Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhden lapsen yksinhuoltaja Pia ostaa 900 eurolla ruokaa joka kuukausi

Vierailija
08.10.2024 |

Pian nettotulot ovat 3740 euroa. Asuminen ja lainahoitokulut rokottavat siitä 1540 euroa, joka on yli 40 prosenttia kuukausittaisista nettotuloista.

Ruokaan menee 900 euroa kuukaudessa ja se on suurehko summa.

Pia käyttää julkisia, ja niihin kuluu 100 euroa kuukaudessa. Vaatetukseen menee vain 60 euroa kuukaudessa.

Aiemmin Pia on pystynyt säästämään itselleen ja lapselleen molemmille sata euroa kuukaudessa, mutta viime aikoina tavoitteesta on lipsuttu.

https://www.is.fi/viihde/art-2000010734218.html

Kommentit (136)

Vierailija
21/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On nuo ruokamenot aika jäätävät kun ottaa huomioon, että opettajaäiti ja lapsi syövät koulussa arkisin ilmaisen lounaan.

En ole ihan kartalla tässä jutussa, mutta sen tiedän, että opettaja ei syö koulussa ilmaiseksi. Kyllä ruoasta pitää maksaa ihan reippaasti.

Vierailija
22/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä typeriä juttuja, rahaa on yllinkyllin eikä se riitä. Itsekin olen yhden lapsen yh tuon naisen kuukauden nettopalkka on meidän 3 kk budjetti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoan hinta on muuten noussut. Itsekin katselin tuossa kuitteja ja ihmettelin että miten hemmetissä muutamassa vuodessa kaikki on noussut ihan valtavasti. 

Vierailija
24/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla noin iso nettopalkka opettajalla? Tuohan on ainakin 6000 brutto 

En minäkään tajua. Olen ollut opettaja yläkoulussa jo kymmeniä vuosia, ja bruttopalkkani on tuon nettopalkan suuruinen, kun minulla on kaikki ikälisät ja ylitunteja.

Vierailija
25/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Olen hirveän laiska laittamaan ruokaa, eli aika ex tempore tulee tilattua ruokaa. Siihen toki menee."

"Pian mukaan rahaa menee sitä mukaan kuin sitä tulee.

En oppinut lapsenakaan järkeväksi rahankäyttäjäksi. Kun joskus sain lahjarahaa tai muuta, pistin sen menemään. Nykyään käytän rahaa aika samalla tavalla, huolettomasti."

Mitäpä tuossa sitten. Kannettu vesi ei kaivossa pysy.

Vierailija
26/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo summa voi mennä aika helpostikin, jos suosii luomua, on erikoisruokavalioita kuten gluteeniton jne.

Vierailija
27/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Olen hirveän laiska laittamaan ruokaa, eli aika ex tempore tulee tilattua ruokaa. Siihen toki menee."

"Pian mukaan rahaa menee sitä mukaan kuin sitä tulee.

En oppinut lapsenakaan järkeväksi rahankäyttäjäksi. Kun joskus sain lahjarahaa tai muuta, pistin sen menemään. Nykyään käytän rahaa aika samalla tavalla, huolettomasti."

Mitäpä tuossa sitten. Kannettu vesi ei kaivossa pysy.

"Myös tauko palkkatyöstä ainakin hetkeksi on haaveissa."

Vierailija
28/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla noin iso nettopalkka opettajalla? Tuohan on ainakin 6000 brutto 

Puhutaan nettotuloista, olisiko siihen laskettu elatusapu?

Vierailija
29/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä typeriä juttuja, rahaa on yllinkyllin eikä se riitä. Itsekin olen yhden lapsen yh tuon naisen kuukauden nettopalkka on meidän 3 kk budjetti. 

Minustakin typeriä juttuja. Itse olen opettaja ja joudun tosiaan miettimään, millä saisin rahat riittämään. En tiedä, missä oppilaitoksessa tuollaista palkkaa saa, mutta jos olisi noin valtava  palkka, niin ei olisi huolen häivää raha-asioissa. 

Vierailija
30/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On nuo ruokamenot aika jäätävät kun ottaa huomioon, että opettajaäiti ja lapsi syövät koulussa arkisin ilmaisen lounaan.

Voi olla että juomat maksetaan samasta tilistä

Mistä lähtien opettajat saavat syödä ilmaiseksi?

Vierailija
31/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Muut menot ovat 880 euroa kuukaudessa. Luku sisältää pakollisia menoja, kuten vakuutukset."

Nyt on kyllä hämmentävä keissi.

Vierailija
32/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut tällainen Pia työkaverina... palkka oli aina liian pieni, sillä ne rahat oikein poltteli käsissä ja ne meni hetkessä ja huomaamatta. Loppukuu sitten ihmetellään, kun ei ole varaa muuta kuin käydä lounaalla (e-passilla) ja viikonlopun ruokaostoksilla. Luottokortit vedettiin aina tappiin, käytiin shoppailemassa kaikkea kivaa kotiin, kotona oli kokoelmat jotain käyttämättömiä design-salaattikulhoja, vaatekaapit liian pieniå ja niitä teettää lisää puusepällä, jotta sai kaiken kivan mahtumaan. Ja hirveä valitus, jos ei päässyt lomialla matkustamaan ulkomaille... kun ei ollut varaa. 

Vierailija
33/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen laitanpa pääni pensaaseen -ihminen.

Mun ystävän mies jäi työttömäksi. Mies tilaili normaaliin tapaan tavaroita, meni autolka lounaalle jne. Yhtenä päivänä vaan tajusi auto pitää myydä pois, sitten wolttasi, kunnes tajusi ei tähänkään ole varaa. 

Hänkin alkoi myymään tarpeetonta, kunnes tajusi rahan arvo vaan tippuu ja tippuu. 

Toivottavasti moni katsoo näitä ohjelmia ja oppii myös jotain

Joo, mutta sitten kun on sellainen tapaus kn se missä puoliso sairastui, niin eipä ollut juontajilla avaimia auttaa , kun jollain on kaikki rahat oikeasti loppu eikä ole mitään mistä tinkiä. Onneksi sai myytyä sen osakkeen. Turhaan möi minusta niitä tavaroita, ei saa ikinä tlaisin ja hyöty käytännössä nolla.

Minä kanssa ihmettelen tuota tavaroiden myyntiä. Jos on kulutusluottoja, niin oikeasti joku viiden euron maljakoiden myynti tuntuu niin turhalta. Tosin, aloin itsekin miettiä jos myisi jotain turhaa tilaa viemää roinaa muutamalle eurolla ja yrittäisi sitten käyttää jotain 100e asuntolainen ylimääräiseen lyhennykseen. Tosin, eipä se 100 egeä jostain 140k lainassa paljoa paina.

Toisessa jaksossa oli perhe, joilla oli Tesla pihalla. Itse ihmettelin sitä, miksei juontaja kaksikko ehdottanut taksiluvan ajamista ja työtä tehtävän sillä tappiota tuottavalla teslalla. Perustaa osakeyhtiön, myy auton yritykselle siihen hintaan, että oma velka päättyy. Yritys saisi suoraan vähentää myyntituloista lainanhoito- ja korkokulut, lyhennysosa kasvattaisi tasetta. Yritys saisi myös maksaa lounareista 25%, parkkimaksut voisi laittaa yritykselle. Latauksen sähkön kulut myös voisi siirtää yritykselle. Oman puhelimen muuttaa työpuhelineduksi. Sen sijaan heidän ratkaisu oli: "no pidetään tesla, kun oli kallis". Siis mitäh?

Vierailija
34/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi isot ruokamenot ja mikäs siinä jos pystyy valmismössöjä koko ajan syömään. Onhan noilla varaa. On meilläkin varaa mutta itse tehty ruoka on parasta, maukkainta ja terveellistä ja edullistakin. Meillä mennee kuussa nykyään enintään 300e, kerran pari käydään nauttimassa lounas jossain lounaspaikassa, se on vaihtelua.

Vierailija
35/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että juomat maksetaan samasta tilistä

Mistä lähtien opettajat saavat syödä ilmaiseksi?

Eikö se ruokaetu pidätetä suoraan palkasta eli tuossa netossa on jo ne koululounaat maksettu ?

Vierailija
36/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuslaisten ohje on mennyt ohi tältä mimmiltä: "20 euroa riittää yhden ihmisen kolmen viikon kaikkiin menoihin.".

Vierailija
37/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin matikkaa opettaa  =)

Vierailija
38/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoan hinta on muuten noussut. Itsekin katselin tuossa kuitteja ja ihmettelin että miten hemmetissä muutamassa vuodessa kaikki on noussut ihan valtavasti. 

Minä en ole huomannut ruoan hintojen nousua lainkaan. Voi johtua siitä, että asuin välissä 5 vuotta espanjassa, ja olen ollut vasta pari vuotta takaisin Suomessa. Kaupassa tuntuu suurin osa tuotteista niin halvalta, paitsi tietenkin alkoholi on kallista.

Just eilen kaupassa ostin jukurttia (0,35e/kpl), rahkaa (0,69e/kpl), hampurilaisia (0,63/kpl) jne. ja päivittelin miten melkein kaikki on täällä ilmaista. Lisäksi palautin pulloja, niin tuntui edelleen hullulta että vielä siitäkin saa rahaa. Lopulta kaiken kaikkiaan monen päivän ruoat maksoivat 2,58e.

Vierailija
39/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo summa menee kohta Suomessa ruokakauppaan jokaiselta vaikka söisi pottuja. 

Höpöhöpö

Vierailija
40/136 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo summa voi mennä aika helpostikin, jos suosii luomua, on erikoisruokavalioita kuten gluteeniton jne.

Itse vihaan luomua. Ällöttää ajatus, että ties minkälaiset mahdot ja kuoriaiset ovat syöneet ostamaani viljaa, ja ties mitä loisia kananmunissa. Ostan sitä kuitenkin, koska se on monta kertaa halvempaa. Viime viikolla tein lasagnea. Prismassa luomu lasagnelevyt olivat 50% halvempia kuin oikeat. Monta muutakin kertaa olen katsonut, että luomu on halvempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi