Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela leikkasi käyttörahojani 32%. Miten pystyn nyt ikinä muuta kuin hädin tuskin selviämään?

Vierailija
05.10.2024 |

Rahat riittää juuri ja ruokaan...Muuten pitää istua kotona. Ei varaa tehdä mitään. Ystävät ovat jääneet tämän takia, ja parisuhde myös...masentaa valtavasti. Millä oikeudella kela vie viimesestä perusosasta vielä 32% ??!! Aiemminkin koko summa meni elämiseen...Nyt on vain tiukkaa selviämistä, makaamista kotona jotta säästyy energiaa.

Haluaako kela ajaa heikoimmassa asemassa olevat siihen viimeiseen ratkaisuun????

Kommentit (264)

Vierailija
101/264 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

laiskojen paskaloisien ilta itku.lisää vaa leikkauksia tukiin.

Vierailija
102/264 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulloon huonot kaverit jos niille pitää maksaa seurasta.

Ja parisuhde kans.

Ehkäpä ne ei vain jaksaneet kuulla jatkuvaa itkuvirttä rahasta.

Ei meille ollut kavereiden kans raha ongelma. Mentiin pelaamaan bilistä. Yks makso tai muuten vaan oltiin. Sit ku oltiin töis oli sitä fyrkkaa. Mut työttömänä mentiin sit halvempiin huveihin.

Ota joku ilta työpaikkailmot eteen ja jätä vauvapalsta. Kun kamusikaan ei sun kelan haukkumista jaksaneet. Ei täälkään jakseta.

Sulloon sentään ruokaa. Toisilla ei oo edes kattoo enää.

Mulla oli varakas kaveri ja me ei koskaan tarvittu rahaa mihinkään, kun oltiin yhdessä. Me oltiin aina lenkillä. Käveltiin monta tuntia, jos oli paljon puhuttavaa. Kunto koheni samalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/264 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt hirveästi kannata huolehtia, aina voi asiat kääntyä parempaan tai huononpaan päin. Voi vaikka sairastua vakavasti tai voi saada hyvän työpaikan.

Ei koskaan pidä lukkiutua mihinkään olotilaan niinkuin se olisi ikuinen, eikä mikään koskaan muuttuisi, aina voi huomenna olla täysin toisin asiat.

Monillehan on ollut vaikeaa, että rahaa nyt vain ei enää ole jaettavaksi kovin isolla kauhalla. Nälkää ei oikeasti kukaan näe, ellei ole ihan pudonnut pois koko yhteiskunnasta vaikka hummeiden takia.

Talous nousee ja laskee inlaatioiden ja sotien ja tautien ym syiden takia. Myös muualla maailmassa, meillä ei onneksi vielä sotaa ole.

Kyllä rahaa on. Nyt köyhät halutaan vain eliminoida pois.

Vierailija
104/264 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä, sinne missä olen töissä pääsee, kun on hetken opiskellut. Oppisopimuksella pääsee suoraan rajoitetuin työtehtäviin. Itse olen opiskellut ja lisäkouluttautunut. Sekä työantajan maksamana, että itse ja omalla vapaa-ajalla. Olen tehnyt kannattamatonta työtä, lyhyitä sopimuksia ja vajaata päivää, jne. Ja sinä kehtaat haukkua pohjattoman tyhmäksi? Myönnän, että joskus on itsestäkin siltä tuntunut, kun kotona makaamalla olisi saanut saman (kun lapset oli pieniä niin kyllä vain, tuet olisi ollut jopa kannattavampaa, kun ei olisi ollut työssä käynnin kuluja edes, ei päivähoito maksuja, jne), mutta pakko oli uskoa tulevaisuuteen ja tehdä sen mikä oli pakko. Edelleen on rahasta tiukkaa ja töissä raskasta, kun ihan jatkuvasti vajaalla tehdään, ei ole töihin tulijoita. Kolmasosa toki lähtee jo ennestään pienestä palkasta, koska pitäähän meidän muitakin elättää. Eikä siinä mitään, jos puhutaan sairaista tai vaikka väliaikaisista kriiseistä, mutta ap ei tuollaista ole maininnut olevan. Ja sitten vielä te, joiden mielestä olisi täysin ok, että ihminen voisi vaan ilmoittautua tekemään samaa työtä samalla palkalla, tai vaihtoehtoisesti maata kotona? Ei mikään, että itse voisi tehdä edes jotain? Autot ja kaikki pitäisi varata antaa eteen, maksaa kampaajat ja uudet vaatteet? Mihin ei ole meillä jo töissä olevillakaan varaa nykyään. No, sentään on ruokaa pöydässä, mukava koti ja mielekäs työyhteisö. Nauti sä siitä, että voit kokea itsesi jotenkin viisaaksi. Mutta muiden haukkuminen tyhmäksi ei tuo leipää pöytään eikä johda omassa elämässä yhtään mihinkään."

Maksa ensin omat kulusi ja tule vasta sitten valittamaan.

Vierailija
105/264 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista Kelan tai sossun maksamista muuttokuluista sen verran, että kerran 15 vuotta sitten eron tullessa sossu maksoi minulle täyden muuton (auto ja kolme kantavaa miestä), kun olin eron takia jäämässä asunnottomaksi, vuokra-asunto myös järjestyi silloin vain pari päivää ennen asunnottomaksi jäämistä, olin toki hakenut kaikkea mahdollista asuntoa. Silloin tosin Kela ja sossu olivat eri asiat eli sossu kaupungilla, ja olin töissä käyvä ihminen ilman suurta omaisuutta tai tuloa, joten onnistui varmaan siitä syystä paremmin, mutta silloin sossussa heti kuunneltiin hätäni, myös se muuttofirma järkkääntyi heti, kun sain tietää uuden osoitteeni (eli kaksi päivää ennen asunnottomuutta). 

Eli en tällä kehuskellut mutta halusin kuitenkin kertoa, että joskus ainakin (toivottavasti vieläkin) toimivat ainakin sossussa hienosti, jos ihminen on oikeasti vaarassa jäädä asunnottomaksi ja menettää kaiken. Minullakaan ei olisi ollut tuttuja tai vanhempia, joille mennä, kadulle olisin joutunut, koiran ja kissan kanssa ei asunnottomien yöpaikkoihin mennä ja täällä meillä ne ovat yleensä juopoille tai narkomaaneille. Netin mukaan muuttoapu on se 120€ nykyään, ja samoissa oli varmaan minunkin aikana, mutta onneksi siitä silloin joustettiin hätätilanteessa (myös takuuvuokraan sain apua).

Eli jos oikeaa hätää kärsit, tee se toimeentulotukihakemus Kelalle, saa siitä mahdollisesti hylätty, ja hae sitten sen jälkeen kunnan apua tilanteeseesi.

Vierailija
106/264 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli asumismenosi on liian suuret. Asia ratkeaa, kun muutat halvempaan asuntoon.

Muuttaminen on ilmaista? Ei tarvita muuttoautoa, ei kantoapua. Takuuvuokria, ekan kuun vuokria. Suomessa vielä vuokraisännilläkin on tapana varastaa vuokralaisten takuuvuokrarahat jollain tekosyillä (kaapista löytyi pölyhiukkanen, siivous hoidettu huonosti). Eli niitäkään ei takaisin saa ja sitten pitää maksaa vielä se vanhan kämpän loppuvuokratkin.

Minulle myös kela päätös ja vähennys jossa lukee tietty summa jonka verran vuokra tulisi olla. No hakemus sosiaalitoimisto hylätty, ei kuulemma rajaa, saa olla vuokra mitä tahansa, eivät edes vaivaudu lukemaan hakemusta. Ja yksi toope ehdotti asumiseen jopa hotellia, saa palkan tuosta neuvonnasta noin että silleen. Edes harva työssä käyvä voisi asua hotellissa liian kallista. Poljetaan vaan alemmas. Ja mitään oikeaa neuvoa ei saa, eikä ohjausta missä saa alkaa työhön heti seuraava päivä, kyllä moni aloittaisi. Veroja on myös maksettu, tuntuu menneen hukkaan palvelua jos tarvitsee ei saa ollenkaan. Ei ihme moni heikko luovuttaa. 

Vierailija
107/264 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tee se viimeinen ratkaisu

Eli töihin meno. 

Vierailija
108/264 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kamalaa kun jokapäiväinen keppana on uhattuna!

Minä en juo alkoholia ollenkaan...

Ap

Trolli. Kela ei tee 32% leikkauksia. Muuten hyvä yritys. 

Varmaan aloittajalla kela olettaa, että maksaa itse kalliin vuokran itse, eli on niinsanotusti kohtuullistanut vuokraa.

Itselläni kävi samalla tavalla ja olenkin maksanut sen kelan määrittelemän kohtuuvuokran vain. Sepä ei sopinut vuokranantajalle ja nyt on häätö

tulossa. 

No jos et maksa vuokraa, tottakai. Sulla on velvollisuus hoitaa se vuokra kokonaan ja se velvollisuus kuuluu sulle, ei Kelalle. 

Vierailija
109/264 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttaminen on ilmaista? Ei tarvita muuttoautoa, ei kantoapua. Takuuvuokria, ekan kuun vuokria. Suomessa vielä vuokraisännilläkin on tapana varastaa vuokralaisten takuuvuokrarahat jollain tekosyillä (kaapista löytyi pölyhiukkanen, siivous hoidettu huonosti). Eli niitäkään ei takaisin saa ja sitten pitää maksaa vielä se vanhan kämpän loppuvuokratkin.

Minulle myös kela päätös ja vähennys jossa lukee tietty summa jonka verran vuokra tulisi olla. No hakemus sosiaalitoimisto hylätty, ei kuulemma rajaa, saa olla vuokra mitä tahansa, eivät edes vaivaudu lukemaan hakemusta. Ja yksi toope ehdotti asumiseen jopa hotellia, saa palkan tuosta neuvonnasta noin että silleen. Edes harva työssä käyvä voisi asua hotellissa liian kallista. Polje

Kun muutin nykyiseen asuntoon, se oli reilusti alle kelarajojen. Sitten vuokra on noussut kymmenillä euroilla ja ylittänyt rajat. Mut ylitys ei ole kohtuuton, koska olen aikaisemminkin vuokrannut asunnon, joka on reilusti alle kelarajojen. Joten vuokrien nousu ei ole aiheuttanut vielä tilannetta, että vuokra olisi kohtuuton, vaikka Kela ei enää sitä huomioi kokonaisuudessaan. Minäkin joudun maksamaan ylityksen, mutta ei sen takia vararikkoon joudu, kun olen aikaisemmin ollut tarkka ettei ole kallis asunto. 

Vierailija
110/264 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuissosiaalitukeen yhteys. 

Oon ollu, mut sieltä ei apua saa...

Ap

Mikä näitä kaikkia valittajia aina yhdistää?

- mistään ei koskaan löydy töitä, kun niitä ei tarjota (vinkki: töitä haetaan ihan itse)

- pienempää asuntoa ei tietenkään myöskään koskaan löydy tai kalle kumipuu tarvii ainakin oman huoneensa ja harrastusvälineet omansa ja päivittäin tee pitää nauttia salongissa. Mikään kaksio saati yksiöhän ei tule kysymykseen

- mistään ja keltään eivät koskaan apua mihinkään

Köyhiä ei haluta auttaa. Kuvittele tilanne, että kukaan ei auta. Ei edes viranomaiset, eikä varsinkaan ne.

Vierailija
111/264 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin. Siivoustöitä on tarjolla, kunhan ei ole kranttu.

On varmasti. Kunhan ei vaadi palkkaa.

Ihanko oikeasti kuvittelet, että siivoustyötä tekevät tekevät työnsä ilmaiseksi? Kyllä he palkkaa saavat, ja paikallaan elävät.  Sinulle ei vain sekään työ kelpaa, kuten ei mikään muukaan. 

Ei töissä aloiteta heti huipulta vaan pohjalta ja noustaan pikkuhiljaa kun tulee lisää kokemusta ja vuosia. Ilmainen työharjoittelu on hyvä tapa aloittaa ja madaltaa työantajan kynnystä palkata töihin.

Koeaika on sitä varten.

Vierailija
112/264 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista Kelan tai sossun maksamista muuttokuluista sen verran, että kerran 15 vuotta sitten eron tullessa sossu maksoi minulle täyden muuton (auto ja kolme kantavaa miestä), kun olin eron takia jäämässä asunnottomaksi, vuokra-asunto myös järjestyi silloin vain pari päivää ennen asunnottomaksi jäämistä, olin toki hakenut kaikkea mahdollista asuntoa. Silloin tosin Kela ja sossu olivat eri asiat eli sossu kaupungilla, ja olin töissä käyvä ihminen ilman suurta omaisuutta tai tuloa, joten onnistui varmaan siitä syystä paremmin, mutta silloin sossussa heti kuunneltiin hätäni, myös se muuttofirma järkkääntyi heti, kun sain tietää uuden osoitteeni (eli kaksi päivää ennen asunnottomuutta). 

Eli en tällä kehuskellut mutta halusin kuitenkin kertoa, että joskus ainakin (toivottavasti vieläkin) toimivat ainakin sossussa hienosti, jos ihminen on oikeasti vaarassa jäädä asunnottomaksi ja menettää kaiken. Minullakaan ei olisi ollut tuttuja

Kohtelu on eri erilaista eri ihmisillä, pk-seudulla ei saa mitään. Itse jouduin ottaa lisää velkaa vuokraa, muuttoa, asumista ja vakuutta varten. Kela 120e muutto raha meni ruokaan ja kodin tarvikkeeisiin. Sosiaalitoimisto puhui tuosta tuesta kuin se olisi tuhansia. Kela ja sosiaalitoimisto vain nauroi ja ei auttaneet, tykkäsi kun otin velkaa. Siitä seurasi tietysti luottotiedot merkintä kun ei mitään apua saanut. Todella hankala tätä selittää ja moni ei edes halua uskoa asiaa. Joudun asua alueella jossa en haluaisi olla päivääkään, luottotiedot merkintä estää muuton. Sosiaalitoimisto työntekijä lintsaa ei tule paikalle tein valituksen. Hän ilmoititti jäävänsä pois. Mutta ei tuolta mitään apua muutenkaan saa. Ei todellakaan voi luottaa. Itse pitää kaikki tehdä. 

Vierailija
113/264 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle myös kela päätös ja vähennys jossa lukee tietty summa jonka verran vuokra tulisi olla. No hakemus sosiaalitoimisto hylätty, ei kuulemma rajaa, saa olla vuokra mitä tahansa, eivät edes vaivaudu lukemaan hakemusta. Ja yksi toope ehdotti asumiseen jopa hotellia, saa palkan tuosta neuvonnasta noin että silleen. Edes harva työssä käyvä voisi asua hotellissa liian kallista. Polje

Moni köyhä on asunut kalliisti esim. satolla ja vastaavat, vaikka olisi voinut saada halvemman kämpän. Nyt ne on taatusti kusessa vuokrien kanssa. Mulle itselleni oli selvää, etten muuta niihin vuokrakohteisiin, joilla vuokrat nousee yli kelarajojen tai hipoo niitä rajoja. Nykyään tottakai lähes kaikilla ylittää rajat, mut ei pahasti, jos ei aikaisempina vuosina ole ollut siellä ylärajoilla tai ylittänyt. Ehkä aikaisemmin sossut tai kela on tosiaan joillekin hoitanut niitä ylityksiä, jolloin ihmiset ei ole vuokranneet halvempaa asuntoa, vaikka olisivat voineet. 

Vierailija
114/264 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli en tällä kehuskellut mutta halusin kuitenkin kertoa, että joskus ainakin (toivottavasti vieläkin) toimivat ainakin sossussa hienosti, jos ihminen on oikeasti vaarassa jäädä asunnottomaksi ja m

No eihän ne sulle muuttorahaa maksa, jos olet muuttorahat tuhlannut muuhun. Kannattaa myös käyttää rahat tarkoituksen mukaan, jos haluaa tukea. 

Vierailija
115/264 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa muuttokulut ainakin tiettyyn rajaan asti. Etsi tarjouksia muuttofirmoilta jos halvemman asunnon saat. Yritä hommata itses eläkkeelle. Mene mielenterveystoimistoon ja valita että olet masentunut ja mietit i.....a. pääset sairaspäiville.

Ei taida riittää muuttofirman kuluihin.

Ei sitä ole muuttofirmaa varten tarkoitettu vaan peräkärryn vuokraamiseen pariksi tunniksi. 

Aivan. Miksi pitäisi turhaan etsiä tarjouksia muuttofirmoilta?

Vierailija
116/264 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kamalaa kun jokapäiväinen keppana on uhattuna!

Minä en juo alkoholia ollenkaan...

Ap

Trolli. Kela ei tee 32% leikkauksia. Muuten hyvä yritys. 

Varmaan aloittajalla kela olettaa, että maksaa itse kalliin vuokran itse, eli on niinsanotusti kohtuullistanut vuokraa.

Itselläni kävi samalla tavalla ja olenkin maksanut sen kelan määrittelemän kohtuuvuokran vain. Sepä ei sopinut vuokranantajalle ja nyt on häätö

tulossa. 

No jos et maksa vuokraa, tottakai. Sulla on velvollisuus hoitaa se vuokra kokonaan ja se velvollisuus kuuluu sulle, ei Kelalle. 

Sitten mulle ei jää rahaa ruokaan. Onko täällä joku joka tuntee lakia ja osaisi kertoa, että onko tuo kelan toiminta laillista? Laki takaa

jokaiselle ihmisarvoisen toimeentulon ja jos toimeentulotuesta joutuu maksamaan isoa osaa vuokraa, niin se ei toteudu.

Vierailija
117/264 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

- mistään ei koskaan löydy töitä, kun niitä ei tarjota (vinkki: töitä haetaan ihan itse)

- pienempää asuntoa ei tietenkään myöskään koskaan löydy tai kalle kumipuu tarvii ainakin oman huoneensa ja harrastusvälineet omansa ja päivittäin tee pitää nauttia salongissa. Mikään kaksio saati yksiöhän ei tule kysymykseen

Köyhiä ei haluta auttaa. Kuvittele tilanne, että kukaan ei auta. Ei edes viranomaiset, eikä varsinkaan ne.

Minulle on tästä kokemus itse pitää kaikki tehdä mm. Ottaa velkaa muuttoon ja vakuuteen. Sosiaalitoimistot säästää aivan kaikessa ja laskelmoi ettei suolalaisille tukea anneta ei edes paperi muodossa. Mihin lie ne käyttävät vai vievätkö itse ja tutuilleen. Jos hakee ruokaan jotain myös silloin ohjataan kirkolle ja muun maalaisille annetaan ruoka kuponkeja, etenkin jos on ylipainoa sellaisen näyttää saavan. Nähty kaupassa. Kunnilla säästö budjetti mutta se koskee vain suomalaisia. Ja jos maksanut veroa joskus, ei saa mitään palvelua. He olettaa suomalainen ei tarvitse mitään. Varmaan samat jotka olettaa että työhön voi vaan kävellä sisään. 

Vierailija
118/264 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

jepjep, kaikki muut saa vain apua ja tarjottimelle kaiken ja vähän vielä extraakin

huhhoijaa! kyllä on taas uliuli

Vierailija
119/264 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koko Suomen vika jos ap ei ole osannut hankkia itselleen ajokorttia ja autoa toisin kuin muut auomalaiset. Auto on kuitenkin pakollinen välttämättömyys ja moni työpaikka vaatii nykyään ajokorttia vaikka työnkuvaan ei millään tavalla liityisi ajoneuvolla ajaminen koska monet eivät enää luota siihen että työntekijät pääsisivät julkisilla ajoissa töihin.

On ilmeisesti täysin mahdotonta ymmärtää ettei kaikkien rahat riitä autoon.

Vierailija
120/264 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelasta voi muistaakseni hakea 120 euroa muuttoavustusta. En tiedä määrää korotettu, mutta tuon verran itse sain kuin muutin viisi vuotta sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme