Suomessa loppuu taidehöehöilyn rahoitus
Työllistää paljon freelancereita vaikka myynti on parin työntekijän vuosipalkan luokkaa vaan
loput tukiaisilla
Kommentit (66)
In Kone Säätiö we trust! Kiitti, Härlinit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tarvitse taidetta.
Kyllä tarvitsee ..Taiteet on hyvin laaja alue ..sillä saralla on valtava määrä veronmaksajia ...peruille taide on vai maalaamista ..
Perulaiset tuskin välittää Suomi taiteesta
Jotain sentään, vielä onnistuu prosenttitaiteen hankinta:
"Sotkamon kunta hankkii Tenetin yläkouluun taidetta 50 000 eurolla
Taiteeseen käytettävään summaan sisältyy suunnittelu, toteutus sekä matkakulut. Hakuaikaa valintaryhmän vakuuttamiseen taiteilijan tai ryhmän kyvyistä on runsaat kolme viikkoa.
Sotkamon kunta hakee taidetta elokuussa käyttöön otettuun Tenetin yläkouluun niin sanotulla prosenttiperiaatteella.
Taideteos tai taideteokset hankitaan osaksi rakennuksen visuaalista ilmettä."
(Mikä prosenttitaide?
"Suomalaiset haluavat taidetta arkeensa julkinen taide saa kansalaisten tuen
Julkisissa rakennuksissa taidetta on rahoitettu varaamalla rahaa taiteeseen jo suunnittelussa niin sanotulla prosenttiperiaatteella."
"Julkisen taidehankinnan yhtenä tukipilarina ovat julkisiin rakennuksiin hankittavat teokset. Prosenttitaiteen ideana on pistää jo rakennusten suunnitteluvaiheessa rahaa sivuun taidehankintoja varten."
No ei lopu. Hieman vain viilataan rahoitusta pienemmäksi, kuten kaikesta muustakin. Tämäkin toki aiheutti jo kauhean itkun ja porun.
Määrittele, mitä suomalaisuus on, ellei omia kieliä, historiaa, taidetta ja kulttuuria?
Eihän nat si tietenkään mitään näistä tajua. Kopioi vain 1933-1945 Saksan ja, koomista kyllä, myös Maon ja Stalinin ajatuksia ja toimia.
Vierailija kirjoitti:
Rahanjaosta päättää pieni sisäpiiriryhmä hesalaisia. Sulle mulle on arkipäivää. Maakunnissa ei ole koskaan edes kuultu tuollaisista kulttuuriavustuksista, joita mm. Lybeckin tytär sai 200 000 euroa.
Laitetaan kaikki avustukset seis ja aloitetaan puhtaalta pöydältä.
Tuo alkuosa on suoraan Ylen aamu-tv:n jälkinäytöksen keskustelijoilta, etenkin Kososelta, joka kyllä tuntee alan omakohtaisesti.
ps. nyt te ette enää tiedä, että ketä pitäisi mollata, kun perinteinen persu-viittauskaan ei pidä paikkaansa. Mitäs jos yrittäisitte jopa perinteistä ratkaisua eli keskustelua?
Vierailija kirjoitti:
Määrittele, mitä suomalaisuus on, ellei omia kieliä, historiaa, taidetta ja kulttuuria?
Eihän nat si tietenkään mitään näistä tajua. Kopioi vain 1933-1945 Saksan ja, koomista kyllä, myös Maon ja Stalinin ajatuksia ja toimia.
Et sinä varmaan nat seilta kulttuuriharrastuksiisi mitään rahaa haluaisikaan, joten rahoita itse puuhastelusi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä taidetta? Olen kuluttanut ja seurannut taidetta 1980-luvulta lähtien. Ja siitä alle 99% on Suomesta. Ei täällä tehdä mitään, kun ei täällä ole muuta kuin kesällä hyttysiä, talvella lunta ja pakkasta. Kulttuuri näyttää suurimmaksi osaksi olevan karjalalippiksiä, kebabbia, pizzaa ja Sandelssin sihauttelijoita.
Kauniiden ja rohkeiden katsomista telkkarista ei lasketa taiteen kuluttamiseksi.
Mä olen kuluttanut ja seurannut taidetta myös 1980-luvulta lähtien. Taidekeskus Salmelassa, samoin Retretissä (RIP), ja Iittalan naivisteilla taiteilijat ovat suomalaisia. Myös Joutsan Haihatus ja KiTa esittelevät suomalaista taidetta. Espoon WeeGee-talon EMMA on täynnä suomalaista taidetta. Tänä kesänä kävin katsomassa mm. EGSin näyttelyn Didrichsenillä.
Tähän sitten päälle kaikki suomalaisten teatterien esitykset, Svenskanin legendaarisesta "HYPE!" -musikaalista lähtien. Kotimaisia elokuvia katson harvemmin, mutta mm. viimevuotinen "Sisu" on jäänyt mieleen.
Ehkä sinä vain et osaa tai viitsi kuluttaa suomalaista taidetta.
Joo, ei minua kiinnosta olla mesenaatti (verojen kautta). Hankkikoon jokainen taiteilija omat mesenaattinsa tai kustantakoot harrastuksensa työllään, kuten me muutkin
Järjetön idea, että tuetaan taidetta vain taiteen vuoksi, mistä ei olla edes kiinnostuneita.
Teen enemmän töitä, kuin kukaan muu täällä. Kuulun eniten veroja maksavaan tuloluokkaan. Olen todellakin sitä mieltä, että taiteesta tulee säästää. Huom. En sanonut, että rahoitus tulee lopettaa, vaan nimenomaan säästää.
Ja on naurettavaa vedota siihen, että taiteilija joutuu kortistoon. Me jokainen joudumme valitsemaan työn, josta tulee rahaa. Myös tuottamattomat yritykset lopetetaan/toimintaa tulee muuttaa.
Hyväntekeväisyys on eri asia, sitä joudumme varmaan lisäämään Suomessa. Vrt. USA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä!
Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa tukien muodossa taiteesta joka ei mene kaupaksi tai kiinnosta ketään.
Nimenomaan sellaista taidetta valtion pitääkin tukea, joka ei kaupallisilla markkinoilla pärjää.
Ei pisä. Taide on ihmisiä varten, ja jos tuotos ei kiinnosta, niin se ei tavoita ihmisiä. Silloin siitä ei valtion tarvitse maksaa.
Vienti daideessakin se on vasta jotakin, ajattele nyt vaikkapa Ruotsin Abbaa, brittien Beatleseja... Muu volyymiton puuhastelu täällä on saman rahan sisämarkkinapyörittelyä ja välistävetoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä!
Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa tukien muodossa taiteesta joka ei mene kaupaksi tai kiinnosta ketään.
Suomalaisen taiteen ja kulttuurin halveksuminen ja tuhoaminen on persulla tehdasasetuksena.
Mitä taidetta ja kulttuuria meillä on? Kylli-täti ja Rölli?
Oikein! Meillä on jo kaikki kulttuuri mitä tarvitaan: On femcel, incel ja percelkulttuurit, Valitkoon niistä kukin omimpansa!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä!
Tutustupa siihen miten monta maalausta Van Gogh myi eläessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä taidetta? Olen kuluttanut ja seurannut taidetta 1980-luvulta lähtien. Ja siitä alle 99% on Suomesta. Ei täällä tehdä mitään, kun ei täällä ole muuta kuin kesällä hyttysiä, talvella lunta ja pakkasta. Kulttuuri näyttää suurimmaksi osaksi olevan karjalalippiksiä, kebabbia, pizzaa ja Sandelssin sihauttelijoita.
Kauniiden ja rohkeiden katsomista telkkarista ei lasketa taiteen kuluttamiseksi.
Mä olen kuluttanut ja seurannut taidetta myös 1980-luvulta lähtien. Taidekeskus Salmelassa, samoin Retretissä (RIP), ja Iittalan naivisteilla taiteilijat ovat suomalaisia. Myös Joutsan Haihatus ja KiTa esittelevät suomalaista taidetta. Espoon WeeGee-talon EMMA on täynnä suomalaista taidetta. Tänä kesänä kävin katsomassa mm. EGSin näyttelyn Didrichsenillä.
Tähän sitten päälle kaikki suomalaisten teatterien esitykset, Svensk
Olen yrittänyt seurata ja tykätä, mutta kun se on vain niin mitäänsanomatonta. Kaunareita en laske taiteeksi, enkä mitään jenkkisarjoja. Jos menee synkimpään Afrikkaan, niin sielläkin on enemmän kulttuuria ja taidetta. Ja infra kohta paremmassa kunnossa kuin täällä. ;)
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemus ja käsitys Suomen kulttuurista on ollut se että mistä tahansa voi toiselle suomalaiselle vi tt uilla. Niin siitä tulee vi tt uilla. Sitten ulkomaalaisille ollaan heti hymy perseessä, eikä takuulla uskalleta sanoa samalla lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä!
Suomalaisen taiteen ja kulttuurin halveksuminen ja tuhoaminen on persulla tehdasasetuksena.
Ei kaikki suomalainen taide ole tärkeää. Taide mikä ei mene kaupaksi on turhaa näpertelyä eikä sitä tarvitse tukea. Jotain kansanperinnettä voidaan tukea rajatusti, mutta leikkikoulun tasoista taidetta ei pidä tukea.
Vierailija kirjoitti:
Jotain sentään, vielä onnistuu prosenttitaiteen hankinta:
"Sotkamon kunta hankkii Tenetin yläkouluun taidetta 50 000 eurollaTaiteeseen käytettävään summaan sisältyy suunnittelu, toteutus sekä matkakulut. Hakuaikaa valintaryhmän vakuuttamiseen taiteilijan tai ryhmän kyvyistä on runsaat kolme viikkoa.
Sotkamon kunta hakee taidetta elokuussa käyttöön otettuun Tenetin yläkouluun niin sanotulla prosenttiperiaatteella.
Taideteos tai taideteokset hankitaan osaksi rakennuksen visuaalista ilmettä."
(Mikä prosenttitaide?
"Suomalaiset haluavat taidetta arkeensa julkinen taide saa kansalaisten tuenJulkisissa rakennuksissa taidetta on rahoitettu varaamalla rahaa taiteeseen jo suunnittelussa niin sanotulla prosenttiperiaatteella."
"Julkisen taidehankinnan yhtenä tukipilarina ovat julkisiin rakennuksiin hankittava
Prosentti taide on sellaista, että taiteilija tekee lapsellisen taideteoksensa ja hän saa siitä budjetin mukaisen hinnan. Taiteessa hinta on määrittelemätön suure ja sen hinta on se mikä siitä maksetaan.