Mikä on wilman tarkoitus?
Aikanaan vältin wilman kokonaan -vanhempainillassa ollut mies unohti kertoa, että nyt on tällainen Wilma. Olin tottunut reissuvihkoon, joka oli oikein hyvä.
Mutta paria lehtijuttua juuri ällistyneenä katsoin ja mietin, onko kyseessä koulumaailman vauvapalsta. Meneekö koulusta joka kärpäsenpieru wilmaan? Eivätkö opettajat enää osaa soittaa, jos jotain merkittävämpää tapahtuu?
Kommentit (100)
Siellä on esimerkiksi arvosanat, daa.
Vierailija kirjoitti:
Soittamisesta ei jää todistetta. Wilman kautta laitettuna opettajalla on mustaa valkoisella, mitä on tehty ja missä on ongelmia, jos vanhemmat väittävät, että lapsen ongelmat tulivat ihan yllätyksenä ja että miksi esim käytösnumero on se mikä on.
Opettajalle Wilma on dokumentointiväline ja tarvittaessa myös selustan turva, vanhemmalle se on infokamava, miten sillä lapsella koulussa menee. Kyllä minä äitinä haluan olla kartalla siitä, jos lapseni toistuvasta unohtelee kirjojaan tai läksyjään tai käyttäytyy sääntöjen vastaisesti.
Aivan yhtä luotettavaa on opettajan dokumentointi päiväkirjaan. Mistä vanhempi voi tietää onko opettaja pistellyt wilmaan omiaan? Että se selustan turvasta. Lähtökohtaisesti opettajan sanaan kuuluisi voida luottaa molemmissa tapauksissa.
Yleensä Wilman merkinnöistä kitisevät ne vanhemmat, joiden lapset törttöilevät koulussa. Kun pitäisi laittaa lapsensa kuriin, tyytymättömyyden sormi suunnataan kohti koulua, opettajaa ja Wilmaa, joka kuulemani on lapsen rikosrekisteri. Toisilla on ja toisilla ei..
Onneksi minun kouluaikanani ei mitään kalmaa ollut.
Wilma on yhteydenpitoväline koulun ja huoltajan välillä. Lisäksi siellä on lukujärjestykset, tuntimerkinnät, arvosanat, tuen paperit...
Kun minä olin koululainen, myöhästymiset ja unohtuneet läksyt ja koukutarvikkeet merkittiin luokan edessä olevaan ruutuvihkoon. Kun oli kolme merkintää, siitä tuli jälki-istuntoa.
Nykyisin julkista oppilastietokirjaa ei saa enää olla. Tiedot ovat käyttäjätunnusten takana Wilmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä, jotka vetävät herneet nenään wilmasta! Minä ainakin haluan tietää, jos lapseni myöhästelee, unohtelee tai hölmöilee. Ja vaikka siellä ilmoitetaan teemapäivistä ja uimahallireissuista, niin meillä niiden muistaminen on täysin lapsen vastuulla. Kuten koulunkäynti muutenkin. Pyydettäessä toki autetaan mutta ei todellakaan muistutella kaikesta mahdollisesta.
Olen tullut siihen tulokseen, että wilmasta valittavat eniten ne ongelmatapausten vanhemmat. Helpompi syyttää wilmaa, kuin myöntää, että oman lapsen toiminta
Minun lapseni on hyvä koulussa. En tykkää wilmasta. Joka päivä pitää tarkistaa mitä koululla tapahtuu, esim. liikuntatunnilla. Miksi heillä ei ole viikkosuunnitelmi
Älä paapo sitä lasta, vaan anna sen itse katsoa wilmasta, mitä vaikkapa liikunnassa on seuraavana päivänä!
Niistä toisten opettajien tuntimerkinnöistä on monella tapaa hyötyä.
Minä katson esimerkiksi oppilaitteni suorituksia muissa aineissa ja sitten tiedän suunnitella oman oppiaineeni sisältöjä.
Eräällä luokalla esimerkiksi on paljon kuvataiteellisesti lahjakkaita ja heidän tuplatunneillaan suosin sellaisena väliaikarauhoittumisina erilaisia piirustustehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soittamisesta ei jää todistetta. Wilman kautta laitettuna opettajalla on mustaa valkoisella, mitä on tehty ja missä on ongelmia, jos vanhemmat väittävät, että lapsen ongelmat tulivat ihan yllätyksenä ja että miksi esim käytösnumero on se mikä on.
Opettajalle Wilma on dokumentointiväline ja tarvittaessa myös selustan turva, vanhemmalle se on infokamava, miten sillä lapsella koulussa menee. Kyllä minä äitinä haluan olla kartalla siitä, jos lapseni toistuvasta unohtelee kirjojaan tai läksyjään tai käyttäytyy sääntöjen vastaisesti.
Aivan yhtä luotettavaa on opettajan dokumentointi päiväkirjaan. Mistä vanhempi voi tietää onko opettaja pistellyt wilmaan omiaan? Että se selustan turvasta. Lähtökohtaisesti opettajan sanaan kuuluisi voida luottaa molemmissa tapauksissa.
Opettaja toimii virkavastuulla.
Vierailija kirjoitti:
kakaroitten syntilista se on, ei muuta.
Kannattaisko kotona tehdä asialle jotain, ettei kakarasi wilma näytä syntilistalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos kuule vaikka kysyisit lapselta kotona, mitä merkintä tarkoittaa?
Wilma on näppärä yhteydenpitoväline. Opettajalle Wilma on tuonut mukanaan PALJON lisätyötä.
Terv. ope
Wilmasta näkee helposti ja kootusti, onko oppilas säännöllisesti poissa koulusta esim. aina maanantaisin.
Huoltajat voivat tehdä Wilman kautta loma-anomuksen, jos päätetään yhtäkkiä lähteä reissuun kesken kouluvuoden. Ei tarvise sitten kuljetella lupapapereita koulun ja kodin välillä.
Joku opettaja kirjoitti, että lapset eivät muista kokeen päivämäärää, ellei sitä ole vanhemmille wilmassa ilmoitettu.
Onko siis näin, että yläasteikäisen ei tarvitse enää muistaa, että fysiikankoe on keskiviikkona (ja siihen pitää lukea) ja että torstaina luistellaan, paitsi jos sataa, otetaan uimahousut. Homma on ulkoistettu wilman kautta vanhemmille.
Ei ihme että alisuoriutujia ja hiutaleita riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko kotona tehdä asialle jotain, ettei kakarasi wilma näytä syntilistalta?
olen jo aikuisten lasten äiti, opettaja. muuten hyvä heitto.
Vierailija kirjoitti:
Joku opettaja kirjoitti, että lapset eivät muista kokeen päivämäärää, ellei sitä ole vanhemmille wilmassa ilmoitettu.
Onko siis näin, että yläasteikäisen ei tarvitse enää muistaa, että fysiikankoe on keskiviikkona (ja siihen pitää lukea) ja että torstaina luistellaan, paitsi jos sataa, otetaan uimahousut. Homma on ulkoistettu wilman kautta vanhemmille.
Ei ihme että alisuoriutujia ja hiutaleita riittää.
Se koepäivä siis laitetaan tuetenkin oppilaan Wilmaan. Se näkyy toki myös vanhemmille, samaten arvosanat.
Vierailija kirjoitti:
En vain kykene ymmärtämään jotain tyhjästä raportointia ja viesteillä pommittamista. Mikä se opettajien ammattitaito on, jos kaikesta naristaan ja viestitellään?
Viestinnässä monesti vähempi on parempi. Yhdessä projektissa, mitä tein, oli koordinaattori jonka olisi pitänyt tehdä myös sitä itse projektia. Sen sijaan henkilö pommitti sähköpostiin porukkaa jopa kymmenillä viesteillä päivässä. Kun sille parin viikon jälkeen hermostuttiin, saatiin viestien sisältö koottua puolikkaalle A4:lle.
Omat lapset on jo aikuisia, mutta lapsenlapsi menee ensi syksynä kouluun, joten olisihan se hyvä kiivetä ajan hermolle.
Kysymys on opettajien oikeusturvasta. Yhä enemmän alkoi tulla näitä, ettei uskottu ongelmia koulussa ja mistään ei muka ollut tietoa valmiiksi. Nyt voivat sieltä nähdä, miten menee. Ei tule ylläreitä. Ja tuntiaktiivisuus, laiskottelu tunnilla, kotitehtävien tekemättömyys, kirjat kotona jne. Nämä kaikki vaikuttaa numeroon ja ei tarvi ihmetellä, miksi naapurin Jesse sai kasin, kun sai kokeesta 7,5 ja meidän Jasmin sai vaan seiskan. Sieltä Wilmasta näkee, mitä se toiminta on ollut tunnilla.
Muuten tietysti koko Wilma on tosi tylsä. Itse olen pihtari merkinnöissä. Vanhemmat kuvittelee, että jokainen rasahdus raportoidaan sinne. Oikeasti esimerkiksi tuntihäirintämerkintöjä tulee murto-osa siitä, mitä pitäisi tulla. Se kynnys on kuitenkin aika korkea laittaa koko ajan jotain ikävää vanhemmille. Jos lapsella on vaikka joka päivä yksi tuntihäirintämerkintä, niin se on vain jäävuorenhuippu ja on tauoton häirikkö, aivan sietämätön. Joka tunnilla.
Vierailija kirjoitti:
En vain kykene ymmärtämään jotain tyhjästä raportointia ja viesteillä pommittamista. Mikä se opettajien ammattitaito on, jos kaikesta naristaan ja viestitellään?
Viestinnässä monesti vähempi on parempi. Yhdessä projektissa, mitä tein, oli koordinaattori jonka olisi pitänyt tehdä myös sitä itse projektia. Sen sijaan henkilö pommitti sähköpostiin porukkaa jopa kymmenillä viesteillä päivässä. Kun sille parin viikon jälkeen hermostuttiin, saatiin viestien sisältö koottua puolikkaalle A4:lle.
Omat lapset on jo aikuisia, mutta lapsenlapsi menee ensi syksynä kouluun, joten olisihan se hyvä kiivetä ajan hermolle.
Wilma on opettajan päiväkirja lapsesta. Ennen se tehtiin opettajan kirjaan, eikä näytetty perheelle. Nykyään halutaan olla avoimia ja näyttää tämä päiväkirja myös lapselle itselleen ja tämän perheelle. Opettaja ei voi muistaa vaikka 500 nuoren käytöstä ja huolellisuutta jossain yläkoulussa, ellei kirjoita muistiin mitä on tapahtunut. Opettajat näkevät myös toistensa merkinnät, ja voivat sieltä tarkistaa onko lapsi törttöillyt ennenkin ja pitääkö puuttua tiukemmin asiaan.
T. opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on velvollisuus kirjata sinne myöhästymiset, läksyunohdukset, huonot käytökset ym. Nämä toimivat myös datana mahdollisille jatkotoimille (kukaan ei voi väittää, että mitään ongelmia ei ole ollut). Työlästähän tämä on opettajille.
t. ope
Miten me, joilla ei Wilmaa ollut saatiin koulumme käytyä. Meillä ei kotona ollut edes puhelinta? Wilma saa olla, jos siihen on aikaa opettajilla, mutta tärkeistä asioista PITÄÄ soittaa vanhemmille. Meneehän siinä aikaa, kun puolin ja toisin sähköposteja kirjoitellaan. Myöhästymiset voi kirjata, jos niitä alkaa olla toistuvasti. Vähempi on aina enempi eli kun viestejä tulisi kun olisi aihetta huolestua, niin siihen suhtautuisi vakavammin. Pyyhekumin puuttuminen on täysin koulun itse hoidettava.
Kun kävit koulua, opettaja teki nämä merkinnät omaan opettajan kirjaansa. Käytös- ja huolillisuusnumero tulivat niiden perusteella. Nykyaikana ajatellaan, että perheen pitää tietää, mitä dataa heidän lapsistaan kerätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä, jotka vetävät herneet nenään wilmasta! Minä ainakin haluan tietää, jos lapseni myöhästelee, unohtelee tai hölmöilee. Ja vaikka siellä ilmoitetaan teemapäivistä ja uimahallireissuista, niin meillä niiden muistaminen on täysin lapsen vastuulla. Kuten koulunkäynti muutenkin. Pyydettäessä toki autetaan mutta ei todellakaan muistutella kaikesta mahdollisesta.
Olen tullut siihen tulokseen, että wilmasta valittavat eniten ne ongelmatapausten vanhemmat. Helpompi syyttää wilmaa, kuin myöntää, että oman lapsen toiminta ei ole toivotun mukaista.
Minun lapseni on hyvä koulussa. En tykkää wilmasta. Joka päivä pitää tarkistaa mitä koululla tapahtuu, esim. liikuntatunnilla. Miksi heillä ei ole viikkosuunnitelmia edes yhdelle viikolle, josta esim perjantaisin näkee mitä seuraavalla viikolla on tarkoitus tehdä. Lisäksi on ihan turh
Mistä kukaan tietäisi että kirja jää jatkuvasti kotiin, jos ei sitä joka kerta kirjattaisi ylös?