Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun sisko tulee viikon päästä meille viikonlopuksi. Heidän perhe ei syö lainkaan viljaa

Vierailija
04.10.2024 |

Kertokaa ehdotuksia aamu- ja välipaloille.

Kommentit (170)

Vierailija
101/170 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellispäivän keitto käy ihan hyvin vaikka aamu -tai iltapaksikin.

Onhan sitä opiskeluaikoina juures jauheliha keitolla eletty koko päivä eikä ole mitään erillisiä aamu-ja iltapaloja ollut välttämättä. Eikä ole silti mitään puutostauteja tullut eikä ylipainoa.

Vierailija
102/170 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoat jotain viljatonta. Vaikka hedelmiä tai perunoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/170 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on niin eri mieltymykset, että kannattaa vain kysyä siskolta suoraan. Itse en ainakaan turhaan lähtisi ostamaan sellaista, mitä en syö itse eikä ole varmuutta, syökö vieraskaan. Varsinkin aamuisin on monesti ihmisillä tarkkaa, minkä saa menemään alas ja minkä ei. Osa taas ei saa aamulla mitään alas, eikä siksi syö aamupalaa ollenkaan. Joten vieraalta kysyminen on hyvinkin suositeltavaa.

Selkeintä, jos vieras itse tuo aamu- ja välipalansa. Jos minulla olisi ruokarajoitteita, toisin joka tapauksessa mieluummin itse omani. Silloin ainakin voisin olla varma, että minulle on sopivaa syötävää. Toinen helposti ostaa vääränlaista, vaikka siitä kuinka olisi puhuttu.

Vähemmällä vaivalla pääsee kaikki, jos vieras itse tuo omat aamu- ja iltapalat. Hänelle on nopea rutiini homma ostaa ne. Olisi enemmän vaivaa kaikille, jos vieras ensin joutuu ilmaisemaan emännälle toiveet, jotka joko menevät perille tai sitten ei. Ja sitten emäntä käyttää aikaa ja vaivaa siihen, että yrittää löytää toiveiden mukaiset kaupasta, ja silti saattaa mennä väärin.

Vierailija
104/170 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän voi tarjota vaikka mitä ruokaa ilman viljaa. Kala- ja liharuokia, kasviksia ja juureksia, hedelmiä ja marjoja, maitotaloustuotteita, keittoja...

Vierailija
105/170 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljatuotteet ovat välttämättömiä

TARUA. Terveellistä ruokavaliota voi toteuttaa myös ilman viljavalmisteita, kun huolehtii monipuolisuudesta käyttämällä runsaasti muun muassa palkokasveja, pähkinöitä, siemeniä ja muita kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Esimerkiksi keliaakikot joutuvat karsimaan ruokavaliostaan pois vehnän, ohran ja rukiin. Heille yleensä sopii gluteeniton kaura, hirssi, tattari, riisi, maissi, amarantti ja kvinoa. Vilja-allergikot puolestaan välttävät viljalajia, jolle he ovat allergisia. Allergioita tai keliakiaa ei voi ehkäistä välttämällä ruokia etukäteen. Vaikka täysjyväviljatuotteita ei voi sanoa välttämättömiksi, ne helpottavat useiden ravintoaineiden saantia ja ovat yhteydessä parempaan terveyteen.

https://sydan.fi/fakta/totta-vai-tarua-viljasta/

TOTTA OSITTAIN. Viljatuotteista suositeltavia vaihtoehtoja ovat täysjyvätuotteet. Ns. valkoinen vilja kannattaa vaihtaa runsaasti kuitua sisältävään täysjyvävaihtoehtoon. Runsas kuidun saanti auttaa pitämään verensokerin tasaisena, mikä helpottaa kylläisyyden tunteen hallinnassa ja edistää vatsan toimintaa. Tasainen verensokeri myös takaa aivojen energian saannin, mikä lisää virkeyttä ja jaksamista pitkin päivää. Täysjyväviljassa on kuidun lisäksi runsaasti folaattia, B-ryhmän vitamiineja ja kivennäisaineista erityisesti magnesiumia, rautaa ja sinkkiä.

Runsas täysjyväviljavalmisteiden käyttö ja erityisesti viljakuidun saanti vähentää sepelvaltimotaudin vaaraa ja tyypin 2 diabetekseen sairastumista. Täysjyväviljatuotteissa on runsaasti kuitua, joka parantaa veren kolesteroliarvoa, verensokeriaineenvaihduntaa ja mahdollisesti matala-asteista tulehdusta elimistössä. Viljakuitu vähentää myös alttiutta paksu- ja peräsuolen syövälle. Täysjyväviljan on todettu olevan hyvää ravintoa suoliston mikrobeille.

Ihan hyvin voi tarjota keittoja aamu-ja iltapalaksikin. Miksi joku on niin ahdasmielinen että tietty ruoka on vain päiväruokaan eikä muuhun vuorokauden aikaan.

Vierailija
106/170 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perhe ei syö viljaa, tarkoittaako se sitä, että sisko itsekään ei voi sitä edes satunnaisesti syödä, edes pieniä määriä? Tiedän yhden perheen, jonka kotona syödään vain kasvisruokaa vaimon toiveesta. Kodin ulkopuolella sen perheen mies mättää liharuokia kuin viimeistä päivää. 

Vierailija
107/170 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus tähän:

Ihan hyvin voi tarjota keittoja aamu-ja iltapalaksikin. Miksi joku on niin ahdasmielinen että tietty ruoka on vain päiväruokaan eikä muuhun vuorokauden aikaan.

Vastaukseni:

Minulla kyse ei ole mielen ahtaudesta. Jos joku on ahdasmielinen niin se on kehoni, kun ei vain maistu keitto aamupalaksi.

Vierailija
108/170 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suku on pahin. Onneksi meillä ei käy sukulaiset kylässä. Asutaan sen verran kaukana, että nähdään todella harvoin lähisukulaisten kanssa. Lähinnä lomamatkalle menossa pysähdytään moikkaamaan. Se riittää. Puhelimet on sitä varten, että voi pitää sukulaisiin yhteyttä ilman näkemistä 😎

Vierailija
109/170 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suku on pahin. Onneksi meillä ei käy sukulaiset kylässä. Asutaan sen verran kaukana, että nähdään todella harvoin lähisukulaisten kanssa. Lähinnä lomamatkalle menossa pysähdytään moikkaamaan. Se riittää. Puhelimet on sitä varten, että voi pitää sukulaisiin yhteyttä ilman näkemistä 😎

Joo. Aivan hirveitä ihmisiä, kun eivät syö viljaa. Pakko olla pahoja.

Vierailija
110/170 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aplla ei ilmeisesti ole rahapulaa. 

Tuliko yllätyksenä, että kaikki eivät kärsi rahapulasta

Vierailija
111/170 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus tähän:

Vastaukseni:

Minulla kyse ei ole mielen ahtaudesta. Jos joku on ahdasmielinen niin se on kehoni, kun ei vain maistu keitto aamupalaksi.

No onhan se terveellisempi kuin puuro tai joku leipä kun siinä on juureksia. Mutta jos ei maistu niin ei maistu.

Minä tarvin raskaan iltapalan jotta nukun hyvin sillä muuten en saa unta nälkäisenä. Aamulla riittä vain tumma kahvi kaurajuomalla ja syön vasta puolilta päivällä ensimmäisen kerran.

Ei ole aina ollut varaa ostaa niin montaa lajia aamu- ja iltapala aineksia niin että sitten pitää syödä sitä keittoo aamu-ja iltapalaksi ja ottaa sitä evääksikin.

On eletty ihan pelkällä perunasäkilläkin kun ei ollut rahaa ja perunasta tehtiin grillimausteella koko päivän ruuat.

Silloin kun jos on rahaton niin ei voi valikoida sitä mikä ei maistu vaan syödään ihan kaikkein halvinta. Sulla on varaa valita kehosi ruuat mutta ei ihan kaikilla ole.

Vierailija
112/170 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus tähän:

Vastaukseni:

No onhan se terveellisempi kuin puuro tai joku leipä kun siinä on juureksia. Mutta jos ei maistu niin ei maistu.

Minä tarvin raskaan iltapalan jotta nukun hyvin sillä muuten en saa unta nälkäisenä. Aamulla riittä vain tumma kahvi kaurajuomalla ja syön vasta puolilta päivällä ensimmäisen kerran.

Ei ole aina ollut varaa ostaa niin montaa lajia aamu- ja iltapala aineksia niin että sitten pitää syödä sitä keittoo aamu-ja iltapalaksi ja ottaa sitä evääksikin.

On eletty ihan pelkällä perunasäkilläkin

Ei kai aloittaja puhunut mitään rahasta. Ja täällä ehdotetut banaani, viilit, munat, jugurtti eivät ole kalliita. Jos vieraille ei ole tarjota kuin perunaa, kannattaa vierailu perua.

Vierailija
113/170 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän voi tarjota vaikka mitä ruokaa ilman viljaa. Kala- ja liharuokia, kasviksia ja juureksia, hedelmiä ja marjoja, maitotaloustuotteita, keittoja...

Ja perunoita.

Vierailija
114/170 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että semmoisia sitten ! Syy ?

Mitä heidän ratkaisuidensa syyt nyt sulle kuuluu?

Mitä täällä kyselet 😕

Vierailija
115/170 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lainkaan viljoja, vai ei ohraa, ruista ja vehnää?

Ei lainkaan viljoja tietysti. Idiooteille ei etsitä tai anneta tarjottavia. 

Vierailija
116/170 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus tähän:

Vastaukseni:

Sun keho mahtaa sijaita liian hyvällä paikalla. 

Kokeile siirtää syrjemmälle, niin alkaa imeä energiaa mistä tahansa.

Vierailija
117/170 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostakaa sika pöydälle ja sille omena suuhun ,huuda sitten syömään  viljapelkoiset .

Vierailija
118/170 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää viitsikö. Ei ole mitenkään tavallista syödä keittoa ja perunoita aamu- ja iltapalaksi. Se, että teillä on hankaluuksia elämänhallinnan kanssa, ei tarkoita, että se olisi mitenkään normaalia.

Vierailija
119/170 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jogurttia ja marjoja/hedelmiä ja pähkinöutä ja siemeniä. Itse syön puuron jogurtiööa ja marjoilla,ja on hyvää. 

Mikset kysy heiltä itseltään, että mitä syövät?

Vierailija
120/170 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lainkaan viljoja, vai ei ohraa, ruista ja vehnää?

Ei lainkaan viljoja tietysti. Idiooteille ei etsitä tai anneta tarjottavia. 

Vajakilla meni tunteisiin, kun kaikki eivät syö samalla tavalla. Ole huoleti, ei sun luo tule vieraita.