Yhden lapsen yksinhuoltaja Pia ostaa 900 eurolla ruokaa joka kuukausi
Pian nettotulot ovat 3740 euroa. Asuminen ja lainahoitokulut rokottavat siitä 1540 euroa, joka on yli 40 prosenttia kuukausittaisista nettotuloista.
Ruokaan menee 900 euroa kuukaudessa ja se on suurehko summa.
Pia käyttää julkisia, ja niihin kuluu 100 euroa kuukaudessa. Vaatetukseen menee vain 60 euroa kuukaudessa.
Aiemmin Pia on pystynyt säästämään itselleen ja lapselleen molemmille sata euroa kuukaudessa, mutta viime aikoina tavoitteesta on lipsuttu.
Kommentit (136)
Se on aina jännä, että sanotaan vaan tummoinen yleinen lause "900€/kk ruokaan". Mitenkään ei eritellä, että tilaako vain valmista Woltista tai Foodorasta, onko joku erityisruokavalio, onko eineksiä syövä tumpelo, meneekö alkoholiin paljonkin jne.
Itsellä, itsekseen eläjällä, on viikon ruokakulut aika lailla 50€ paikkeilla, mutta syy onkin, että teen kaiken itse. Välillä tietenkin kuluu enemmän, jos täyttää esim. maustevarastoa tai kuiva-aineita, mutta niitä nyt ei tarvitse koko aika ostaa. Tai voi kulua vähemmänkin jos pitää "kaappien tyhjennysviikon", että käyttää pois pakastimesta ja kaapeista elintarvikkeita pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On nuo ruokamenot aika jäätävät kun ottaa huomioon, että opettajaäiti ja lapsi syövät koulussa arkisin ilmaisen lounaan.
Opettaja ei syö ilmaista lounasta.
Eikö se ole ilmainen enää? Luulin, että on, kun se syödään oppilaiden kanssa ja samalla heitä siis vahtien. Paljonko se sitten maksaa?
Ei se ole koskaan ollut ilmainen. Oppilaiden kanssa syövällä ei ole ruokatuntia, sillä hän valvoo ja opastaa oppilaitaan samalla kun itse syö. Ateria on silloin halvempi, se menee verotusarvona palkasta. Toki ei siinä ajassa paljon ehdi syödäkään, joten ei se voi niin paljon maksaakaan kuin ilman valvontaa. Mikähän sen verotusarvon hinta on, olisiko joku reilut viisi euroa.
Minkä takia Suomessa kidutetaan työntekijöitä jonkun naurettavan viiden euron verotusarvon kanssa? Hallinnointi maksaa enemmän kuin se saatu vero. Miksei Suomen typeryydellä ole mitään rajoja?
Onpas opettajilla hyvä liksa. Ja nehän sai viel palkankorotukset, joiden takia nyt sitten säästetään ja ihmiset saa häädön himastaan kun ei ole enää varaa vuokria. Mutta onhan se hyvä että pia saa rahaa ruokaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hurjat ruokamenot. Meitä on kaksi ja ostamme kaikki talouden menot n 400 e/ kk. Meillä myös kolme esiteiniä lastenlasta on 1-2 kertaa/ kk yökylässä ja hekin syövät meillä.
Toki teemme normaalia arkiruokaa ja teemme herkkujakin ja jopa ostammekin niitä.
Voi kauheaa. Teillä on varmaan sitten tosi ravintoköyhää ruokaa.. Halvalla ei saa hyvää.
Kyllä saa kun osaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lueskellut näitä juttuja, missä hyvätuloiset valittavat ettei rahaa jää yhtään. Sanoisin että kaikissa tapauksissa vika on korvien välissä, ei missään muualla.
Miksi rahaa pitäisi jäädä?
Eli tappiin vaan joka kuukausi? Ei mitään puskuria elämän yllätyksiin? Vakiolaskut/maksut (sähkö, vakuutukset, julkisten liput tai auton vakuutukset ja huollot, vuosittainen hammaslääkärin tarkastus, gynegologi jne. jne.) eivät ole yllätyksiä, niihin budjetoidaan etukäteen, mutta niiden lisäksi voi tulla kaikenlaista yllättävää, jota ei kannata maksaa korkekorkoisella luotolla/lainalla. Esim. hajoavat kodinkoneet, yllättävät lääkäri/hammaslääkärikulut, pitkä sairasloma, auton korjaaminen jne. maksavat pitkän pennin ja niihin kannattaa varautua etukäteen. Minulle tuli aivan puun takaa juurihoito ja lopulta kahden hampaan leikkaus ja implantit, kun vanha paikka oli alkanut repsottamaan ja kun samassa yhteydessä toinen hammas halkesi (vaikka olen aina hoitanut hampaat hyvin ja olin käynyt hammastarkastuksessa pari kuukautta aiemmin). Kustansi 5000e. Onneksi oli puskuria säästettynä.
Vierailija kirjoitti:
Onpas opettajilla hyvä liksa. Ja nehän sai viel palkankorotukset, joiden takia nyt sitten säästetään ja ihmiset saa häädön himastaan kun ei ole enää varaa vuokria. Mutta onhan se hyvä että pia saa rahaa ruokaansa.
Ei tuossa jutussa kyllä kerrota opettajan liksaa. Vain tulot joilla se eläminen on kustannettava.
Vierailija kirjoitti:
Tosi isot ruokamenot ja mikäs siinä jos pystyy valmismössöjä koko ajan syömään. Onhan noilla varaa.
SULLA meni jotain ohi! EI ollut varaa!
Vierailija kirjoitti:
Se on aina jännä, että sanotaan vaan tummoinen yleinen lause "900€/kk ruokaan". Mitenkään ei eritellä, että tilaako vain valmista Woltista tai Foodorasta, onko joku erityisruokavalio, onko eineksiä syövä tumpelo, meneekö alkoholiin paljonkin jne.
Itsellä, itsekseen eläjällä, on viikon ruokakulut aika lailla 50€ paikkeilla, mutta syy onkin, että teen kaiken itse. Välillä tietenkin kuluu enemmän, jos täyttää esim. maustevarastoa tai kuiva-aineita, mutta niitä nyt ei tarvitse koko aika ostaa. Tai voi kulua vähemmänkin jos pitää "kaappien tyhjennysviikon", että käyttää pois pakastimesta ja kaapeista elintarvikkeita pois.
Kertoi tilaavansa ruokaa kun ei jaksa tehdä ja sitten on vielä herkuttelija.
1. Lasagne/aamupalahullu eksynyt tähänkin ketjuun :D
2. Nämä ohjelmat on tarkoituksella tehty niin että ihmiset niitä katsoo, niistä puhuu ja klikkaa otsikoita
3. Lapsuudesta/nuoruudesta en muista ketään kaverin äitiä joka olisi ollut noin uuno rahan kanssa, myös yh:t
4. Onko siis nykyään siistiä olla nelikymppinen ja taloustaidoissa teinin tasolla?
Just asking :)
Vierailija kirjoitti:
Mainoshan tuo on ohjelmalle. Olisi ihan hölmöä kertoa kaikki etukäteen. Ketä silloin kiinnostaisi katsoa ohjelmaa.
Hyvin heillä menee. On rahaa laittaa kulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksuja ei yleensä enää saa lukioikäisenä.
Mitä ihmettä selität? Lukiossakin ollaan yleensä suurin osa ajasta alaikäisenä ja alaikäisistä todellakin maksetaan elatusmaksuja. Elatusmaksuja voi maksaa myös sen jälkeen kun lapsi on täysi-ikäinen koska opiskelut jatkuun. Lapsilisä loppuu sitten kun lapsi täyttää 17v.
Vierailija kirjoitti:
1. Lasagne/aamupalahullu eksynyt tähänkin ketjuun :D
2. Nämä ohjelmat on tarkoituksella tehty niin että ihmiset niitä katsoo, niistä puhuu ja klikkaa otsikoita
3. Lapsuudesta/nuoruudesta en muista ketään kaverin äitiä joka olisi ollut noin uuno rahan kanssa, myös yh:t
4. Onko siis nykyään siistiä olla nelikymppinen ja taloustaidoissa teinin tasolla?
Just asking :)
Tästä keskustelusta puuttuu vielä "opettajilla on kahdeksan viikkoa palkallista kesälomaa vuodessa" tms. jutut :)
t: Kommodoori (Merivartiosto ja kansainväliset tehtävät. Nyk. eläkkeellä)
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin menee ruokaan suurinpiirtein samanverran. Olen totaali yh. Tilaan lounasta woltin kautta. Joskus vielä illalla lapsen kanssa wolttaan lisää.
Kallista on, mutta toisaalta ei ole asuntolainaa maksettavana. Arjen luksusta.
Tää on jännä ajatus.
Mä en ole koskaan pitänyt jotain valmisruokaa luksuksena??
Mulle luksusta on se kun osaan tehdä itse törkeän hyvää ruokaa tai mieheni tekee.
Tai kun menemme hyvään ravintolaan syömään.
Mutta tilata jotain jäähtynyttä mättöä himaan???
Olen itsekin opettaja ja yh, mulla on kaksi teiniä. Mun nettotulot on yhteensä 4500, ne sisältää lapsilisät yh-korotuksella ja elatustuen kahdesta ansiotyön lisäksi. Oon itse lukion opettaja ja tuohon palkkaan saa kyllä oikeasti tehdä ihan reilusti ylitöitä plus mulla on kaikki ikälisät.
Ruokaan ja päivittäistavaroihin mulla menee helposti se 200 viikossa eli melkein sama kuin Pialla, ja mä en wolttaa yhtään. Teen kaiken itse. Mutta kyllä nuo teinit syö, ja ruoka maksaa. Enkä minäkään tosiaan saa mitään ilmaisia lounaita koulussa.
Siksihän Pia tuohon ohjelmaan on mennyt että hän ei osaa käyttää rahaa. Nostan hattua kaikille jotka haluavat niin paljon muutosta että uskaltautuvat koko kansan ruodittaviksi ja ivattaviksi.
Vai oliko tuossa mukana elarit ja lapsilisä?
🇺🇦🇮🇱