Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Kolmannes suomalaisista vaihtaa lakanat harvemmin kuin kerran kuussa! Asiantuntija varoittaa vaaroista. Myös vessan käsipyyhe pitäisi va

Vierailija
03.10.2024 |

... Vaihtaa useammin kuin mitä suomalaiset tekee.

Onpas suomalaisten hygieniässä puuttuita. Olen myös huomannut että moni tuttu käyttää samoja housuja viikon tai jopa sen yli!!

Kommentit (197)

Vierailija
101/197 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdan lakanat kerran viikossa, kesällä tai sairaana jos hikoilee niin useammin. Kylpypyyhkeen myös vaihdan kerran viikossa, käsipyyhkeet pari kertaa viikossa. Pesen pyyhkeet ja lakanat samassa koneessa 95 asteessa, huuhteluaineen tilalla käytän etikkaa. Suihkussa käyn päivittäin ja alusvaatteet, t-paidat sun muut pesen joka käytön jälkeen, neuleet ja vastaavat hieman harvemmin. Käsiä pesen myös paljon ja desinfioin puhelimen kun tulen sisälle. Olen tosi harvoin sairaana, vasta tänä syksynä sain ekaa kertaa koronankin. 

N29 

Vuosi sitten sairastin toistaiseksi ainoan koronan enkä ikinä pesen mitään yli 60asteessa.

En todellakaan vaihda lakanoita tai pyyhkeitä kerran viikossa vaan paljon paljon harvemmin. Olen edelleen hengissä.

Vierailija
102/197 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni omaan kouluaikaan suositeltiin lakanoiden vaihtoa kuukauden välein. Onko se sitten ihme, jos väki toteuttaa sitä mihin on opetettu. 

Muistat väärin. 2 viikon välein se oli. Ainakin mun koulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/197 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan itse lakanat kahden viikon välein, tyynyliinat joskus useammin. Joskus vaihdoin viikon välein, mutta peseminenkin kuluttaa, joten opettelin vaihtamaan harvemmin.

Japanissa pestään muuten kaikki pyykki aika kylmässä vedessä, tiedän siis kun olen siellä asunut. Niissä pesukoneissa, joita itse käytin, ei ollut mitään lämpötilan valintaa vaan lähinnä on/off -nappi, kaikki pyykit vaan samaan lämpötilaan. Ihan hyvin ne peseytyi siinä kylmässäkin kyllä, pyyhkeet ja kaikki.

Vierailija
104/197 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan lakanat kerran kuussa. Samassa sängyssä nukkuu myös koira :D

Vierailija
105/197 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla totta, mitä laiskuutta. Nykyään on koneet, laitteet, vesi tulee hanasta ja menee viemäristä.  

Päinvastoin säästöä eritoten kuin te "vihreät" jotka tuhlaatte energiaa, vettä, pesuaineita. 

Vierailija
106/197 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun poikani vaihda lakanoita edes joka kuukausi, kun töiden takia on paljon muualla, hyvällä tuurilla viikossa on kaksi yötä kotona, ei siis lakanat likaannu itsekseen sängyssä. Itse vaihdan parin viikon välein, mutta olenkin niitä jotka käy illalla suihkussa 

Vierailija
107/197 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyyhkeiden pesu???

Ettekö te käytä pyyhkeitä kun olette juuri pesseet itsenne PUHTAIKSI vedellä ja saippualla.

Kas kun ette kertakäytä pyyhkeitä!

Vierailija
108/197 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minun poikani vaihda lakanoita edes joka kuukausi, kun töiden takia on paljon muualla, hyvällä tuurilla viikossa on kaksi yötä kotona, ei siis lakanat likaannu itsekseen sängyssä. Itse vaihdan parin viikon välein, mutta olenkin niitä jotka käy illalla suihkussa 

Heh, en minäkään vaihda lakanoita edes joka kuukausi vaikka joka yö niissä pyörin.

T. Perussiisti opiskellut työssäkäyvä

Vierailija
109/197 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen täällä keskusteltiin siitä miten usein ihmiset pesevät hampaansa. Jotkut eivät pese edes vuosittain. Tuskin he silloin viitsivät vaihtaa lakanoita ja pyyhkeitäkään viikoittain.

Minä olen vaihtanut vuodevaatteet ja pyyhkeet viimeksi kesällä 2022. Hampaat yritän pestä kerran viikossa. Ja tämä tarina on tosi!

Vierailija
110/197 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energiaköyhyys

Vierailija
111/197 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka toinen viikko vaihdetaan, vähintään

Alushousut siis

Vierailija
112/197 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakanat jo vuosi pesemättä, tyynyliina yli 3 vuotta, hampaat pesty viimeksi 2 viikkoa sitten kunnolla, asunto siivoomatta jo 4 vuotta, farkut yli 3kk pesemättä, samat sukat menee 2-4 päivää, samat astiat käytössä yli vuoden pesemättä. Mitä voitin? Minulla on ADHD joten pysty suorittamaan näitä kuntoon.

Minulla ADHD lakanat vaihdoin viikko sitten, tyynyliinan vaihdan samalla, hampaat pesen illalla joskus aamulla ja joskus päivälläkin, siivoan joka päivä keittiötä varsinkin ja robotti imuri kiertelee, farkut on ollut kolme päivää pesun jälkeen jalassa ja tänään oli juuri pestyt housut, sukat vaihdan joka päivä, astianpesukone pesee astioita joka päivä. ADHD ei ole selitys sille että on laiska 

Vierailija
113/197 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdan lakanat kerran viikossa, kesällä tai sairaana jos hikoilee niin useammin. Kylpypyyhkeen myös vaihdan kerran viikossa, käsipyyhkeet pari kertaa viikossa. Pesen pyyhkeet ja lakanat samassa koneessa 95 asteessa, huuhteluaineen tilalla käytän etikkaa. Suihkussa käyn päivittäin ja alusvaatteet, t-paidat sun muut pesen joka käytön jälkeen, neuleet ja vastaavat hieman harvemmin. Käsiä pesen myös paljon ja desinfioin puhelimen kun tulen sisälle. Olen tosi harvoin sairaana, vasta tänä syksynä sain ekaa kertaa koronankin. 

N29 

Vuosi sitten sairastin toistaiseksi ainoan koronan enkä ikinä pesen mitään yli 60asteessa.

En todellakaan vaihda lakanoita tai pyyhkeitä kerran viikossa vaan paljon paljon harvemmin. Olen edelleen hengissä.

Olet täysi possu. Yök.

Vierailija
114/197 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakanapyykki kuluttaa paljon energiaa ja saastuttaa. Ihmisten pitää oppia säästämään luontoa, eikä pidä lähteä mukaan jenkkiläiseen ylihygieniaan. 

Jos käyttää pyjamaa eikä hirveästi hikoile öisin, ja jos lakanoihin ei tule seksistä tahroja, ei niitä tarvitse koko ajan vaihtaa. Hirveä työ isomman perheen lakanoita pestä koko ajan!

Vierailija
115/197 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni omaan kouluaikaan suositeltiin lakanoiden vaihtoa kuukauden välein. Onko se sitten ihme, jos väki toteuttaa sitä mihin on opetettu. 

Muistat väärin. 2 viikon välein se oli. Ainakin mun koulussa.

Olisiko mitenkään voinut olla eri vuosi kyseessä?

Vierailija
116/197 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voi olla (ihmeiden ihme) vaikkapa kahdet tai jopa useammat samanlaiset housut.

Vierailija
117/197 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla oli intissä jätkiä, jotka eivät vaihtaneet koskaan lakanoita.

Vierailija
118/197 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni on tietoinen, että alusvaatteet pitäisi vaihtaa noin kerran vuodessa, jos niitä käyttää säännöllisesti. Yli 2v säännöllisessä käytössä olevat alusvaatteet ovat terveysriski.

Tutkimus? Alusvaatekauppiaiden mielipide ei kelpaa. Tietysti jos pitää samoja vuoden ja sitten vaihtaa niin voi se olla terveysriski jo paljon lyhyemmässäkin ajassa. Itse heitän alusvaatteet pois sitten kun on rikki. Viimeksi ostin pikkuhousuja 1,5 vuotta sitten mutta mulla on niitä vähän liikaakiin. Sitten kun on alle 7, ostan parit uudet. Joka päivä vaihdan puhtaat, en käytä samoja koko vuotta. 

Vierailija
119/197 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottaa ajtuskin, tulisi kylään meille nuo likahousut, istuskellaan teis missä, kahvilat, katukiveykset, bussit jne.. persuus on likainen. Sitten niillä hieromaan mun sohville, tuoleille, edes autooin.

Jos omistaa 1 housut, pesos edes yön yli kuivumaan tai vp päivänä. Samoin noi sukkapaskat, sovituskopeissa sukkasillaan pyöritään, itse taituroin siten, että kengiin välillä jalat. Sitäkään ei voi tajuta, että parvekkeilla ravataan sukkasillaan, sieltä lika kotiin.

Bidee pyyhettä vaihdetaan  tarpeen mukaan( on pesty alue) ja köäi-kasvopyyhkeet suihkupyyh kerran viikossa.

Tyynyliina kerran viikossa samoin astiapyyhe.

Lakanat tarpeen mukaan mutta keran kk, koska aina pestynä lakanoihin.

Patja suojatu mm, 3 kpl per puoli ohuilla imukykyisillä vanulevyilla, kuivuu parissa tunnissa mm Jysk myy, tikattua saumattu rullattava vanualevy,kuninauhat. Ei hiosta ja suojaa patjan raskaimpia suojia.

Siivousliinat eri funktio aina 60- 100 astetta. Takit pesulaan. Pestävät päähineet  pestään. Mutta jos käyttö kerran vuodessa, se eri asia. Käsineet yms pestään 2 x vuodessa, huvit jne.

Farkut riippuu käyttöaste 1-2 kk kuussa, jos ns bleiseri housupuku, tarvittaessa pesulaan, se käyttöaste vaikuttaa.

Verhot kerran vuodessa. Päiväpeite kerran vuodessa.

Ulko-ovi pestään 4x vuodessa, sekin vaatii pesun.

Vierailija
120/197 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja voi olla (ihmeiden ihme) vaikkapa kahdet tai jopa useammat samanlaiset housut.

Tai samalta näyttävät. Itse pidän töissä mustia farkkuja ja pitkää neuletta. Minulla on noita farkkuja kolme paria. Ne on samannäköiset päällä neulejakun alla, mutta taskut on vähän erilaiset. Pesen sitten kun on likaiset tai tuntuu likaiselta, mutta kahta viikkoa pitempään en pidä vaikka näyttäisikin puhtaalta. Kotona on kotivaatteet ja työ siistiä sisätyötä, mihinkä ne siinä likaantuisi jos ei tiputa jotain ruokaa lounaalla tai kaada kahvia päälle. Sukkiakin minulla on samanlaisia useat parit ja vaikka vaihdan ne päivittäin, joku mustavalkoisen maailman omaava ajattelee että samat joka päivä.