Miten uskaltaa tehdä lapsi?
Mietin syitä tehdä lapsi tai jättää tekemättä. Isona kysymyksenä mulla on, että miten uskaltaa tehdä uusi ihminen tähän maailmaan, jos turvaverkkoa ei oikeasti ole ja sosiaaliset suhteetkin lähinnä pinnallisia? Ei ole puolisoakaan, mutta naisena lapsen saisi kyllä alulle ilman sitäkin ja myös elätettyä sen saisin ihan omilla tuloillani. Mutta miten tällaisessa tilanteessa olevat ihmiset, yksin elävät tai pariskunnat, uskaltavat tai ovat uskaltaneet tehdä niitä lapsia? Minkälaisia kokemuksia siitä on tullut? Voisitko itse ajatella tekeväsi lasta, jos olisit tässä tilanteessa?
Kommentit (70)
Eivät uskalla tehdä. Ellei ole äiti tai sukulaisia. Jos ei ole rahaa ja uraa, sekin estää.
Älä tee. Mä en olisi tehnyt ainuttakaan jos olisin tiennyt kuinka kauhean suuntaan maailma menee/
Olisihan se aika hurjaa, jos oikeasti ei olisi ketään. Jos joudut sairaalaan osastolle pariksi yöksi, lapsi menee kiireelliseen (tilapäiseen) sijoitukseen siksi aikaa. Tietysti rahalla saa ja voi hommata jonkunlaisen hoitoringin, josta ostaa lastenhoitopalveluita säännöllisesti.
Ajattele jos sinulla olisi lapsi yksin ja kuolisit, kuka huolehtisi lapsestasi !
Vaikea kysymys. Olen lapsesta asti halunnut vain olla äiti, joten varmaan olisin tehnyt lapsen vaikka sitten itsellisenä äitinä ilman turvaverkkoja. Mutta pelottavaa ja raskasta se olisi ollut.
Minkä ikäinen olet? Olisiko mahdoton ajatus etsiä joku mies isäksi? Ei sen tarvitsisi olla välttämättä tuleva puoliso sinulle vaan sellainen, jonka kanssa jaat vain vanhemmuuden, on paljonkin miehiä, jotka haluavat lapsen.
Kyllä Suomeen uskaltaa tehdä lapsia. Suomeen tulleet ulkkaritkin tekevät 3-8 lasta. Äiti hoitaa kotona lapsia. Ja isä on parhaassa tapauksessa bussikuski tai paistaa pitsaa. He ovat tulleet Euroopan kultamaahan.
Älä tee. Älä missään tapauksessa!
Tai toisaalta, et ehkä saisikaan vaikka haluaisit?
Tämän kysymyksen tueksi on ainakin kirja The Baby Decision, voisiko sen lukeminen selkeyttää ajatuksia.
Mieti asiaa siltä kannalta, että jos ei ole miestä eikä minkäänlaista tukiverkostoa niin olet ihan kirjaimellisesti kiinni siinä lapsessa vuosikaudet. Toki jos sinulla on varaa hoitajaan niin sitten eri asia.
Älä tee! Minä tein ykdin ja kadun nyt suuresti. Yhden palkka ei Suomessa riitä enää lspsen elättämiseen. Lisäksi jos sairastat tai joudut sairaalaan, lapsi on heitteillä tai joutuu jopa huostaan.
Mikään työ ei jousta niin paljoa että saisit lapsen asiat hoidettua. Älä vaan ihan oikeasti tee sitä. Mä olin tyhmä ja itsekäs, älä sinä ole!
En aio "tehdä" lapsia. Pelottavin kauhuskenaario mitä tiedän :D Harmittavasti oon jonkun upean oloisen deitin joutunut jättämään taka-alalle, koska haaveissa heillä ollut lapsia. Ei vaan pysty. n32
Vierailija kirjoitti:
Älä tee! Minä tein ykdin ja kadun nyt suuresti. Yhden palkka ei Suomessa riitä enää lspsen elättämiseen. Lisäksi jos sairastat tai joudut sairaalaan, lapsi on heitteillä tai joutuu jopa huostaan.
Mikään työ ei jousta niin paljoa että saisit lapsen asiat hoidettua. Älä vaan ihan oikeasti tee sitä. Mä olin tyhmä ja itsekäs, älä sinä ole!
Niin ja mun lapsi nukkui ekan täyden yön jumak**ta 5- vuotiaana!!! Koitappa valvoa 5 vuotta. Mikään ei ole sen arvoista, ei mikään.
Tuotahan kysyttiin 1600-luvulla, 1700-luvulla, 1800-luvulla, 1900-luvulla ja vielä senkin jälkeen. Täytyy synnyttää, tai miehen siittää, että on jotain tarkoitusta olemassaololle.
No jos voit elää sen ajatuksen kanssa, että sun lapsen jokaikinen suru, kipu, paha mieli, tulevaisuudessa tapahtuvat sairaudet, menetykset, onnettomuudet ja lopulta kuolema johtuu vain ja ainoastaan sinun itsekkäästä päätöksestä lisääntyä, niin.. Älä siltikään tee sitä. Koska jos voit sivuuttaa sun lapselle aiheutuvat kärsimykset jo ennen kuin hän on syntynyt, olet julma ja itsekäs etkä sovi äidiksi.
Sulla ei vaikuta olevan kertakaikkiaan mitään suunnitelmaa puoleen eikä toiseen, niin ehkäpä otat ensin selvää mitä oikeasti haluat, etkä tee uusia ihmisiä joksikin ajanvietteeksi itsellesi.
Älä ole niin varma siitä että voit tulla raskaaksi. Ei se kaikille ole niin helppoa ja yksinkertaista.
Kukaan ei uskaltais..?