Yhden lapsen yksinhuoltaja Pia ostaa 900 eurolla ruokaa joka kuukausi
Pian nettotulot ovat 3740 euroa. Asuminen ja lainahoitokulut rokottavat siitä 1540 euroa, joka on yli 40 prosenttia kuukausittaisista nettotuloista.
Ruokaan menee 900 euroa kuukaudessa ja se on suurehko summa.
Pia käyttää julkisia, ja niihin kuluu 100 euroa kuukaudessa. Vaatetukseen menee vain 60 euroa kuukaudessa.
Aiemmin Pia on pystynyt säästämään itselleen ja lapselleen molemmille sata euroa kuukaudessa, mutta viime aikoina tavoitteesta on lipsuttu.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoan hinta on muuten noussut. Itsekin katselin tuossa kuitteja ja ihmettelin että miten hemmetissä muutamassa vuodessa kaikki on noussut ihan valtavasti.
Minä en ole huomannut ruoan hintojen nousua lainkaan. Voi johtua siitä, että asuin välissä 5 vuotta espanjassa, ja olen ollut vasta pari vuotta takaisin Suomessa. Kaupassa tuntuu suurin osa tuotteista niin halvalta, paitsi tietenkin alkoholi on kallista.
Just eilen kaupassa ostin jukurttia (0,35e/kpl), rahkaa (0,69e/kpl), hampurilaisia (0,63/kpl) jne. ja päivittelin miten melkein kaikki on täällä ilmaista. Lisäksi palautin pulloja, niin tuntui edelleen hullulta että vielä siitäkin saa rahaa. Lopulta kaiken kaikkiaan monen päivän ruoat maksoivat 2,58e.
Syöt yhtä jogurttia, yhtä rahkaa ja yhtä hampparia monta päivää?
Vierailija kirjoitti:
Tuo summa voi mennä aika helpostikin, jos suosii luomua, on erikoisruokavalioita kuten gluteeniton jne.
Jos on vähän rahaa, eikä voi syödä kuin vain luomua tai kasvisruokaa tai vegaanista, niin se on kyllä sitä samaa selittelyä kuin niillä, jotka eivät voi tehdä itse vaan pitää tilata Woltista. Sitten ihmetellään, kun rahat on loppu. Jos on oikeat allergiat, niin sitten eri asia. Muuten jos haluaa hifistellä, niin se on sitten valintaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo summa voi mennä aika helpostikin, jos suosii luomua, on erikoisruokavalioita kuten gluteeniton jne.
Suosii wolttia jne. Syön gluteenitonta silti kulut max.400€ tähän myös ruokia, mitä teen tenaville, kun käyvät kylässä. (lastenlapsia)
Korkeasti koulutettu ja noin pihalla elämästä. huh.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sama juttu. Saisin tuon rahan palamaan hetkessä. Sillä erotuksella toki, että olen yksinäinen ihminen niin ei saa mitään yh:n tukia, lapsen sairauden takia poissaoloja ja kaikkia muita perheellisen etuja.
Etenkin baariin menee monta sataa rahaa joka viikonloppu. Ruokaan myös. Etenkin ulkona syömiseen, koska ei kannata/jaksa tehdä yhdelle ihmiselle ruokaa. Opiskeluaikoina, opintotuella elellessä, ruokakulut olivat olemattomat, koska kutsuin aina opiskelukaverit syömään ja yliopistossa sai lounaan alle kolmen euron.
Tiedän kyllä, että pitäisi budjetoida ja elää tiukasti sen mukaan. Pyöritän sivutoimisena yritystä, ja sen osalta kyllä osaan laskea kulut ja kannatavuuslaskelmat tosi tarkasti. Omassa arkipäivässä se onkin sitten ihan eri juttu. Ei tee mieli vain kaikkea aikaa istua tietokoneella tai tuijottaa kämpän seinää rahaa säästellen.
Onhan niitä ilmaisiakin tapoja käydä ulkona, kuten kävelylenkit ja jos kuppilassa juo pelkän kahvin, niin ei paljon maksa. Koettaisin halventaa ja harventaa niitä baarireissuja, sielläkin voi istua yhden tuopin kanssa pitkään tai jopa tilata pelkkaa vettä.
Jos siis haluata vaikka säästää rahaa johonkin hankintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoan hinta on muuten noussut. Itsekin katselin tuossa kuitteja ja ihmettelin että miten hemmetissä muutamassa vuodessa kaikki on noussut ihan valtavasti.
Minä en ole huomannut ruoan hintojen nousua lainkaan. Voi johtua siitä, että asuin välissä 5 vuotta espanjassa, ja olen ollut vasta pari vuotta takaisin Suomessa. Kaupassa tuntuu suurin osa tuotteista niin halvalta, paitsi tietenkin alkoholi on kallista.
Just eilen kaupassa ostin jukurttia (0,35e/kpl), rahkaa (0,69e/kpl), hampurilaisia (0,63/kpl) jne. ja päivittelin miten melkein kaikki on täällä ilmaista. Lisäksi palautin pulloja, niin tuntui edelleen hullulta että vielä siitäkin saa rahaa. Lopulta kaiken kaikkiaan monen päivän ruoat maksoivat 2,58e.
Aika köyhä ravintoarvo sinun ruuassa, vai elätkö Oluella ?
Eikö Espanjassa oppinut kasvista syömään?
Meitä on kaksi aikuista ja ei millään saataisiin ruokiin menemään noin paljon rahaa. Tosin tehdään kaikki itse ja terveellisistä aineksista.
Helposti saa jo ruokakuluista säästettyä tuon sata euroa molemmille. Kyllä kahden hengen talous pystyy syömään terveellisesti ja monipuolisesti 700 eurolla kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Helposti saa jo ruokakuluista säästettyä tuon sata euroa molemmille. Kyllä kahden hengen talous pystyy syömään terveellisesti ja monipuolisesti 700 eurolla kuukaudessa.
Meillä menee 500e 4 hengen perheessä.
Laiskan oloinen ihminen. EI kiinnosta nähdä vaivaa ruoan eteen. helpompaa vaan tilata joku ravintola-annos kotiinkujetuksena.
" Tosin, eipä se 100 egeä jostain 140k lainassa paljoa paina. "
Kyllä se alkaa painamaan jos sieltä sun täältä saa säästettyä satasen tai edes kymppejä.
100€ krääsää myymällä.
100€ kun käyttää samaa talvitakkia toisenkin talven.
Eroa kirkosta, satoja euroja.
omat eväät töihin joka päivä voi olla jo 2000€ vuodessa, joka toinen päivä 1000€, kerran viikossa satasia.
Vaihda pari ruokatuotetta halvempiin versioihin, säästöä yhteensä helposti 100€ vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät nettotulot yhdelle
Aivan ja itse en ymmärrä, miten näin huono ja tyhmä numero/talous-osaaja voi saada noin kovapalkkaisen työn, näin ei kuuluisi olla.
Syöt yhtä jogurttia, yhtä rahkaa ja yhtä hampparia monta päivää?
En tietenkään syö. Miten se olisi mahdollista?
Tänään söin aamupalaksi paahtoleipää ja yhden ostamistani jukurteista (0,35e).
Lounaan todennäköisesti syön kirkolla, koska siellä tarjotaan tänään ilmainen lounas tuossa naapurissa.
Päivällliseksi keitän Myllyn paras makaronia (0,39e / pussi, enkä syö koko pussia), papuja tomaattikastikkeessa (0,83e / tölkki), ja puolet raejuustosta (1,45e/paketti).
Iltapalaksi omena (0,56e) ja loput raejuustosta. Ehkä myös se rahka (0,69e).
Päivän ruokakulut kauppaan tekevät siis yhteensä 4,27e. Todellisuudessa päivän ruokakulut ovat alle tuon, koska pastaa ja papuja jää yli. Teen kuitenkin koko pastapussin ja käytän kaikki pavut, niin sitten on huomisen lounas jo valmiina ja maksettu.
Minun mielestäni tuollainen ruokakulu ei ole kovin paljon päivää kohti. Tuo tekee kuukaudessa noin 130 euroa. Tietysti jos haluaa pitää keittopäiviä, niin sitten tulee vielä halvemmaksi.
Miten tuo on mahdollista. Kolmen aikuisen ruuat
Vierailija kirjoitti:
Korkeasti koulutettu ja noin pihalla elämästä. huh.
Mutta olikos tämä sama henkilö, joka antoi myös joka kuukausi rahaa hyväntekeväisyyteen? Se oli lopetettava ja häntä harmitti se..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vihaan luomua. Ällöttää ajatus, että ties minkälaiset mahdot ja kuoriaiset ovat syöneet ostamaani viljaa, ja ties mitä loisia kananmunissa. Ostan sitä kuitenkin, koska se on monta kertaa halvempaa. Viime viikolla tein lasagnea. Prismassa luomu lasagnelevyt olivat 50% halvempia kuin oikeat. Monta muutakin kertaa olen katsonut, että luomu on halvempaa.
Itsellä nämä ja menee ruokaan n. 200e kuukaudessa. Toki jos ylikuluttaa luomulihaa, jotain sisäfilepihvejä, summa voi nousta astronomiseksi
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä ilmaisiakin tapoja käydä ulkona, kuten kävelylenkit ja jos kuppilassa juo pelkän kahvin, niin ei paljon maksa. Koettaisin halventaa ja harventaa niitä baarireissuja, sielläkin voi istua yhden tuopin kanssa pitkään tai jopa tilata pelkkaa vettä.
Jos siis haluata vaikka säästää rahaa johonkin hankintaan.
Olet täysin oikeassa. Siihenhän tässä yritän opetella. Tai ennemmin yritän vain skipata sen baarin, koska jos sinne menee, niin sitten rahaa kyllä kuluu.
Hurjat ruokamenot. Meitä on kaksi ja ostamme kaikki talouden menot n 400 e/ kk. Meillä myös kolme esiteiniä lastenlasta on 1-2 kertaa/ kk yökylässä ja hekin syövät meillä.
Toki teemme normaalia arkiruokaa ja teemme herkkujakin ja jopa ostammekin niitä.
Mikä opettaen tulee se syöden menee..
menot voi heti pudottaa 250-300 / kk syömisten puolesta! Luotto äkkiä maksettu poissa.