Mitä kaikkea välttelet ottamasta joulupöydässä?
Minä graavilohi, silli smetanassa ja maksalaatikko. En myöskään syö leipää.
Kommentit (62)
Lanttu- ja maksalaatikko, ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä nähnyt maksalaatikkoa joulupöydässä. Kamala ajatuskin.
Taitaa olla karjalainen perinne tämä? Meillä oli aina maksalaatikkoa jouluna. Äitini tekemä maksalaatikko on maailman parasta, ja itse asiassa ainoa kerta kun koskaan syön maksalaatikkoa on äidin joulupöydässä.
Kaikki mahdolliset kalat, rosolli, imelletty perunalaatikko, joululimppu.
Oma joulupöytä niin syön kaikkea. Jos olisi jonkun toisen kokkaama niin ei lipeäkalaa tai maksalootaa eikä kieltä.
Kaikki kalaruoat jää ottamatta jos sellaisia on tarjolla. Maksa- ja lanttulaatikko myös.
Omassa joulupöydässä ei ole mitään mitä välttelisin, jos vieraassa pöydässä, niin rosolli, maksalaatikko ja lipeäkala jää ottamatta lautaselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä nähnyt maksalaatikkoa joulupöydässä. Kamala ajatuskin.
Taitaa olla karjalainen perinne tämä? Meillä oli aina maksalaatikkoa jouluna. Äitini tekemä maksalaatikko on maailman parasta, ja itse asiassa ainoa kerta kun koskaan syön maksalaatikkoa on äidin joulupöydässä.
Ei ole. Maksalaatikko kuuluu joulupöytään harvemmin Uudellamaalla ja Karjalassa. Suosiossa se on Pirkanmaalla, Hämeessä ja Pohjanmaalla, jossa se on suosituin laatikoista.
Vierailija kirjoitti:
Teen ihan itse joulupöytäni, joten otan kaikkea mitä siihen laitan.
Nikkaroitko itse, haetko puutkin metsästä.
Vierailija kirjoitti:
En syö rosollia tai lipeäkalaa, kotona meillä ei niitä olekaan. Jotkut kai mieltävät maksalaatikon jouluruoaksi. Minulle ei ole missään tarjottu, mutta sitäkään en ottaisi. Kalat ovat herkkuani, kinkkuakin syön, mutta minun itseni takia sitä en ostaisi.
Jos kalat ovat herkkuasi, niin miksi lipeäkala on inhokkiesi listassa?
Vierailija kirjoitti:
En mitään, koska en kata joulupöytään sellaista mitä en halua syödä.
Tämä, yhdessä lasteni kanssa päätetään mitä pöydässä on. Katetaan vain omia herkkuja.
Minä olen kaikkiruokainen, maistoin vegekinkkuakin. Meillä siskolla lapsiemme ja lapsenlapsiemme kanssa nyyttikesti joulu, vietetty jo 22v ajan, joulupukkikin tulee kun nuorin on 7v. Joulun odotusta kaikille.
Eipä ole kukaan joulupöytään kutsunut sen jälkeen kun äiti kuoli. Hänen joulupöydässään välttelin hänen suurta herkkuansa, eli lipeäkalaa.
Keitetyt perunat jätän väliin, jos niitä on tarjolla. Turhaa vatsantäytettä, kaikki muu on parempaa.
Ei meillä ole mitään joulupöytää vaan jääkaapista kootaan safkat tarpeen mukaan uuniin.
Pöytään ei oteta mitään pilaantumaan ja seisoman.
Koitetaan ettei kompostiin meni yhtään ruokaa. Jos menee niin ne menevät omaaan puutarhaan maanparrannusaineeksi eikä kaatopaikalle.
Porkkanalaatikko, perunalaatikko, lanttulaatikko
Kaikki eläinperäinen, koska en ole lihaa syövä barbaaripersu.
Eipä niitä ruokia tarvitse erikseen välttää ottamasta.
Silli, haju ja koostumus yököttää.
Porkkanalaatikon jätän väliin, samoin joululimpun. Molemmat liian makeita.
Lipeäkalaa en ole koskaan maistanut. Äitini ei sitä ole koskaan laittanut, en kyllä itsekään.
Maksalaatikko kuuluu joulupöytään harvemmin Uudellamaalla ja Karjalassa. Suosiossa se on Pirkanmaalla, Hämeessä ja Pohjanmaalla, jossa se on suosituin laatikoista.