IS: Kolmannes suomalaisista vaihtaa lakanat harvemmin kuin kerran kuussa! Asiantuntija varoittaa vaaroista. Myös vessan käsipyyhe pitäisi va
... Vaihtaa useammin kuin mitä suomalaiset tekee.
Onpas suomalaisten hygieniässä puuttuita. Olen myös huomannut että moni tuttu käyttää samoja housuja viikon tai jopa sen yli!!
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdan lakanat kerran viikossa, kesällä tai sairaana jos hikoilee niin useammin. Kylpypyyhkeen myös vaihdan kerran viikossa, käsipyyhkeet pari kertaa viikossa. Pesen pyyhkeet ja lakanat samassa koneessa 95 asteessa, huuhteluaineen tilalla käytän etikkaa. Suihkussa käyn päivittäin ja alusvaatteet, t-paidat sun muut pesen joka käytön jälkeen, neuleet ja vastaavat hieman harvemmin. Käsiä pesen myös paljon ja desinfioin puhelimen kun tulen sisälle. Olen tosi harvoin sairaana, vasta tänä syksynä sain ekaa kertaa koronankin.
Ei pyyhkeitä ja petivaatteita voi pestä samassa koneessa. Mulla oli lakana pilalla kerran kun puolisoni laittoi pyyhkeen kanssa samaan koneeseen. Lakana oli imassut kaiken pyyhkeen nukan itseensä. Petivaatteet pestään erikseen eikä liian täydessä koneessa. 60 astetta riittää eikä niitä keittää tarvitse.
Jos on tullut käsiä paljon pestyä niin joudun yöksi rasvaan, sillä se on paha jos iho alkaa kuivumaan liiasta jynssäämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni omaan kouluaikaan suositeltiin lakanoiden vaihtoa kuukauden välein. Onko se sitten ihme, jos väki toteuttaa sitä mihin on opetettu.
Joo, näin minäkin muistan. Meillä toki tyynyliinat vaihdetaan viikottain. Jos on ollut flunssaa, vatsista tms., niin vaihdan heti oireiden helpotettua, vaikka olisi vasta viikko sitten vaihdettu.
Käsipyyhkeet on jokaisella oma ja vaihdetaan viimeistään viikon välein. Toki flunssa-aika yms, paljon tiheämpään.
Ja pesu 60-90 astetta.
Kun on isompi lapsiperhe, niin tuntuu välillä ettei muuta teekään, kun koko ajan lakanat tai pyyhkeet pyörii koneessa. Siinäpä ne viikonloput menee..
Ei pyyhkeitä ja petivaatteita voi pestä samassa koneessa. Mulla oli lakana pilalla kerran kun puolisoni laittoi pyyhkeen kanssa samaan koneeseen. Lakana oli imassut kaiken pyyhkeen nukan itseensä. Petivaatteet pestään erikseen eikä liian täydessä koneessa. 60 astetta riittää eikä niitä keittää tarvitse.
Jos on tullut käsiä paljon pestyä niin joudun yöksi rasvaan, sillä se on paha jos iho alkaa kuivumaan liiasta jynssäämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoista housuista ei voi muuten päätellä mitään. Itse saatan käyttää samoja, mutta pesen ne kyllä parin päivän välein.
Voi olla myös useammat samanlaiset housut.
Mä en pese esimerkiksi villakankaisia housuja koskaan. Tahrat poistan, tuuletan ja höyrytän. Kemiallisesta pesusta jää mielestäni tunkkainen tuoksu.
Just. Onneksi ne pesemättömät housut ei haise millekään🤮
Jos sulla alkavat housut haista, paljastan sinulle salaisuuden. Me muut käytämme alushousuja.
Laitan alushousut tai ei niin ei haise milloinkaan housut kun on tapana pestä ne säännöllisesti. Suosittelen sinullekin alushousun käytöstä huolimatta, kuuluu ihan perusjuttuihin vaatteidenpesu vaikka alusvaatteita käytätkin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja voi olla (ihmeiden ihme) vaikkapa kahdet tai jopa useammat samanlaiset housut.
Tai samalta näyttävät. Itse pidän töissä mustia farkkuja ja pitkää neuletta. Minulla on noita farkkuja kolme paria. Ne on samannäköiset päällä neulejakun alla, mutta taskut on vähän erilaiset. Pesen sitten kun on likaiset tai tuntuu likaiselta, mutta kahta viikkoa pitempään en pidä vaikka näyttäisikin puhtaalta. Kotona on kotivaatteet ja työ siistiä sisätyötä, mihinkä ne siinä likaantuisi jos ei tiputa jotain ruokaa lounaalla tai kaada kahvia päälle. Sukkiakin minulla on samanlaisia useat parit ja vaikka vaihdan ne päivittäin, joku mustavalkoisen maailman omaava ajattelee että samat joka päivä.
Kuulostaako hienommalta sanoa, että on farkkuja kolme paria, vai kuudet farkut?
Vierailija kirjoitti:
Yllätys yllätys, ap. Mä kyllä vaihdan lakanat vähintään joka toinen viikko, mutta silti saatan käyttää samoja housuja jopa yli 10 vuotta.
Mahtaa olla likaiset, menetkö kyläänkin noilla,omat huonekalut likantuu, persuus komia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni omaan kouluaikaan suositeltiin lakanoiden vaihtoa kuukauden välein. Onko se sitten ihme, jos väki toteuttaa sitä mihin on opetettu.
Joo, näin minäkin muistan. Meillä toki tyynyliinat vaihdetaan viikottain. Jos on ollut flunssaa, vatsista tms., niin vaihdan heti oireiden helpotettua, vaikka olisi vasta viikko sitten vaihdettu.
Käsipyyhkeet on jokaisella oma ja vaihdetaan viimeistään viikon välein. Toki flunssa-aika yms, paljon tiheämpään.
Ja pesu 60-90 astetta.
Kun on isompi lapsiperhe, niin tuntuu välillä ettei muuta teekään, kun koko ajan lakanat tai pyyhkeet pyörii koneessa. Siinäpä ne viikonloput menee..
Jaa! Kun panee pyykit koneeseen siinä menee pari minuuttia, ja kuivumaan pannessa alle 10 minuuttia. Minä en jää koneen viereen vahtimaan,! kun se pesee pyykin, sinä aikana voi tehdä mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaihto kerran vuoteen riittää.
Hikee, eritetteitä,ihosolukkoa, sun kehon pesukin varmaan karseeta, sillä puhdas ihminen ei voi mennä kuin puhtaaseen vuoteeseen. Tyynyliinasa vaikka mitä. Tyynyissä aina pitää olla vanusuojus, se nopeampi aikaajoin pestä kuin tyyny. Suokatkaa tyynynne, ja patjanne vanuilla Jysk myy tikattuja suojija.
Tyynyliina kerran viikossa ja nippia nappa jos olet puhdas kun menet vuoteeseen, niin kerran kk muut lakanat( eri helle tms.. muuta tullut vuoteeseen,, sitten useammin.
Vierailija kirjoitti:
Hyi hel..... miten saastaisia nykyihmiset on. Ei ihme kun esim. luteet leviää. Lakanat täytyy vaihtaa vähintään kerran viikossa, vaatteet pestään päivittäin, pyyhkeet vaihdan joka päivä jne.
Pyyhkeet kerran viikko, bidee pyyhe tarvittaessa useammin(mutta puhdasta pintaahan on kuitenkin pyyhitty. Tyynyliinat kerran viikossa,mutta jopa kerran kk lakanat-jos puhtaana menet niihin.
Joka pv vaatteet,mitkä siis, bleiserit, suorat housut-nuohan on pesulakamaa. Etkö odota että kertyy edes 4 kauluspaitaa, 4 t-paitaa, pussillinen alusvaateita. Ymmärrän alusvaatteiden vaihdon joka pv,mutta laitan ne pesupusiin ja kerran viikossa pesu. Jos kädet pesty hyvin, ei tarvetta joka pv vaihtaa pyyhkeitä. Yhdelle henkilölle tulsii viikottain jopa 14 pyyhettä, jos siinä bideepyyhe sekä suihkupyyhe -käsipyyhe.. Yhdelle, entäs jos 4 henkinen perhe. aika pesula pitää olla j.
Vierailija kirjoitti:
Mua oksettaa miten saastaisia ilmeisesti suurin osa ihmisistä on. Ei todellakaan tee mieli matkustaa busseissa. Puhtaus on puoli ruokaa opetti jo mummini aikoinaan.
Joo ne bussin penkit kuvottavia samoin baarien,ultravioletillä jos katsoo hyi hel.... ti. Ei pestä takkeja, housuja, pyöritään kahvilat,puistonpenkit,,mahta olla omankin kodin sohvat likaisia. Itse vaihdankin aina kotivaatteen kun kotiin,mutta sanon vaan, että inhottaa vieraat mun sohvalle...
https://www.is.fi/asuminen/art-2000005528064.html
Seitsemän litraa. Sen verran ihmisestä erittyy hikeä nukkuessa viikon aikana. Juuri hien, hilseen ja kosmetiikkajäänteiden vuoksi vuodevaatteet tulisi pestä ja vaihtaa säännöllisesti. Likaiset tyynyt ja peitot voivat pahimmillaan aiheuttaa esimerkiksi tukkoisuutta ja siten heikentää unenlaatua.
Vaihda lakanat parin viikon välein, tyynyliinat useammin.
Pese lakanat ja tyynyliinat 60 asteessa.
Myös peitto kannattaa pestä 2-3 kertaa vuodessa, tyynyt ja petauspatjansuojus 3-4 kertaa vuodessa.
Imuroi sänky ja patja aina kun vaihdat lakanat, tai ainakin isompien siivousurakkojen yhteydessä.
https://www.etlehti.fi/artikkeli/vapaa-aika/koti/sinakin-saatat-hikoill…
Vierailija kirjoitti:
Samoista housuista ei voi muuten päätellä mitään. Itse saatan käyttää samoja, mutta pesen ne kyllä parin päivän välein.
Millaisia housuja peset 2 pv äliajoin. Minusta kerran kk jos käytät joka pv samoja. Esim. ns bleiserit ja ns suorat housut-kangashousut vaatii pesulan usein, ei bleisereitäkkään kotikoneessa pestä.
Ulkoiluhousut joo, riippuu onko mikä keli, treeni jne.. ne vaikka joka pv. Koticolleget kerran viikko.
Keskiajalla ei kuoltu vaihtamattomiin lakanoihin, ja vielä nykyäänkään ei näköjään niin käy.
Eihän se hyväksi ole elää bakteeripesäkkeissä, mutta aika on todistanut että niissäkin elää kohtuullisen normaalisti.
Että ole nyt lietsomatta hysteriaa samalla kun kehoitat kanssaihmisiä ihan vaan peseytymään ja siivoamaan kun on siihen tarvis.
Lupia kyselemättä.
Vierailija kirjoitti:
Pyyhkeet pestään kerran viikossa tai tarvittaessa, lakanat 1-2 viikon välein tai tarvittaessa. En laita lakanoihin huuhteluainetta (pyykkietikkaa kyllä) ja kuivaan ne pyykkinarulla. Puhtaat lakanat ovat tällöin ihanan rapeat ja pyrin vaihtamaan viikon välein, tosin aina ei onnistu.
Rapeat lakanat ja sen jälkeen raikkaat voileivät
Vierailija kirjoitti:
Mua oksettaa miten saastaisia ilmeisesti suurin osa ihmisistä on. Ei todellakaan tee mieli matkustaa busseissa. Puhtaus on puoli ruokaa opetti jo mummini aikoinaan.
Joo, ihmiset haisee. Itselläni tarkka hajuaisti ja huomaan heti jos vieressä likainen kanssamatkustaja. Vanhuksilta ei voi vaatia liikoja, mutta paljon on nuorempia haisuleita liikkeellä. Varsinkin miehiä.
Kylpypyyhettä tulee vaihdettua liian harvoin, ehkä parin viikon välein. Joka päivä käydään suihkussa, minä yleensä kaksi kertaa. Käsipyyhekin voisi vaihtua useammin, varmaan pari viikkoa siinäkin vaihtoväli. Käsipyyhe vaihdetaan kyllä aina jos tulee vieraita (todella harvoin). Lakanat on noin viikon-10 päivän vaihtovälillä ja petarinsuojukset/tyynyt/peitot tulee pestyä 2-3x vuodessa. Tiskirätti vaihtuu noin viikon välein.
Farkut laitan jalkaan kun lähden ns asioille kaupunkiin ja vaihdan samantien pois kun tulen kotiin, niitä en viitsi pestä kuin ehkä joka neljännen tai viidennen kaupunkireissun välein joten hyvin voivat olla toista kuukautta pesemättä ellei niihin satu tulemaan joku näkyvä tahra, sitten pistän pyykkiin.
Ja tulevat pesemään entistä harvemmin, kun kaiken maailman tukileikkaukset astuvat voimaan ja hinnat nousevat, myös vesi.
Vierailija kirjoitti:
Ja tulevat pesemään entistä harvemmin, kun kaiken maailman tukileikkaukset astuvat voimaan ja hinnat nousevat, myös vesi.
Kihomatoja, turkiskuoriaisia ja luteita tulee lisääntymään.
Turkiskuoriainen syö vaatteita ja kaiken maailman kankaita.
Uusimpana on paperitoukka mikä syö papereita ja kirjoja.
Hallitus leikkaa ja vesilaskuista säästetään.
Itse pesen alusvaatteet 60 asteessa, siitä ei mitkään eliöt selviydy. Ja materiaalit sen mukaan että kestää tuon pesulämpötilan eli mitään pitsihörhelöitä ei tule hirveästi käytettyä.
totta