysuomeen kärsimään köyhyyttä.
En minä ainakaan köyhänä joutunut kiusatuksi muuta kuin kotona. Tietysti aina inhimillisintä lapselle olisi jättää hänet tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Toisesta ketjusta: Väestöliitto pystyisi koska tahansa koodaamaan appin, jolla tosissaan liikkeellä olevat voisivat etsiä oikeaa parisuhdetta. Sellaisen maine olisi paljon vakavammin otettava kuin esim. tinderin. Ja mikä estäisi ensitreffit alttarilla -tyyppisten asiantuntijoiden hyödyntämisen parinmuodostuksen tukena ihan ilman mitään julkisuutta ja näkyvyyttä?
Jep. Siinä olisi konkreettinen teko ja auttaisi heitä joilla syy on puolison puute. Toisin kuin nuo 20 hyödytöntä ehdotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, 30 000 / lapsi, johan alkaa vauvatehtailu
Tuskin. Mikään rahasumma ei korvaa menetettyä elämää. Ja niin siinä käy, nainen joutuu joustamaan omista haluistaan.
Menetettyä elämää? Kuule joillekin perheen perustaminen ja äitinä olo ei ole menetettyä elämää, vaan sitä parasta aikaa mitä elämässä on.
Hyi yök 🤢
Vierailija kirjoitti:
Vuosia on ihmisille toitotettu että pitää olla tutkinnot ja työpaikat valmiina ennenkuin lapsia aletaan hankkimaan. Kotiäidit ovat yhteiskunnan pohjasakkaa ja kotihoidon tuella eläminen se vasta häpeällistä onkin. Vaikka eihän sillä edes elä. Lapset vaan päikkyyn heti 9kk ikäisenä ja äidit töihin sohvalta makaamasta. Kyllä yhteiskunta sinun lapsesi sitten kasvattaa, kunhan vaan teet valtiollw paljon rahaa etkä ainakaan nosta mitään tukia. Sitten ihmetellään että miksi niitä lapsia ei nyt enää synnykään?
Tämä :D
Ensin pitää olla koulutus eli korkeakoulutus. Sitten pitää olla työpaikka mistä saa palkkaa millä elää suht hyvin jotta on varaa elättää lapsi. Sitten pitää olla kumppani jonka kanssa tehdä lapsia. Viimeiseksi sitten pitää olla sellainen asunto ja taloudellinen tilanne että voi lapsia tehdä.
Nämä asiat ei 20 vuotiaana ole hankittu vaan aikaisintaan 30 vuotiaana. Kouluistahan pääse vasta joskus 25 vuotiaana pois nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti, tänne köyhyyteen, työttömyyteen ja synkkyyteen. Kuinka paljon sitä lastaan pitää vihata, että sellaisen nyt tekee?
Lapset hankitaan tarpeeseen.
Itse kävin neljääkymppiä kun valmistuin opintolainat niskassa. Sitten meni muutama vuosi vakipaikan saamiseen ja sitten pääsikin jo maksamaan opintovelkoja ja melkein 40% veroja ennen seuraavien lainojen ottoa. Siihen ikään mennessä kouluttamattomat vanhempani olivat jo lisääntyneet 9 kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Tarttis töitä eka
Lisään tähän että sellaista työtä minkä palkalla elää. Eli palkka millää maksaa elämisen kulut eli asumisen,auton,ruuan kulut ja sitten elättää myös mahdollisesti lapsen.
Joku noin 4000e/kk palkka pitäisi olla tohon koska nykyisin hinnat on noussu niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin neljääkymppiä kun valmistuin opintolainat niskassa. Sitten meni muutama vuosi vakipaikan saamiseen ja sitten pääsikin jo maksamaan opintovelkoja ja melkein 40% veroja ennen seuraavien lainojen ottoa. Siihen ikään mennessä kouluttamattomat vanhempani olivat jo lisääntyneet 9 kertaa.
Lisääntyjät ja elättäjät ovat eri porukkaa. Vain kolme ylintä tulodesiiliä maksaa veroja enemmän kuin kuluttaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa edes ajatuksena että osana gyneä käyntiä kuunnella kehotuksia alkamaan hankkia lapsia nyt kiireellä että ehtii. Tuo on todella henkilökohtainen päätös ja asia muutenkin. Äitiyspäiväraha kattaa käytännössä vain opintolainani lyhennyksen, harva nuori mies on valmis tai kiinnostunut hankkimaan lapsia ja talous- ja työtkin usein todella epävarmalta pohjalla. Kun arki menee töistä stressatessa (ja rahasta) niin gynen sössötys lapsista saisi varmaan itkemään.
Niinpä. Minäkin löysin kunnollisen miehen vasta 31 vuotiaana. Olisiko pitänyt lapsia tehdä niille yhden illan jutuille tai lyhyisiin seurustelusuhteisiin
Kyllä nämä muualta tulleet tekevät lapsia ihan tarpeeksi. Kaikilla iso lapsilauma. Osalla monta vaimoakin.
Mä voisin tehdä lapsia kun löydän kumppanin. Mulla taloudellinen tilanne ihan ok mutta tiedän että jos olisi lapsia niin ne veisi rahaa joten olisin sitten köyhempi mutta kuinka paljon köyhempi? Tienaan itse nyt noin 3800e bruttona ja netto on noin 2500e.
Jos joskus löydän naisen niin voisin mä lapsen tai lapsia tehdä, toki jos jään lapsettomaksi niin ei haittaa sekään. En ole vielä seurustellut elämäni aikana.
M34
Vai lapsia pitäisi vääntää? Olen 30v, köyhä lähihoitaja. En todellakaan aio tehdä lapsia kärsimään köyhyydestä, kun äidillä ei ole varaa mihinkään. Joutuisivat koulukiusatuiksi, kun heillä ei olisi kalliita vaatteita ja uusimpia puhelimia, puhumattakaan mönkijöistä tms. Eikä minulla ole ikinä varaa isompaan asuntoon tällä palkalla. Asun yksiössä. Kyllä se on parempi pysyä lapsettomana, kuin synnyttää lasta tänne nykysuomeen kärsimään köyhyyttä.