Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on wilman tarkoitus?

Vierailija
05.10.2024 |

Aikanaan vältin wilman kokonaan -vanhempainillassa ollut mies unohti kertoa, että nyt on tällainen Wilma. Olin tottunut reissuvihkoon, joka oli oikein hyvä.

Mutta paria lehtijuttua juuri ällistyneenä katsoin ja mietin, onko kyseessä koulumaailman vauvapalsta. Meneekö koulusta joka kärpäsenpieru wilmaan? Eivätkö opettajat enää osaa soittaa, jos jotain merkittävämpää tapahtuu?

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä, jotka vetävät herneet nenään wilmasta! Minä ainakin haluan tietää, jos lapseni myöhästelee, unohtelee tai hölmöilee. Ja vaikka siellä ilmoitetaan teemapäivistä ja uimahallireissuista, niin meillä niiden muistaminen on täysin lapsen vastuulla. Kuten koulunkäynti muutenkin. Pyydettäessä toki autetaan mutta ei todellakaan muistutella kaikesta mahdollisesta. 

Olen tullut siihen tulokseen, että wilmasta valittavat eniten ne ongelmatapausten vanhemmat. Helpompi syyttää wilmaa, kuin myöntää, että oman lapsen toiminta ei ole toivotun mukaista.

Minun lapseni on hyvä koulussa. En tykkää wilmasta. Joka päivä pitää tarkistaa mitä koululla tapahtuu, esim. liikuntatunnilla. Miksi heillä ei ole viikkosuunnitelmia edes yhdelle viikolle, josta esim perjantaisin näkee mitä seuraavalla viikolla on tarkoitus tehdä. Lisäksi on ihan turha merkitä, jos kerran puolessa vuodessa unohtanut kirjan koululle tms. Sillä ei ole mitään merkitystä. Jos on paljon ongelmia lapsella, niin voi toki Wilmaan tilastoida tapahtumat, mutta mitä se auttaa itse asiaan? 

Vierailija
42/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä, jotka vetävät herneet nenään wilmasta! Minä ainakin haluan tietää, jos lapseni myöhästelee, unohtelee tai hölmöilee. Ja vaikka siellä ilmoitetaan teemapäivistä ja uimahallireissuista, niin meillä niiden muistaminen on täysin lapsen vastuulla. Kuten koulunkäynti muutenkin. Pyydettäessä toki autetaan mutta ei todellakaan muistutella kaikesta mahdollisesta. 

Olen tullut siihen tulokseen, että wilmasta valittavat eniten ne ongelmatapausten vanhemmat. Helpompi syyttää wilmaa, kuin myöntää, että oman lapsen toiminta ei ole toivotun mukaista.

Minun lapseni on hyvä koulussa. En tykkää wilmasta. Joka päivä pitää tarkistaa mitä koululla tapahtuu, esim. liikuntatunnilla. Miksi heillä ei ole viikkosuunnitelmia edes yhdelle viikolle, josta esim perjantaisin näkee mitä seuraavalla viikolla on tarkoitus tehdä. Lisäksi on ihan turh

Eihän sitä tuedä onko paljon vai vähän jos niitä ei sleta kirjata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni on hyvä koulussa. En tykkää wilmasta. Joka päivä pitää tarkistaa mitä koululla tapahtuu, esim. liikuntatunnilla. Miksi heillä ei ole viikkosuunnitelmia edes yhdelle viikolle, josta esim perjantaisin näkee mitä seuraavalla viikolla on tarkoitus tehdä. Lisäksi on ihan turh

Ne kärpäsenpierujen infoaminen saisi lopettaa. 

Vierailija
44/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wilman tarkoitus on ilmeisesti lisätä stressiä opettajille, oppilaille ja vanhemmille. En käyttänyt sitä koskaan mikä ärsytti muutamaa opettajaa. Minut sai kyllä aina kiinni puhelimella jos oli oikeaa asiaa. Ei niillä ollut sitäkään.

Juuri sinunkaltaisesi huoltajat ovat niitä opettajan murheenkryynejä. Eniten säälittää sen lapsen puolesta, jolla on vanhemmat, joita ei voisi vähempää oman lapsensa koulunkäynti kiinnostaa. Vaikka kaikki sujuisikin, sinne tulee myös niitä hyviä merkintöjä ym. kannustusta ja se jää vanhemmalta näkemättä. Kyllä hyväkin oppilas tarvitsee sitä, että onnistumiset huomataan ja niistä kotona puhutaan.

Vierailija
45/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla on velvollisuus kirjata sinne myöhästymiset, läksyunohdukset, huonot käytökset ym. Nämä toimivat myös datana mahdollisille jatkotoimille (kukaan ei voi väittää, että mitään ongelmia ei ole ollut). Työlästähän tämä on opettajille.

t. ope

Näistä ei vain ehdi enää laittaa ylös kuin murto-osan kun joka toinen riehuu ja osa vielä aika vakavalla tavalla.

Sitten pitäisi jotain lasu-ilmoituksia tehdä, ottaa yhteyttä viranomaisiin, vanhempiin, poliisiin, kaikki vapaa-ajalla ilmaiseksi ja tämän päälle jäädä joka päivä jälki-istuntoon omalla ajalla, ilman palkkaa.

Että minä en ainakaan enää merkitsi 90% tapahtumisista yhtään

Oletko opettaja? 

Sellanen pilkun nussuttaja? 

Vierailija
46/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wilma-viestit eivät tavoita ajoissa. Ei sitä muista käydä tarkistamassa edes joka viikko. Minulle ei tule ilmoitusta viesteistä puhelimeen, enkä sitä puhelimella käytäkään.

Tuuliajolla on viestintä ja ihan tuurissaan näkeekö viestin ajoissa.

Kenen se vika on, jos SINÄ ET MUISTA käydä tarkistamassa wilmaa edes joka viikko?

Vierailija
47/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittamisesta ei jää todistetta. Wilman kautta laitettuna opettajalla on mustaa valkoisella, mitä on tehty ja missä on ongelmia, jos vanhemmat väittävät, että lapsen ongelmat tulivat ihan yllätyksenä ja että miksi esim käytösnumero on se mikä on.

Opettajalle Wilma on dokumentointiväline ja tarvittaessa myös selustan turva, vanhemmalle se on infokamava, miten sillä lapsella koulussa menee. Kyllä minä äitinä haluan olla kartalla siitä, jos lapseni toistuvasta unohtelee kirjojaan tai läksyjään tai käyttäytyy sääntöjen vastaisesti.

Vierailija
48/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni on hyvä koulussa. En tykkää wilmasta. Joka päivä pitää tarkistaa mitä koululla tapahtuu, esim. liikuntatunnilla. Miksi heillä ei ole viikkosuunnitelmia edes yhdelle viikolle, josta esim perjantaisin näkee mitä seuraavalla

Haloo!! Jos on vähän, niin tarviiko tietää? Jos on paljon, niin kirjataan ylös, esim. kerran viikossa niiden oppilaiden osalta, joilla niitä on. Olen ollut koulussa, jossa ei todellakaan käytetty aikaa turhiin kirjauksiin, vaan aina soitettiin, jos oli aihetta. Tapahtumista laitettiin suoraan sähköpostia luokittain. Hyvin toimi. 

Vierailija
49/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni on hyvä koulussa. En tykkää wilmasta. Joka päivä pitää tarkistaa mitä koululla tapahtuu, esim. liikuntatunnilla. Miksi heillä ei ole viikkosuunnitelmia edes yhdelle viikol

Jos vain kirjaa ohjeiden mukaan myöhästymiset,  opiskelukamojen puuttumiset jne ei tarvitse käyttää aikaa seb kelaamiseen, kuka niistä 200 oppilaasta on minkäkinlainen.

Vierailija
50/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni on hyvä koulussa. En tykkää wilmasta. Joka päivä pitää tarkistaa mitä koululla tapahtuu, esim. liikuntatunnilla. Miksi heillä ei ole viikkosuunnitelmia edes yhdelle viikol

xxx Haloo!! Jos on vähän, niin tarviiko tietää? Jos on paljon, niin kirjataan ylös, esim. kerran viikossa niiden oppilaiden osalta, joilla niitä on. Olen ollut koulussa, jossa ei todellakaan käytetty aikaa turhiin kirjauksiin, vaan aina soitettiin, jos oli aihetta. Tapahtumista laitettiin suoraan sähköpostia luokittain. Hyvin toimi.  xxx

Miten sä kuvittelet, että aineenopettajat muistaisi viikon ajalta parin sadan oppilaansa asiat?? 

Vierailija
51/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos opettaisit lapsesi seuraamaan koulun ajankohtaiset asiat, kuten vaikkapa liikuntatuntien sisällön? Täytyy olla aika tyhjä pää, jos ei ymmärrä, että tuskin luistelemaan lähdetään vesisateessa, koska viikko sitten näin infottiin

Vierailija
52/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No opettaja saisi soittaa sitten vasta klo 22 kun olen kotiutunut iltavuorosta. Eikä tohdi soittaa kun nukun yövuorojen välissä.  Ap kyllä on jämähtänyt sinne 80-90 luvun taitteeseen.

Ei tässä ole ainoastaan sinusta kyse. Suurin osa vanhemmista voi vastata päivänkin aikana.

Suurin osa ainakin äideistä on sote alalla töissä. Ei oikein pysty vastailemaan jonninjoutaviin opettajan puheluihin,kun pitäs sitä sairaalaakin pyörittää. Toki en tiedä mitä jonninjoutavia ammatteja onkaan, että ehtii vastaamaan työn ohella. Kaupassakin töissä, niin sitten vasta tauolla. Ja jos puhelu ei tullu koulusta ennen taukoa, niin seuraavan kerran ehtii soitella kun työaika on jo ohi.  Toki ne bussikuskitkin voi lörpötellä ajaessaan lapsensa henkilökohtaisia asioita matkustajien kuulleen. Jne. Vai oliko oikeita a

Eli nämä hoitajien lapset saapuu yksin tyhjään kotiin, syövät mitä löytävät, ehkä tekevät läksynsä ja sitten itsenäisesti menevät hampaidenpesun jälkeen ajoissa nukkumaan. LASUN PAIKKA!  Vai onko niillä isät?

Vierailija
53/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soittamisesta ei jää todistetta. Wilman kautta laitettuna opettajalla on mustaa valkoisella, mitä on tehty ja missä on ongelmia, jos vanhemmat väittävät, että lapsen ongelmat tulivat ihan yllätyksenä ja että miksi esim käytösnumero on se mikä on.

Opettajalle Wilma on dokumentointiväline ja tarvittaessa myös selustan turva, vanhemmalle se on infokamava, miten sillä lapsella koulussa menee. Kyllä minä äitinä haluan olla kartalla siitä, jos lapseni toistuvasta unohtelee kirjojaan tai läksyjään tai käyttäytyy sääntöjen vastaisesti.

Voi se opettaja edelleen kirjailla Wilmaan ja vanhempi jättää ne huomioitta eli ei käy katsomassa kuin kerran viikossa. Tapahtumiin jättää sähköpostin tai puh.nron, niin näkee, jos on uintireissuja tms. Näin pääsee vähemmällä. Harvemmin niillä merkinnöillä on mitään merkitystä. Vakavista asioista on kai pakko soittaa vanhemmille heti. 

Vierailija
54/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni on hyvä koulussa. En tykkää wilmasta. Joka päivä pitää tarkistaa mitä koululla tapahtuu, esim. liikuntatunnilla. Miksi h

Hyvin muistivat! Aineenopettajia olivat kaikki. 

Vierailija
55/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi muistaa kun ei ole mitään syytä? Kun ne voi kirjata ylös ja jättää tilaa tärkeämmälle?

Vierailija
56/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinun mielestäsi opettajan pitää ensin krijata niitä tietoja viikko ja sitten kirjata ne uudestaan jonnekin kerran viikossa?

Aivopieru.

Vierailija
57/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No opettaja saisi soittaa sitten vasta klo 22 kun olen kotiutunut iltavuorosta. Eikä tohdi soittaa kun nukun yövuorojen välissä.  Ap kyllä on jämähtänyt sinne 80-90 luvun taitteeseen.

Ei tässä ole ainoastaan sinusta kyse. Suurin osa vanhemmista voi vastata päivänkin aikana.

Suurin osa ainakin äideistä on sote alalla töissä. Ei oikein pysty vastailemaan jonninjoutaviin opettajan puheluihin,kun pitäs sitä sairaalaakin pyörittää. Toki en tiedä mitä jonninjoutavia ammatteja onkaan, että ehtii vastaamaan työn ohella. Kaupassakin töissä, niin sitten vasta tauolla. Ja jos puhelu ei tullu koulusta ennen taukoa, niin seuraavan kerran ehtii soitella kun työaika on jo ohi.  Toki ne bussikuskitkin voi lörpötellä ajaessaan lapsensa henkilökohtaisia asioita matkustajien kuulleen. Jne. Vai oliko oikeita a

Myös Sari Täydellinen Sairaanhoitaja on vastuussaan lapsestaan. Huoltaja on lain mukaan velvollinen jättämään myös yhteystietonsa, josta tavoittaa myös työpäivän aikana, vaikka kuinka paskantärkeilijä olisikin

Vierailija
58/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut siihen tulokseen, että wilmasta valittavat eniten ne ongelmatapausten vanhemmat. Helpompi syyttää wilmaa, kuin myöntää, että oman lapsen toiminta 

Minun lapseni on hyvä koulussa. En tykkää wilmasta. Joka päivä pitää tarkistaa mitä koululla tapahtuu, esim. liikuntatunnilla. Miksi heillä ei ole viikkosuunnitelmia edes yhdelle viikolle, josta esim perjantaisin näkee mitä seuraavalla

En uskonutkaan, että tämä asia ymmärretään. Kyse ei ole vain minusta, vaan kymmenistä muista, jouden vanhemmilla ei ole aikaa päivittäin tarkastaa mitä seuraavana päivänä tapahtuu. Ongelmia on jatkuvasti, etteivät oppilaat ole tietoisia esim. liikuntatuntien sisällöstä ja metsäretkistä.  Olisi hyvä, jos kouluissa opeteltaisiin suunnittelemaan asioita etukäteen ja tehtäisiin viikkosuunnitelmat etukäteen. Onko tämä liikaa vaadittu? Eikö tämä helpota myös opettajan elämää ja ajankäyttöä, puhumattakaan vanhemmista? 

Kokeilkaa opettajat ihmeessä tuota ja yllättykää. Päiväkodissa tuo systeemi pelaa hyvin. Vuosikellokin on jo suunniteltu seuraavalle vuodelle. 

Vierailija
59/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut siihen tulokseen, että wilmasta valittavat eniten ne ongelmatapausten vanhemmat. Helpompi syyttää wilmaa, kuin myöntää, että oman lapsen toiminta 

Minun lapseni on hyvä koulussa. En tykkää wilmasta. Joka päivä pitää tarkistaa mitä koululla tapahtuu, esim. liikuntatunnilla. Miksi heillä ei ole viikkosuunnitelmi

Olen voinut kolme kertaa viikossa kahden viikon ajan selittää jotain ja silti se aina tulee jollekin oppilaalle yllätyksenä.

Ihan jo vaikka kokeet. Nytkin laitoin kolme viikkoa aikaisemmin kokeen päivämäärän Wilmaan, sen jälkeen tarkan koealueen, sanoin siitä joka tunnilla jne ja silti luokkaan saapastelee oppilaita jotka ei tiedä että on koe.

Vierailija
60/100 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ainakin äideistä on sote alalla töissä. Ei oikein pysty vastailemaan jonninjoutaviin opettajan puheluihin,kun pitäs sitä sairaalaakin pyörittää. Toki en tiedä mitä jonninjoutavia ammatteja onkaan, että ehtii vastaamaan työn ohella. Kaupassakin töissä, niin sitten vasta tauolla. Ja jos puhelu ei tullu koulusta ennen taukoa, niin seuraavan kerran ehtii soitella kun työaika on jo ohi.  Toki ne bussikuskitkin voi lörpötellä ajaessaan lapsensa henkilökohtaisia asi

Öö ei kaikki isätkään pääse työajalla puhumaan omia puheluita. Eipä opettajatkaan varmasti pääse puhelimeen kesken tunnin jos vanhemmat soittaa. On se valitettavaa jos laskua pitää tehdä,kun lapsi jää vielä nukkumaan koulu aamuna ja vanhempien pitää olla jo klo 7 töissä. Kamalaa jos kotona syödään mitä syödään, lapsella on ruokaa. Eri asia jos ruokaa ei ole ja vanhemmat lähtee baariin,sitten on lasun paikka. Jos työ on lasun paikka,Suomi seis!!