Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut suhtautuu niin negatiivisesti halloweeniin?

Vierailija
06.10.2024 |

Eihän sitä mikään pakko ole viettää kenenkään, mutta ei silti tarvitse haukkua niitä jotka sitä viettää.

Kommentit (309)

Vierailija
221/309 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman jenkkien ohjelmia *elokuvia,sarjoja* tätä ei vietettäisi mitenkään.

Meillä on vappu pukeutumista varten ja pääsiäinen namuille.

Tuntuu jotenkin keinotekoiselta.

Kai te nyt kokoonnutte myös porukalla katsomaan superbowlia ja syömään tukevasti.. Ja laulatte mukana starspangled banneria?

Ei ole omassa lapsuudessa vietetty niin eipä ole juurtunut. Ei siis ole perinne. Ja perinteet syntyy lapsuudessa. Sukupolvelta toiselle.

(Tulee mieleen,kun meillä ollut aina jouluisin myös karjalanpaistia laatikoiden lisäksi niin opettaja väitti ettei se kuulu jouluun.. No meidän perheessä sitä on ollut aina jouluna. Joten kuuluu. Liekö syynä,että  edesmennyt mummo Karjalan evakoita tms.)

Pyhäinpäivähän se vasta keinotekoista on. Käydään just sinä tiettynä päivänä vuodessa läheisten haudoilla viemässä seuraavina päivinä jätteeksi päätyvät kynttilät. Mitä se sellainen läheisten muistelu on?

Vierailija
222/309 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä tämä halloween menee joillakin tunteisiin. Sitähän ei siis ole mikään pakko viettää jos ei halua. 

Itse vietän niin, että koristelen kotia lähinnä kurpitsa valoilla ja ehkä hämähäkeillä, syön herkkuja ja katson jonkun kauhu leffan. Ja miksi näin? No miksi ei? Tykkään vaan siitä tunnelmasta jotka nuo koristelut yms tuovat. Illat on pimeitä niin kurpitsa valot on juuri sopivat minun mielestä.

Ja muuten olin ala-asteella 90-luvulla ja kyllä silloin jo halloween oli tuttua, että ei se nyt ihan uusi juttu enää ole Suomessa 

Ihmettelen myös näitä väitteitä että halloween olisi uusi juttu. Omassa lapsuudessani 90-luvulla ja vuosituhannen vaihteessa halloweenia juhlittiin päiväkodissa ja koulussa. Käsittääkseni halloweenia vietettiin myös -83 -syntyneen siskoni lapsuudessa.

Toki ihan voi jonkin verran vaikutta

Kasarilla ei todellakaan vietetty. Halloween oli vaan leffan nimi.

Otse olen syntynyt kasarilla eikä omassa tuttavapiirissä kukaan ole sitä juhlinut.

Joskus 2000 luvun jälkeen yritti baarit järjestää jotain "asulla ilmaiseksi sisään"- bileitä. Ei innostanut porukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/309 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi juhlia rumasti, verta, kalloja, hämähäkkejä?

"Rumasti", voi reppanaa 😂 oletko myös sitä mieltä että kauhuleffat pitää kieltää, koska Sinun Korkea-arvoisuutesi ei tykkää siitä, niin kukaan muukaan ei saa tykätä?

Vierailija
224/309 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä tämä halloween menee joillakin tunteisiin. Sitähän ei siis ole mikään pakko viettää jos ei halua. 

Itse vietän niin, että koristelen kotia lähinnä kurpitsa valoilla ja ehkä hämähäkeillä, syön herkkuja ja katson jonkun kauhu leffan. Ja miksi näin? No miksi ei? Tykkään vaan siitä tunnelmasta jotka nuo koristelut yms tuovat. Illat on pimeitä niin kurpitsa valot on juuri sopivat minun mielestä.

Ja muuten olin ala-asteella 90-luvulla ja kyllä silloin jo halloween oli tuttua, että ei se nyt ihan uusi juttu enää ole Suomessa 

Ihmettelen myös näitä väitteitä että halloween olisi uusi juttu. Omassa lapsuudessani 90-luvulla ja vuosituhannen vaihteessa halloweenia juhlittiin päiväkodissa ja koulussa. Käsittääkseni halloweenia vietettiin myös -83 -syntyneen siskoni lapsuud

Kasarilla ei todellakaan vietetty. Halloween oli vaan leffan nimi.

Otse olen syntynyt kasarilla eikä omassa tuttavapiirissä kukaan ole sitä juhlinut.

Joskus 2000 luvun jälkeen yritti baarit järjestää jotain "asulla ilmaiseksi sisään"- bileitä. Ei innostanut porukkaa.

Todellakin vietettiin, sekä koulussa että vapaa-ajalla. Eikä asuttu edes Helsingissä vaan pienellä paikkakunnalla muualla Etelä-Suomessa.

Vierailija
225/309 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aikuinenkin saa alkaa vaalia jotain perinnettä, jos niin haluaa. Ihme vänkäystä. 

Meillä ei juhlittu vappua ikinä, kun olin lapsi. Enkö saisi oman perheeni kanssa nyt sitten sitä viettää? Kiva niille ihmisille joiden vanhemmat ei vaikka körttiläisinä järjestäneet mitään kivaa lapsilleen. Pitää nyt aikuisenakin sitten purra näkkäriä hiljaa nurkan hämärissä istuen, kun ei kehtoo millään tehdä mitään kun mitä ne muut siihen sanoo?

Ja itse aloin muuten tehdä alusta alkaen itse jouluruoat mummin keittokirjan mukaan, ja olen näin toiminut jo 15 vuotta. Olen luonut oman jouluperinteen!

Olen kyllä varmaan syntynyt ihan väärään maahan, kun en kestä tätä harmautta ihmisten ajattelussa.

Joo,et saa viettää vappua...

Ihme uhriutumista.

Tosi asia vaan on se,ettei halloween ole kuulunut suomalaiseen perinteeseen. Vappu yms ovat.

Vierailija
226/309 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman jenkkien ohjelmia *elokuvia,sarjoja* tätä ei vietettäisi mitenkään.

Meillä on vappu pukeutumista varten ja pääsiäinen namuille.

Tuntuu jotenkin keinotekoiselta.

Kai te nyt kokoonnutte myös porukalla katsomaan superbowlia ja syömään tukevasti.. Ja laulatte mukana starspangled banneria?

Ei ole omassa lapsuudessa vietetty niin eipä ole juurtunut. Ei siis ole perinne. Ja perinteet syntyy lapsuudessa. Sukupolvelta toiselle.

(Tulee mieleen,kun meillä ollut aina jouluisin myös karjalanpaistia laatikoiden lisäksi niin opettaja väitti ettei se kuulu jouluun.. No meidän perheessä sitä on ollut aina jouluna. Joten kuuluu. Liekö syynä,että  edesmennyt mummo Karjalan evakoita tms.)

Pyhäinpäivähän se vasta keinotekoista on. Käydään just sinä tiettynä päivänä vuodessa läheisten haudoilla viemässä seuraavina

? Missä tuossa tekstissä edes mainittu pyhäinpäivä?

Vierailija
227/309 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäisiä katkeria naisia ärsyttää, kun me nuoret muutamme maailmaa.

Vierailija
228/309 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä en ainakaan halua olla pahojen henkien puolella. Vaarallista leikkiä tuollaisten asioiden kanssa.

Pitääkö tässä valita puoli, niinkuin rosvoissa ja poliiiseissa? Oletko joku 8 vuotias?

Vierailija
229/309 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Todellakin vietettiin, sekä koulussa että vapaa-ajalla. Eikä asuttu edes Helsingissä vaan pienellä paikkakunnalla muualla Etelä-Suomessa."

No ei vietetty. Ehkä siellä landella sitten vietitte.

Itse asun eteläsuomessa yhdessä top 5 suurimmista kaupungeista. Eikä täällä kyllä vietetty.

Vierailija
230/309 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi juhlia rumasti, verta, kalloja, hämähäkkejä?

Onhan nuo paljon hienompia koristeita kuin jotku saamarin joulutilpehöörit, jotka ovat aivan ällöttäviä kaikki.

Vierailija
231/309 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tilalle kehittää kauniin valon juhlan, sellaiselle olisi tarvetta?

Voi mutta ei tilalle vaan erikseen ihan omana juhlanaan.

Vierailija
232/309 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei sitten millään tajua Halloweenin ja Samhainin tarkoitusta ja historiaa. Sitten on vielä suomalainen Kekri. Itse vietän eniten näistä Samhainia, alkaa olla meikäläisen koti melkoinen kurpitsapaja 😄

Vierailija
233/309 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäisiä katkeria naisia ärsyttää, kun me nuoret muutamme maailmaa.

Kuka teitä estää sitä viettämästä? Tyhmiä tulette tänne kyselemään vaan.

Tosin, en tiedä mitä maailmaa siinä parin muovihämähäkin kanssa muutat. Ainakin suuret on luulot.

Vierailija
234/309 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyhäinpäivä yritetään korvata kaupallisella amerikkalaisjuhlalla. Ei siitä kaikki tykkää.

Onneksi joulu ei ole yhtään kaupallinen juhla

Joulua on juhlittu Suomessa jo pitkään. Halloween on korvaamassa jo olemassa olevan suomalaisen pyhän.

Ei ole korvaamassa, paitsi joidenkin mielissä. Monissa maissa halloweenia vietetään 31.10. ja pyhäinpäivää 1.11.

Jostain syystä näissä maissa onnistuu molempien juhlien vietto ihan ongelmitta. Mutta ei täällä. Täällä hoetaan että halloween pilaa pyhäinpäivän, vaikka kyseessä on ihan eri päivät.

Niin, Halloweenhän on suomeksi pyhäinpäivän aatto tosiaan. Ei korvaa pyhäinpäivää. 

Vierailija
235/309 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyhäinpäivä yritetään korvata kaupallisella amerikkalaisjuhlalla. Ei siitä kaikki tykkää.

Tota on ollut aikaa markkinoida satoja vuosia, eikä siitä ole tullut mitään, tuo ei vain kiinnosta ketään.

Halloween on lasten juhlan lisäksi sellainen "sopivasti tuhmien aikuisten" juhla, jossa yli meikataan ja pukeudutaan pervo-noidan asuihin ja muuta ja tälle löytyy kysyntää!

Vierailija
236/309 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen myös näitä väitteitä että halloween olisi uusi juttu. Omassa lapsuudessani 90-luvulla ja vuosituhannen vaihteessa halloweenia juhlittiin päiväkodissa ja koulussa. Käsittääkseni halloweenia vietettiin myös -83 -syntyneen siskoni lapsuud

Nykyään Halloween teemaillat roimii

Vierailija
237/309 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tota on ollut aikaa markkinoida satoja vuosia, eikä siitä ole tullut mitään, tuo ei vain kiinnosta ketään.

Halloween on lasten juhlan lisäksi sellainen "sopivasti tuhmien aikuisten" juhla, jossa yli meikataan ja pukeudutaan pervo-noidan asuihin ja muuta ja tälle löytyy kysyntää!

Ja samalla ollaan kasvokkain kuoleman kanssa. Se on osa ihmisyyttä. 

Vierailija
238/309 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi joulu ei ole yhtään kaupallinen juhla

Onhan se sitäkin mutta pääpaino on syödä jouluruokia ja viettää aikaa rakkaiden kanssa. Sellaista rauhoittumisen aikaa.

Tästä on jo valtaosa jättänyt sukulaiset pois ja yhä useampi ei tunnu tykkäävän mistään jouluruuastakaan ja paha se on rauhoittua kun kaikilla vuorotyöt pyörii normaalisti, eikä mitään vapaita saa mistään jne....

Vierailija
240/309 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Samhain pähkinänkuoressa;

Samhain on vanha kelttiläinen sadonkorjuun ja vuoden vaihtumisen juhla, jota on juhlittu erityisesti nykyisen Irlannin, Britannian ja Pohjois-Ranskan alueilla. Juhlan perinteisiin kuului muun muassa kokkojen sytyttäminen sekä vainajille valoiksi että suojaksi pahoja henkiä vastaan. 

Itse kunnioitan edesmenneitä läheisiä tänä aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme