Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä säästän jotta lapsillani olisi vapaampi elämä - entä te?

Vierailija
08.10.2024 |

Olen lukenut joitakin keskusteluja, joissa ihmetellään miksi ihmiset ylipäätään säästää eikä pistä rahojaan heti mukavampaan elämään. Minä haluan antaa lapsilleni hyvin elämän, ja toivon että pystyn auttamaan heitä enemmän kuin omat vanhempani aikoinaan minua. Jotkut lomareissut tai viihdykkeet jäävät nyt hankkimatta, jotta siten vuosien päästä on mahdollista auttaa kalusteiden hankinnassa, asunnon ostoon liittyvissä asioissa tm. Ei niitä säästöjä niin paljoa ole että saisi kämpän kaikille, mutta ehkä riittävästi auttamaan heitä saamaan lainan jos niin haluavat.

Onko teillä muilla palstailijoilla jokin syy miksi säästätte, jos säästätte?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästän lapselle varsin merkittävästi, mutta myös itselleni. Perinnöt ohjattu suoraan lapselle, koska niitä en koe enää itse nelikymppisenä tarvitsevani.

Toivon, että lapsi ymmärtää korkoa korolle merkityksen sekä sen, että lapsen sijoitusten pääomaa ei ole tarkoitettu asunnon ostoon tai makeaan annettuun elämään. Uskon, että kotoa saadulla mallilla voi ohjata kulutuskäyttäytymistä myös teini-iässä ja aikuisuuden kynnyksellä.

Raha antaa mahdollisuuksia ja vapautta, mutta ei vapauta vastuista tai korvaa koulutuksen ja itse hankitun rahan merkitystä itsetunnolle.

Sinussa on jotakin kylmäävää. Mietin pitkään mitä, mutta sitten tajusin; olet ihan oikeasti juuria myöten aivopesty markkinataloudella! Sinulla ei ole lainkaan sielua! Uskomatonta!

Mietin vain, miten sekopäinen ihmisen täytyy olla, että saa vedettyä tuollaisen johtopäätöksen. Anonyymi palstakirjoittaja kertoo auttavansa lastaan taloudellisesti. Toinen pitää sitä kylmäävänä ja sieluttomana. Miten ihmeessä toisen auttaminen voi olla kylmäävää... Ehkä aika hakeutua psykologiseen hoitoon...

Vierailija
42/76 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt lapselle vauvasta asti, koska tiedostan elämän fakta-asioita. Kuten tämän maan perintöverovelvoitteet. Kun lapsi oli pieni, pelkäsin että menehdyn. Halusin lapselle turvaa. No, onneksi en menehtynyt. Olen jatkanut säästämistä ja säästän edelleen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin toivonut, että pienituloiset vanhempani olisivat käyttäneet rahat itseensä ja käyneet joskus vaikka reissussa.

Lapsista tuli koulutettuja ja tuntuu hieman vaivaannuttavalta ottaa kovalla työllä ansaittu perintö itselle, kun itse saa rahansa vähemmällä työllä.

Vierailija
44/76 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin toivonut, että pienituloiset vanhempani olisivat käyttäneet rahat itseensä ja käyneet joskus vaikka reissussa.

Lapsista tuli koulutettuja ja tuntuu hieman vaivaannuttavalta ottaa kovalla työllä ansaittu perintö itselle, kun itse saa rahansa vähemmällä työllä.

Ei kukaan pakota ottamaan perintöä vastaan. Aina voi kieltäytyä. Vaikka hieman kuulostaa epäuskottavalta tuo, että koulutettu saisi rahansa vähemmällä työllä kuin kouluttautumaton. Sydämelliset vanhemmat ajattelevat sitä, mitä jälkeensä jättävät. 

Vierailija
45/76 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen sukupolvi ansaitkoon rahansa. Valmis raha saa aikaan vain passiiviset jälkeläiset. Lopulta sivilisaatio tuhoutuu kuin kävi historiassa Rooman valtakunnalle.

Vierailija
46/76 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästän lapselle varsin merkittävästi, mutta myös itselleni. Perinnöt ohjattu suoraan lapselle, koska niitä en koe enää itse nelikymppisenä tarvitsevani.

Toivon, että lapsi ymmärtää korkoa korolle merkityksen sekä sen, että lapsen sijoitusten pääomaa ei ole tarkoitettu asunnon ostoon tai makeaan annettuun elämään. Uskon, että kotoa saadulla mallilla voi ohjata kulutuskäyttäytymistä myös teini-iässä ja aikuisuuden kynnyksellä.

Raha antaa mahdollisuuksia ja vapautta, mutta ei vapauta vastuista tai korvaa koulutuksen ja itse hankitun rahan merkitystä itsetunnolle.

Sinussa on jotakin kylmäävää. Mietin pitkään mitä, mutta sitten tajusin; olet ihan oikeasti juuria myöten aivopesty markkinataloudella! Sinulla ei ole lainkaan sielua! Uskomatonta!

Häivypä kiusaaja muualle hankkimaan itsellesi kiltimpi sielu! Jos sinä et kykene omille lapsillesi antamaan rahaa tai jos olet lapseton vanhapiika tai mikälie ongelmasi onkaan, niin anna nyt kuitenkin toisten rauhassa antaa lapsilleen varojaan. Ei ole sinulta pois.

Vierailija
47/76 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen sukupolvi ansaitkoon rahansa. Valmis raha saa aikaan vain passiiviset jälkeläiset. Lopulta sivilisaatio tuhoutuu kuin kävi historiassa Rooman valtakunnalle.

Itse asiassa usein ns. vanhan rahan tyypit ovat hyvin koulutettuja ja korkeissa asemissa. Monet köyhät taas kompastuvat tukien kannusteloukkoihin. Ei aina näin, mutta usein.

Vierailija
48/76 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa ankea elämä lapsillasi. Me matkustellaan osingoilla eikä kosketa pääomaan joka karttuu itsekseen.

Tokkopa nuo niin karttuvat, jos osingot syöt. Jää korkoa korolle efekti hyödyntämättä.

Vierailija
49/76 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta mitä voi käydä lapsi saa kaiken ilman mitään ponnistelua. Tuollainen ei ihminen on yhteiskunnassa siipieläjä.

En ymmärrä vanhempia jotka säästävät terveille työkykyisille lapsilleen? Miksi? 

Vierailija
50/76 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykylapsilla ja tulevilla polvilla aika kiva, kun maailma on p#skottu ja ilmastotuhottu aiempien polvien toimesta. Ja eläkeläisten hoitokulut kaatuvat päälle. Ei ole ihan samat lähtökohdat alkaa ansaita rahojaan kuin vuosikymmeniä sitten. 

Vierailija
51/76 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaa nähdä yhteiskunta, jossa lähes kaikki vanhemmat ovat niin rikkaita, ettei lapsen tarvitse tehdä enää töitä. 

Senkun nauttii elämästään, matkustelee ja juopottelee.

Norjassa tämä romahdus olisi mahdollista. Kukaan ei tiedä mitä tapahtuu.

Vierailija
52/76 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta mitä voi käydä lapsi saa kaiken ilman mitään ponnistelua. Tuollainen ei ihminen on yhteiskunnassa siipieläjä.

Siksi että meillä on laaja ymmärrys asioista.

Vierailija
53/76 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän omia eläkepäiviäni varten. Tai jos haluan vaihtaa asuntoa. Lapsia ei ole, joten jälkipolvesta ei tarvitse kantaa huolta. Käytän siis rahani itse. Ja vaikka säästän, en elä nytkään mitenkään niukasti, voin matkustella ja ostaa mitä haluan. Kukaan ei tiedä omaa aikaansa täällä, ja haluan myös nauttia elämästä tässä hetkessä, enkä kitkutella vain siksi, että saisin enemmän säästöön. Jos lähtö vaikka huomenna tulee, olen ainakin elänyt.

Vierailija
54/76 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykylapsilla ja tulevilla polvilla aika kiva, kun maailma on p#skottu ja ilmastotuhottu aiempien polvien toimesta. Ja eläkeläisten hoitokulut kaatuvat päälle. Ei ole ihan samat lähtökohdat alkaa ansaita rahojaan kuin vuosikymmeniä sitten. 

Eli haluat tulla valmiiseen pöytään ja alkaa paskoa itse? Sitähän tarkoitit.

Vierailija
55/76 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton ja säästän - sijoitan - siltä varalta, jos joskus tarvitsisin rahaa enemmän. Todennäköisesti säästäminen jatkuu kuitenkin suurempana, kuin kulutus.

Kaiken jätän eläimille perinnöksi, niille alunperin aloin säästää.

Vierailija
56/76 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli haluat tulla valmiiseen pöytään ja alkaa paskoa itse? Sitähän tarkoitit.

Olen aikuinen keski-ikäinen, en nykylapsi. Vähintä mitä voin osaltani tehdä, on auttaa omaa jälkipolveani taloudellisesti. Sitä tarkoitin

Vierailija
57/76 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei? Kelaltako pitäisi tilinumeroa pyytää, johon ylimääräisen rahan ohjaan?

Tämä on juuri se ongelma, miksi yhteiskuntaan repeää railoja: jos ei ole hyväksyttyä kouluttautua, elää mukavaa elämää, säästää ja sijoittaa, en oikein tiedä, miksi kävisin kattoon syljeskelyn sijasta töissä.

Varallisuus antaa tunteen vapaudesta, ja mahdollisuuden riskinottoon työelämässä. Ei meillä varallisuus näy juurikaan. Telkkari on 10 v vanha, mutta toimiva. Auto on uudehko ja oma sekä sinänsä ostaessa kallis, mutta nyt jo melko paljon ajettu - moni sen vaihtaisi pätkällä uuteen. Minulle se välttää vielä moneksi vuodeksi. Elämä ja kulutus on valintoja, ei yksikään asia jää toteuttamatta sen takia, että sijoitan lapsen ja omissa nimissäni paljon.

Vierailija
58/76 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän että lapseni saa ajokortin ja auton ja voi opiskella ilman opintolainaa. Toinen lapseni on jo lukiossa ja toinen  8 luokalla. Ajokortti on ainakin tärkeä että saa töitä sitten myöhemmin. Olen jo säästänyt 20 tonnia lapsille.

Vierailija
59/76 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on syytä olla jotain säästöjä oman työttömyyden, sairauden ja vanhuuden turvaksi. Kaikki ne remontit ja hoidot maksaa aina vaan enemmän ja enemmän. Ettei tarvitsisi ruuasta ja muista perustarpeista tinkiä.

Kukaan ei auta jos on rahansa muualle syytänyt.

Vierailija
60/76 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä raha ei auta onneen

Mielenkiintoinen toteamus, joka toistuu monessa keskustelussa. Perustelkaapa yläpeukuttajat, miten tätä ajattelette?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi