Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varsinais-Suomi hyvinvointialue päätti lopettaa 2025-vuotiaat naisilta ilmaisen ehkäisyn

Vierailija
03.10.2024 |

Varsinais-Suomi rikkoo kansallisia suosituksia ja lopettaa ilmaisen ehkäisyn yli 20-vuotiaille.

Aiemmin ehkäisy on ollut maksuton kaikille 1625-vuotiaille. Palvelua rajataan, koska Varsinais-Suomen hyvinvointialueen tarvitsee säästää.

Ilmaista ehkäisyä alle 25-vuotiaille on tarjottu tänä vuonna lähes kaikkialla Suomessa. Se aloitettiin kaksi ja puoli vuotta sitten kokeiluna, ja kokeilun päätyttyä hyvin sujunutta toimintaa päätettiin jatkaa.

TYKSin naistentautien vastaanottojen osastoylilääkäri Varpu Jokimaa huomauttaa, että THL on osoittanut sote-alueiden säästävän rahaa pitkällä aikavälillä, jos raskauden ehkäisy on ilmaista.

On hyvä pohtia, montako ehkäisymenetelmää maksetaan yhden raskaudenkeskeytyksen ja siihen liittyvien oheispalveluiden rinnalla, ylilääkäri korostaa.

https://yle.fi/a/74-20115331?origin=rss

Kommentit (180)

Vierailija
41/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika heikko argumentti tuo, että ilmainen ehkäisy muka säästää rahaa koska se vähentää kalliita abortteja. Maksakoot jokainen sekä ehkäisynsä että aborttinsa kokonaan itse.

Oletko jotenkin itse "heikko" kun et asiaa ymmärrä? Abortista maksetaan itse vain poliklinikkamaksu. Yhteiskunta maksaa loput. Kukaan poliitikko ei taatusti ala hakea muutosta tuohon. Ensinnäkin ongelma tulee jo siitä että miten sen siittäjän osuus saataisiin veloitettua.... Ei mitenkään voida ajatella että nainen yksin maksaisi tuon kalliin toimenpiteen. 

Vierailija
42/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en näe tätä huonona säästökohteena. Kyllä ne abortit johtuu ihan muista syistä kun siitä ettei ole varaa ostaa pillereitä tai muuta ehkäisyä. Pillereitä harvemmin syödään omaksi huviksi vaan yleensä syynä on parisuhde ja silloin maksajiakin on kaksi. 

Ja ehkäisypillerit maksavat sen 10e kuukaudessa, eli ei todellakaan jää hinnasta kellään kiinni niiden käyttö. Ei vaikka olisi irtosuhteita harrastava sinkku ja maksaisi pillerit kokonaan itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helllvetin hyvä.

Olen töissä isossa terkkarissa ja suorastaan kiilusilmäisellä kiihkolla häärätään ehkäisyn ympärillä.

Jostain ihmeen syystä tämä koskee vain kantiksia. Muut voivat lisääntyä kuin puput.

Ai, sinäkö olet terveyskeskuskessa työssä? ja sun asenne ihmisiä kohtaan on tuollainen! Oletko sinä sovelias työhösi! Työhön, jossa ihmisiä tulee kohdella asiallisesti, ja ihmisistä tulee puhua asialliseen tyyliin. Minun mielestäni sun teksti kertoo, ettet sovi!

Vierailija
44/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti myös itse maksettavaksi!

Vierailija
45/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä päätös, joka lisää kustannuksia aborttien lisääntyessä.

Itselläni on ehkäisykapseli myös pitämässä hillittömät 250ml (mittasin kuukupilla) varmaa anemiaa aiheuttavat kuukautiseni kurissa.

Enpä tiedä, mistä käärin ne 200€ sitten seuraavaan ja saattepa veronmaksajat sitten maksella myös anemian aiheuttamia monimuotoisia ongelmiani taas tulevaisuudessa.

-21v opiskelija

Vierailija
46/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on ehkäisykapseli myös pitämässä hillittömät 250ml (mittasin kuukupilla) varmaa anemiaa aiheuttavat kuukautiseni kurissa.

Enpä tiedä, mistä käärin ne 200€ sitten seuraavaan ja saattepa veronmaksajat sitten maksella myös anemian aiheuttamia monimuotoisia ongelmiani taas tulevaisuudessa.

-21v opiskelija

Opiskelija hyvä, ihmisillä voi olla paljon pahempiakin sairauksia, joiden lääkekulut on vain pakko maksaa itse. En tiedä miksi ehkäisy olisi joku poikkeus.

Vierailija
47/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helllvetin hyvä.

Olen töissä isossa terkkarissa ja suorastaan kiilusilmäisellä kiihkolla häärätään ehkäisyn ympärillä.

Jostain ihmeen syystä tämä koskee vain kantiksia. Muut voivat lisääntyä kuin puput.

Ai, sinäkö olet terveyskeskuskessa työssä? ja sun asenne ihmisiä kohtaan on tuollainen! Oletko sinä sovelias työhösi! Työhön, jossa ihmisiä tulee kohdella asiallisesti, ja ihmisistä tulee puhua asialliseen tyyliin. Minun mielestäni sun teksti kertoo, ettet sovi!

Niin ja kun kyse oli Varhasta, niin juu, varsinaissuomalaisessa terveydenhuollossa onkin ihan omankin kokemuksen mukaan todella epäasiallisuuksiin taipuvaisia työntekijöitä. Todella. LÄHIHOITAJISTA LÄÄKÄREIHIN!

Ja uskopa huvikses, mulla on työntekemisen kautta kokemusta myös muista kuin Varsinais-Suomen terveydenhuollon toimijoista. KARSEA ERO KÄYTÖSTAVOISSA JA JUST PAHEMPAAN SUUNTAAN V-S:SSA! TE OLETTE TÖKERÖITÄ, HIRVITTÄVIÄ TYYPPEJÄ!

Vierailija
48/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä päätös! Jokainen joka ei yli kaksymppisenä ymmärrä että seksin tarkoitus on tehdä lapsi, ja ehkäisyllä EHKÄISTÄÄN sitä, joutaisi takaisin koulunpenkille. Jokainen vastattkoon itse omista ehkäisykuluistaan.

Vierailija
49/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika heikko argumentti tuo, että ilmainen ehkäisy muka säästää rahaa koska se vähentää kalliita abortteja. Maksakoot jokainen sekä ehkäisynsä että aborttinsa kokonaan itse.

Oletko jotenkin itse "heikko" kun et asiaa ymmärrä? Abortista maksetaan itse vain poliklinikkamaksu. Yhteiskunta maksaa loput. Kukaan poliitikko ei taatusti ala hakea muutosta tuohon. Ensinnäkin ongelma tulee jo siitä että miten sen siittäjän osuus saataisiin veloitettua.... Ei mitenkään voida ajatella että nainen yksin maksaisi tuon kalliin toimenpiteen. 

Se pilleriabortti tuskin maksa sen enempää kuin kuukauden setit e-pillereitä.

Vierailija
50/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitinkin, että polimaksun sijaan pitäisi veloittaa todelliset kustannukset potilaalta jos abortille ei ole mitään terveydellistä syytä. Silloin sitä ehkäisyä ja kontakteja harkitsisi tarkemmin, kun omista valinnoista joutuisi ihan konkreettisesti kantamaan vastuun.

Ja siittäjälle abortin maksaminen ei kuulu, ei sitä toimenpidettä hänelle tehdä eikä häneltä myöskään kysytä mielipidettä siihen.

Vierailija
51/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-21v opiskelija

Outoa. Minulle ei myönnetty maksuttomia e-pillereitä runsaisiin kuukautisiin, koska ne sai vain ehkäisytarkoitukseen. Tämä Espoossa 3v sitten.

Vierailija
52/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On avutonta nuoriso nykyään. Itse kyllä osasin huolehtia ehkäisystä 80-luvulla opiskeluaikoina eikä tullut mieleenikään, että veronmaksajien se pitäisi kustantaa.

Ikätoverisi valitettavasti eivät osanneet, sillä 80-luvulla oli noin 40 % enemmän abortteja kuin 2020-luvulla. Tästä koitui valtiolle enemmän kustannuksia kuin ehkäisyn tarjoamisesta. Ilmaista ehkäisyä tarjoamalla säästämme selvää rahaa ja terveydenhuollon työaika saadaan suunnattua sairauksien hoitoon.

Vierailija
53/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-21v opiskelija

Mulla oli kaverilla IBD, jossa sen paksusuoli vuoti verta ja paskoi verta tunnin välein. Sen kokeellinen biologinen lääke maksoi 1000€ kuussa, jonka kelakorvaus oli tasan 0€. Siinä vähän perspektiiviä...

Vierailija
54/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisellä pitäisi olla jo ainakin 4-2 lasta.

Vierailija
55/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-21v opiskelija

Opiskelija hyvä, ihmisillä voi olla paljon pahempiakin sairauksia, joiden lääkekulut on vain pakko maksaa itse. En tiedä miksi ehkäisy olisi joku poikkeus.

Minä hoidan runsaat kuukautiseni Caprilonilla, ja ihan itse maksan ne. 30kpl purkki maksaa 14,32e ja kestää kaksi kuukautta, sopii siis hyvin opiskelijabudjetillekin.

Vierailija
56/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä oli tuo 25v raja, koska seksielämä monilla holtittomampaa nuorena. Ihan Klamydiatilastoja tutkimalla näkee, että ilmaiselle ehkäisylle on tarve.

Kaikille helpompaa jos erheestä selviää antibioottikuurilla.

Jeesustelkaa vaan. Mutta nuorena on hölmömpi.

Vierailija
57/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen demarinainen, ja demareiden kampanjahan tämä alunperin oli, en oikein koskaan voinut ymmärtää tätä. Ylipäätään ajatus hormonaalisen ehkäisyn kuningasasemasta on minusta kyseenalainen. Tässä pumpataan yhteiskunnan varoilla nuoret naiset ja vesistöt täyteen hormoneja. Tuo ikäjakaumakin ihmetyttää. Ymmärrän sen teineillä, mutta miksi pitää normalisoida ajatus, että 24-vuotias on liian nuori äidiksi? 

Vierailija
58/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en näe tätä huonona säästökohteena. Kyllä ne abortit johtuu ihan muista syistä kun siitä ettei ole varaa ostaa pillereitä tai muuta ehkäisyä. Pillereitä harvemmin syödään omaksi huviksi vaan yleensä syynä on parisuhde ja silloin maksajiakin on kaksi. 

Kun ilmainen jakelu tuli niin aborttien määrä väheni. Kyllä nuo korreloi. Nykyään moni tyttö on hakenut pillerit jo ennen parisuhdetta, usein kuukautisia säädelläkseen. Niinpä ehkäisy on ollut kunnossa hyvissä ajoin. Usein vahinkoraskaus onkin alkanut muulloin kuin vakiintuneessa suhteessa. 

Asiahan tosiaan on todistetusti näin, mutta puolet tästä ketjusta on spekulointia, että jos nyt lakataan tarjoamasta ehkäisyä, niin ehkä se ei vaan vaikuta mitenkään. Ikään kuin todellisuus ei näitä kirjoittelijoita kiinnostaisi.

Vierailija
59/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On avutonta nuoriso nykyään. Itse kyllä osasin huolehtia ehkäisystä 80-luvulla opiskeluaikoina eikä tullut mieleenikään, että veronmaksajien se pitäisi kustantaa.

Ikätoverisi valitettavasti eivät osanneet, sillä 80-luvulla oli noin 40 % enemmän abortteja kuin 2020-luvulla. Tästä koitui valtiolle enemmän kustannuksia kuin ehkäisyn tarjoamisesta. Ilmaista ehkäisyä tarjoamalla säästämme selvää rahaa ja terveydenhuollon työaika saadaan suunnattua sairauksien hoitoon.

Ehkäisyn ja abortit voisi molemmat siirtää pois julkisesta terveydenhuollosta, jos joku kokee niitä tarvitsevansa niin ostakoot omalla rahalla yksityiseltä.

Vierailija
60/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ihan ok. Seuraavaksi voisi laittaa raskaudenkeskeytykset omakustannehintaiseksi.

Eikös ne olekin?  Menee se 50 euron poliklinikka maksu, päiväkäynnistä.

Jos joutuu jäämään sairaalaassa olemaan, menee normaali sairaalapäivä maksu, joka on myös 50 eurin hujakoilla.

Ei keskussairaaloden poliklinikka käynti lähetteellä erikoislääkärillä ole ilmainen, aina laskuttetaan se käynti, noin 50 €.

Myöskäään sairaaloiden osastoilla maksaa tuo  49 € / pv.