Minä säästän jotta lapsillani olisi vapaampi elämä - entä te?
Olen lukenut joitakin keskusteluja, joissa ihmetellään miksi ihmiset ylipäätään säästää eikä pistä rahojaan heti mukavampaan elämään. Minä haluan antaa lapsilleni hyvin elämän, ja toivon että pystyn auttamaan heitä enemmän kuin omat vanhempani aikoinaan minua. Jotkut lomareissut tai viihdykkeet jäävät nyt hankkimatta, jotta siten vuosien päästä on mahdollista auttaa kalusteiden hankinnassa, asunnon ostoon liittyvissä asioissa tm. Ei niitä säästöjä niin paljoa ole että saisi kämpän kaikille, mutta ehkä riittävästi auttamaan heitä saamaan lainan jos niin haluavat.
Onko teillä muilla palstailijoilla jokin syy miksi säästätte, jos säästätte?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Meillä suvussa esim. ottavat perinnöt vastaan vaikka ei olisi tarvetta ja itsekkin ovat jo yli 80-vuotiaita. Perivät toinen toisiaan ja lopulta ne tulee kyllä jälkikasvulle kunhan on ensin perintöverot maksettu useampaan kertaan. Kyseisillä ei siis ole lapsia vaan sisarukset perivät ensin ja sitten heidän lapsensa. Hieman olen kateellinen suvuille joissa jotain älytään miten kannattaisi toimia.
Etkö tiedä, että tuo on väärin. Perintöä ei pdä jättää, koska perilliset eivät ole ansainneet niitä rahoja itse, vaan kaikki pitää mennä yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa nähdä yhteiskunta, jossa lähes kaikki vanhemmat ovat niin rikkaita, ettei lapsen tarvitse tehdä enää töitä.
Senkun nauttii elämästään, matkustelee ja juopottelee.
Norjassa tämä romahdus olisi mahdollista. Kukaan ei tiedä mitä tapahtuu.
Ja otit sitten Norjan esimerkiksi. Ainoa länsimainen maa, jolla on yhtään taloustolkkua. Tekevät kultaa öljyllä ja lohella, vaikka maa oli vielä BKT:ssa Suomen tasoa ennen 1990.

Suomi on ihan pa, toisin kuin Norja, niin täällä myydään kaivokset ja vedet pilkkahintaan ja suostutaan kaikkeen monotukseen. Ei vitsi, miten hienoa! On teillä neropateilla vertausmaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä suvussa esim. ottavat perinnöt vastaan vaikka ei olisi tarvetta ja itsekkin ovat jo yli 80-vuotiaita. Perivät toinen toisiaan ja lopulta ne tulee kyllä jälkikasvulle kunhan on ensin perintöverot maksettu useampaan kertaan. Kyseisillä ei siis ole lapsia vaan sisarukset perivät ensin ja sitten heidän lapsensa. Hieman olen kateellinen suvuille joissa jotain älytään miten kannattaisi toimia.
Etkö tiedä, että tuo on väärin. Perintöä ei pdä jättää, koska perilliset eivät ole ansainneet niitä rahoja itse, vaan kaikki pitää mennä yhteiskunnalle.
Anna mä arvaan, sinun suvussasi on yli sukupolvista köyhyyttä 💰
Asuntoon ja lapsen tulevaan asuntoon
Emme säästäneet vaan koulutimme ja maksoimme harrastukset,
Sekä itselle että lapselle.
Luovuin perinnöstä ja,se meni lapselle. Se oli aika kätevää, koska hän sai alkupääoman, eikä minulla vähentynyt rahat yhtään, eli ei tuntunut olevan pois omasta taskusta. Suosittelen tätä kaikille muillekin, on hyvä tapa tukea lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Sekä itselle että lapselle.
Luovuin perinnöstä ja,se meni lapselle. Se oli aika kätevää, koska hän sai alkupääoman, eikä minulla vähentynyt rahat yhtään, eli ei tuntunut olevan pois omasta taskusta. Suosittelen tätä kaikille muillekin, on hyvä tapa tukea lapsia.
Samaa suosittelen. Kannattaa aina hypätä yksi sukupolvi yli niin kenenkään ei tarvitse odottaa 80-vuotiaiksi kun saa perintönsä. Myös mökkejä voi lahjoittaa lapsenlapsille yms.
Jonkin verran sekä itselle että lapselle. Kuitenkin niin, ettei se ole poissa tästä hetkestä. Pyrin nauttimaan elämästä tässä ja nyt, koska huomisesta ei voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Emme säästäneet vaan koulutimme ja maksoimme harrastukset,
Suomessa on ilmaiset koulut
En pysty tällä hetkellä säästämään, sillä tulot ovat niin pienet ja kaikki menee mitä tulee. Esimerkiksi työttömyysrahasta säästäminen vielä onnistuisi hyvin pienessä mittakaavassa, mutta opintotuki ei sitä mahdollista.
Kaikista kesätöistä ja muista menee aina mahdollisimman paljon säästöön, joten ihan kivasti niitä säästöjä on. Olen säästänyt ASP-tilille sekä rahastoihin. Niistä olen ottanut jos tarvitsen jotain pakollista kallista, johon opintotuki ei riitä. Esimerkiksi ammattitasoiset työvälineet ovat alallani kalliita, nyt onneksi koulu tarjoaa. Valmistuessani joudun luultavasti kaivamaan rahan säästöistä jos tarve on.
En kyllä säästä. Molemmat lapset ovat akateemisesti kouluttautuneita ja työelämässä. Mulla on maksetut mökki, asunto ja sijoituksissa jotakin. Vanhushoito on niin retuperällä, että luultavasti niihin menee iso osa omaisuudesta aikanaan jos jään kitumaan tänne hoidon varaan. Jää mitä jää.
Minulla on kaksi lasta ja säästän molemmille rahastoihin. Elän myös muuten tosi pihisti ja yritän jemmata niin paljon rahaa säästöön kuin mahdollista. Itse saan siitä mielenrauhaa tässä maailmantilanteessa ja vaikka en ehtisi rahoista koskaan itse nauttimaan, niin tieto siitä että se helpottaa lasteni elämää on paljon merkityksellisempää.
Lapset ovat täysi-ikäisiä, ja ajokortit on heille maksettu. Meillä on sijoituksia ja säästöjä eikä, joista voidaan tarpeen tullen irrottaa rahaa heille. Ollaan velattomia, toisin kun silloin kun lapset olivat pieniä. Samoin tuetaan kuukausittain heitä useammalla satasella, ettei heidän tarvitse elää pelkällä opintorahalla eikä ottaa lainaa opintoihin.. Kuitenkin haluamme opettaa heille sitä, että asioiden eteen pitää itsekin ponnistella.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen sukupolvi ansaitkoon rahansa. Valmis raha saa aikaan vain passiiviset jälkeläiset. Lopulta sivilisaatio tuhoutuu kuin kävi historiassa Rooman valtakunnalle.
Mutta valmis raha sossusta ei passivoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen sukupolvi ansaitkoon rahansa. Valmis raha saa aikaan vain passiiviset jälkeläiset. Lopulta sivilisaatio tuhoutuu kuin kävi historiassa Rooman valtakunnalle.
Mutta valmis raha sossusta ei passivoi?
Sanottiinko tuolla toisin?
Hmm, tuliko mieleesi, että verotuksen vuoksi?Jokainen voi lahjoittaa kenelle vain kolmen vuoden välein 4999€ ILMAN VEROJA. Jos jätetään perinnönjakoon asti, niin siinä sitä sitten maksaa onnessaan perintöveroa summasta, josta on taatusti maksettu jo useat verot.