Tässä on teille oikea syy sille miksi työllistyminen on niin vaikeaa ja ihmiset eivät saa enää töitä
Ei ole pulaa työvoimasta eikä palkoista. Ainoa pula on avoimista työpaikoista ja työnantajien rekrytointihalusta eli halusta palkata. Kaikille ei ole enää nykyisin töitä sillä ihmisiä on liikaa suhteessa tarvittavaan työvoimaan ja kuva "pahenevasta työvoimapulasta" on syntynyt koska yritykset valelistaavat haamutyöpaikkoja kerätäkseen ilmaista tietoa ja dataa työnhakijoilta. Tästä johtuen monet ovat juuttuneet umpikujaan, limboon, jossa he etsivät palkkatöitä ja ilmaisia harjoittelupaikkoja vuosia, mutta eivät pääse minnekään ja jäävät työttömäksi työnhausta ja vaivannäöstään huolimatta.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa asumistukea saa vanhemman omistamaan asuntoon 80 euroa kuukaudessa.
Toi oli tosi hyvä uudistus hallitukselta. Tammikuussa saavat maksas itse asuntovelkansa.
Yes
Joka viikko hallitus tekee uusia päätöksiä. Toi oli kyllä hyvä päätös.
Vierailija kirjoitti:
Mielellään menisin töihin heti huomenaamuna jos vaan pääsisin. Olen opiskellut vuosia, käynyt jatkokoulutuksia, työkokemusta on monipuolisesti. Mutta enää ei ole töitä. En ole ainoa.
Onko sinulla varmasti erikoissiivoojan jatkokoulutus suoritettuna?
Persut palettia pyörittää.Alkaa realisoitumaan.
Vierailija kirjoitti:
Työttömien tekosyyt ovat ehtymätön luonnonvara. Maataan kotona vuosikausia lähetellen pakollinen määrä copypaste-hakemuksia mieluisiin työpaikkailmoituksiin korkeintaan 50-100 kilometrin säteellä kotoa, jos sitäkään.
Ennen Suomesta lähdettiin vaikka Ruotsiin, Kanadaan ja Yhdysvaltoihin rankkoihin paskaduuneihin jos Suomen rajojen sisältä ei töitä löytynyt. Tämän päivän paatunut työtön ei halua lähteä edes sadan kilometrin päähän, puhumattakaan alan vaihdosta tai huonopalkkaisen työn vastaanottamisesta.
Kaikki selittelyt ja motivaatio-ongelmat ja alueelliset rajoitteet poistuvat takuulla saman tien kun makaamisesta maksaminen yksinkertaisesti lopetetaan. Omasta yhteiskunnan kustantamasta privaattikämpästä käsin on helppo olla nirso ja keksiä loputtomasti tekosyitä omaan eläkeikään asti.
Ennen oli enne. Nykyään on hädintuskin varaa poistua omasta kotipaikkakunnastaan kun rahaa matkustamiseen ei ole, niin miten luulet heidän pystyvän matkustamaan kaukomaille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus, monia asiantuntijat ja tutkijat ovat kanssasi eri mieltä.
Se ei tarkoita etteikö he ole väärässä. Lisäksi nämä "työttömät eivät halua tehdä töitä" -tutkimukset ja vastaavat tulevat hallituspuolueiden omista tutkimuslaitoksista.
Nuo tulokset "ei halua tehdä töitä" tulee ihan puhtaasti tilastodatasta. Kun työkkärin asiakas kertoo ja jopa itse kirjaa selvityspyynnön vastineeseen, että ei voi ottaa vastaan töitä syystä X, niin ne tilastoidaan ja sieltähän se selviää, miksi töihin ei voida mennä. En ota vastaan orjatyötä alle 3000 e/kk palkalla, en ota vastaa töitä, jos työpaikalle onyli 400 m matka, en ota vastaan töitä, koska koirani sai pentuja jne.
Monella työttömällä on suuruuden hulluja ajatuksia omasta kyvykkyydestä ja osaamisestaan. Työnantajaa kiinnostaa vain se, mitä työntekijä voi tarjota eli osaaminen ja mahdollinen tuloksellisuus. Työpaikka ei hyväntekeväisyyttä. Oma osaaminen ja mahdolliset saavutukset pitää myös osata osoittaa ja sanoittaa hakuvaiheessa.
Monella työnhakijalla ei ole työnhakudokumentit kunnossa. CV ja hakemus pitää räätälöidä jokaiseen haettavaan työpaikkaan. Kyllä, jokaiseen. Jos koet, ettet pysty räätälöimään CV:tä tarkoittaa se, ettei sinulla luultavasti ole sellaista osaamista ja kokemusta, josta työnantaja hyötyisi. Kokemusta ja osaamista voi hankkia monella tapaa. Sen ei tarvitse tulla palkkatyöstä.
Usealla työnhakijalla on huono asenne ja odotetaan, että joku muu tekee. Syytetään, että työttömyys on aina jonkun muun vika, eikä koskaan katsota peiliin. Maailma ei ole kenellekään mitään velkaa. Itse on yritettävä ja tehtävä asioita. Itse on seurattava työpaikkailmoituksia, itse on tehtävä hakemukset ja pohjatyö niihin eli esim. tutkittava hakemansa paikan nettisivut ja imettävä niistä hakemuksen kannalta tärkeää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa asumistukea saa vanhemman omistamaan asuntoon 80 euroa kuukaudessa.
Toi oli tosi hyvä uudistus hallitukselta. Tammikuussa saavat maksas itse asuntovelkansa.
Yes
Meillä poika muuttaa siskoni omistamaan asuntoon ja hänen lapsensa vastaavasti minun omistamaani asuntoon. Enää siellä ei asu oma lapsi, asumistuen saamiselle tai verotuksen vähennyksille ei ole esteitä. Näin tehtiin jo 20 vuotta sitten, sama onnistuu edelleen.
Mitä jos sensijaan että vaaditte kohtuuttomasti 10-15 euron huipputuntipalkkoja, mikä on kokeneen ja pitkään töissä olleen palkka, niin joustatte ja pyydätte alkuun vaikka 5-7 euron aloittajam tuntipalkkaa tai tarjoudutte ilmaiseksi harjoitteluun? Luulisi että siten voisi olla paljon helpompaa saada töitä.
Ongelma on myös se että jos on avoin työpaikka niin sitten heti kysellään koulutusta. Jos yrityksellä on aidosti tarvetta saada työntekijä tai jos suomessa on aidosti työvoimapula niin ei silloin koulutuksesta kysellä vaan silloin työhön palkataan ihminen ja se ihminen oppii tekemisen kautta sitä työtä.
Mutta joo suomessa ei ole mitään työvoimapulaa, täällä on työttömiä enemmän kuin avoimia työpaikkoja eikä avoimiin työpaikkoihin haluta palkata työntekijää.
Työttömillä on liian usein kuvitelmat että heti pitää päästä toimitusjohtajan palille eika matalapalkkaiset aloituspaikat kuten vaikkapa siivoaminen ja vessojen puhdistus kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpitopalvelua voi myydä jos löytyy tietokone ja osaa käyttää Exeliä.
Täytyykö myös osata kirjoittaa Excel oikein? Ja jos kirjanpito on noin helppoa niin täytyy sitten olla harvinaisen tyhmiä yrittäjiä niiden, jotka eivät tee sitä itse.
On vaikea tilanne kyllä monelle.
Työttömien syyllistäminen ei todellakaan johda mihinkään. Hyvin pieni osa on niitä joita ei oikeasti kiinnosta työnteko.
Nykyään koulutuksen laatua lasketaan ja samalla työelämän vaatimuksia kiristetään.
Työttömyys pitkittyessään aiheuttaa ongelmia mielenterveyteen ja koko elämään.
Hinnat nousee nopeammin kuin ihmisten tulot. Se aiheuttaa stressiä joka pitkittyessään aiheuttaa monia muita sairauksia.
Vaikeat olot ja tyytymättömyys elämään jakaa ihmisiä eri leireihin jotka syyttelevät toisiaan kurjuudesta vaikka ongelma on paljon suurempi kuin joku puoluekanta tai mielipide.
Jos haluaa työllistyä niin pitää olla parhaiden joukossa mutta miten kaikki voisi olla parhaita joten häviäjiä tulee aina olemaan.
Mä oon töissä ja hyvä työssäni. Mutta oli aika kun olin pitkäaikaistyöttömänä ja mielenterveys ongelmissa. Tiedän ettei sieltä ole helppo nousta. Ja se vaikeutuu koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Työttömillä on liian usein kuvitelmat että heti pitää päästä toimitusjohtajan palille eika matalapalkkaiset aloituspaikat kuten vaikkapa siivoaminen ja vessojen puhdistus kelpaa.
Siivoaminen vessojen puhdistus on niin ankeaa työtä että niistä juurikin pitäisi maksaa hyvää palkkaa. Miksi kukaan tekisi ankeaa,surkeaa,ällöttävää ja raskasta työtä pienellä palkalla kun parempaa palkkaa saa istumatyöstä tietokonetta näpyttäen?
Aloittavan palkka on noin 600-1100 euroa kuussa. Moni kuvittelee että voi vaatia heti alkuun keskituloisen 1100-1600 euron palkkaa vaikka mitään kokemusta ei ole eikä ole vielä työskennellyt yrityksessä päivääkään ja sitten ihmettelee kun ei saanutkaan töitä.
Arvostakaa käsitöitä!!! Käsityönä tuotetut maksavat ehkä saatanasti verrattuna koneellisesti tehtyyn, mutta ainakin se työllistää sen joka on sen tuotteen käsityönä tehnyt! Jos mulla itselläni olisi vaikutusvaltaa, haluaisin, että teollisuuden koneet "alennettaisiin" ainostaan vaarallisten töiden suorittamiseen.
-N25
Vierailija kirjoitti:
Aloittavan palkka on noin 600-1100 euroa kuussa. Moni kuvittelee että voi vaatia heti alkuun keskituloisen 1100-1600 euron palkkaa vaikka mitään kokemusta ei ole eikä ole vielä työskennellyt yrityksessä päivääkään ja sitten ihmettelee kun ei saanutkaan töitä.
Tolla palkalla et pysty maksamaan elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Arvostakaa käsitöitä!!! Käsityönä tuotetut maksavat ehkä saatanasti verrattuna koneellisesti tehtyyn, mutta ainakin se työllistää sen joka on sen tuotteen käsityönä tehnyt! Jos mulla itselläni olisi vaikutusvaltaa, haluaisin, että teollisuuden koneet "alennettaisiin" ainostaan vaarallisten töiden suorittamiseen.
-N25
Itse kanssa valmistan omia tuotteita. Ongelma on myös ihmisten ostovoima. Moni arvostaa mutta ei ole varaa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Monella työttömällä on suuruuden hulluja ajatuksia omasta kyvykkyydestä ja osaamisestaan. Työnantajaa kiinnostaa vain se, mitä työntekijä voi tarjota eli osaaminen ja mahdollinen tuloksellisuus. Työpaikka ei hyväntekeväisyyttä. Oma osaaminen ja mahdolliset saavutukset pitää myös osata osoittaa ja sanoittaa hakuvaiheessa.
Monella työnhakijalla ei ole työnhakudokumentit kunnossa. CV ja hakemus pitää räätälöidä jokaiseen haettavaan työpaikkaan. Kyllä, jokaiseen. Jos koet, ettet pysty räätälöimään CV:tä tarkoittaa se, ettei sinulla luultavasti ole sellaista osaamista ja kokemusta, josta työnantaja hyötyisi. Kokemusta ja osaamista voi hankkia monella tapaa. Sen ei tarvitse tulla palkkatyöstä.
Usealla työnhakijalla on huono asenne ja odotetaan, että joku muu tekee. Syytetään, että työttömyys on aina jonkun muun vika, eikä koskaan katsota peiliin. Maailma ei ole kenellekään mitään velkaa. Itse on yritettävä
Ainakin tähän saakka olen ihan samalla CV:llä jonka tein joskus 20v sitten työllistynyt, toki vuosien varrella siihen on tullut lisää rivejä jonkin verran kun työpaikka on 4 kertaa vaihtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-N25
Itse kanssa valmistan omia tuotteita. Ongelma on myös ihmisten ostovoima. Moni arvostaa mutta ei ole varaa maksaa.
Tällä hetkellä ihmisillä ei ole varaa maksaa koska hinnat nousi enemmän mitä palkat nousi ja korkojen nousu myös vei ihmisiltä ostovoimaa.
Silloin kun hinnat lähti nousuun joskus korona aikoina niin silloin työehtoneuvottelut kun käytiin niin palkat nousi noin 3% mutta hinnat nousi sen 10-20 prosenttia.
Korkojen nousu myös vaikuttaa paljon, se on monelta useita satasia pois kulutuksesta joka kuukausi.
Yes