Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on wilman tarkoitus?

Vierailija
05.10.2024 |

Aikanaan vältin wilman kokonaan -vanhempainillassa ollut mies unohti kertoa, että nyt on tällainen Wilma. Olin tottunut reissuvihkoon, joka oli oikein hyvä.

Mutta paria lehtijuttua juuri ällistyneenä katsoin ja mietin, onko kyseessä koulumaailman vauvapalsta. Meneekö koulusta joka kärpäsenpieru wilmaan? Eivätkö opettajat enää osaa soittaa, jos jotain merkittävämpää tapahtuu?

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilma-viestit eivät tavoita ajoissa. Ei sitä muista käydä tarkistamassa edes joka viikko. Minulle ei tule ilmoitusta viesteistä puhelimeen, enkä sitä puhelimella käytäkään.

Tuuliajolla on viestintä ja ihan tuurissaan näkeekö viestin ajoissa.

Vierailija
22/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla on velvollisuus kirjata sinne myöhästymiset, läksyunohdukset, huonot käytökset ym. Nämä toimivat myös datana mahdollisille jatkotoimille (kukaan ei voi väittää, että mitään ongelmia ei ole ollut). Työlästähän tämä on opettajille.

t. ope

Miten me, joilla ei Wilmaa ollut saatiin koulumme käytyä. Meillä ei kotona ollut edes puhelinta?  Wilma saa olla, jos siihen on aikaa opettajilla, mutta tärkeistä asioista PITÄÄ soittaa vanhemmille. Meneehän siinä aikaa, kun puolin ja toisin sähköposteja kirjoitellaan. Myöhästymiset voi kirjata, jos niitä alkaa olla toistuvasti. Vähempi on aina enempi eli kun viestejä tulisi kun olisi aihetta huolestua, niin siihen suhtautuisi vakavammin. Pyyhekumin puuttuminen on täysin koulun itse hoidettava. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla on velvollisuus kirjata sinne myöhästymiset, läksyunohdukset, huonot käytökset ym. Nämä toimivat myös datana mahdollisille jatkotoimille (kukaan ei voi väittää, että mitään ongelmia ei ole ollut). Työlästähän tämä on opettajille.

t. ope

Miten me, joilla ei Wilmaa ollut saatiin koulumme käytyä. Meillä ei kotona ollut edes puhelinta?  Wilma saa olla, jos siihen on aikaa opettajilla, mutta tärkeistä asioista PITÄÄ soittaa vanhemmille. Meneehän siinä aikaa, kun puolin ja toisin sähköposteja kirjoitellaan. Myöhästymiset voi kirjata, jos niitä alkaa olla toistuvasti. Vähempi on aina enempi eli kun viestejä tulisi kun olisi aihetta huolestua, niin siihen suhtautuisi vakavammin. Pyyhekumin puuttuminen on täysin koulun itse hoidettava. 

Usein siinä käy niin että vanhempi ei usko opettajan asiaa.

Kun niitä kirjauksia on tarpeeksi usealta opettajalta vanhemman on pakko reagoida.

Vierailija
24/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wilma on hyvä. Tulee yleiskuva siitä mitä on havainnoitu.

Kätevää myös olla yhteydessä opettajaan viestillä jos epäselvää. Wilma voittaa reissuvihot ja puhelut 100-0.

Olen koulussa töissä opiskelijan tukipalveluissa. Sähköposteja riittäisi sekä oppilailta että opettajilta, kun se soittaminen ja henk.koht käynti on niin vaikeaa ja haasteellista. Mutta itse ilmoitin, etten enää vastaile tärkeisiin asioihin sähköpostilla enkä viestillä, vaan on soitettava tai tulla paikan päälle. Minulla ei ole aikaa viesteillä lässytellä. 

Vierailija
25/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ope

Ennen opettajat pitivät "rikosrekisteriä" kalenterissaan ja jotkut varmaan vieläkin. Nykyään esimerkiksi yksinkertaisesta kiusaustapauksesta ei tarvitse soittaa huoltajalle, kun riittää että laittaa heille viestin. 

Vierailija
26/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ope

Usein siinä käy niin että vanhemp

Ei ole pakko. Tuttuni ei edes tiennyt, että on sellaset  tuntikirjaukset Wilmassa. Hänellä oli isommat lapset jo 2. luokalla. Hämmästyi, kun oli kymmeniä viestejä tullut poikansa tuntikäyttäytymisestä ja unohduksissa. Mutta niin se poika oli koulua käynyt ja vaikutti ihan kivalta pojalta, kohtelias ja auttavainen. 

Vierailija
27/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ope

Ennen opettajat pitivät "rikosrekis

Kiusaamista ei noin saada loppumaan, päinvastoin.  

Vierailija
28/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vain kykene ymmärtämään jotain tyhjästä raportointia ja viesteillä pommittamista. Mikä se opettajien ammattitaito on, jos kaikesta naristaan ja viestitellään?

Viestinnässä monesti vähempi on parempi. Yhdessä projektissa, mitä tein, oli koordinaattori jonka olisi pitänyt tehdä myös sitä itse projektia. Sen sijaan henkilö pommitti sähköpostiin porukkaa jopa kymmenillä viesteillä päivässä. Kun sille parin viikon jälkeen hermostuttiin, saatiin viestien sisältö koottua puolikkaalle A4:lle.

Omat lapset on jo aikuisia, mutta lapsenlapsi menee ensi syksynä kouluun, joten olisihan se hyvä kiivetä ajan hermolle.

Ei opettajilla ole juuri aikaa yhtään ylimääräisille viesteillä tai maileille, että nyt kuulostaa ihan keksityltä hommalta.

Ei ole keksittyä, ihan joka päivä tulee viestiä Wilmaan. 

Eri

Vierailija
29/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ope

Näistä ei vain ehdi enää laittaa ylös kuin murto-osan kun joka toinen riehuu ja osa vielä aika vakavalla tavalla.

Sitten pitäisi jotain lasu-ilmoituksia tehdä, ottaa yhteyttä viranomaisiin, vanhempiin, poliisiin, kaikki vapaa-ajalla ilmaiseksi ja tämän päälle jäädä joka päivä jälki-istuntoon omalla ajalla, ilman palkkaa.

Että minä en ainakaan enää merkitsi 90% tapahtumisista yhtään mihinkään ja lähden kotiin kun palkanmaksu loppuu, kiitos!

Jos on oppilas, joka toimii kohtuullisen hyvin eikä aiheuta ongelmia, muutama myöhästyminen ja läksyjen unohtaminen jne pikkujuttu ei haittaa, niin silloin ei tarvitse käyttää aikaa näihin oppilaisiin viestittämiseen, vaan käyttää aika niihin ongelmatapauksiin. 

Vierailija
30/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ope

Näistä ei vain ehdi enää laittaa ylös kuin murto-osan kun joka toinen riehuu ja osa vielä aika vakavalla tavalla.

Sitten pitäisi jotain lasu-ilmoituksia tehdä, ottaa yhteyttä viranomaisiin, vanhempiin, poliisiin, kaikki vapaa-ajalla ilmaiseksi ja tämän päälle jäädä joka päivä jälki-istuntoon omalla ajalla, ilman palkkaa.

Että minä en ainakaan enää merkitsi 90% tapahtumisista yhtään mihinkään ja lähden kotiin kun palkanmaksu loppuu, kiitos!

Jos on oppilas, joka toimii kohtuullisen hyvin eikä aiheuta ongelmia, m

Ei niistä mitään viestitäkään vaan kirjataan vain tuntimerkintöihin rutiinisti.

Vierailija
31/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta ihan kätevä, kun sinne on koottu kaikki lukujärjestyksestä opintojen etenemiseen ja infokanava tapahtumista, kursseista ja luennoista. Opettajiin saa sitä kautta helposti yhteyden. Toki olen aikuinen, kunnollinen ihminen. Ne myöhästymiset nyt vaan pitää merkitä sinne, vakavat asiat sitten puhelimitse. Ainakin tuo on ollut tyyli, kun olen seurannut luokkani oppivelvollisia.

Entä ala-asteikäiset? Lehtijutussa kerrottiin, että Wilma-nootti oli tullut aiheesta "potkaisi välitunnilla hiekkaa toisen kengälle". Eikö tuo ole sellaista, että luokanopettajan on ihan itse kyettävä sanomaan lapsille, että sellainen ei ole  kivaa?

Just näin. Ihan kuin vanhemmilla olisi aikaa tuollaisten lukemiseen ja vastailuun. Miten opettajilla on aikaa? Mutta se on niin helppo viesteillä kirjoitella, ei uskalleta soittaa. Olen varma, että jos määrättäisiin asiat hoidettavaksi puhelimitse, niin puhelujen määrä olisi 1/3 osa viesteistä. Eivät katsoisi hiekan potkaisua tarpeelliseksi informoida. 

Vierailija
32/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ope

Jos on oppilas, joka

Kyllä vaan on viestintää se myös. 

Vierailija
33/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta ihan kätevä, kun sinne on koottu kaikki lukujärjestyksestä opintojen etenemiseen ja infokanava tapahtumista, kursseista ja luennoista. Opettajiin saa sitä kautta helposti yhteyden. Toki olen aikuinen, kunnollinen ihminen. Ne myöhästymiset nyt vaan pitää merkitä sinne, vakavat asiat sitten puhelimitse. Ainakin tuo on ollut tyyli, kun olen seurannut luokkani oppivelvollisia.

Entä ala-asteikäiset? Lehtijutussa kerrottiin, että Wilma-nootti oli tullut aiheesta "potkaisi välitunnilla hiekkaa toisen kengälle". Eikö tuo ole sellaista, että luokanopettajan on ihan itse kyettävä sanomaan lapsille, että sellainen ei ole  kivaa?

Just näin. Ihan kuin vanhemmilla olisi aikaa tuollaisten lukemiseen ja vastailuun. Miten opettajilla on aikaa? Mutta se on niin helppo viesteillä kirjoitella, ei uskalleta soittaa. Ole

Ja seuraavaksi, kun se lumihiutale tekeekin jotain muuta, niin valitetaan, miksei jo aiemmin ilmoitettu törttöilyistä, jos niitä kerran oli

tee niin tai näin, aina väärinpäin. 

Vierailija
34/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ope

Että minä en ainakaan enää merkitsi 90% tapahtumisista yhtään mihinkään ja lähden kotiin kun palkanmaksu loppuu, k

Kirjaamista. Ei viestintää.

Vierailija
35/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Ihan kuin vanhemmilla olisi aikaa tuollaisten lukemiseen ja vastailuun. Miten opettajilla on aikaa? Mutta se on niin helppo viesteillä kirjoitella, ei uskalleta soittaa. Ole

Luuletko, että alan päivittäin soittamaan 10 oppilaan vanhemmille? Opetan 200 oppilasta päivittäin, joten mukaan mahtuu yhtä sun toista. 

Jos vanhemmalla ei ole aikaa seurata lapsensa koulunkäyntiä ja katsoa Wilmaa päivittäin sen yhden minuutin ajan, niin. miten ihmeessä kuvittelet, että optajjalla olisi aikaa käydä ne keskustelut puhelimessa joka päivä usean kanssa?? Palkka maksetaan pidetyistä oppitunneista, ei muista töistä vai pitäisikö opettajien jättä lapset luokkaan, kun lähtee soittamaan puhelun? 

Tarkoitushan ei olekaan, että jokaiseen viestiin vastataan, vaan vanhempi tietää, mitä koulussa tapahtuu.. Siinä vaiheessa, kun joka aamu on myöhästymisiä, kannattaisi varmn tehdä kotona asialle jotain? Tai kun joka tunti puuttuu kirjat, kynät ja milloin mitäkin.. Vai etkö halua, tietää, että lapsesi välitunnit venyvät aina pitemmiksi kuin muilla, kun jää kavereiden kanssa hengailemaan ympäri koulua?

Vierailija
36/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tuntikirjaukset on tarkoitettu myös muille opettajille, ei vain huoltajille.

Vierailija
37/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wilma-viestit eivät tavoita ajoissa. Ei sitä muista käydä tarkistamassa edes joka viikko. Minulle ei tule ilmoitusta viesteistä puhelimeen, enkä sitä puhelimella käytäkään.

Tuuliajolla on viestintä ja ihan tuurissaan näkeekö viestin ajoissa.

Kannattaisi sitten varmaan laittaa Wilmassa päälle se asetus, josta tulee sähköpostiin tieto uusista viesteistä ja merkinnöistä. Tai ladata Wilman sovellus puhelimeen.

Vierailija
38/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No opettaja saisi soittaa sitten vasta klo 22 kun olen kotiutunut iltavuorosta. Eikä tohdi soittaa kun nukun yövuorojen välissä.  Ap kyllä on jämähtänyt sinne 80-90 luvun taitteeseen.

Ei tässä ole ainoastaan sinusta kyse. Suurin osa vanhemmista voi vastata päivänkin aikana.

Suurin osa ainakin äideistä on sote alalla töissä. Ei oikein pysty vastailemaan jonninjoutaviin opettajan puheluihin,kun pitäs sitä sairaalaakin pyörittää. Toki en tiedä mitä jonninjoutavia ammatteja onkaan, että ehtii vastaamaan työn ohella. Kaupassakin töissä, niin sitten vasta tauolla. Ja jos puhelu ei tullu koulusta ennen taukoa, niin seuraavan kerran ehtii soitella kun työaika on jo ohi.  Toki ne bussikuskitkin voi lörpötellä ajaessaan lapsensa henkilökohtaisia asioita matkustajien kuulleen. Jne. Vai oliko oikeita ammatteja joissa ehtii vastailla opettajalle ajalla kun ajalla?

Jos koulussa tapahtuu,se hoidetaan siellä ja vanhemman saa kiinni kun työaika on ohi.

Vierailija
39/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei opettajat soita merkittävistä asioista, esim. että luokassa riehuu yks psyko, jota lapsi saa pelätä päivittäin, siitä ollaan hiljaa kuin hiiret. Mutta annapa olla kun on lapsi kerran 5min myöhästynyt koulusta, niin siitä tulee merkintä oitis. 

Ongelmista ei saisi Wilmaan kirjoittaa, vaan niistä pitäisi aina soittaa. 

Meidän lasten koulussa ongelmista aina soitetaan, tosi hyvä juttu. Satunnainen myöhästyminen tai läksyunohdus tai jopa pieni tuntihäirintä on normikauraa, eikä siitä kenenkään tarvitse repiä pelihousuja. Se on vain open muistikirja ja tiedoksianto. Ei opetkaan odota, että näihin vanhemmat reagoi, jos kyse on satunnaisesta tilanteesta.

Vierailija
40/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus on kytätä ja vittuilla. Itä-Saksan menoa on wilma.