Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhden lapsen yksinhuoltaja Pia ostaa 900 eurolla ruokaa joka kuukausi

Vierailija
08.10.2024 |

Pian nettotulot ovat 3740 euroa. Asuminen ja lainahoitokulut rokottavat siitä 1540 euroa, joka on yli 40 prosenttia kuukausittaisista nettotuloista.

Ruokaan menee 900 euroa kuukaudessa ja se on suurehko summa.

Pia käyttää julkisia, ja niihin kuluu 100 euroa kuukaudessa. Vaatetukseen menee vain 60 euroa kuukaudessa.

Aiemmin Pia on pystynyt säästämään itselleen ja lapselleen molemmille sata euroa kuukaudessa, mutta viime aikoina tavoitteesta on lipsuttu.

https://www.is.fi/viihde/art-2000010734218.html

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaupassa on niin kallista! Esim. teen tänään lasagnea:

Lasagnelevyjä, 2,79e

Tryffelijuusto PunaHeidi, 250g, 13,97e

Juustoportin vispikerma, 3,85e

Atria Luomu Nauta Jauheliha, 6,99e

Jävla Sås Bolag Pizza Sås, 4,45e

Luomu tuore Basilika, 2,59e

Borges Luomu Ekstra-neitsytoliiviöljy, 15,29e 

Onneksi valmiiksi löytyy kaapista jo hunajaa, valkopippuria, pippuria, lihaliemikuutioita, sipulia ja kaikenlaisia mausteita. Mutta kyllä tämän päivän rualle tulee hintaa 49,93e. Lisäksi täytyy tehdä kahdenlaista salaattia, ja olla kahdenlaista salaattikastiketta. Teen itse ja suosin luomua. Lisäksi alkuruokiin ja jälkiruokaan menee toinen 50 euroa. Saan tästä kuitenkin päivällisen kahdelle päivälle, joten ei mene kuin n. 60/e päivä yhteen ateriaan. On tämä kaupassa käynti kyllä niin kallista! Mutta niin se on, jos haluaa syödä monipuolisesti ja ravintorikasta

No tällä tyylillä tuo 900e/kk ei riitäkään:)

Vierailija
102/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lueskellut näitä juttuja, missä hyvätuloiset valittavat ettei rahaa jää yhtään. Sanoisin että kaikissa tapauksissa vika on korvien välissä, ei missään muualla.

Miksi rahaa pitäisi jäädä?

Jaa-a, ei missään nimessä kannata pitää ylimääräistä rahaa kattamaan yllättävää rahallista menoa. Visa vinkumaan ja luotot tappiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla noin iso nettopalkka opettajalla? Tuohan on ainakin 6000 brutto 

Ehkä noissa tuloissa on mukana lapsilisä yh-korotuksineen ja iso elari lapselle, mutta siltikin yli kolmen tonnin nettopalkka opettajalla.

Olen yläkoulun aineenopettaja. Saan nettona 3 200 e. Siinä on kaikki mahdolliset ikälisät, luokanvalvojan lisä, kerhopalkkio ja useita ylitunteja. Tästä ei palkkani enää mihinkään nouse seuraavaan 25 vuoteen. Jos heittäydyn pelkille perustunneille ja lopetan valinnaisaineiden ja iltapäiväkerhojen pitämisen, palkka tippuu noin tonnilla. Jos tuota isompaa palkkaa saa, täytyy olla lukiossa tai ammattikoulussa tai ammattikorkeassa tms. Niihin minua ei kiinnosta siirtyä edes paremman palkan takia, tykkään yläkouluikäisistä penskoista.

Vierailija
104/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On nuo ruokamenot aika jäätävät kun ottaa huomioon, että opettajaäiti ja lapsi syövät koulussa arkisin ilmaisen lounaan.

En ole ihan kartalla tässä jutussa, mutta sen tiedän, että opettaja ei syö koulussa ilmaiseksi. Kyllä ruoasta pitää maksaa ihan reippaasti.

Jos syö oppilaiden kanssa (oppitunnin perään ns. valvontaruokailu), se maksaa noin 5 euroa. Jos menee hyppytunnin perään syömään ilman oppilaita, se maksaa 8 euroa.

Minulla on omat eväät, en syö koskaan koulussa. Jos oppilaiden ruoka tehdään eurolla per nenä, on riistoa samasta ruuasta pyytää 8 euroa.

Vierailija
105/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On nuo ruokamenot aika jäätävät kun ottaa huomioon, että opettajaäiti ja lapsi syövät koulussa arkisin ilmaisen lounaan.

Opettaja ei syö ilmaista lounasta.

Eikö se ole ilmainen enää? Luulin, että on, kun se syödään oppilaiden kanssa ja samalla heitä siis vahtien. Paljonko se sitten maksaa?

Ei se ole koskaan ollut ilmainen. Oppilaiden kanssa syövällä ei ole ruokatuntia, sillä hän valvoo ja opastaa oppilaitaan samalla kun itse syö. Ateria on silloin halvempi, se menee verotusarvona palkasta. Toki ei siinä ajassa paljon ehdi syödäkään, joten ei se voi niin paljon maksaakaan kuin ilman valvontaa. Mikähän sen verotusarvon hinta on, olisiko joku reilut viisi euroa.

Jos olet opettaja, niin voi oppilaitasi. Valvonta-ateria on ateriaetu. Jokaisesta ateriasta jonka valvot, lisätään palkkaasi n. 5€. Maksat siitä vitosesta verot oman verotusprosenttisi mukaan ja se on hinta jonka maksat ateriasta. Loput siitä vitosesta on käytännnössä tuloa joka vaikuttaa mm. eläkkeeseen.

Vierailija
106/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lueskellut näitä juttuja, missä hyvätuloiset valittavat ettei rahaa jää yhtään. Sanoisin että kaikissa tapauksissa vika on korvien välissä, ei missään muualla.

Jaa-a, ei missään nimessä kannata pitää ylimääräistä rahaa kattamaan yllättävää rahallista menoa. Visa vinkumaan ja luotot tappiin.

Eikös tälle ollut aiemmin jäänyt myös säästöön. Ei lopputomasti kannata säästää pahan päivän varalle jos ei mikäänn siihen pakota.

Vierailija
107/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä ole tämän jutun pointti, mutta aina välillä tosiaan törmää siihen, että joku luulee meidän opettajien syövän ilmaisen lounaan koulussa. Hinta voi vaihdella kaupungista riippuen, mutta ainakin täällä meidän kaupungissa opettajan lounaan hinnaksi tulee lähemmäs seitsemän euroa. Valvonta-ateria on halvempi, mutta yläkoulussa ruokailussa on vain 1-2 valvojaa.

Ei sitä koulun ruokaa ole pakko syödä. Ota omat eväät mukaan.

Vierailija
108/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin menee ruokaan suurinpiirtein samanverran. Olen totaali yh. Tilaan lounasta woltin kautta. Joskus vielä illalla lapsen kanssa wolttaan lisää. 

Kallista on, mutta toisaalta ei ole asuntolainaa maksettavana. Arjen luksusta. 

Vierailija
109/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että juomat maksetaan samasta tilistä

Mistä lähtien opettajat saavat syödä ilmaiseksi?

Eikö se ruokaetu pidätetä suoraan palkasta eli tuossa netossa on jo ne koululounaat maksettu ?

Meillä maksetaan pankkikortilla ruokalaan, aina kun siellä syödään.

Vierailija
110/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei pitäisi jäädä? Eihän tuollainen ylenmääräinen porsastelu ole millään muotoa järkevää. 

Pitääkö kaikessaa olla järkeä?

Ei tarvii olla. Jos on varaa, niin mikäs siinä. 

Vierailija
111/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 lapsen yh-somppu tienaa kyllä enemmän

Monet somput ei ole edes suomen kansalaisia, joten ne ei saa lapsilisikään.

Eivät halua mennä kerjäämään, koska ovat menossa takaisin

Ei tarvitse olla Suomen kansalainen. Lisäksi riittää, että toinen vanhempi asuu Suomessa edes osan vuotta. Lapset voivat olla siellä Somaliassa. Suomi maksaa muistaakseni Viroon eniten lapsilisiä virolaisille lapsille.

Vierailija
112/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei pitäisi jäädä? Eihän tuollainen ylenmääräinen porsastelu ole millään muotoa järkevää. 

Pitääkö kaikessaa olla järkeä?

Ei tarvii olla. Jos on varaa, niin mikäs siinä. 

Ennen huomannut että missään kohtaa olisi sannotttu että varaa ei olisi.

Vierailija
113/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tälle ollut aiemmin jäänyt myös säästöön. Ei lopputomasti kannata säästää pahan päivän varalle jos ei mikäänn siihen pakota.

Kyllä ainakin minusta on mukavaa, että pärjään säästöilläni muutaman vuoden, vaikka mistään muualta ei tuloja olisikaan. Vaikka säästänkin kohtuullisen agressiivisesti, niin ei minulta mitään puutu. En kyllä muutenkaan nauti porsastelusta tai tuhlailusta.

Opettele tulemaan toimeen linssellä, niin ei tarvitse nöyristellä kuninkaalle

Vierailija
114/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastuminen on yksi asia. Tässäpä oma esimerkki: vuosi pois töistä, palkkaa sain kolme kuukautta, sitten alkoi päiväraha-aika, joka muistaakseni oli 70 % palkasta. Poliklinikkamaksut ja lääkkeet ja Kela-taksi.

Jossain vaiheessa tietysti tuli lääke-, hoitokulut ja Kelataksi maksukatto täyteen. Mutta ennenkuin maksukatot täynnä, yli 1700 euroa meni. Jos nyt joku kritisoi Kela-taksin käyttöä, se johtui sytostaatti- ja sädehoitokeikoista.

Sitten vaikkapa kodinkoneiden hajoaminen. Kun ne on jossain vaiheessa uusittu yhtäaikaa, ne hajoaakin suunnilleen yhtäaikaa, viimeksi jääkaappipakastin astianpesukone.

Ja jotta onni olisi täydellinen, auton huolto ja renkaat.

Vierailija
115/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilailee woltista roskaruokaa

Woltista / Foodorasta tilataan kyllä pk-seudulla eniten ihan "restaurant grade" eli ravintolaruokaa. Olin itse ihan hämmästynyt kun tilasin ensimmäistä kertaa elämässäni sisäfilettä kotiinkuljetettuna :D oli täydellisesti paistettu (medium) ja ei ollut kylmänä perillä tms. Jotenkin uskomatonta, mutta totta.

En itse tykkää sushista, mutta voisin kuvitella että se on suosituimpia ruokatyylejä joita tilataan kotiin isolla rahalla. Kahdelle henkilölle tulee helposti joku 50-60€ tilaus. Ei kaikki niitä pizzoja ja kebabbeja vetele.

Vierailija
116/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee nelihenkiseen perheen ruokakuluihin 500 euroa kuussa. Tuossa mukana pesuaineet ja taloustarvikkeet ja lauantaikarkit ja satunnaiset herkut. Ei pikkulapsia, vaan yksi lukiossa ja yksi opiskelee. Yksi aikuinen etätöissä, joten ei syö lounasta missään työpaikalla. Ei omasta mielestäni millään tavalla kituuteta! Toki yksi lapsi kasvissyöjä, niin ei mene lihaan niin paljon.

900 euroa on kyllä todella reilusti yh+lapsi perheeltä! Saahan tuon menemään tietty, jos laittaa woltin laulamaan.

Eli 4,17e / hlö / päivä. Sisältää vielä pesuaineet, taloustarvikkeet ja herkut. Siis vääntäkää mulle vielä rautalangasta. Suomessako on muka kaupassa kallista!? Ihan oikeesti nyt yksinkertaiset ihmiset. Ottakaa laskin käteen ja laskekaa! Ei taida monellakaan olla täällä mitään käsitystä oikeasti kulutuksesta ja hintatasosta.

Vierailija
117/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee ruokakauppaan 500e/kk, kaksi aikuista ja kissa. Ja me kyllä eletään mun mielestä hyvällä ruoalla ja herkutellaankin joskus. Woltin yms. kautta ei tilata koskaan ruokaa, ne lähetit ei osaa tulla meille, vaikka on tavallinen kerrostalo Helsingin kantakaupungissa.

Tuon Pian iso ruokalasku selittyy mielestäni juuri tuolla wolttaamisella tuon jutun mukaan.

Vierailija
118/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo nainen ei osaa käyttää rahaa. 

Eikös hän itsekin näin sano. Tiedostaa tapansa ja nyt haluaa tukea muutokseen. Fiksu päätös, kun ei yksin kykene.

Vierailija
119/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nainen ei osaa käyttää rahaa. 

Eikös hän itsekin näin sano. Tiedostaa tapansa ja nyt haluaa tukea muutokseen. Fiksu päätös, kun ei yksin kykene.

Varmaan niikun vähän toin ohjelman ideakin on opastaa parempaan rahan käyttöön. Turha siihen olisi ottaa ihmisiä jotka osaa sen ilman tukeakin.

Vierailija
120/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on sellainen argh.

Siis pistää säästöön ja sanoo että ei ole rahaa ruokaan tai tili on 0. Ei se ole silloin nolla. Sitten täytyy miettiä onko laittanut liikaa säästöön, vai haluaako kuluttaa vähemmän, jotta saa juuri jonkun tietyn summan säästöön. 

Säästäminen ihan hyvä piirre ihmisessä, mutta ei niin että "Nyt tuli isompi lasku, maksa sä yksin ruuat tåmä kuukausi." Silloinhan se toinen maksaa myös sitä laskua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi