Eläkeläisille (yli 65 v) uusi kädenojennus hallitukselta! Pääsevät yksityiselle 28 euron omavastuulla, veronmaksajat kustantaa loput
"HALLITUS aikoo pilotoida muutosta, jonka myötä 65 vuotta täyttäneet pääsisivät yksityiselle yleislääkärille julkisen terveydenhuollon asiakasmaksun suuruisella omavastuulla. Ensi vuonna maksu on suuruudeltaan noin 28 euroa"
Kommentit (1001)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret vaan ei saa mitään hoitoa millään. Oliskohan aika jättää tämä maa?! Onko tässä mitään järkeä?
Sanotaanko sulle siis tk:ssa,että et saa hoitoa,koska olet nuori?
Kai sinne saat mennä entiseen tapaan jos et ole työterveyshuollon tai oppilashuollon piirissä.
En muista nähneeni uutista,missä nuorten hoito kiellettiin.
On sanottu kun olen valittanut vaivoistani että kun sinä olet aika nuori... nimenomaan terveyskeskuksessa.
Tämä on kyllä kädenojennus lääketeollisuudelle, ei kansalaisille
Miksiköhän monilla tuntuu olevan se käsitys, että eläkkeistä ei makseta veroa?
Kyllä maksetaan.
65 on hyvä, alkaa olemaan jo vaikka mitä remppaa.Nuorilla on työterveys,ja harva sitäkään tarvitsee.
Katsoin äsken eläkkeiden verotusta,jollekin jää vielä verojen jälkeen n.130000 tuhatta kk ,ei kannata kadehtia pieniä eläkkeitä,sais olla joku yläraja,jos pääsee yksityiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella törkeää. Eläkeläiset eivät ole köyhiä, minkä lisäksi heillä on aikaa jonottaa terveysasemallekin. Terveydenhoitoa pitää parantaa työikäisillä, niin olisi vähemmän sairauspoissaolojakin. Panokset täytyisi laittaa nuoriin, joilla on elinvuosia vielä edes. En ymmärrä eläkeläisten hyysäystä.
Samaa mieltä, mutta huomauttaisin, että eläkeläisissä on myös köyhiä. On tosi hyvin toimeentulevia eläkeläisiä, ja siltä väliltä, mutta sitten on meitä, jotka olemme pelkän takuueläkkeen varassa. En tosin tiedä, kuinka moni vanhuuseläkettä saava on takuueläkkeen varassa, mutta työkyvyttömyyseläkeläisistä useat, itseni mukaan lukien. Tosin on myös epäreilua, että työkyvyttömyyseläkeläiset on tässä jätetty ulkopuolelle.
Mitä siitäkin tulisi jos tk eläkeläiset alkaisi hoitaa itseään terveeksi kun vihdoin pääsisi kunnon lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
65 on hyvä, alkaa olemaan jo vaikka mitä remppaa.Nuorilla on työterveys,ja harva sitäkään tarvitsee.
Eläkeläiset ovat iso ryhmä. Joukossa on paljon hyvin toimeentulevia, joten tämä etuus ei nyt kohdistu kovin hyvin sitä tarvitseville. Työttömät ovat paljon pienempi joukko, ja heidän elinikäänsä lyhentää juuri se, etteivät he ole työterveyden piirissä eikä ole varaa mennä lääkäriin.
Yleislääkärille vain huom.Ei koske kuin yleisiä juttuja jotka ei tarvitse erikoislääkäripalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä pääsee yksinäisyyden takia lääkäriin? Ainakin meidän kaupungissa on hyvä jos pääsee hoitajallekaan, puhelimessa hoidetaan ja ohjeistetaan. hoitaja käy lääkäriltä kysymässä ehkä jotain kohtaa.
Vanhuksetkin oppivat mitä oiretta valittamalla pääsee aina lääkärin arvioon, sillä lailla sinne lääkäriin pääsee potemaan myös yksinäisyyttä. ihan samalla lailla kuin kipulääkeriippuvaiset. näiden kohdalla tosin lääkärit ovat alkaneet vetää nykyisin tylyä linjaa.
Ei pääse. Aina hoitajakäynti ensin jos hoitajalle saa ajan. Itse 80, en paljon lääkäriä tarvitse mutta esim vti hoitui kolmella puhelinsoitolla. Ajanvaraushoitaja lähetti labraan päivystyslähetteen, menin labraan iltapäivällä päivystysjonotukseen. Seur päivänä hoitaja soitti, apteekissa on resepti. Seur päivänä, lääkäri vaihtoi lääkkeen kun viljely valmistui. No, kaks apteekkikäyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä. Monilla eläkeläisillä ei ole rahasta puutetta ja niillä on aikaa odotella.
Niinpä. Eläkeläisistä on köyhiä vain 13%.
Nuoremmista paljon useampi on köyhä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ebbe7654-eafd-4053-903d-d0ba995dfc99
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret vaan ei saa mitään hoitoa millään. Oliskohan aika jättää tämä maa?! Onko tässä mitään järkeä?
Sanotaanko sulle siis tk:ssa,että et saa hoitoa,koska olet nuori?
Kai sinne saat mennä entiseen tapaan jos et ole työterveyshuollon tai oppilashuollon piirissä.
En muista nähneeni uutista,missä nuorten hoito kiellettiin.
On sanottu kun olen valittanut vaivoistani että kun sinä olet aika nuori... nimenomaan terveyskeskuksessa.
No niin siellä sanotaan lähtökohtaisesti kaikille. Olet sitten vanha tai nuori.
Luuletko,että maksullisella 10 minsan yleislääkäri hoitaisi jotenkin paremmin?
Ja ennenkuin hermostut niin itse olen tk-eläkkeellä. Reilu 40v. Kroonisesti sairas. Sairastuin äkillisesti 35vuotiaana ja jouduin jäämään töistä pois.
Ei ole tk:sta juuri apuja. Mutta tiedän hyvin ettei se maksullinen yleislääkäri yhtään sen paremmin mitään tarjoa.
Itse olin myös liian "nuori" ja sitten olinkin "vanha". En vaan jaksa olla niin hemmetin katkera muille joka asiasta vaikka maksaisin mitä vaan,että saisin itseni terveeksi.
Oletko ajatellut,että jos tämä pilotti menee läpi niin ehkä saisit tk:sta paremmin ajan tms.?
Vierailija kirjoitti:
Julkisen yleislääkäri tarjoo vai buranaa ,onkohan tuolla sama juttu?Vai vähän tarkempia,osaavat ohjata nopeammin tarvitaessa erikoislääkärille.
oon päässyt julkiselle v 2017 ja 2019 polviin tekonivelet, kiitos, elämänlaatu parani, kivut loppui ja kävelytahti nopeutui.
Oikea suunta, sillä yhteiskunta avustaa myös työterveyshuoltoa.
Sen voisi laittaa kokonaan firmojen kustannettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hel vetti, mun säännölliset käynnit erikoislääkärillä sairaalassa nousee 66,70 euroon per kerta. Mutta 65 v pääsee oikopolkua 28 eurolla yksityiselle. Tosi reilua.
Pitkäaikaissairas, tulot 595 €/kk
Sulla on ilmeisesti runsaasti muita tuloja, tai sitten olet oikeutettu toimeentulotukeen. Mars luukulle!
49 ja risat oli v 2017 sairaalassa, pyysin yhden lisäpäivän eli yht 4 päivää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hel vetti, mun säännölliset käynnit erikoislääkärillä sairaalassa nousee 66,70 euroon per kerta. Mutta 65 v pääsee oikopolkua 28 eurolla yksityiselle. Tosi reilua.
Pitkäaikaissairas, tulot 595 €/kk
Sulla on ilmeisesti runsaasti muita tuloja, tai sitten olet oikeutettu toimeentulotukeen. Mars luukulle!
Tai sitten hänellä on rakas kesämökki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat iso ryhmä. Joukossa on paljon hyvin toimeentulevia, joten tämä etuus ei nyt kohdistu kovin hyvin sitä tarvitseville. Työttömät ovat paljon pienempi joukko, ja heidän elinikäänsä lyhentää juuri se, etteivät he ole työterveyden piirissä eikä ole varaa mennä lääkäriin.
Ratkaisu olisi sitten näiden ihmisten menevän sinne tk:seen,jossa olisi enemmän aikoja tms.
Haluaako työtön maksaa sen 30 egee 10 minsasta? Ja seko sen parantaa?
Se yksityisen yleislääkäri ei ole luultavasti yhtään kummempi kuin tk lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Kyllä kannatti äänestää Kokoomusta!
Nainen, 72 v
Sulla olis kyllä varaa maksaa täysi hinta ihan omasta pussistakin.
Mistä sinä sen voit tietää?-eri
Suurin osa eläkeläisistä on hyvätuloisia ja on vuosikymmenien säästöt ja omaisuus kerättynä. Oma vanhempani saa 1600€/kk netto ja asuu isossa omakotitalossa ja satojen tuhansien eurojen säästöt. Silti ajelee kelataksilla ja käy julkisella. Ruokaankin käyttää tuplasti enemmän rahaa kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Kai te alle 65 pääsette lääkäriin vieläkin. Ehkä niille yli 65 aletaankin sanoa julkisesta,että mene yksityiselle tms.
Monella työterveyshuolto. Ja sitten tk jää.
Itse reilu nelikymppisenä kroonisesti sairaana en jaksa olla kateellinen jostain 10 minsan maksullisesta yleislääkäristä.
Saa nähä. Mielestäni pääasia on,että kaikki saisivat hoitoa.
Minä olen kateellinen siitä, että hallitus laittaa veronmaksajat piffaamaan hyvätuloisille eläkeläisille yksityislääkärin 28 euron omalla maksuosuudella. Itse en pääse terveyskeskukseen ikinä, kun soittaa ja yrittää varata aikaa, vastataan, että sori ei ole. Sen jälkeen jos pienituloinen työntekijä menee yksityiselle, jotta saa antibiootin keuhkokuumeeseensa, se maksaa hänelle 150 euroa. Tämä hallituksen uudistus on järkyttävän epäoikeudenmukainen.
Vierailija kirjoitti:
Yleislääkärille vain huom.Ei koske kuin yleisiä juttuja jotka ei tarvitse erikoislääkäripalvelua.
Joo, raivosta saa sen käsityksen, että olisi avattu juuri yli 65 vuotiaille ilmainen piikki kaikkiin yksityisiin tutkimuksiin ja erikoislääkäreille :D
Ei ole.