IS: Kolmannes suomalaisista vaihtaa lakanat harvemmin kuin kerran kuussa! Asiantuntija varoittaa vaaroista. Myös vessan käsipyyhe pitäisi va
... Vaihtaa useammin kuin mitä suomalaiset tekee.
Onpas suomalaisten hygieniässä puuttuita. Olen myös huomannut että moni tuttu käyttää samoja housuja viikon tai jopa sen yli!!
Kommentit (197)
Ap on tehnyt erinomaisia kyttäyksiä. Minä eläkeläisenä ostan ainakin kolmet housut yhdellä kertaa, siis pitkät housut, jos löytyy sopivat, kengissä sama juttu. Jos löydän mukavat housut ja hyvät kengät on kahden vuoden shoppailut siinä. Hyvät kumisaappaat pitää olla myös. Tyynyliinan olen pitkän ikäni aikana vaihtanut aina kun olen hiukseni pessyt, se on 2x viikossa. Äiti opetti.
Pyyhkeet pestään kerran viikossa tai tarvittaessa, lakanat 1-2 viikon välein tai tarvittaessa. En laita lakanoihin huuhteluainetta (pyykkietikkaa kyllä) ja kuivaan ne pyykkinarulla. Puhtaat lakanat ovat tällöin ihanan rapeat ja pyrin vaihtamaan viikon välein, tosin aina ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
3 lasta ja me aikuiset,en tosiaan ala parin viikon välein lakananvaihto-rumbaan! Kaksi kertaa kuussa on riittävästi.
pitäisikö itkeä vai nauraa )))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni on tietoinen, että alusvaatteet pitäisi vaihtaa noin kerran vuodessa, jos niitä käyttää säännöllisesti. Yli 2v säännöllisessä käytössä olevat alusvaatteet ovat terveysriski.
Paskapuhetta.
Alusvaatteet ovat läheisessä kosketuksissa ihoon ja intiimialueisiin pitkiä aikoja putkeen. Tämän vuoksi niihin kertyy kuollutta ihosolukkoa ja bakteereja. Osa bakteereista on haitallisia ja infektioita, kuten virtsatie- ja hiivasienitulehduksia, sekä ärsytystä aiheuttavia.
Lontoossa työskentelevä gynekologi Narendra Pisal, Pisal suosittelee kokeilemaan 50 pesun sääntöä: yhdet alusvaatteet siis kestävät hyvänä 50 pesun verran.
Nyrkkisääntö, noin kerran vuodessa
Minä pesen alusvaatteet 90 asteessa, samoin lakanat ja valkoiset pyyhkeet. Oikeastaan kaiken valkoisen, joka kestää tuon lämpötilan.
Vierailija kirjoitti:
Lakanat jo vuosi pesemättä, tyynyliina yli 3 vuotta, hampaat pesty viimeksi 2 viikkoa sitten kunnolla, asunto siivoomatta jo 4 vuotta, farkut yli 3kk pesemättä, samat sukat menee 2-4 päivää, samat astiat käytössä yli vuoden pesemättä. Mitä voitin? Minulla on ADHD joten pysty suorittamaan näitä kuntoon.
Seli seli. Ota itseäsi niskasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Minä en laske mitään vaihtovälejä, että niin ja niin usein pitää tehdä se ja tämä. Teen asiat tarpeen ja tilanteen mukaan. Muut pitäkööt kirjaa tuollaisista, minä en.
Sama juttu, lakanat vaihdan ehkä kahden tai kolmen viikon välein, tyynyliinat tarvittaessa, vaikka pari kertaa viikossa jos on hionnut enemmän. Kesäkuumalla vaihtuu petivaatteet usein, talvella harvemmin.
Meillä on täällä porvoossa tapana herätä jok yö tuossa kello 02.00 ja vaihtaa lakanat vaimon kanssa.
Vaihdan lakanat kerran viikossa, kesällä tai sairaana jos hikoilee niin useammin. Kylpypyyhkeen myös vaihdan kerran viikossa, käsipyyhkeet pari kertaa viikossa. Pesen pyyhkeet ja lakanat samassa koneessa 95 asteessa, huuhteluaineen tilalla käytän etikkaa. Suihkussa käyn päivittäin ja alusvaatteet, t-paidat sun muut pesen joka käytön jälkeen, neuleet ja vastaavat hieman harvemmin. Käsiä pesen myös paljon ja desinfioin puhelimen kun tulen sisälle. Olen tosi harvoin sairaana, vasta tänä syksynä sain ekaa kertaa koronankin.
N29
Mistä vtusta tiedät peseekö se ne housut vaikka joka ilta. Idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Samoista housuista ei voi muuten päätellä mitään. Itse saatan käyttää samoja, mutta pesen ne kyllä parin päivän välein.
Mullakin samat pieruverkkarit kotona käytössä ja kaupalla käydessä ja pesen ne kerran-kahdesti viikkoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 lasta ja me aikuiset,en tosiaan ala parin viikon välein lakananvaihto-rumbaan! Kaksi kertaa kuussa on riittävästi.
Tämä on hyvä 😅
Mutta tämähän voi tarkoittaa että vaihtavat lakanat kahtena peräkkäisinä ja viimeisenä päivänä, onko sekään sitten parempi 😄
Käsipyyhkeet vaihdan kahdesti viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pitäisikö itkeä vai nauraa )))
🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kun liikkuu julkisissa. Ihmiset nykyään haisevat niin likaisilta. Vaatteita ei osata pestä oikein. Aina haisee märkä rätti ja hiki.
30 asteessa eikä kunnolla kuivata. Hyi
Et ole sitten matkustanut julkisissa 60- ja 70-luvulla. Silloin hajuja oli vielä enemmän. Myös tupakanhajua.
Minä matkustin eikä mitään hajuja sen kummemmin ollut paitsi jos joku pieras, sitäkin tapahtui. Linjurin takaosassa sai poltella tupakkaa, ei se ketään häirinnyt. Silloin oli suurin osa tolokun ihmisiä eikä nykyisiä nillittäjiä ollut kuin hitusen verran.
Mutta voi olla myös se että siihen pask an hajuun tottuu. Moni täälläkin väitti että ei käy kun kerran viikossa suihkussa, ja en minä haise. Niin et varmaan omaan nenään mutta muiden nenään kyllä
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kun liikkuu julkisissa. Ihmiset nykyään haisevat niin likaisilta. Vaatteita ei osata pestä oikein. Aina haisee märkä rätti ja hiki.
30 asteessa eikä kunnolla kuivata. Hyi
Huom. fyysistä työtä tekevät jotka joutuvat liikkumaan julkisilla
Vierailija kirjoitti:
Pyyhkeet pestään kerran viikossa tai tarvittaessa, lakanat 1-2 viikon välein tai tarvittaessa. En laita lakanoihin huuhteluainetta (pyykkietikkaa kyllä) ja kuivaan ne pyykkinarulla. Puhtaat lakanat ovat tällöin ihanan rapeat ja pyrin vaihtamaan viikon välein, tosin aina ei onnistu.
Hyi, kuka tykkää rapeista tekstiileistä!?
Vierailija kirjoitti:
Ootko tuplannut pesuväliä koskaan? Et tainnut kuolla kuiteskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdan lakanat kerran viikossa, kesällä tai sairaana jos hikoilee niin useammin. Kylpypyyhkeen myös vaihdan kerran viikossa, käsipyyhkeet pari kertaa viikossa. Pesen pyyhkeet ja lakanat samassa koneessa 95 asteessa, huuhteluaineen tilalla käytän etikkaa. Suihkussa käyn päivittäin ja alusvaatteet, t-paidat sun muut pesen joka käytön jälkeen, neuleet ja vastaavat hieman harvemmin. Käsiä pesen myös paljon ja desinfioin puhelimen kun tulen sisälle. Olen tosi harvoin sairaana, vasta tänä syksynä sain ekaa kertaa koronankin.
N29
Sairasta.
Hävettää kun en jaksa vaihtaa lakanoita riittävän usein. Koetan skarpata, mutta sitä odotellessa toimin niin, että käyn aina herättyäni suihkussa ja pesen hiukset ja kropan kunnolla.