Varsinais-Suomi hyvinvointialue päätti lopettaa 2025-vuotiaat naisilta ilmaisen ehkäisyn
Varsinais-Suomi rikkoo kansallisia suosituksia ja lopettaa ilmaisen ehkäisyn yli 20-vuotiaille.
Aiemmin ehkäisy on ollut maksuton kaikille 1625-vuotiaille. Palvelua rajataan, koska Varsinais-Suomen hyvinvointialueen tarvitsee säästää.
Ilmaista ehkäisyä alle 25-vuotiaille on tarjottu tänä vuonna lähes kaikkialla Suomessa. Se aloitettiin kaksi ja puoli vuotta sitten kokeiluna, ja kokeilun päätyttyä hyvin sujunutta toimintaa päätettiin jatkaa.
TYKSin naistentautien vastaanottojen osastoylilääkäri Varpu Jokimaa huomauttaa, että THL on osoittanut sote-alueiden säästävän rahaa pitkällä aikavälillä, jos raskauden ehkäisy on ilmaista.
On hyvä pohtia, montako ehkäisymenetelmää maksetaan yhden raskaudenkeskeytyksen ja siihen liittyvien oheispalveluiden rinnalla, ylilääkäri korostaa.
Kommentit (180)
Jokainen huolehtikoon itse ehkäisystä
Mitä pillerit maksaa vuodessa? Jotain 150 €?
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoilta otetaan nyt muutenkin. Selibaattia sitten vaan.
Jos on rahkeita harrastaa seksiä, on myös rahkeita ostaa itse ehkäisynsä. Ei kaikki voi olla yhteiskunnan harteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoilta otetaan nyt muutenkin. Selibaattia sitten vaan.
Selibaatti on hyvä vaihtoehto
Mielestäni ihan ok. Seuraavaksi voisi laittaa raskaudenkeskeytykset omakustannehintaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on rahkeita harrastaa seksiä, on myös rahkeita ostaa itse ehkäisynsä. Ei kaikki voi olla yhteiskunnan harteilla.
Abortit tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi. Todennäköisesti tästä ei tule mitään säästöä.
1625 vuotiaat naiset tuskin on hedelmällisessä iässä enää. Saati 2025 vuotiaat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pillerit maksaa vuodessa? Jotain 150 €?
3kk setti maksaa minulla 40e, eli aika lähellä arviosi.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ihan ok. Seuraavaksi voisi laittaa raskaudenkeskeytykset omakustannehintaiseksi.
Miten mies saadaan maksamaan puolet?
On avutonta nuoriso nykyään. Itse kyllä osasin huolehtia ehkäisystä 80-luvulla opiskeluaikoina eikä tullut mieleenikään, että veronmaksajien se pitäisi kustantaa.
Helllvetin hyvä.
Olen töissä isossa terkkarissa ja suorastaan kiilusilmäisellä kiihkolla häärätään ehkäisyn ympärillä.
Jostain ihmeen syystä tämä koskee vain kantiksia. Muut voivat lisääntyä kuin puput.
Vierailija kirjoitti:
On avutonta nuoriso nykyään. Itse kyllä osasin huolehtia ehkäisystä 80-luvulla opiskeluaikoina eikä tullut mieleenikään, että veronmaksajien se pitäisi kustantaa.
Aha. 90-luvulla sai ilmaiset pillerit, muistaakseni 80-luvun lopullakin jo.
Tyhmiä säästöpäätöksiä. Moni opiskelee ainakin sinne 25v asti, vasta sitten on aika ottaa rahallinen vastuu asiasta. Tulee abortteja tai yksinhuoltajia, kalliimmaksi tulee.
Tuntuu kuin suomea ajettaisiin suohon kaikin tavoin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten mies saadaan maksamaan puolet?
No ei kuule v#ttuakaan kiinnosta. Minunkin hoitoani tyksissä rajattiin lapsettomuuspuolella. Minulle ihan sama, vaikka raskaudenkeskeytyksistä perittäisiin potilaalta kymppitonni.
Jos nussii, niin ihan itse huolehtii siitä ehkäisystään. Ihan järjetöntä kustantaa aikuisille tuollaista.
Sulla tuntuu olevan paljon vaikeuksia väliviiojen kanssa. Joka vtun päivä joku paska-aloitus, jossa ei väliviivoja saada kohdilleen. Miksi näin?
Vierailija kirjoitti:
No hei, kruunu ja sädekehä sulle. 80-luvulla oli kuitenkin paljon enemmän abortteja kuin nykyään.
Sitten vaan jalat ristiin.