Varsinais-Suomi hyvinvointialue päätti lopettaa 2025-vuotiaat naisilta ilmaisen ehkäisyn
Varsinais-Suomi rikkoo kansallisia suosituksia ja lopettaa ilmaisen ehkäisyn yli 20-vuotiaille.
Aiemmin ehkäisy on ollut maksuton kaikille 1625-vuotiaille. Palvelua rajataan, koska Varsinais-Suomen hyvinvointialueen tarvitsee säästää.
Ilmaista ehkäisyä alle 25-vuotiaille on tarjottu tänä vuonna lähes kaikkialla Suomessa. Se aloitettiin kaksi ja puoli vuotta sitten kokeiluna, ja kokeilun päätyttyä hyvin sujunutta toimintaa päätettiin jatkaa.
TYKSin naistentautien vastaanottojen osastoylilääkäri Varpu Jokimaa huomauttaa, että THL on osoittanut sote-alueiden säästävän rahaa pitkällä aikavälillä, jos raskauden ehkäisy on ilmaista.
On hyvä pohtia, montako ehkäisymenetelmää maksetaan yhden raskaudenkeskeytyksen ja siihen liittyvien oheispalveluiden rinnalla, ylilääkäri korostaa.
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvä oli tuo 25v raja, koska seksielämä monilla holtittomampaa nuorena. Ihan Klamydiatilastoja tutkimalla näkee, että ilmaiselle ehkäisylle on tarve.
Kaikille helpompaa jos erheestä selviää antibioottikuurilla.
Jeesustelkaa vaan. Mutta nuorena on hölmömpi.
No ehkäpä tämä päätös lisäisi nuorten vastuullisuutta. Ihan itse olen ehkäisyni aina huolehtinut ja maksanut, 0 sukupuolitautia, 0 suunnittelematonta raskautta. Terveisin nainen 28 v.
Mun on myös aina ollut tosi vaikeaa ymmärtää ehkäisyn kanssa säheltäviä ihmisiä. Elämässä on vaikeampiakin asioita, miten selviää niistä jos ehkäisykin on vaikeaa?
Ihmiset säheltää. Onko sulla ollut ongelmia ylimielisyyden ja itsesi hyvänä esimerkk
Varmaan sitten niin. Toisaalta merkittävä osa osaa käyttää valitsemaansa ehkäisymenetelmää, sillä meillä on jo pitkään olleet matalat aborttiluvut. Eli ei minun pelkästään itseäni tarvitse käyttää tässä esimerkkinä.
Otin kantaa siihen kun sanoit että kustannukset on helposti laskettavissa. Eivät ole, sillä esimerkiksi haittavaikutukset voivat näkyä vasta vuosikymmenten kuluttua
---
Ei kai tässä maailmassa enää kukaan ajattele mitään muuta kuin välittömiä kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Yksi mahdollisuus olisi siirtää minipillerit ilman reseptiä saataviksi. Yhteiskuntaa ei siihen väliin sitten välttämättä tarvitakaan.
Tuo nyt on kaikilla tavoin huono päätös.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisille keski-ikäisille tuo ei nyt kuulosta kummoiselta päätökseltä. Ostettiin nuo ennenkin ihan itse.
Vuosien varrella on haalittu kaikenlaista yhteiskunnan laskuun ja on ymmärrettävää että määrää ei voida jatkuvasti lisätä vaan pitää alkaa karsimaan.
No ymmärrät sitten varmasti myös lisääntyvät abortit ja niistä aiheutuvat kustannukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisille keski-ikäisille tuo ei nyt kuulosta kummoiselta päätökseltä. Ostettiin nuo ennenkin ihan itse.
Vuosien varrella on haalittu kaikenlaista yhteiskunnan laskuun ja on ymmärrettävää että määrää ei voida jatkuvasti lisätä vaan pitää alkaa karsimaan.
No ymmärrät sitten varmasti myös lisääntyvät abortit ja niistä aiheutuvat kustannukset.
Aborttien määrä oli laskussa jo ennen näitä päätöksiä. Se on ollut laskussa pitkään, ja on muutenkin Suomessa matala. Erityisen kovassa laskussa ovat olleet alle 20-vuotiaiden abortit, joita tämä leikkaus ei koskisi muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi mahdollisuus olisi siirtää minipillerit ilman reseptiä saataviksi. Yhteiskuntaa ei siihen väliin sitten välttämättä tarvitakaan.
On maailmalla käytössä. Ei se tarkoita, että käyttö olisi ihan holtitonta. Reseptin voisi kirjottaa esimerkiksi proviisori ja uusinnat tulisivat apteekin kautta. Säännölliset tarkastukset vaadittaisiin myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on rahkeita harrastaa seksiä, on myös rahkeita ostaa itse ehkäisynsä. Ei kaikki voi olla yhteiskunnan harteilla.
Abortit tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi. Todennäköisesti tästä ei tule mitään säästöä.
Eikä tule. Muutaman pillerin nielaisu ei maksa yhteiskunnalle yhtään sen enempää kuin mikään muukaan lyhyt lääkekuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On maailmalla käytössä. Ei se tarkoita, että käyttö olisi ihan holtitonta. Reseptin voisi kirjottaa esimerkiksi proviisori ja uusinnat tulisivat apteekin kautta. Säännölliset tarkastukset vaadittaisiin myös.
Ei ole naisten etu, ettei heidän terveydentilaansa seurata.
" Aluehallitus hyväksyi maksuttoman ehkäisyn jatkumisen alle 20-vuotiaille 1.1.2025 lähtien. Siten ensi vuoden alusta lähtien 2025-vuotiaat aikuiset rajataan osana Varhan tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmaa maksuttoman ehkäisyn ulkopuolelle. Maksuttoman ehkäisyn tilanteesta ja kustannuksista tehtävästä selvityksestä tehtiin päätös kesäkuussa tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman käsittelyn yhteydessä. Aluehallitus teki ehkäisyn ikärajoituspäätöksen saadun selvityksen pohjalta.
Hyvinvointialueiden saama valtion rahoitus on yleiskatteellista eli hyvinvointialueet voivat itse päättää siitä, miten ja mihin rahat käytetään. Hyvinvointialue vastaa kuitenkin sille lailla säädettyjen tehtävien hoitamisesta, eikä maksuton ehkäisy ole lakisääteinen palvelu. Jos maksuton ehkäisy olisi lakisääteinen palvelu, siihen saataisiin valtiolta rahoitus.
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen kuluvan vuoden alijäämän ennakoidaan nousevan yli 160 miljoonaan euroon. Hyvinvointialue on aloittanut runsaasti erilaisia toimenpiteitä alijäämän kasvun pysäyttämiseksi tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman mukaisesti. Tässä taloudellisessa tilanteessa Varhan on palveluita järjestettäessä välttämätöntä asettaa lakisääteiset tehtävät ensisijaiseksi."
Hyvä. Sukupuolitaudit leviää, kun kondomia ei enää käytetä.
Lisäksi hormonit aiheuttavat mielialaoireita. Kun ihmiseen aletaan pumppaamaan teinistä asti synteettisiä hormoneja, ei hän ikinä opi tuntemaan itseään.
Eihän naiset pane nykyään muutenkaan, että ihan turhaan niille pillereitä jakamaan.
Vertailun vuoksi: Saksassa jo yli puolet pareista ehkäisee kondomilla. Keskustelu hormonaalisen ehkäisyn haitoista käy vilkkaana, tämä taustalla.
Ovatkohan suomalaisten naimataidot siis taantuneet? Ainakin osin?
Vierailija kirjoitti:
Eihän naiset pane nykyään muutenkaan, että ihan turhaan niille pillereitä jakamaan.
Pillerit vievät halut.
Naisethan haluaa tehdä abortteja siihen malliin, että sylki lentää.
Tuetaan nyt sitä sitten. Tulee naisille hyvä olo.
Vierailija kirjoitti:
Sitten vaan jalat ristiin.
Tutkimusten mukaan ne ovat jo menneet ristiin. Nuoret harrastavat vähemmän seksiä kuin koskaan ennen. On hämmästyttävää, ettei artikkelin ylilääkäri yhtään huomioinut tätä,sillä sehän on päivänselvä homma, että aborttien määrä vähenee, kun pannaan vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen huolehtikoon itse ehkäisystä
Jos kokee olevansa tarpeeksi vanha sekstailemaan, on kyllin vanha ottamaan siitä vastuun, että voi tulla raskaaksi ja ehkäistä sen.
Ei ollut minunkaan nuoruudessani ja onneksi ei ollut. Sain kasvaa ja varttua ilman päänsekoittajia.
Ehkäisy tulee pakolliseksi Itikseen ja sen ympäristöön mm Vuosaareen päin.
Ehkäisykapselit asennetaan käsivarteen ja ehkäisyteho viisi vuotta.
Näitä naisia ja talouksia ratsataan viiden vuoden välein.
Varat suunnataan nyt oikein 😁