Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varsinais-Suomi hyvinvointialue päätti lopettaa 2025-vuotiaat naisilta ilmaisen ehkäisyn

Vierailija
03.10.2024 |

Varsinais-Suomi rikkoo kansallisia suosituksia ja lopettaa ilmaisen ehkäisyn yli 20-vuotiaille.

Aiemmin ehkäisy on ollut maksuton kaikille 1625-vuotiaille. Palvelua rajataan, koska Varsinais-Suomen hyvinvointialueen tarvitsee säästää.

Ilmaista ehkäisyä alle 25-vuotiaille on tarjottu tänä vuonna lähes kaikkialla Suomessa. Se aloitettiin kaksi ja puoli vuotta sitten kokeiluna, ja kokeilun päätyttyä hyvin sujunutta toimintaa päätettiin jatkaa.

TYKSin naistentautien vastaanottojen osastoylilääkäri Varpu Jokimaa huomauttaa, että THL on osoittanut sote-alueiden säästävän rahaa pitkällä aikavälillä, jos raskauden ehkäisy on ilmaista.

On hyvä pohtia, montako ehkäisymenetelmää maksetaan yhden raskaudenkeskeytyksen ja siihen liittyvien oheispalveluiden rinnalla, ylilääkäri korostaa.

https://yle.fi/a/74-20115331?origin=rss

Kommentit (180)

Vierailija
21/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helllvetin hyvä.

Olen töissä isossa terkkarissa ja suorastaan kiilusilmäisellä kiihkolla häärätään ehkäisyn ympärillä.

Jostain ihmeen syystä tämä koskee vain kantiksia. Muut voivat lisääntyä kuin puput.

Kantiksille lapsi on menoerä, muualta tulleille tulonlähde.

Vierailija
22/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mistä repäisit tuon "naiset"? Päätös koskee miehiä myös. Myös kondomien jakelu lopetetaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on rahkeita harrastaa seksiä, on myös rahkeita ostaa itse ehkäisynsä. Ei kaikki voi olla yhteiskunnan harteilla.

Yhtä "rohkeaa " sen hakeminen on mistä tahansa. 

Vierailija
24/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On avutonta nuoriso nykyään. Itse kyllä osasin huolehtia ehkäisystä 80-luvulla opiskeluaikoina eikä tullut mieleenikään, että veronmaksajien se pitäisi kustantaa.

Aha. 90-luvulla sai ilmaiset pillerit, muistaakseni 80-luvun lopullakin jo. 

Mutta 80-luvun ensimmäisellä puoliskolla ei saanut. Käytin itsekin pillereitä opiskeluaikoina v. 79 - 85 ja itse ne myös maksoin.

Vierailija
25/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen huolehtikoon itse ehkäisystä

Opiskelijoilta otetaan nyt muutenkin. Selibaattia sitten vaan. 

Selibaatti on hyvä vaihtoehto 

Ja eräille se on ainoa, vink vink.

Vierailija
26/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäskö yhteiskunnan maksaa jäätelötkin, kun niin tekee mieli?

Vierailija
27/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en näe tätä huonona säästökohteena. Kyllä ne abortit johtuu ihan muista syistä kun siitä ettei ole varaa ostaa pillereitä tai muuta ehkäisyä. Pillereitä harvemmin syödään omaksi huviksi vaan yleensä syynä on parisuhde ja silloin maksajiakin on kaksi. 

Vierailija
28/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helllvetin hyvä.

Olen töissä isossa terkkarissa ja suorastaan kiilusilmäisellä kiihkolla häärätään ehkäisyn ympärillä.

Jostain ihmeen syystä tämä koskee vain kantiksia. Muut voivat lisääntyä kuin puput.

Hölynpölyä.

Vierailija
29/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 16-vuotiaan naisen pitää olla tietoinen mitä on tapahtuu, kun penis vilkkuu silmien edessä.

Vierailija
30/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa elämään kuin täällä itärajalla. Siitä ei tehty mitään numeroa, kun etelä-karjalassa tapahtui sama,kun pitää säästää. 

Vierailija
31/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On avutonta nuoriso nykyään. Itse kyllä osasin huolehtia ehkäisystä 80-luvulla opiskeluaikoina eikä tullut mieleenikään, että veronmaksajien se pitäisi kustantaa.

Aha. 90-luvulla sai ilmaiset pillerit, muistaakseni 80-luvun lopullakin jo. 

Mutta 80-luvun ensimmäisellä puoliskolla ei saanut. Käytin itsekin pillereitä opiskeluaikoina v. 79 - 85 ja itse ne myös maksoin.

Meille ei puhuttu ilmaisesta ehkäisystä 88-90. Ensimmäisen erän taisi saada maksutta. 

Vierailija
32/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäskö yhteiskunnan maksaa jäätelötkin, kun niin tekee mieli?

Jos ehkäiset sillä, niin miksi ei?

Vierailija
33/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä päätös. Nyt abortitkin omakustanteisiksi. Ei veronmaksajien pidä maksaa joiden erheistä.

Vierailija
34/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2025 vuotiaat tuskin enää tarvitsevat. 1625 vuotiaatkin ihmetyttävät.

Vierailija
35/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en näe tätä huonona säästökohteena. Kyllä ne abortit johtuu ihan muista syistä kun siitä ettei ole varaa ostaa pillereitä tai muuta ehkäisyä. Pillereitä harvemmin syödään omaksi huviksi vaan yleensä syynä on parisuhde ja silloin maksajiakin on kaksi. 

Kun ilmainen jakelu tuli niin aborttien määrä väheni. Kyllä nuo korreloi. Nykyään moni tyttö on hakenut pillerit jo ennen parisuhdetta, usein kuukautisia säädelläkseen. Niinpä ehkäisy on ollut kunnossa hyvissä ajoin. Usein vahinkoraskaus onkin alkanut muulloin kuin vakiintuneessa suhteessa. 

Vierailija
36/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuon pitäisi edes olla ilmaista? Paneminen ei ole mikään diabetes. Jos panee, niin siinä on riski tulla raskaaksi. Jos ei ole varaa ehkäisyyn, niin sitten ei pane.

Vierailija
37/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen huolehtikoon itse ehkäisystä

Juuri tänään veronmaksajat maksoivat e-pillerini, kun kävin apteekissa ja oli maksusitoumus voimassa. Reseptissä lukee raskaudesta ehkäisyyn. 

Vierailija
38/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika heikko argumentti tuo, että ilmainen ehkäisy muka säästää rahaa koska se vähentää kalliita abortteja. Maksakoot jokainen sekä ehkäisynsä että aborttinsa kokonaan itse.

Vierailija
39/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"TYKSin naistentautien vastaanottojen osastoylilääkärin Varpu Jokimaan mukaan esimerkiksi Uudellamaalla on ilmaisella ehkäisyllä saavutettu huipputuloksia.

Aborttien määrä putosi Vantaalla noin 14 prosenttia. Se on merkittävä asia, kertoo ylilääkäri."

Vierailija
40/180 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä päätös. Nyt abortitkin omakustanteisiksi. Ei veronmaksajien pidä maksaa joiden erheistä.

Mä kannatan tätä myös.