Eläkeläisille (yli 65 v) uusi kädenojennus hallitukselta! Pääsevät yksityiselle 28 euron omavastuulla, veronmaksajat kustantaa loput
"HALLITUS aikoo pilotoida muutosta, jonka myötä 65 vuotta täyttäneet pääsisivät yksityiselle yleislääkärille julkisen terveydenhuollon asiakasmaksun suuruisella omavastuulla. Ensi vuonna maksu on suuruudeltaan noin 28 euroa"
Kommentit (1001)
28€ on niin pieni raha, että käyn kyllä joka vaivan selvittämässä yksityisellä lääkäriasemalla. On se vaan semmoinen savotta kun samaa yrittää julkisella puolella alkaen puhelinyhteyden saamisesta terveyskeskukseen ja siitä viikkotolkulla odottelua. Yksityisellä netistä naps aika huomiseksi ja ilman numerolappu jonotteluja vastaanotolle motivoituneen lääkärin tykö!
Sinänsä hyvä ajatus mutta
Itse menen usein suoraan erikoislääkärille , reuma, sisätauti, kirurgi tai neurologi. Yksityinen vaan hoitaa asiat kustannus tehokkaasti ja nopeasti.
Olin esimerkiksi aamulla magneettikuvauksessa ja illalla oli jo lähete yliopisto sairaalaan operoitavaksi.
Joten mulle toi ei mitään auta. Tai ehkä joskus.
Huomatkaa että tuo 28e on yksityisellä vain vastaanottomaksu siihen ei kuulu labrat röntgenit yms. Kallis on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Eläkeläisillä ei ole verotusta lainkaan, se on vain rahan siirtämistä taskusta toiseen."
Yllä oleva kommentti on harvinaisen virheellinen.
Minun eläkkeeni tulee yksityiseltä eläkelaitokselta, enkä saa valtiolta senttiäkään, mutta maksan kuitenkin eläkkeestäni 31% veroa ja sen lisäksi 30% osingoista, myyntivoitoista ja vuokratuloista.
Rahaa siirtyy kyllä taskusta toiseen, nimittäin minun taskustani valtion taskuun, jotta valtio voi puolestaan siirtää verorahani parin sosiaalipummin taskuun.
Onpa surullista. Rahasi ovat siis aivan lopussa? Näet nälkää? Asut pahvilaatikossa? Ulkomaille teet mielikuvitusmatkoja Lidlin kansainvälisten ruokaviikkojen avulla?
Kiitos kysymästä! Asun oikein mukavasti ja ostan ruokani Lidlistä. Lentokoneeseen minua ei saa kirveelläkään. Töissä ollessani matkapäiviä ympäri pallon oli enemmän kuin konttoripäiviä.
Täytyy olla todella huonot kotiolot, jos ajattelee että mannertenväliset lennot monkeyssa ovat jotenkin luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ainakaan minun lapseni kärsi, tekevät töitä ja elävät elämäänsä. Tarvittaessa auttavat eläkeläisvanhempiaan samoin kuin nämä auttoivat omia vanhempiaan aikoinaan. Eivät kadehdi ketään eivätkä ole katkeria valittajia kuten ap tuntuu olevan. Ja kunnioittavat kanssaihmisiään, olivatpa nämä minkä ikäisiä hyvänsä. Ap, kasva aikuiseksi ja ota vastuu omasta elämästäsi muita halventamatta.
Ensi vuonna lapsesi sairaspäivärahoja leikataan ja tulee potkulaki
Niin kuulemma. Sitten eletään siinä todellisuudessa. Kävipä miten tahansa, lapseni enkä myöskään minä syytä ja ala vihaamaan eläkeläisiä, työttömiä, lapsiperheitä, maahanmuuttajia jne. Ja muuten, jos potkut tulee; järkevä ihminen on töissä ollessaan kerännyt puskuria. Sen avulla pärjää kunnes löytää uuden työpaikan. Eikä edelleenkään vihaa ja halveksi ketään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kädenojennus herättää kysymyksiä kuten sellaisen voivatko mummot ja papat jatkossa tilailla oma-aloitteisesti mielin määrin aikoja yksityisten terveysasemien lääkäreille jolloin lääkärissä käynnit taatusti lisääntyvät ja kustannukset myös. Nythän ainakin omalla paikkakunnalla terveyskeskuslääkärille mennään useissa tapauksissa omahoitajan kautta ja monasti lääkäriä ei edes tarvita vaan vaiva hoidetaan omahoitajan vastaanotolla. Tällaista ei loppuun asti valmisteltua muutosta terveydenhoidossa ei pitäisi tuoda edes julki ennen kuin yksityiskohdat ovat tiedossa koska tämä vajaa tieto aiheuttaa paljon pohdintaa ja myös närää kansalaisten keskuudessa.
Oletan, että vanhus voi käydä yksityisellä neljä kertaa samalla hinnalla kuin kerran terveyskeskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
28€ on niin pieni raha, että käyn kyllä joka vaivan selvittämässä yksityisellä lääkäriasemalla. On se vaan semmoinen savotta kun samaa yrittää julkisella puolella alkaen puhelinyhteyden saamisesta terveyskeskukseen ja siitä viikkotolkulla odottelua. Yksityisellä netistä naps aika huomiseksi ja ilman numerolappu jonotteluja vastaanotolle motivoituneen lääkärin tykö!
Luuletko, että systeemiin riittäisi niitä yksityissektorin yleislääkäreitä mielin määrin vastaanottoa pitämään? Ja lienee toki niinkin, että jokin hoidontarpeen arviointi tulisi tähänkin systeemiin. Luuletko, että kelan rahat riittäisivät jos ihan mistä asiasta tahansa voisi yksityissektorille vastaanotolle mennä...
Vierailija kirjoitti:
Rikkaille helpotusta elämään, muille ei mitään hyötyä?? Ei ajatella koko kansaa tässä. :(?
En oikein usko, että kyseessä olisi helpotus rikkaille. Lapseni sairasteli pienenä hurjasti. Parhaana vuonna oli 52 käyntiä lääkärin vastaanotolla, lukuisia labroja, 11 käyntiä poliklinikalla ja 3 leikkausta nukutuksessa. Halusin, että lapseni tervehtyy, joten en vienyt häntä kertaakaan arvauskeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ainakaan minun lapseni kärsi, tekevät töitä ja elävät elämäänsä. Tarvittaessa auttavat eläkeläisvanhempiaan samoin kuin nämä auttoivat omia vanhempiaan aikoinaan. Eivät kadehdi ketään eivätkä ole katkeria valittajia kuten ap tuntuu olevan. Ja kunnioittavat kanssaihmisiään, olivatpa nämä minkä ikäisiä hyvänsä. Ap, kasva aikuiseksi ja ota vastuu omasta elämästäsi muita halventamatta.
Ensi vuonna lapsesi sairaspäivärahoja leikataan ja tulee potkulaki
Niin kuulemma. Sitten eletään siinä todellisuudessa. Kävipä miten tahansa, lapseni enkä myöskään minä syytä ja ala vihaamaan eläkeläisiä, työttömiä, lapsiperheitä, maahanmuuttajia jne. Ja muuten, jos potkut tulee; järk
Aika monella ei ole mitään puskuria, kun tulee potkulaki. Monella on asuntolainaa ja tilillä 500.
Ensinnäkin ansiosidonnaista joutuu odottamaan 6-8 viikkoa eikä sinä aikana saa mitään muuta tukea.
2400 brutto palkalla saa ansiosidonnaista 900 ja sen lisäksi ei tule muita tukia.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa ja sitä vähentää vuokra-, metsä-, korko-ja osinkotulot myös osakesäästötili.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Yksityisellä hoitajat saa huonompaa palkkaa eikä kerry mitään 38 lomapäivää.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä hoitajat saa huonompaa palkkaa eikä kerry mitään 38 lomapäivää.
Lisäksi on tulossa paikallinen sopiminen eli saa maksaa tessiä alempaa palkkaa. Jos ei kiinnosta niin on toi leikattu ansiosidonnainen, omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Ihan kiva, mutta lääkäri ei voi muuta tehdä kuin kuunnella vaivasi ja toivottaa jaksamisia. Yleensä tarvitaan labrakokeita ja muita, että sairaus voidaan todentaa ja oikea lääke määrätä. Nämä tietysti maksavat yksityisellä hunajaa.
Tajuaako vanhus varmasti tämän? Voi tulla yllätys kassalla ettei kaikki ollutkaan ilmaista, niin kuin terveyskeskuksessa. Sinne menikin sitten vuokrarahat.
muutama vuosi sittenhän meillä oli kokeilu, että kaikki saivat vaihtaa halutessaan terveydenhoitonsa yksityiselle lääkäriasemalle. Samantyyppiseltä tämä nyt tuleva uudistus vaikuttaa.
takavuosien kokeilu päättyi muistaakseni siihen, että yksiyisille siirtyi sitten kaikista sairaimmat potilaat ja se tuli yksityiselle liian kalliiksi ja vei liikaa resursseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne muut kädenojennukset olivatkaan?
Eikö tämä aiheuta sen kädenojennuksen, että alle 65 v pääsevät jopa tk-palveluihin, hammaslääkäriin jne? Nyt ne on kuormittuneet siten, että oikeasti siellä pystytään enää hoitamaan eläkeläisiä. Nyt sentään eläkeläiset maksavat edes osan itse.
Itse en ole käynyt n. 30 vuoteen julkisessa hammaslääkärissä, koska sinne ei vaan pääse. Voisi olla aika jännää, että jopa pääsisi.
Siis miten niin ei pääse? Soittaa ajanvaraukseen ja varaa ajan. Saattaa saada jo nopeasti, tai joskus joutuu pidempään odottamaan, mutta aina saa ajan. Kiireisen ajan saa nopeammin. Missä oikein asut jos et pääse hammaslääkäriin?
Vierailija kirjoitti:
Kiitollisena otamme vastaan uudet etuudet. T Ikäihminen. Nyt on ollut niin hankalaa päästä lääkäriin.
Kyllä, ulottuuko silmälääkärille ja hammaslääkärille????
Julkisella tarvitaan jatkossa vähemmän hoitajia. Yksityisellä ei saa mitään 38 lomapäivää lomia koskaan ja palkka on pienempi. Sairaspäivärahoja leikataan ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella tarvitaan jatkossa vähemmän hoitajia. Yksityisellä ei saa mitään 38 lomapäivää lomia koskaan ja palkka on pienempi. Sairaspäivärahoja leikataan ensi vuonna.
Ne ottaa hoitajien palkoista noi rahat eläkeläisille.
Vierailija kirjoitti:
Huomatkaa että tuo 28e on yksityisellä vain vastaanottomaksu siihen ei kuulu labrat röntgenit yms. Kallis on.
lähetteen saa terveyskeksus, soitto ja soittavat vähän myöhemmin, meikäläisellä sukuvika, perimä, täytyy koletsrolit mittauttaa vuosittain, muuten terve, kiitos.
Eikös yli 65-vuotiaat ole jo vanhuuseläkkeellä. Työkyvyttömyyseläke muuttuu vanhuuseläkkeeksi.
Kiitollisena otamme vastaan uudet etuudet. T Ikäihminen. Nyt on ollut niin hankalaa päästä lääkäriin.