IS: Kolmannes suomalaisista vaihtaa lakanat harvemmin kuin kerran kuussa! Asiantuntija varoittaa vaaroista. Myös vessan käsipyyhe pitäisi va
... Vaihtaa useammin kuin mitä suomalaiset tekee.
Onpas suomalaisten hygieniässä puuttuita. Olen myös huomannut että moni tuttu käyttää samoja housuja viikon tai jopa sen yli!!
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Harrastaakohan ihmiset sit seksiä niissä samoissa lakanoissa aina? 😃 sperma-, kakkarantu- ja emätinnestetahroja täynnä lakanat. Siihen sitä on sitten mukava yöllä kyljelleen mennä.
Veikkaan että nämä "vaihdan kaksi kertaa vuodessa lakanat"-tyypit ei jostain syystä ole parisuhteessa tai saa mies/naisseuraa kämpilleen kovin usein :D
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoilla ei välttämättä ole pyykinpesukonetta tai pesutupaa. Vievät pyykkikassin kotiin vanhemmille kun ovat käymässä. En ihmettele kyselytulosta
Väitätkö ettei taloyhtiöissä tai opiskelija-asuntoloissa ole enää pyykkitupia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi hel..... miten saastaisia nykyihmiset on. Ei ihme kun esim. luteet leviää. Lakanat täytyy vaihtaa vähintään kerran viikossa, vaatteet pestään päivittäin, pyyhkeet vaihdan joka päivä jne.
Voi veddu, ku se sähkö on kallis. Ei kärsi pyykätä. Pulveri ja vesikin maksaa. Eikä vaihtovaatteita juurikaan ole.
No nyt on ontuvia tekosyitä. Kallimmillakaan sähkönhinnoilla koneelliselle ei tule kuin kolikon hinta ja pakkoko sitä konetta on rummuttaa just kalliimmalla tunnilla kun vuorokaudessa 24 tuntia yhä edelleen? Pulverille tulee hintaa parikymmentä snt/koneellinen ja vettäkin nykykoneet vie niin vähän ettei siitä kannata pihistellä jos vaihtoehtona on kohta ihosairaudet, hiivat, punkit, jne.
Jos on työkokeilussa työmarkkinatuella niin voi pestä pyykkiä vain illalla ja mitä useammin peset sitä useammin joudut ostamaan myös uuden pyykkikoneen.
Vierailija kirjoitti:
Samoista housuista ei voi muuten päätellä mitään. Itse saatan käyttää samoja, mutta pesen ne kyllä parin päivän välein.
Sen lisäksi mulla on samanlaisia housuja enemmän kuin yhdet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoilla ei välttämättä ole pyykinpesukonetta tai pesutupaa. Vievät pyykkikassin kotiin vanhemmille kun ovat käymässä. En ihmettele kyselytulosta
Ei kaikissa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi hel..... miten saastaisia nykyihmiset on. Ei ihme kun esim. luteet leviää. Lakanat täytyy vaihtaa vähintään kerran viikossa, vaatteet pestään päivittäin, pyyhkeet vaihdan joka päivä jne.
Voi veddu, ku se sähkö on kallis. Ei kärsi pyykätä. Pulveri ja vesikin maksaa. Eikä vaihtovaatteita juurikaan ole.
No nyt on ontuvia tekosyitä. Kallimmillakaan sähkönhinnoilla koneelliselle ei tule kuin kolikon hinta ja pakkoko sitä konetta on rummuttaa just kalliimmalla tunnilla kun vuorokaudessa 24 tuntia yhä edelleen? Pulverille tulee hintaa parikymmentä snt/koneellinen ja vettäkin nykykoneet vie niin vähän ettei siitä kannata pihistellä jos vaihtoehtona on kohta ihosairaudet, hiivat, punkit, jne.
Aikasi kun pyörit siellä työkokeilussa vaatteet täynnä eritteitäsi niin kohta käy niin ettei ole enää sitä työkokeilupaikkaakaan kun ihmiset valittaa hygienian puutteesta ja hajuista. Kannattaa joskus käydä siellä kerrostalon kellarikerroksessa tutustumassa pyykkitupa nimiseen tilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikissa ole.
Tiesitkö, että voit pyytää pesukonetta myös vuokranantajalta jos taloyhtiössä ei ole pyykkitupaa? Asun itse talossa jossa pyykkitupaa ei ole, jolloin vuokranantaja (oma-aloitteisesti) hankki kylpyhuoneeseen pesutornin. En kyllä olisi ilman näitä asuntoon muuttanutkaan. Edelliseen asuntoon ostin käytetyn pesukoneen kodinkoneliikkeestä 25€'lla ja hyvin toimi ainakin 5 vuotta, ja joka muuton yhteydessä jäi ystävän käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on ontuvia tekosyitä. Kallimmillakaan sähkönhinnoilla koneelliselle ei tule kuin kolikon hinta ja pakkoko sitä konetta on rummuttaa just kalliimmalla tunnilla kun vuorokaudessa 24 tuntia yhä edelleen? Pulverille tulee hintaa parikymmentä snt/koneellinen ja vettäkin nykykoneet vie niin vähän ettei siitä kannata pihistellä jos vaihtoehtona on kohta ihosairaudet, hiivat, punkit,
Minulla on pyykkikone. Taloyhtiössä ei ole pyykkitupaa.
Mutta jos pesee usein pyykkiä niin kone hajoaa nopeammin. Jos asuu pienipalkkaisen puolison kanssa niin ei saa toimeentulotukea ja hygieniasta pitää säästää ja kuulemma veden hintaa nostetaan ensi vuonna ja pesuaineisiin tuli alv korotus.
Niin, vakituiset niin tilailee ulkomaanmatkoja samalla kun toiset maksaa 595 työmarkkinatuesta osan vuokraan ja 9 euron kulukorvaus per työpäivä ei riitä mihinkään.
Onko se nyt yllätys ihmisille, että pienituloisten on tingittävä hygieniasta?
Kesäisin tulee vaihdettua joka toinen viikko koska tulee hikoiltua niin paljon, mutta talvisaikaan vaihdan ehkä pari kertaa. Joka ilta saunotaan kesät talvet, niin ei sitä paskasena mene nukkumaan. Juu ja saattaa näyttää että aina olen samat housut päällä, muttamulla on kolmet hyväksi todetut samanlaiset housut. Lisäksi töissä työvaatteet, niin ei ne vaatteet kotona niin paskasiksi mene että ei kestäisi muutaman päivän pitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastaakohan ihmiset sit seksiä niissä samoissa lakanoissa aina? 😃 sperma-, kakkarantu- ja emätinnestetahroja täynnä lakanat. Siihen sitä on sitten mukava yöllä kyljelleen mennä.
Kyllä ja on teidän työpaikoilla ja linja-autoissa.
Työmarkkinatuki on 595 ja sillä pitää mennä työkokeiluun tai tulee karenssi.
Arvaa paljonko maksaa pesukone?
50€ möin lg testivoittaja pesukoneen torissa. Eikä se edes mennyt heti, eli tuokin on näköjään tyyris nykymittapuulla.
Mun ala-aste ikäisellä lapsella on VIIDET samanlaiset verkkarit, koska hän rakastaa niitä housuja :D Joka päivä koulun jälkeen kaikki vaatteet menevät pyykkikorin kautta pesuun. Joku voi tietysti ajatella, että hänellä on "aina samat housut", mutta sittenpä ajattelee. Tärkeintä on, että itse tiedän että lapsi kulkee puhtaissa vaatteeissa.
Meillä asuu samassa kerrostalossa sairaanhoitaja. Kerrostalossa luetaan mittarilukemat, kun taloyhtiön työmiehet lukevat ne. Sairaanhoitajat mittarilukemat on järkyttävän isoja, kun vertaa monen muun vesilaskuun. Työmiehet lukee noi mittarinlukemat ääneen, toinen lukee ja toinen kirjoittaa ylös.
Hoitajalla tuntuu käyvän koko ajan pyykkikone. Ei perheessä missä toinen työtön olisi varaa tollaseen pyykinpesu määrään.
Moni työtön on masentunut, kun pitää jatkuvasti elää pienillä rahoilla, ei jaksa siivota eikä pestä pyykkiä ja moni on ehdottanut, että he menisivät siivoamaan eläkeläisten asuntoja tukia vastaan
Fiksu idea, omat kodin siivoamatta ja pyykit pesemättä ja pitäisi toisten asuntoja siivota.
Vierailija kirjoitti:
Moni suomalainen vaihtaa lakanat liian harvoin asiantuntija kertoo oikean vaihtovälin ja painavan syyn, miksi siinä kannattaisi pysyä
Kuitenkin 62% vaihtaa ne joka toinen viikko, kuten minäkin teen. Myös vessan käsipyyhkeen vaihdan usein ja pidän itselläni omaa käsipyyhettä ja miehellä omaa. Saunankin pesen vähintään 2x vuodessa ja joskus kolmekin kertaa.
Ihania ilmastotekoja! Vaatteet kestävät pidempään, pesuainetta säästyy, eikä synny jätevesiä. Nämä pitäisi olla pakollisia ilmastotoimia kaikille: esim pesukoneiden sähköliitäntä voisi olla kytkettynä vain kerran viikossa ja/tai asuntokohtaisessa veden kulutuksessa maksimiraja, jolla pitää pärjätä koko kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Mun ala-aste ikäisellä lapsella on VIIDET samanlaiset verkkarit, koska hän rakastaa niitä housuja :D Joka päivä koulun jälkeen kaikki vaatteet menevät pyykkikorin kautta pesuun. Joku voi tietysti ajatella, että hänellä on "aina samat housut", mutta sittenpä ajattelee. Tärkeintä on, että itse tiedän että lapsi kulkee puhtaissa vaatteeissa.
Tää "jokapäivä vaatteet pesuun" on toinen ääripää tuolle, ettei vaatteita pestä juuri koskaan ja molemmat on aika outoja tapoja.
Joku kommentoi, ettei vaihovaatteita juurikaan ole ja siksi joutuu pitämään samoja ja likaisia, niin kirpparit on täynnä niin halpoja ja ihan hyviä vaatteitä, että kyllä niitä raaskii ostaa.
vaikea uskoa, ettei joku pese vaatteita sen takia, että pesuaina maksaa ja vettä kuluu ja sekin maksaa. Kerää vaikka pulloja sen työttömyyskorvauksen päälle niin niillä sen kuluneen pesuaineen pystyy maksamaan (halvimmat ei palkoa maksa)
Miten tuota on tutkittu? Jos on joku kysely, johon voi vastata, niin ainahan niissä on yliedustettuna tietyt yhteiskuntaluokat. Työttömillä on aikaa vastailla kaiken maailman kyselyihin, kun ei tarvitse käydä töissä. Se taas miten työttömyys tai työkyvyttömyys tähän liittyy, niin ainakin moni minun tuntemani pitkäaikaistyötön tai työkyvyttömyyseläkkeellä oleva on pihi, säästää rahaa. Pyykkiä pesevät harvoin.
Äitini on tästä hyvä esimerkki (tosin nyt jo vanhuuseläkkeellä). Kun olin lapsi, meillä kyllä siivottiin kerran viikossa ja samalla vaihdettiin lakanat. Sitten kun äitini on joutunut työkyvyttömäksi ja tulot romahtaneet, koko elämäntyyli alkoi muuttua. Juoksi punalaputettuja tuotteita etsimässä, halvimman kahvitarjouksen perässä, otti lääkkeet vain joka toinen päivä. Hän ei ole pystynyt itse siivoamaan ainakaan 10 vuoteen, ja siivouspalvelu pitäisi olla parin viikon välein, mutta kun se maksaa, niin hän ostaa kerran kuussa ja pikkuimurilla sitten itse välillä ottaa roskia ja pölyjä. Minä olen joskus vaihtanut lakanat, ne ihan haisee hielle ja lialle, mutta ei hän siitä tykkää, kun pyykinpesu maksaa. Hänellä on lämmintä 18-19 astetta sisällä talvisin, koska säästää lämmityksestä. Sitä en oikein ymmärrä. Vaatteitakin pesee liian harvoin ja sanoo, ettei kannata pestä kuin täysiä koneellisia. Minä kyllä joskus käydessäni laitan pyyhkeitä pesuun, sanoopa hän mitä vaan. Ymmärrän toki köyhyyden, mutta säästön kohteet voisi olla muusta kuin puhtaudesta. Hän valittaa, että ruokaan jää 200€ kuukaudessa, mutta sitten kuitenkin kun käyn, siellä on grillattu broileri tai pari pullaa. Olen sanonut tuhat kertaa, että älä osta niitä pullia irtomyynnistä, tulee kalliiksi. Minä voin vaikka leipoa ja viedä pussillisen pullaa sillä hinnalla, mitä hän tuhlaa pariin voisilmäpullaan tai pistaasipulliin joka kauppareissulla. Tai ristikkolehdet. Niitäkin hän ostaa. Olen sanonut, että osta iso, paksu ristikkokirja, kirjakaupassa noin 20-25€ ja riittää tekemistä pitkäksi aikaa, ainakin puoli vuotta jos ei pidempään. On kuulemma liian kallis, mutta sitten kuitenkin näitä jopa 3,95€ maksavia lehtiä ostaa pari kertaa kuussa. Sen ristikkolehden hinnalla saisi jo pyykkiä pestyä pari tai kolmekin koneellista.