Miksi täällä aina haukutaan kuinka huonosti Ruotsissa on asiat?
Olen itse ruotsinsuomalainen ja voin vakuuttaa että meillä on asiat paljon paremmin järjestyksessä, ei ole köyhiä ja työttömyysprosentti Suomessa tietääkseni on noin 10% ja Ruotsissa se on nyt 3 %. Et silleen..
Kommentit (72)
Vierailija:
olla nyt kade jollekkin ruotsinsuomalaiselle. Vittu mitä lehmiä!
Olen asunut 6 vuotta Tukholmassa RUOTSALAISEN mieheni kanssa, nykyisin asumme Suomessa. Kyllä maiden välillä on suuriakin eroja, mutta ei paljonkaan esim. lapsiperheiden etuuksia ajatellen. Väärää tietoa on se, että lapsi on muka PAKKO laittaa hoitoon reilun vuoden vanhana. Ruotsissa " vanhempainrahaa" voi itse säädellä ja sen mukaan olla kotona vaikka lapsen kouluikään asti. Viranomaiset ovat mielestäni paljon nopeampia toimissaan kuin täällä - sen olemme mieheni kanssa todenneet 3 vuoden aikana monen monta kertaa. Mieheni taasen ei voi sietää tätä vakavamielistä byrokratiaa ja katseet alaspäin kulkevia masentuneen näköisiä suomalaisia, jotka ei väistä suojatietä ylittäviä jalankulkijoita, eivät moikkaa naapureitaan, eivät avaa suutaan kuin pakon edessä, ovat rasistisia jopa muita pohjoismaalaisia kohtaan... Olen ylpeä suomalaisuudestani, mutta yhä enemmän myös samaa mieltä tietyistä asioista mieheni kanssa. Suomessa kansainvälisyys ei ole rikkaus, länsinaapurissa se on. Ruotsissa oli ihanaa asua, mutta mitään kaipuuta takaisin mulla ei ole. Mieheni taasen muuttaisi Suomesta heti, jos olisi mahdollisuus - mutta ei kuitenkaan Ruotsiin vaan vaikkapa etelä-Eurooppaan, Jenkkeihin tms. johon minä taas en ikinä suostuisi. :) Heja Sverige!
koska nuo ruotsinsuomalaiset on NIIN tyhmiä ja saa nopeasti hiljasiksi! (kovaa hekotusta:))
onks se joku extreme harrastus siellä päin.
kotona. Käytännössä kaikilla lapset päälle vuoden, kun menevät päiväkotiin!
mutta kyllä siellä narkkareita on jotka pummaa kaduilla. Ruotsi paras maa maailmassa ja se Faris on Ruotissakin palkittu ohjaaja, miten se sillee jos se rasistisia kuvia tekee?
!!!!!!!!!!!!!! HEIJAAA SVERIGE!!!!!!!!!
miten suomi YRITTÄÄ hakata ruotsin tai edes ruotsinsuomen.. ihanku lätkässä. ja aina " tre kronor" voittaa! :D eiköhän jokainen sen oman asuinmaansa valitse syystä tai toisesta. hirvee haloo.
Vierailija:
mutta kyllä siellä narkkareita on jotka pummaa kaduilla. Ruotsi paras maa maailmassa ja se Faris on Ruotissakin palkittu ohjaaja, miten se sillee jos se rasistisia kuvia tekee?!!!!!!!!!!!!!! HEIJAAA SVERIGE!!!!!!!!!
Ohjaajan nimi on Fares ja sanotaan heja Sverige ei heijaa sverige. Apua, sulle nauretaan siellä Ruotsissa, etkä edes ymmärrä miksi..
Vierailija:
miten suomi YRITTÄÄ hakata ruotsin tai edes ruotsinsuomen.. ihanku lätkässä. ja aina " tre kronor" voittaa! :D eiköhän jokainen sen oman asuinmaansa valitse syystä tai toisesta. hirvee haloo.
Eihänne aina ole tre kronorkaan voittanu ja mitä sä SUOMALAISENA sitä hehkutat?
Ruotsissahan rasisteja vasta onkin ja heidän suosionsa kasvaa vain koko ajan kun ihmiset kyllästyvät maahanmuuttajia hyysääviin poliittikkoihin. Ruotsissahn tuotettiin 1990-luvulla maailman eniten äärioikeistolaisten videoita ja musiikkia jne.
Vierailija:
Ruotsissahan rasisteja vasta onkin ja heidän suosionsa kasvaa vain koko ajan kun ihmiset kyllästyvät maahanmuuttajia hyysääviin poliittikkoihin. Ruotsissahn tuotettiin 1990-luvulla maailman eniten äärioikeistolaisten videoita ja musiikkia jne.
Ussnatseja paljon. Suomalaiset suorempna kansana sanovat ääneen mitä ajattelevat. Ruotsalaisten inho on paljon salakavalampaa ja kytee pinnan alla.
rasisteja ei tunne oikeasti ruotsalaisia.
Tuollaisiako ne ruotsinsuomalaiset ovat ja haukkuvat kotimaataan siellä Ruotsissa? Edes somalit eivät tee noin täällä Suomessa, vaikka ovat todella ankeista oloista. Omien juurien kieltäminen on köyhyyttä. Nyt ruotsinsuomalaiset hakekaa ajankohtaista tietoa innovatiivisesta Suomesta, josta voitte olla oikeasti todella ylpeä! Suomi on maailman kolmanneksi innovaatiokykyisin maa Japanin ja USA:n jälkeen. Ruotsi on varmasti ihana maa, mutta teillä onkin tuplakansalaisuus jollain tapaa!
kakkosena tulee ne suomimammat jotka ovat lähtenet Ruotsiin kun rakkaus löytyi. Muutaman vuoden kuluttua tää mamma on oikea paskantärkeä nenä pystyssä kävelijä. Yrittää oikein olla niiin ruotslaista, niin ruotsalaista, että ihan naurattaa! Vaikka itsekin tietää ettei se tule koskaan onnistumaan! Mä oon ruotsalaisessa sairaalassa töissä. Siellä näkee paljon hoitajina " piilosuomalaisia" naisia -yrittävät peittää alkuperänsä mikä on musta todella säälittävää...miksi ei voi oikeasti olla sitä mitä on ?
Musta tää on ollut mielenkiintoista seurata. Ihmiset huiputtaa itseään! Onneksi näissäkin tapauksissa poikkeukset vahvistavat säännön. Sekä 2.polven suomenruotsalaisista ja suomiruotsimammoista löytyy ne aidot, ihanat helmet!
Sorry-meni aiheen ulkopuolelle mutta haiskahti siltä et toi ap on just tällainen svedun perään lähtenyt hienostelija -mamma...tai vielä pahempaa-jonkun suklaaihoisen perässä monikulttuurista elämää viettämään.
Joo myönnän olevani rasisti :) Eikä vähimpänä syynä ole se Ruotsin ulkomaalaispolitiikka mihin tässä ketjussa on jo viitattu
asun Ruotsissa ja olen sairaanhoitajana. Kova ikävä takaisin Suomeen ja muisto kullannut kaiken jo liiankin täydelliseksi... Pidän Suomen lippua korkealla ylpeänä ja se ei tunnu olevan ruotsalaisiltakaan pois. Mukavia ihmisiä ovat. Pitäisivät varmaan tosiaan outona, jos omaa kotimaatani suomea mollaisin...
Mä oon huomannut saman seikan:suomalaiset useimmiten häpeää itseään täällä...muista maista tulleet ovat sentää aidosti ylpeitä taustastaan , lähtökohdistaan , kielestään ja kulttuuristaan. Olisiko se suomalainen huono itsetunto ?
37 joka innoissaan teki ekaan vuodatukseensa aika paljon kirjoitusvirheitä
Jos tuolla lailla uhoilee, täytyy voida aika huonosti. Löytäspä ihanan suomalaisen miehen ja sais onnellisen elämän täällä Suomessa. tuollaset asiat unohtuis samantien. Täällä suomessa katos ei tarvi miettiä kummassa parempi, kun täällä suomalainen on kotona!
Mutta eivät kyllä suomea hauku. Sen olen pistänyt merkille että tukholmassa kesät ovat kuumia ja talvet kylmiä ja runsas lumisia =)
olla nyt kade jollekkin ruotsinsuomalaiselle. Vittu mitä lehmiä!