Miksi jotkut suhtautuu niin negatiivisesti halloweeniin?
Eihän sitä mikään pakko ole viettää kenenkään, mutta ei silti tarvitse haukkua niitä jotka sitä viettää.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Todella säälittävää, että jonkun mielestä kun Suomessa järjestää aikuisten (halloween, juhannus, vappu jne.) juhlat, se tarkoittaa automaattisesti jäätävää viinan kiskomista. Kannattaa varmaan käydä muuallakin kuin Maaningalla, saatat yllättyä.
Mitä hää höpäjää? Kuten joku jo sanoikin sen suomalaisemmin ei voi juhlia kuin turpa täys oli sitten joulu tai juhannus joten eiköhän siihen yksi halloweenikin saada mahtumaan lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"In girl world halloween is the one night a year when a girl can dress like a total slut and no other girls can say anything about it."
Klassikko! 😂
Jep. Ja Cadyn asuhan oli hieno! Paljon hienompi kuin muiden.
Niin oli! Noin jos täällä juhlittaisiin olisi hienoa! Mutta suurin osahan on sitä pelkät pikkarit pupun hännällä ososastoa.
Mä pukeudun ystävieni kanssa ihan kunnolla panostaen, tehdään kaikki asut pitkälti itse ommellen, virkaten ja askarrellen. Yleensä myös meikataan, ellei nyt sitten asuun kuulu naamari tms. Tehdään näin ihan siksi että se on kivaa - jo nyt syys-lokakuussa askarrellaan yhdessä kurpitsakeiton ja punaviinin merkeissä. Asuja on ollut mm. korppi, Jokeri, Catniss Everdeen, Rocky Horror Picture Show hahmoja, Poison Ivy, linnunpelätin, jne. Olemme myös välillä harrastaneet cosplaytä mulloinkin vuoden aikana.
Tässäkin ketjussa meitä jo haukuttiin vajaaälyisiksi 🤷🏼. Että näin kannustava ilmapiiri täällä ja Suomessa ylipäätään. Onneksi olen löytänyt samanhenkisiä ystäviä.
Tähän kaamokseen tekee vain hyvää tuollainen juhla, joten iloa niille jotka aikovat sitä viettää. Se on myös hyvä "vastajuhla" jossa käsitellään pimeän puolen asioita, jotka kuuluvat ihmisen elämään siinä missä kaikki nätti ja valoisakin. On ihan tervettä oppia hyväksymään elämän molemmat puolet terveellä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halloween tulisi kieltää Suomessa.
Se on loukkaavaa uskovaisia kohtaan ja ihan sairasta humpuukkia.
Suomessa on vietetty kekriä jo vuosisatoja ennenkö sairaalloisen himouskovaisuuden saasta tuli myrkyttämään aidot, todelliset kansanperinteemme ja identiteettimme.
Entä ennen sitä aikaa
Suomi on niin amerikkalaistunut että osassa kauppoja myydään Kiitospäivän kalkkunoita ja myydään tilpehööriä jenkkilän itsenäisyyspäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä halloweenissä niin paljon joitakuita kaivelee?
Riehutteko siitäkin, että Suomessa juhlitaan vappua? Sehän ei ole alunperin suomalainen juhla sekään.
Kyse lienee siitä kun nyt on valloillaan joku ihme pakotus miten muka halloweenia olisi iät ja ajat juhlittu täällä. Eikä se ole niin. Monia varmasti myös kaivelee taas yhden kulutusjuhlan ihannointi. Ei tarvitse itse viettää eikä ostaa mitään mutta ei myöskään tarvitse väittää tämän olevan joku yleinen suomessa vietettävä tapahtuma.
1992 kerrottiin peruskoulussa joillekin, että halloweenin juhlitaan ulkomailla. Ei silloin mitään kouluun ulottuvaa juhlintaa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä halloweenissä niin paljon joitakuita kaivelee?
Riehutteko siitäkin, että Suomessa juhlitaan vappua? Sehän ei ole alunperin suomalainen juhla sekään.
Kyse lienee siitä kun nyt on valloillaan joku ihme pakotus miten muka halloweenia olisi iät ja ajat juhlittu täällä. Eikä se ole niin. Monia varmasti myös kaivelee taas yhden kulutusjuhlan ihannointi. Ei tarvitse itse viettää eikä ostaa mitään mutta ei myöskään tarvitse väittää tämän olevan joku yleinen suomessa vietettävä tapahtuma.
1992 kerrottiin peruskoulussa joillekin, että halloweenin juhlitaan ulkomailla. Ei silloin mitään kouluun ulottuvaa juhlintaa ollut.
Itse muistan että 2000luvun ihan alussa oli alakoulussa halloween "bileet". Vuosi 01 tai 02 tais olla?
Pitäisikö viettää kiitospäivääkin, kun nyt on Nato?
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta sinä päivänä kun suomi liittyi NATOon, Kiitos USA kun otit meidät osaksi!
Vierailija kirjoitti:
Ei kelpaa suomalaisille enää pyhäinpäivä, liian rasittavaa rauhoittua ja muistella kuolleita läheisiä. Täytyy sen korvaajaksi vähintään saada meksikolaistyyppinen kuolleiden päivä, jossa on karnevaalimeininkiä. Suomalainen versio liian pliisu!
Minä muistelen kuolleita rakkaitani joka päivä. He kulkevat mukanani arjessa ja juhlassa, ihan minun oman mielen ja sydämen sopukoissa. En tarvitse heidän muiston vaalimiseen ja kunnioittamiseen hautaa ja hautakiveä, en kirkkoa enkä Pyhäinpäivää.
Minulle suomalainen tyyli viettää Pyhäinpäivää on tekopyhintä ikinä: yhtenä päivänä vuodessa ollaan niin hurskaita ja niin olevinaan käydään Martta-tädin ja Seppo-sedän haudoilla näyttäytymässä. Todellisuudessa Martta ja Seppo saivat mädäntyä vanhankoteihinsa, kun eihän rasittavia vanhuksia kutsuttu joulupöytään, vappupöytään tai herran tähden sentään juhannussaunaan! Ja sitten käydään vähän kyyneltä tiristämässä itsemurhan tehneen serkun haudalla, vaikka eläessään serkku sai kokoa mitä on olla suvun musta lammas.
Tunkekaa Pyhäinpäivä vaikka takapuoliinne minun puolestani.
Karnevaalit ja kuolleiden herättäminen yhdeksi päiväksi tänne meidän joukkoomme on paljon inhimillisempää kuin haudoilla jeesustelu. Ja sitähän Kekrikin oli. Palvelusväki sai viikon vapaan rankan sadonkorjuun jälkeen, ja pimeän syksyn tultua tuli se päivä, kun kuolleet tulivat vaeltamaan meidän keskuuteen. Heille pidettiin kunnon pidot! Kekripukkikin paikalla, ja kyllä muuten vetää vertoja amerikkalaisten Halloweeniin! (Mikä ei sekään ole amerikkalainen juhla, vaan lähtöisin Irlannista. All Hallow's Eve. Ja kurpitsalyhdyllekin löytyy looginen, joskin karmea tarina).
Kylläpä tämä halloween menee joillakin tunteisiin. Sitähän ei siis ole mikään pakko viettää jos ei halua.
Itse vietän niin, että koristelen kotia lähinnä kurpitsa valoilla ja ehkä hämähäkeillä, syön herkkuja ja katson jonkun kauhu leffan. Ja miksi näin? No miksi ei? Tykkään vaan siitä tunnelmasta jotka nuo koristelut yms tuovat. Illat on pimeitä niin kurpitsa valot on juuri sopivat minun mielestä.
Ja muuten olin ala-asteella 90-luvulla ja kyllä silloin jo halloween oli tuttua, että ei se nyt ihan uusi juttu enää ole Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Ei taida suomalaisilta kiittely luonnistua. Voitais tehdä semmonen kansallinen solvauspäivä joka olis todenmukaisempi. Kaikki joukolla keksimään valheita kanssakulkijoista, istumaan pöydän ääreen ja haukkumaan ja kettuilemaan koko suvulle. Tai no... tätähän kaikki jo tekeekin joka päivä.
Solvauspäivä, aivan loistava idea! Sopisi tähän lonkeron harmaaseen maahan paremmin kuin mikään "juhla".
Pääsiäisenä syödään suklaata ja nautitaan vapaista, ja muutama prosentti käy kirkossa.
Vappuna juodaan kännit.
Juhannuksena juodaan kännit.
Venetsialaisten aikaan sisämaassakin jossain lätäkön edustalla poltetaan kynttilää ja juodaan kännit ja ammutaan raketteja.
Pyhäinpäivänä ollaan tekopyhiä.
Jouluna ollaan myös tekopyhiä ja yritetään olla juomatta kännejä koska uutena vuotena sitten juodaan!
Halloween on vaan kauppiaiden Suomeen tuoma juhla, jolla saadaan myytyä krääsää. Kekriä täällä pitäisi viettää ja syödä ja ryypätä.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tämä halloween menee joillakin tunteisiin. Sitähän ei siis ole mikään pakko viettää jos ei halua.
Itse vietän niin, että koristelen kotia lähinnä kurpitsa valoilla ja ehkä hämähäkeillä, syön herkkuja ja katson jonkun kauhu leffan. Ja miksi näin? No miksi ei? Tykkään vaan siitä tunnelmasta jotka nuo koristelut yms tuovat. Illat on pimeitä niin kurpitsa valot on juuri sopivat minun mielestä.
Ja muuten olin ala-asteella 90-luvulla ja kyllä silloin jo halloween oli tuttua, että ei se nyt ihan uusi juttu enää ole Suomessa
Ihmettelen myös näitä väitteitä että halloween olisi uusi juttu. Omassa lapsuudessani 90-luvulla ja vuosituhannen vaihteessa halloweenia juhlittiin päiväkodissa ja koulussa. Käsittääkseni halloweenia vietettiin myös -83 -syntyneen siskoni lapsuudessa.
Toki ihan voi jonkin verran vaikuttaa se, missä on lapsena asunut.
Vierailija kirjoitti:
Halloween on vaan kauppiaiden Suomeen tuoma juhla, jolla saadaan myytyä krääsää. Kekriä täällä pitäisi viettää ja syödä ja ryypätä.
Miten halloweenin vietto oikeastaan eroaa siitä kekristä?
Jos kekri olisi se nimike millä yleensä juhlittaisiin, niin ihan satavarmasti sen kekrinkin nimissä myytäisiin krääsää.
Tai no, itseasiassa ainakin viime vuosina on näkynyt usein kekrimainontaa, mainostetaan kekrijuhlia ja tarvikkeita kekriä varten.
Meillä tehdään kaikkia "pelottavia" koristeita, goottityylisiä juttuja kuten mustia ja punaisia tekoruusuja, hämähäkinseittejä, luurankoja. Itse askartelin leijuvia kynttilöitä Harry Potter - tyyliin. Kun nämä on kerran hankkinut/tehnyt, en minä niitä pois heitä. Ei ne mitään krääsää ole vaan samanlaisista materiaaleista valmistettuja kuin suurin osa joulujutuistakin on. On ihanaa alkaa laittaa kynttilöitä pimeneviin iltoihin ja ideoida lasten kanssa pihallekin jotain hurjaa.
Ketä tämä yksinkertaisesti edes voi häiritä niin, että pitää meitä ihan syvästi halveksua?
Esikoisellani on syntymäpäivä 1.11. ja hän on pienestä lähtien halunnut pitää kaverisynttärit Halloween - teemalla. Ja sellaiset hän on saanut! On ollut discopalloa ja piiloleikkejä pihalla taskulampun kanssa, on aarteenmetsästystä ja kaikkea. Ehkä joskus pidän aikuisillekin illanistujaiset samalla teemalla?
Miten sekään voi ketään häiritä ja ärsyttää?
Ennen isänpäivää koti on riisuttu pelottavista hetkistä ja muutama viikko ollaan ihan normaalisti. Sitten alan laittaa joulua. Se taas sitten on kaikille ihan ok :D
Ilman jenkkien ohjelmia *elokuvia,sarjoja* tätä ei vietettäisi mitenkään.
Meillä on vappu pukeutumista varten ja pääsiäinen namuille.
Tuntuu jotenkin keinotekoiselta.
Kai te nyt kokoonnutte myös porukalla katsomaan superbowlia ja syömään tukevasti.. Ja laulatte mukana starspangled banneria?
Ei ole omassa lapsuudessa vietetty niin eipä ole juurtunut. Ei siis ole perinne. Ja perinteet syntyy lapsuudessa. Sukupolvelta toiselle.
(Tulee mieleen,kun meillä ollut aina jouluisin myös karjalanpaistia laatikoiden lisäksi niin opettaja väitti ettei se kuulu jouluun.. No meidän perheessä sitä on ollut aina jouluna. Joten kuuluu. Liekö syynä,että edesmennyt mummo Karjalan evakoita tms.)
Kyllä aikuinenkin saa alkaa vaalia jotain perinnettä, jos niin haluaa. Ihme vänkäystä.
Meillä ei juhlittu vappua ikinä, kun olin lapsi. Enkö saisi oman perheeni kanssa nyt sitten sitä viettää? Kiva niille ihmisille joiden vanhemmat ei vaikka körttiläisinä järjestäneet mitään kivaa lapsilleen. Pitää nyt aikuisenakin sitten purra näkkäriä hiljaa nurkan hämärissä istuen, kun ei kehtoo millään tehdä mitään kun mitä ne muut siihen sanoo?
Ja itse aloin muuten tehdä alusta alkaen itse jouluruoat mummin keittokirjan mukaan, ja olen näin toiminut jo 15 vuotta. Olen luonut oman jouluperinteen!
Olen kyllä varmaan syntynyt ihan väärään maahan, kun en kestä tätä harmautta ihmisten ajattelussa.
Todella säälittävää, että jonkun mielestä kun Suomessa järjestää aikuisten (halloween, juhannus, vappu jne.) juhlat, se tarkoittaa automaattisesti jäätävää viinan kiskomista. Kannattaa varmaan käydä muuallakin kuin Maaningalla, saatat yllättyä.