Varsinais-Suomi hyvinvointialue päätti lopettaa 2025-vuotiaat naisilta ilmaisen ehkäisyn
Varsinais-Suomi rikkoo kansallisia suosituksia ja lopettaa ilmaisen ehkäisyn yli 20-vuotiaille.
Aiemmin ehkäisy on ollut maksuton kaikille 1625-vuotiaille. Palvelua rajataan, koska Varsinais-Suomen hyvinvointialueen tarvitsee säästää.
Ilmaista ehkäisyä alle 25-vuotiaille on tarjottu tänä vuonna lähes kaikkialla Suomessa. Se aloitettiin kaksi ja puoli vuotta sitten kokeiluna, ja kokeilun päätyttyä hyvin sujunutta toimintaa päätettiin jatkaa.
TYKSin naistentautien vastaanottojen osastoylilääkäri Varpu Jokimaa huomauttaa, että THL on osoittanut sote-alueiden säästävän rahaa pitkällä aikavälillä, jos raskauden ehkäisy on ilmaista.
On hyvä pohtia, montako ehkäisymenetelmää maksetaan yhden raskaudenkeskeytyksen ja siihen liittyvien oheispalveluiden rinnalla, ylilääkäri korostaa.
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Typerä päätös, joka lisää kustannuksia aborttien lisääntyessä.
Itselläni on ehkäisykapseli myös pitämässä hillittömät 250ml (mittasin kuukupilla) varmaa anemiaa aiheuttavat kuukautiseni kurissa.
Enpä tiedä, mistä käärin ne 200€ sitten seuraavaan ja saattepa veronmaksajat sitten maksella myös anemian aiheuttamia monimuotoisia ongelmiani taas tulevaisuudessa.
-21v opiskelija
Tuskin lisää merkittävästi. Valtaosa aborteista tehdään pienten lasten äideille, jotka ovat pääsääntöisesti vanhempia kuin 20-25. Muutenkaan Suomi ei ole mikään aborttien massatuotantomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olen demarinainen, ja demareiden kampanjahan tämä alunperin oli, en oikein koskaan voinut ymmärtää tätä. Ylipäätään ajatus hormonaalisen ehkäisyn kuningasasemasta on minusta kyseenalainen. Tässä pumpataan yhteiskunnan varoilla nuoret naiset ja vesistöt täyteen hormoneja. Tuo ikäjakaumakin ihmetyttää. Ymmärrän sen teineillä, mutta miksi pitää normalisoida ajatus, että 24-vuotias on liian nuori äidiksi?
Erittäin hyvä kommentti! Ymmärrän ilmaisen ehkäisyn alle 20 vuotiailla, mutta kyllä jokainen yli 20-vuotias on valmis kantamaan vastuuta lapsesta, aivojen pitäisi olla jo niin kehittyneitä. Ja myös tuo hormoniehkäisyn kyseenalaistamattomuus ihmetyttää.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvä oli tuo 25v raja, koska seksielämä monilla holtittomampaa nuorena. Ihan Klamydiatilastoja tutkimalla näkee, että ilmaiselle ehkäisylle on tarve.
Kaikille helpompaa jos erheestä selviää antibioottikuurilla.
Jeesustelkaa vaan. Mutta nuorena on hölmömpi.
Kaiken järjen mukaan se, että kannustetaan luopumaan kumeista yhtään millään verukkeella, lisäisi sukupuolitauteja, ei vähentäisi niitä. Hormonaalinen ehkäisy ei edes ole mitenkään merkittävästi luotettavampi ehkäisymuoto kuin kondomi, jos kumia käyttää oikein. Loogisinta olisi siis opettaa ihmisiä käyttämään kumeja paremmin ja varmistamaan, että niitä on helposti saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvä oli tuo 25v raja, koska seksielämä monilla holtittomampaa nuorena. Ihan Klamydiatilastoja tutkimalla näkee, että ilmaiselle ehkäisylle on tarve.
No ehkäpä tämä päätös lisäisi nuorten vastuullisuutta. Ihan itse olen ehkäisyni aina huolehtinut ja maksanut, 0 sukupuolitautia, 0 suunnittelematonta raskautta. Terveisin nainen 28 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ihan ok. Seuraavaksi voisi laittaa raskaudenkeskeytykset omakustannehintaiseksi.
Eikös ne olekin? Menee se 50 euron poliklinikka maksu, päiväkäynnistä.Jos joutuu jäämään sairaalaassa olemaan, menee normaali sairaalapäivä maksu, joka on myös 50 eurin hujakoilla.
Ei keskussairaaloden poliklinikka käynti lähetteellä erikoislääkärillä ole ilmainen, aina laskuttetaan se käynti, noin 50 €.
Myöskäään sairaaloiden osastoilla maksaa tuo 49 € / pv.
Tuo 50e on vain murto-osa todellisista kustannuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken järjen mukaan se, että kannustetaan luopumaan kumeista yhtään millään verukkeella, lisäisi sukupuolitauteja, ei vähentäisi niitä. Hormonaalinen ehkäisy ei edes ole mitenkään merkittävästi luotettavampi ehkäisymuoto kuin kondomi, jos kumia käyttää oikein. Loogisinta olisi siis opettaa ihmisiä käyttämään kumeja paremmin ja varmistamaan, että niitä on helposti saatavilla.
Ehdottomasti olisi kondomi olisi erittäin hyvä ratkaisu. Yllättävän väärin sitäkin käytetään kuitenkin. Kosketellaan ulkopuolta sormin joilla on kosketeltu penistä jne.
Lisäksi miesten innokkuus käyttää kumia on heikko ja eipä ole kovin harvinaista, että kumi otetaan salaa pois.
Mitä hittoa?? Eikö kortsut oo jo keksitty?? Mikä siinä on että niitä ei voi käyttää?! Vähenee tauditkin! Nyt miehetkin joutuu huolehtimaan ehkäsystä jos p*llua tekee mieli.
Vierailija kirjoitti:
No, tämän päätöksen kustannukset on helposti laskettavissa.
Ei oikeastaan. Jos viittaat aborttien määrään, niin ne olivat laskussa jo ennen näitä kokeiluja. Suomessa niitä tehdään jo muutenkin vähän. On lisäksi vaikeaa laskea hormonaalisesta ehkäisystä aiheutuvien haittojen kustannuksia.
Ilmainen ehkäisy tarjosi tukea ja tietoutta seksuaaliterveydestä sekä kannusti suojaseksiin.
öööh eikö toi naikkonen ole käynyt kouluja???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On avutonta nuoriso nykyään. Itse kyllä osasin huolehtia ehkäisystä 80-luvulla opiskeluaikoina eikä tullut mieleenikään, että veronmaksajien se pitäisi kustantaa.
Aha. 90-luvulla sai ilmaiset pillerit, muistaakseni 80-luvun lopullakin jo.
Ei saanut 90-luvulla ilmaisia pillereitä ainakaan Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkäpä tämä päätös lisäisi nuorten vastuullisuutta. Ihan itse olen ehkäisyni aina huolehtinut ja maksanut, 0 sukupuolitautia, 0 suunnittelematonta raskautta. Terveisin nainen 28 v.
Mun on myös aina ollut tosi vaikeaa ymmärtää ehkäisyn kanssa säheltäviä ihmisiä. Elämässä on vaikeampiakin asioita, miten selviää niistä jos ehkäisykin on vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt että juuri tuo ilmainen ehkäisy aiheuttaa sitä että tytöt syövät pillereitä eikä kortsua käytetä. Tästä syystä taudit lisääntyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeastaan. Jos viittaat aborttien määrään, niin ne olivat laskussa jo ennen näitä kokeiluja. Suomessa niitä tehdään jo muutenkin vähän. On lisäksi vaikeaa laskea hormonaalisesta ehkäisystä aiheutuvien haittojen kustannuksia.
Pian nähdään miten tosiaan käy. Nyt täytyy vain tehdä niin sujuvaksi kuin mahdollista, pillerireseptin uusiminen. Ehkä se jo onkin.
Mutta onpa tuota tullut istuttua apteekin tiskissä, kun nuori tulee pillereitä hakemaan, mutta resepti tyhjä. Eikä niitä voi ilman reseptiä antaa. Itse sanon, että kondomi täytyy sitten muistaa ja ehkäisyteho loppui viimeiseen pilleriin. Mutta onhan tuossa riskinsä.
Nuoret ei oikeasti ymmärrä miten reseptit toimii. Täytyy olla tarkat ohjeet miten toimia ja kuinka hyvissä ajoin täytyy välitarkastukset varata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on myös aina ollut tosi vaikeaa ymmärtää ehkäisyn kanssa säheltäviä ihmisiä. Elämässä on vaikeampiakin asioita, miten selviää niistä jos ehkäisykin on vaikeaa?
Ihmiset säheltää. Onko sulla ollut ongelmia ylimielisyyden ja itsesi hyvänä esimerkkinä käyttämisen suhteen?
On ihan puppua että nuorilla ei olisi varaa ostaa itse pillereitä. Näin voi ehkä olla joidenkin harvojen kohdalla. On ihan omasta asenteesta kiinni mihin rahansa laittaa. Nuorilla ja opiskelijoilla on kuitenkin rahaa vaatteisiin, vapeen, ryyppäämiseen, tekokynsiin ja ripsiin yms. muuhun turhaan. Itse uskon että tuolla muutoksella ei ole mitään vaikutusta abortteihin. Ne jotka ovat hoitaneet homman hyvin tähän asti, hoitavat sen myös jatkossa ja niille jotka eivät hoida ei ilmainen ehkäisy auta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pian nähdään miten tosiaan käy. Nyt täytyy vain tehdä niin sujuvaksi kuin mahdollista, pillerireseptin uusiminen. Ehkä se jo onkin.
Mutta onpa tuota tullut istuttua apteekin tiskissä, kun nuori tulee pillereitä hakemaan, mutta resepti tyhjä. Eikä niitä voi ilman reseptiä antaa. Itse sanon, että kondomi täytyy sitten muistaa ja ehkäisyteho loppui viimeiseen pilleriin. Mutta onhan tuossa riskinsä.
Nuoret ei oikeasti ymmärrä miten reseptit toimii. Täytyy olla tarkat ohjeet miten to
Otin kantaa siihen kun sanoit että kustannukset on helposti laskettavissa. Eivät ole, sillä esimerkiksi haittavaikutukset voivat näkyä vasta vuosikymmenten kuluttua.
Yksi mahdollisuus olisi siirtää minipillerit ilman reseptiä saataviksi. Yhteiskuntaa ei siihen väliin sitten välttämättä tarvitakaan.
Eikös tuo ole kasvatus- ja kulttuurikysymys? Ja valintakysymys. En ole ikinä ollut sellaisen miehen kanssa, joka ei olisi tarjoutunut maksamaan ehkäisyä ja aborttia, jos siihen oltaisiin jouduttu.