Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Kolmannes suomalaisista vaihtaa lakanat harvemmin kuin kerran kuussa! Asiantuntija varoittaa vaaroista. Myös vessan käsipyyhe pitäisi va

Vierailija
03.10.2024 |

... Vaihtaa useammin kuin mitä suomalaiset tekee.

Onpas suomalaisten hygieniässä puuttuita. Olen myös huomannut että moni tuttu käyttää samoja housuja viikon tai jopa sen yli!!

Kommentit (197)

Vierailija
181/197 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on täällä porvoossa tapana herätä jok yö tuossa kello 02.00 ja vaihtaa lakanat vaimon kanssa.

Vaihdatteko ristiin?

Vierailija
182/197 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse annan lakanoiden marinoitua kaikkien niiden naisten nesteissä, joita panen kuukauden mittaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/197 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni omaan kouluaikaan suositeltiin lakanoiden vaihtoa kuukauden välein. Onko se sitten ihme, jos väki toteuttaa sitä mihin on opetettu. 

Milloin tämä oli? Sata vuotta sitten? Minä olen syntynyt vuonna -66, ja silloin opetettiin sekä koulussa että kotona, että kahden viikon välein. 

Älä viitsi jankata. 70 luvulla syntyneenä minullakin opetettiin kuukauden välein. Näissä voi olla myös alueellisia ja koulukohtaisia eroja.

Vierailija
184/197 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoilla ei välttämättä ole pyykinpesukonetta tai pesutupaa. Vievät pyykkikassin kotiin vanhemmille kun ovat käymässä. En ihmettele kyselytulosta

Väitätkö ettei taloyhtiöissä tai opiskelija-asuntoloissa ole enää pyykkitupia?

Ei kaikissa ole.

Mitä uudempi sen varmempaa on, ettei niissä ole pyykkitupia. Neliöt maksavat ja ne pitää saada asuinkäyttöön. Ja jos vanhemmissa taloyhtiöissä pesutuvan pesukone hajoaa, niin ei se ole varmaa, että sinne hankitaan uusi.

Vierailija
185/197 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoilla ei välttämättä ole pyykinpesukonetta tai pesutupaa. Vievät pyykkikassin kotiin vanhemmille kun ovat käymässä. En ihmettele kyselytulosta

Väitätkö ettei taloyhtiöissä tai opiskelija-asuntoloissa ole enää pyykkitupia?

Ei kaikissa ole.

Tiesitkö, että voit pyytää pesukonetta myös vuokranantajalta jos taloyhtiössä ei ole pyykkitupaa? Asun itse talossa jossa pyykkitupaa ei ole, jolloin vuokranantaja (oma-aloitteisesti) hankki kylpyhuoneeseen pesutornin. En kyllä olisi ilman näitä asuntoon muuttanutkaan. Edelliseen asuntoon ostin käytetyn pesukoneen kodinkoneliikkeestä 25€'lla ja hyvin toimi ainakin 5 vuotta, ja joka muuton yhteydessä jäi ystävän käyttöön.

Pyytää voi mitä vaan. On eri asia suostuuko vuokranantaja tähän.

Vierailija
186/197 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakanat 2 vkon välein, pyyhkeet joka viikko vaihtoon. Keittiön käsipyyhkeitä menee 2 per vko, vessoihinkin vaihdan tarvittaessa useammin kuin 1/vko.

En hikoile enkä haise joten voin käyttää muita kuin alusvaatteita 2 pv. Aitoa villaa ei tosiaan pestä ennenkuin se itse pyytää.

Vierailija
187/197 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka toimitte kuten standardien mukaan miten ehditte ja jaksatte ? Oletetaan 4 hengen talous -> 4 settiä lakanoita viikossa ja pyyhkeitä joku lähes tai yli 10. Kone vatkaa 3 h ja siihen mahtuu 2 settiä eli pesette liinavaate pyykkiä noin 3 iltana viikossa ? Ja kuivaus päälle , miten esim.ilman kuivaushuonetta tai rumpua, asunto täynnä lakanoita ? 

Ihailtavaa kun joku vaihtaa lakanat viikottain , mä en vaan ymmärrä miten te sen teette.

Vierailija
188/197 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pussilakanat ja lakanat joka toinen viikko, tyynyliina kerran viikkoon, käsipyyhkeet 2x viikossa, kylpypyyhkeet kun niihin on kuivattu n. 5 kertaa. Tuolla olen mennyt ja hyvä on ollut

Vierailija
189/197 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka toimitte kuten standardien mukaan miten ehditte ja jaksatte ? Oletetaan 4 hengen talous -> 4 settiä lakanoita viikossa ja pyyhkeitä joku lähes tai yli 10. Kone vatkaa 3 h ja siihen mahtuu 2 settiä eli pesette liinavaate pyykkiä noin 3 iltana viikossa ? Ja kuivaus päälle , miten esim.ilman kuivaushuonetta tai rumpua, asunto täynnä lakanoita ? 

Ihailtavaa kun joku vaihtaa lakanat viikottain , mä en vaan ymmärrä miten te sen teette.

Ei kai niitä ole pakko samalla kellonlyömällä vaihtaa? Vaihtaa vanhempien sänkyyn eri viikolla kuin lasten sänkyyn? 

Vierailija
190/197 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain ohjeissa farkkuja ei pitäisi ollenkaan pestä kuin äärimmäisissä tapauksissa (esim. keitot kaatuneet syliin), pelkkä tuuletus riittää. Ajattele mitkä muhennokset siellä on kun pari vuotta pidetty päällä ilman pesemistä.

Joo. Ostettiin tytölle keväällä farkut ja myyjä väitti, että pelkkä tuuletus riittää, ei tarvitse pestä. Minä kysyin, että miten tuulettamalla bakteerit katoaa. Että jos ne ilmassa hajoaa pois, niin sittenhän mitään tekstiilejä ei tarvitse ikinä pestä. Myyjä vaan väitti, että näille farkuilla riittää tuuletus, ne puhdistuvat itsestään ulkona. Ei siinä auttanut muu kuin kysyä, että jos hän juo mehua ulkona ja mehulasi kaatuu pöydälle, niin jos se mehu jää pöydälle siellä ulkona 2 tunniksi, onko se maagisesti poistunut 2 tunnin kuluttua, jos oletamme, että ei sada. Hän sanoi, että pöytähän on sileä pinta, niin se on ihan eri asia kuin farkkukangas. Oli sitten pakko kysyä, että jos siinä pöydällä onkin paksu kangasliina, niin onko se mehu siis poistunut liinasta, jos jätän sen siihen 2 tunniksi. Siihen hän ei vastannut mitään. Ihmisestä irtoavat eritteet on vielä pahempi juttu, esimerkiksi hiki ja valkovuoto tai jos joku pissatippa mennyt housuun, niin ei ne kankaasta pesemättä katoa.

Vierailija
191/197 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi! Kuinkakohan usein vaihtavat vaatteitakaan? Vai onko petivaatteet muka vain niin raskaat vaihtaa.

Vierailija
192/197 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä vaihdan ehkä 2 kertaa vuodessa. kuitenkin pesen ne viikoittain. Mikä riski siinä vaihtamattomuudessa muka on. Ihan hyvin voi ottaa aamulla pois sängystä, laittaa pesuun ja kuivauksen jälkeen takas sänkyyn. Mitä lisäriskiä tämä tuo muka vaihtamiseen nähden.

Vierailija
193/197 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 5-henkinen talous. Pyykinpesukone normaalia isompi, ei näin iso perhe pikkukoneella pärjää. Lakanat vaihdetaan joka lauantai, jos ei olla reissussa. Kahteen koneelliseen mahtuu koko perheen lakanapyykki. 60 asteen pesu kestää 1t 48 min. Pyyhkeiden vaihdolle ei ole yhtä päivää, vaan kyllä niitä voi vaihtaa kun siltä tuntuu. Minulla esimerkiksi on yleensä 2 kylpypyyhettä, toinen on salitreenien jälkeiseen suihkuun salilla ja toinen kotona. Noin kerran viikossa ne tulee pestyä. Meillä ei kyllä ikinä kuivata sisäilmassa isoja pyykkimääriä vaan kuivausrumpu on sitä varten. Kesällä saatan ripustaa lakanapyykkiä myös ulos, kun niihin tulee siellä raikas tuoksu. Koneethan tuon pyykinpesun hoitaa!

Siivous on sitten vaativampi juttu, kun on monta ihmistä ja koiria. Koko koti imuroidaan yleensä kerran viikossa ja robotti-imuri kulkee lisäksi olohuoneen, keittiön ja eteisen kerran viikossa. Siitä huolimatta meillä on aina pölyä ja koirankarvoja. Lattioiden pesu tehdään harvoin, ehkä kerran kuussa sellaisella höyrykoneella. Jos jotain kaatuu lattialle, se poistetaan heti tuoreena. Matot vien ulos ja tamppaan silloin kun lattiat pestään. Pölyjä pyyhitään pinnoilta kun jaksetaan, ei joka imurointikerran yhteydessä. Kaapit ja muut siivoaa joku kerran, pari vuodessa, yleensä nykyisin perheen 17-vuotias pientä maksua vastaan. Vessat pestään kyllä kunnolla kerran viikossa. Kylpyhuone ja sauna kerran kuussa. Vaikka luulisi, että siivous ei kuormita, niin kyllä se kuormittaa ja se vie todella paljon aikaa, ei pyykinpesu.

Vierailija
194/197 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllätys yllätys, ap. Mä kyllä vaihdan lakanat vähintään joka toinen viikko, mutta silti saatan käyttää samoja housuja jopa yli 10 vuotta.

Taidat kuitenkin pesaista ne välillä.

Vierailija
195/197 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni on tietoinen, että alusvaatteet pitäisi vaihtaa noin kerran vuodessa, jos niitä käyttää säännöllisesti. Yli 2v säännöllisessä käytössä olevat alusvaatteet ovat terveysriski.

Paskapuhetta.

Alusvaatteet ovat läheisessä kosketuksissa ihoon ja intiimialueisiin pitkiä aikoja putkeen. Tämän vuoksi niihin kertyy kuollutta ihosolukkoa ja bakteereja. Osa bakteereista on haitallisia ja infektioita, kuten virtsatie- ja hiivasienitulehduksia, sekä ärsytystä aiheuttavia.

Lontoossa työskentelevä gynekologi Narendra Pisal,  Pisal suosittelee kokeilemaan 50 pesun sääntöä: yhdet alusvaatteet siis kestävät hyvänä 50 pesun verran.

Nyrkkisääntö, noin kerran vuodessa kaikki vanhat alusvaatteet roskiin joita käyttää säännöllisesti ja uudet tilalle.

Mä pidän tukkimiehen kirjanpitoa pesuist siinä pesulapussa, niin tietää sitten heittää roskiin, kin 50 pn täynnä...

Vierailija
196/197 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään pyykkäämisestä. Inhoan sen sijaan lakanoiden vaihtoa, mutta ne vaihdetaan silti viikon-kahden välein. Ei samana päivänä kaikkia. Lapset 11v. ja 12v. vaihtavat omansa. Pesukone pyörii kerrallaan 1h35min. Siitä kuivuriin. Pesukonetta ja kuivuria osaa käyttää mieskin, lapset osaa viikata omansa. Pyykinpesu on rutiini. Astianpesukonekin kummasti pyörii ja tyhjenee ilman säätämistä, että kuka ehtii.

Vierailija
197/197 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajalla tuntuu käyvän koko ajan pyykkikone. Ei perheessä missä toinen työtön olisi varaa tollaseen pyykinpesu määrään.

Veden ja pesuaineen lisäksi kuluu ne liian usein pestävät vaatteet. En pyöri töissä enkä vapaallakaan toisten ulosteissa, joten miksi ihmeessä pitäisi neuroottisesti laittaa pari päivää käytettyjä tekstiilejä tuntien ajaksi pesukoneen kulutettavaksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän