Mun sisko tulee viikon päästä meille viikonlopuksi. Heidän perhe ei syö lainkaan viljaa
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Varaisin juureksia, munia, juustoo, rahkaa, hedelmiä, salaatti-ja keittoaineksia joista voidaan yhdessä jotain väsästä.
Paistijauheliha-tai nakkikeitosta tykkää varmasti ihan kaikki.
Paistijauheliha- ja nakkikeittoa aamu-ja iltapalaksi. :D
Meille kun tulee omaa ruokavaliota noudattava kylään niin otan kyllä tämän huomioon mutta hän tuo myös omia eväitä ja käy kaupassa meillä ollessaan niin ei tule ressiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksaisi tällaista ruokavaliosirkusta lainkaan ilman lääkärin toteamaa diagnoosia.
Minä kyllä arvostan vieraitani sen verran, että haluan tarjota heille mielestään ruokaa.
Eri
Mutta jotain rajaa pitää olla näitten hulluuksien kanssa. Tämän tyyppisillä vierailla vaatimuslista vain venyy ja venyy. Ennen jaksoin ottaa näitä trendiruokavalioita huomioon, mutta kuppi meni nurin kun ketodiettaaja ei sitten syönytkään mitään kun en tiennyt että ruoan on oltava hänelle myös kotimaista.
Kuinka vaikeana pidät vaikkapa sitä, että ostat kaupasta jugurttia tai rahkaa sekä marjoja tai hedelmiä? Sellainen aamupala kun riittäsi minulle.
-11
Noita kun syö vatsansa täyteen, kalliiksi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Aamupaloja:
- Munakas, jonka sisään vaikka basilikapestoa, tomaatteja ja mozzarellahelmiä
- Munakas syksysienillä kuten suppilovahveroilla tai kantarelleilla
- Kaurapuuroa ja päälle jotain, esim. raitoina pilkottuja taateleita, kuivattua aprikoosia, saksanpähkinärouhetta, mascarponejusutoa
- Smoothiebowl jonka päälle koristeeksi marjoja, pähkinöitä, kookoslastuja yms.
Välipaloja:
- Dippikasviksia ja paria hyvää dippikastiketta
- Munapohjaiset suolaiset "karppimuffinssit" ilman jauhoja
- Smoothiet
- Mezepaloja, esim. paahdettuja ja maustettuja manteleita, viikunoita ja mozzarellaa limittäin viipaleina, avokadoa jossa täytteenä vaikka katkarapuja tai munaa
- italiaistyyppinen leikkelelautanen, jossa leikkeleiden ja juuston kanssa rypäleitä ja kasvistikkuja
Kaurapuuroa ihmisille, jotka eivät syö viljaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ketju, vaikka tietysti aina mukana ilonpilaajat. Löysin paljon hyviä ehdotuksia, joita aion ruveta itsekin soveltamaan vähitellen. Viljattomaan ruokavalioon on lukuisia eri syitä. Minun kohdallani terveydelliset syyt. Jo nyt kun olen vähentänyt viljaa sisältäviä tuotteita koko ajan, on oloni kohentunut. Ihan terveyskeskuslääkäri kehoitti kokeilemaan (ei ollut mitään varsinaista diagnoosia mutta tiettyjä oireita). Ei ollut malttia tähän mutta nyt kun sain lisäksi syövän niin on todellinen halu. Kiitos kaikista hyvistä ehdotuksista ja toivott. ap on löytänyt haluamansa.
Jos sinulla olisi oikeasti syöpä, sinulle olisi neuvottu riittävä kuidun saanti. Aika törkeällä aiheella pelleilet nyt.
Ihan kuule Meilahdessa saan Suomen parasta hoitoa ja neuvontaa. Sinä et taida vaan tietää tarpeeksi syövästä, eri lajeista, eri vaiheessa olevista, eri hoidoista. Kiva vaan tulla viisastelemaan tänne.
Aplla ei ilmeisesti ole rahapulaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ehdoton viljakielto? Kelpaisiko esimerkiksi hirssi?
Niin, että ihan väkisin on pakko sitä viljaa tuputtaa kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en passaisi noin ruokarajoitteisia vaan käskisin hotelliin tai ostamaan itse omat eväät.
Ei se ole mikään vaikea ruoka rajoite, jos vain viljat on poissa. Muutakin syötävää on kuin puuro ja leipä. Viljattomuuteen voi olla syynä ihan suolisto ja iho-oireet, vaikka keliakiaa ei olisikaan.
Ymmärrät varmaan, ettei tämä ole kovin yksiselitteinen ruokavalio. Viljan jäänteitä on monessa tuotteessa, ja oireiden aiheuttaja saattaa olla joku tietty vilja.
Meidän perheessä on keliakiaa, eikä ole aina helppoa keksiä syötävää joka on varmasti täysin gluteenitonta vaikka meille gluteenittomuuden pitäisi olla arkea. Viljaton on vielä rajoittavampi kuin gluteeniton.
Viljan jäänteitä? Monet syövät ihan puhdasta ruokaa valmistamalla itse raaka-aineista. Silloin on helppo välttää viljoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai jotkut jogurtit nyt ole sen arvokkaampia kuin leipäkään, ainakaan merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Banaaniletut, paistetut/keitetyt munat, viili ja jugurtti eivät ole kallista ruokaa. Päinvastoin.
Mikä tässä on ongelma? Teet normaalia ruokaa ja jos ei miellytä, silloin sisko hakee omat ruoat kaupasta. On typeryyttä lähtee jokaiseen hullutukseen mutaan mitä muut tekee.
Vierailija kirjoitti:
Aamupaloja:
- Kaurapuuroa ja päälle jotain, esim. raitoina pilkottuja taateleita, kuivattua aprikoosia, saksanpähkinärouhetta, mascarponejusutoa
Välipaloja:
- Smoothiet
- Mezepaloja, esim. paahdettuja ja maustettuja manteleita, viikunoita ja mozzarellaa limittäin viipaleina, avokadoa jossa täytteenä vaikka katkarapuja tai munaa
- italiaistyyppinen leikkelelautanen, jossa leikkeleiden ja juuston kanssa rypäleitä ja kasvistikkuja
Kaurapuuroa?
Tumma suklaa, marjarahka ja mansikat herkkuna.
Jänniä ihmisiä tässä ketjussa, kun tuntuu monelle olevan tavallinen jugurtti, rahka tai kananmuna jotenkin tuntematon ja erikoinen elintarvike, puhumattakaan kasviksista, hedelmistä ja marjoista. Ilmeisesti heillä syödään aamupalana aina ihan pelkkää leipää ja puuroa.
Lyön vaikka vetoa, että suurimman osan tämän ketjun vastaajien jääkaapeista itse löytäisin viljattomana itselleni syötävää, vaikka en ilmoittaisi etukäteen olevani viljaton. Ei siis tehdä tästä sen suurempaa ongelmaa kuin mitä se tuntuu olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksaisi tällaista ruokavaliosirkusta lainkaan ilman lääkärin toteamaa diagnoosia.
Minä kyllä arvostan vieraitani sen verran, että haluan tarjota heille mielestään ruokaa.
Eri
Mutta jotain rajaa pitää olla näitten hulluuksien kanssa. Tämän tyyppisillä vierailla vaatimuslista vain venyy ja venyy. Ennen jaksoin ottaa näitä trendiruokavalioita huomioon, mutta kuppi meni nurin kun ketodiettaaja ei sitten syönytkään mitään kun en tiennyt että ruoan on oltava hänelle myös kotimaista.
Kuinka vaikeana pidät vaikkapa sitä, että ostat kaupasta jugurttia tai rahkaa sekä marjoja tai hedelmiä? Sellainen aamupala kun riittäsi minulle.
-11
ai jos syö 1 banaanin ja 1 jugurtin?
Vierailija kirjoitti:
Jänniä ihmisiä tässä ketjussa, kun tuntuu monelle olevan tavallinen jugurtti, rahka tai kananmuna jotenkin tuntematon ja erikoinen elintarvike, puhumattakaan kasviksista, hedelmistä ja marjoista. Ilmeisesti heillä syödään aamupalana aina ihan pelkkää leipää ja puuroa.
Lyön vaikka vetoa, että suurimman osan tämän ketjun vastaajien jääkaapeista itse löytäisin viljattomana itselleni syötävää, vaikka en ilmoittaisi etukäteen olevani viljaton. Ei siis tehdä tästä sen suurempaa ongelmaa kuin mitä se tuntuu olevan.
Aivan, mutta kun mainitset, että et syö viljaa niin sota syttyy ja haukutaan hörhöksi :)
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on ongelma? Teet normaalia ruokaa ja jos ei miellytä, silloin sisko hakee omat ruoat kaupasta. On typeryyttä lähtee jokaiseen hullutukseen mutaan mitä muut tekee.
Kysymys on ihan normaaleista käytöstavoista ja toisten huomioon ottamisesta sekä vieraanvaraisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sisko osannut kertoa, mitä heillä yleensä syödään näissä yhteyksissä? Koskeeko tämä vain ns. kotimaisia viljoja, (entä hirssit, riisi jne)?
Välipaloista tulee ekana mieleen erilaiset marjaruoat, maitokiisseli, munaruoat, tietty hedelmät ja kasvikset, jopa perunavelli (vai onko se vanhanaikaista?). Chiavanukkaita teen usein, teen itse jogurtin ja kookosmaidon seokseen. Rahkat, jogurtit.
Ensimmäisenä mieleen maitokiisseli??
Niin, ei siinä välttämättä viljaa ole riippuen suurustuksesta. Ole kakara hiljaa, kun aikuiset puhuvat.
Joo, en ole koskaan kuullut että kiisseliä suurustettaisiin vehnäjauhoi
Perunajauhosuurus ei toimi hyvin maitokiisseleissä. Olen kokeillut itsekin ja mielelläni teen suurustuksen joko maizenalla tai vehnäjauhoilla. Helppo tuo vehnäjauhosuurustuskin on, etsi vaikka ohje vanhoista keittokirjoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaisin juureksia, munia, juustoo, rahkaa, hedelmiä, salaatti-ja keittoaineksia joista voidaan yhdessä jotain väsästä.
Paistijauheliha-tai nakkikeitosta tykkää varmasti ihan kaikki.
Paistijauheliha- ja nakkikeittoa aamu-ja iltapalaksi. :D
No miksi ei. On sitä keittojakin lämmitetty aamu-ja iltapalaksi kun ei muutakaan ole. 😁
Onko jollain tarkkaan määritelty mitä ruokaa se aamu-tai iltapala voi olla. Söin eilen iltapalaksi pinaattikeittoa ja täysjyväkalapuikkoja kun jäi päiväruoka vajaaksi.
Ruoka kuin ruoka eikä meillä ole tarkkaan määritelty mitä se on kun ei kaapeissa aina ole sitä montaalajia tarjolla.
Aamupaloja:
Välipaloja:
- Smoothiet