Onko pikakahvissa järkeä?
Oon viime aikoina yrittänyt löytää hyvän pikakahvin, mutta kaikki mitä oon maistanut on lähinnä maistunut pahvilta tai kemikaaleilta. Onko olemassa jotain oikeasti hyvän makuista pikakahvia?
Kommentit (544)
Ei. Harvemmin saa edes yhden sivun ratkottua Rubikin kuutiosta.
Vierailija kirjoitti:
Nescafe Gold maistuu lähinnä herkkusoenikeitolta. En suosittele. Oli pakko juoda mökillä kun myrsky katkoi sähköt viikoksi. Pannukahvi on paska kolesterolinnostattaja.
Nescafe Gold on kuitenkin noista yleisesti saatavilla olevista pikakahveista ihan kärkikastia. Työreissuilla on tullut kokeiltua monenlaista. Mutta ei mikään pikakahvi kyllä aitoa kahvia voita. Nykyään kahvinsuodatin mukana reissuilla.
Vierailija kirjoitti:
Säästöä kun ei tarvitse suodatinpusseja.
Kestosuodatin. Tällainen: https://www.prisma.fi/tuotteet/100129883/house-kahvinsuodatin-100129883
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöä kun ei tarvitse suodatinpusseja.
Kestosuodatin. Tällainen: https://www.prisma.fi/tuotteet/100129883/house-kahvinsuodatin-100129883
Minulla kulkee mukana metallinen kahvinsuodatin, ei tarvitse suodatinpusseja ja saa helposti hyvää kahvia missä vain missä on kuumaa vettä. Ikeasta. https://www.ikea.com/fi/fi/p/oeverst-3-osainen-metallisuodatin-kahville…
Pikakahvi on lähtökohtaisesti eri kahvia kuin se suodatinkahvi tai espressokahvi, johon olemme tottuneet. Suomalaiset kahvit on pääasiassa Arabicaa, joka on mokkaisen pehmeä ja hapokkaan sävykäs. Espressotyyppisen kahvin aromi sisältää myös pähkinäistä, tummasuklaisen karvasta Robustaa.
Pikakahvissa voi olla järkeä, jos sitä yrittää ymmärtää eri näkökulmasta. Mitään pähkinäisiä aromeja tai mokkamaisia sävyjä on turha hakea, sillä pikakahvit tehdään pääasiassa Liberica-lajikkeesta. Se on kokonaan erilainen kahvilajike. Libericasta puuttuu Robustan karvaus ja Arabican hapokkuus, ja sille on ominaista savuinen ja puumainen aromi ja vahva jälkimaku.
Libericaa viljellään pääasiassa Kaakkois-Aasiassa, missä sitä voi saada joskus myös kahvinpapuina, pavut ovat isoja ja epäsymmetrisiä. Esimerkiksi Filippiineillä Libericaa saa "Kape Barako" -nimellä, jopa jauhettuna ja erilaisilla paahtoasteilla. Myös kofeiinipitoisuus on paljon pienempi, joten siitä ei saa samanlaisia "kicksejä" kuin vahvasta espressosta tai edes Juhlamokasta. Kaakkois-Aasiassa Libericaan sekoitetaan usein mausteita, esimerkiksi kanelia, neilikkaa, muskottipähkinää tai kaakaota. Ehkä ripaus kanelia tai kardemummaa voisi parantaa pikakahvin makua myös suomalaisen suussa?
Onko pikakahvissa järkeä?
Katso purkin kyljestä, siinä luetellaan mitä tuote sisältää.
Saahan siinä enemmän kahvia. Jos ostaa paketin Mokkaa ja suodattaa siitä kahvin niin mokan paino ei paljoa muutu, tulee heitettyä käytetyt purut pois, mutta pikakahvipaketti 100gr tai 200gr tulee juotua kokonaan :D
Vierailija kirjoitti:
Pikakahvi on lähtökohtaisesti eri kahvia kuin se suodatinkahvi tai espressokahvi, johon olemme tottuneet. Suomalaiset kahvit on pääasiassa Arabicaa, joka on mokkaisen pehmeä ja hapokkaan sävykäs. Espressotyyppisen kahvin aromi sisältää myös pähkinäistä, tummasuklaisen karvasta Robustaa.
Pikakahvissa voi olla järkeä, jos sitä yrittää ymmärtää eri näkökulmasta. Mitään pähkinäisiä aromeja tai mokkamaisia sävyjä on turha hakea, sillä pikakahvit tehdään pääasiassa Liberica-lajikkeesta. Se on kokonaan erilainen kahvilajike. Libericasta puuttuu Robustan karvaus ja Arabican hapokkuus, ja sille on ominaista savuinen ja puumainen aromi ja vahva jälkimaku.
Liian vaikea. Ei ole järkeä minulle.
Näyttää kapitalismi kelpaavan nyt
Kuulostaa siltä, että joku tarvitsee halauksen.
Juon pikakahvilatteja, kun tekee mieli lattea. En käy enää kahviloissa Suomessa muuten kuin joskus lentokentällä. Latenkin hinta Suomessa pompannut sille tasolle, että alennuksesta saa niitä pikalattepaketteja ainakin 3 yhden kahvilalaten hinnalla. Ja joskus jopa nuo pikalatet ovat parempia kotona kuin kahvilassa, jossa latte tehty jotenkin vanhan makuiseen kahviin? Joten kyllä, tässä tapauksessa pikakahvissa on järkeä, kun säästää rahaakin. En juo päivittäin kahvia, mutta minulla on kahvikone, jolla teen tuoreista papuista kahvia..
Espresso house, caffe latte hinta 6.60 e
Pikakahvilattepaketti (Nescafe) riippuen paikasta 2,49 - 3 e ja jotain ja siinä paketissa on 8 annosta 😮
Tyyri esiintyy muinaisissa loitsuissa oravan toisintonimenä.
Itse koen varallisuuden todella tavoiteltavana juttuna
Joo niin se varmasti oli