Tässä on teille oikea syy sille miksi työllistyminen on niin vaikeaa ja ihmiset eivät saa enää töitä
Ei ole pulaa työvoimasta eikä palkoista. Ainoa pula on avoimista työpaikoista ja työnantajien rekrytointihalusta eli halusta palkata. Kaikille ei ole enää nykyisin töitä sillä ihmisiä on liikaa suhteessa tarvittavaan työvoimaan ja kuva "pahenevasta työvoimapulasta" on syntynyt koska yritykset valelistaavat haamutyöpaikkoja kerätäkseen ilmaista tietoa ja dataa työnhakijoilta. Tästä johtuen monet ovat juuttuneet umpikujaan, limboon, jossa he etsivät palkkatöitä ja ilmaisia harjoittelupaikkoja vuosia, mutta eivät pääse minnekään ja jäävät työttömäksi työnhausta ja vaivannäöstään huolimatta.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Hallitus, monia asiantuntijat ja tutkijat ovat kanssasi eri mieltä.
Se ei tarkoita etteikö he ole väärässä. Lisäksi nämä "työttömät eivät halua tehdä töitä" -tutkimukset ja vastaavat tulevat hallituspuolueiden omista tutkimuslaitoksista.
Joka uitun rii-rii hommaan vaaditaan nykyään koulutukset, luvat, kortit ja "pätevyydet". Tässä syy työvoimapulaan. Pääosa suorittavista töistä ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä, vaan 2-3 kuukauden työharjoittelulla olisi valmis vakkarihommiin.
Mielellään menisin töihin heti huomenaamuna jos vaan pääsisin. Olen opiskellut vuosia, käynyt jatkokoulutuksia, työkokemusta on monipuolisesti. Mutta enää ei ole töitä. En ole ainoa.
Olen hakenut töitä kesästä lähtien.
AMK insinööri, alan kokemusta 18 vuotta, työttömänä olen ollut viimeksi 18 vuotiaana ennen armeijaan menoa.
Miltei jokaiseen hakemaani paikkaan olen haastatteluihin päässyt. Muutamaan paikkaan minut on "valittu".
Siinä vaiheessa kun pitäisi alkaa työsopimusta sorvaamaan, työnantaja kertookin ettei työtä ole edes olemassa vielä.
"Meillä on just tarjouksia vetämässä, jos sieltä saadaan joku keikka niin SIT me aletaan..."
M37
Työttömiä vain syyllistetään työhaluttomuudesta. Pienennetään tukia. Missä hallitus on kun ei vastaa kysymyksiin, mistä niitä töitä saa? Miksi kiihtyvällä tahdilla tulee vaan lisää konkursseja ja irtisanomisia?
Vierailija kirjoitti:
AMK insinööri, alan kokemusta 18 vuotta, työttömänä olen ollut viimeksi 18 vuotiaana ennen armeijaan menoa.
Miltei jokaiseen hakemaani paikkaan olen haastatteluihin päässyt. Muutamaan paikkaan minut on "valittu".
Siinä vaiheessa kun pitäisi alkaa työsopimusta sorvaamaan, työnantaja kertookin ettei työtä ole edes olemassa vielä.
"Meillä on just tarjouksia vetämässä, jos sieltä saadaan joku keikka niin SIT me aletaan..."
M37
Oikeasti?! Tämä on nyt jo törkeyden huippu! Olen suivaantunut vuoksesi!
Heti valmistuttuani tungettiin Työkkärin toimesta 9 euron pilipalikurssille kolmeksi vuodeksi. Lopulta masennuin siitä etten saanut oikeita töitä. Oli virhe muuttaa tälle paikkakunnalle. En vaan silloin nuorena tajunnut miettiä että katsoo paikkakunnan työllisyystilanteen. Olen ollut siis vuodesta 2017 tavallaan työtön. Tai no olin vuoteen 2019 siellä pilipalikurssilla
Vierailija kirjoitti:
Hallitus toteuttaa EK:n sanelemaa ohjelmaa, ja aina löytyy asiantuntijoina esiintyviä, jotka myötäilevät vallanpitäjiä.
Tekoäly vie myös työpaikkoja nyt ja tulevaisuudessa eikä korvaavaa määrää uusia töitä synny tekoälyn ympäriltä.
Joskus kuviteltiin, että teknologia ja robotit toisivat ihmisille lisää vapaa-aikaa ja tekisivät elämän helpommaksi. Mutta ansiotyön merkitys ei ole kadonnut, joten työtä riittää nykyisin yhä harvemmille ja yhä useampi joutuu työttömäksi. Sinänsä työntekijöiden tarve olisi nykyistä suurempi, mutta työnantajat eivät joko halua tai kykene palkkaamaan tarpeeksi ihmisiä, joten monella alalla työntekijöillä on paheneva kiire ja kuormitus. Teknologiasta ei tullutkaan siunausta vaan kärsimys. Paitsi niille, jotka johtavat ja omistavat. Pienellä eliitillä pyyhkii aina vain paremmin. Bonuksia tulee, mitä enemmän väkeä potkitaan ulos.
Yrittäjyys olisi hyvä ratkaisu.
Ikävä vaan että suomi on yrittäjävihamielinen maa. Eli liian sosialistinen.
Vierailija kirjoitti:
M37
Tää kuulostaa jo todella härskiltä meiningiltä.
Yrittäjyys. Parhaimmillaan yrityksen pystyy laittaa pystyyn iomaiseksi jos tarvittavat välineet löytyy jo kotoa. Esimerkiksi kotileipurit laipovat tuotteita myyntiin omassa keittiössään ja omilla kodinkoneillaa. Kirjanpitopalvelua voi myydä jos löytyy tietokone ja osaa käyttää Exeliä. Ja tässä on vain muutama esimerkkki miten voi työlkistää itse itsensa mahdollisimman pienellä alkupääomalla ja ilman kalliita lainoja.
Kun työnhakija lähestyy maagista neljääkymmentä ikävuotta, alkaa ikärasismi.
Suomi taantuu kehitysmaaksi. Tulee nälkä ja vilu ja on jo monella. Puuro keittoon ei sähköä kärsi käyttää, koska pomot tarttee sähkö tuoton. Itselleen. Puulämmitys kielletty unionin vihreiden toimesta. Miten tässä näin kävi. Suomi neito kun läksi lipevien etelän herrojen kanssa marjaan.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjyys. Parhaimmillaan yrityksen pystyy laittaa pystyyn iomaiseksi jos tarvittavat välineet löytyy jo kotoa. Esimerkiksi kotileipurit laipovat tuotteita myyntiin omassa keittiössään ja omilla kodinkoneillaa. Kirjanpitopalvelua voi myydä jos löytyy tietokone ja osaa käyttää Exeliä. Ja tässä on vain muutama esimerkkki miten voi työlkistää itse itsensa mahdollisimman pienellä alkupääomalla ja ilman kalliita lainoja.
Mulla on näitä pienyrittäjä tuttuja kun pipertää kotonaa kuka mitäkin eikä niillä tuloilla elä ei varsinkaan nyt kun ihmiset säästää kaikesta.
Käykääpä työttömät kokeilemassa noita pienyrittäjän laskureita missä voi laskea mitä työstä pitää laskuttaa tiettyyn tuntipalkkaan päästäkseen. Se on se fakta millä työmäärällä se tulotaso syntyy. Nyt on vaan niin että julkinen puoli on 60% sun palkasta heti pois veroina ja vakuutuksina. Ne jotka saa työssä tehtyä omaa työpanostaan vastaavan laskutuksen ovat edelleen töissä. Työttömät ovat työttöminä jos se oma työpanos ei vastaa palkkakuluja
Alieeni kirjoitti:
Heti valmistuttuani tungettiin Työkkärin toimesta 9 euron pilipalikurssille kolmeksi vuodeksi. Lopulta masennuin siitä etten saanut oikeita töitä. Oli virhe muuttaa tälle paikkakunnalle. En vaan silloin nuorena tajunnut miettiä että katsoo paikkakunnan työllisyystilanteen. Olen ollut siis vuodesta 2017 tavallaan työtön. Tai no olin vuoteen 2019 siellä pilipalikurssilla
Aika pitkä kurssi. Vastaa kestoltaan useimpia tutkintoon johtavia koulutuksia.
Vähennetään vastavalmistunieta ja kokemattomia alokkaita työpaikoilla ja lopetetaan iäkkäämpiin kohdistuvaa ikärasismia niin saataisiin jälleen työpaikkoja kokeneille ja työelämässä vuosia olleille.